Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie :1966, 1977
Editia a II-a
Nr pagini : 560
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 8 - 79 lei pe okazii,
Disponibilitate BCU
Despre autor:
Alexandru Roșca (1906 – 1996) a fost un psiholog român, unul dintre părinții școlii clujene de psihologie, membru titular al Academiei Române.
Dintre cartile sale:
Debilitatea mintală. Aspectul psihologic, pedagogic și social al copiilor debili mintali (1931);
Psihopatologia deviaților mintali. Diagnoză, triare și reeducare (1931);
Delincventul minor (1932);
Adaptarea socială (1938)
Psihologia intereselor (1938);
Valoarea autoevaluării (1940);
Copiii superior dotați (1941);
Selecția valorilor (1943);
Motivele acțiunilor umane, Ed. Institutului de Psihologie al Universitatii din Cluj1943
Tehnica psihologiei experimentale și practice (1947);
Studii de psihologie pedagogică (1958);
Probleme de defectologie (1959, 1963);
Tratat de psihologie experimentală (redactor), Ed Academiei RPR 1963
Psihologia generală, EDP 1966, 1976
Psihologia muncii industriale (1967);
Determinismul psihologic (1971);
Metodologie și tehnici experimentale în psihologie, Stiintifica 1971
Elaborarea și testarea ipotezelor în psihologie (1971);
Aptitudinile, Stiintifica 1972
Creativitatea generală specifică, Academiei1981
Cuprins:
Partea intai. PROBLEME GENERALE ALE PSIHOLOGIEI
Capitolul 1. Obiectul, sarcinile si ramurile psihologiei (Al. Rosca)
1. Psihicul - functie a creierului si reflectare a lumii obiective 13
2. Psihologia - stiintafenomenelor psihice 16
3. Constituirea psihologiei ca stiinta independenta 18
4. Sarcinile si ramurile psihologiei 24
Capitolul 2. Metodele psihologiei (Al. Rosca si I.Radu)
1. Relatia dintre metodesi conceptia despre psihic 28
2. Metodele principale de cercetare psihologica 31
3. Metode de diagnoza psihica 37
4. Prelucrarea datelor 39
Capitolul 3. Mecanismele fiziologice de baza ale activitatii psihice
A. Notiuni elementare despre structura si functiile sistemului nervos (V. Mare) 43
1.Rolul sistemului nervos in activitatile organismului 432. Dezvoltarea ontogenetica a sistemului nervos laom 443. Morfologia si fiziologia generala si speciala a sistemului nervos al omului 46
B. Notiuni de fiziologie a activitatii nervoase superioare (M. Rosca) 71
1.Reflexele conditionate 722. Procesele nervoase fundamentale: exitatia si inhibitia 823. Iradierea, concentrarea si inductia reciproca a proceselor nervoase fundamentale 894. Activitatea analitico-sintetica a scoartei cerebrale 925. Primul si al doilea sistem de semnalizare 966. Tipurile de activitate nervoasa superioara 99
Capitolul 4. Dezvoltarea psihicului
A. Dezvoltarea psihicului la animale (V. Mare) 100
B. Aparitia omului si formarea constiintei (P. Popescu-Neveanu) 115
1. Aparitia omului 1152. Formarea constiintei in procesul muncii 1183. Particularitatile psihologice ale constiintei 1214. Dezvoltarea istorica a constiintei 125
C. Dezvoltarea psihicului la copil (A. Chircev) 126
1. Notiuni generale despre dezvoltarea psihicului in ontogeneza 1262. Rolul ereditatii si al mediului in dezvoltarea psihica a copilului 1283. Fazele dezvoltarii si caracterizarea principaleleor perioade de varsta ale copilariei 38
Partea a doua. PROCESELE DE CUNOASTERE
Capitolul 5. Senzatiile (Al. Rosca)
1. Definitia si caracterizarea senzatiilor 147
2. Mecanismele fiziologice ale senzatiilor 151
3. Felurile senzatiilor 154
4. Adaptarea senzoriala 182
5. Interactiunea analizatorilor 184
6. Pragurile senzoriale si posibilitatea modificarii lor 184
Capitolul 6. Perceptia (Al. Rosca)
1. Definitia si caracterizarea perceptiei 189
2. Relatia dintre obiect si fond in perceptie 192
3. Perceptia imaginilor spatiale 193
4. Perceptia timplului 204
5. Perceptia miscarii 208
6. Iluziile 209
7. Observatia 211
Capitolul 7. Reprezentarile (A. Tuciov-Bogdan)
1. Fundamentul reprezentarii 215
2. Insusirile caracteristice ale reprezentarilor 217
3. Felurile reprezentarilor 221
4. Mecanismul functionarii reprezentarilor 223
Capitolul 8. Memoria (A. Chircev)
1. Definitia si caracterizarea generala a memoriei 227
2. Mecanismele neurofiziologice ale memoriei 235
3. Formele memorarii 242
3. Recunoasterea si reproducerea 248
4. Pastrarea si uitarea 251
Capitolul 9. Gandirea (Al. Rosca)
1. Definitia si caracterizarea generala a gandirii 254
2. Operatiile gandirii 256
3. Formarea notiunilor 259
4. Intelegerea 264
5. Rezolvarea problemelor 266
6. Mecanismele gerbale ale gandirii 270
7. Gandirea creatoare 273
Capitolul 10. Limbajul (V. Mare)
1. Notiuni generale despre limbaj si limba 277
2. Originea si functiile principale ale limbii si limbajului 280
3. Mecanismele anatomo-fiziologice ale limbajului 288
4. Structura limbii si a limbajului 193
5. Formele si procesele limbajului 302
Capitolul 11. Imaginatia (A. Tuciov-Bogdan)
1. Caracterizarea generala a imaginatiei 308
2. Rolul imaginatiei in activitatea omului 309
3. Felurile imaginatiei 311
4. Mecanismele fiziologice ale imaginatiei si modalitatile de prelucrare a reprezentarilor in procesul imaginativ 315
Capitolul 12. Atentia (M Rosca)
1. Notiuni generale despre atentie; mecanismele neurofiziologice ale atentiei 321
2. Atentia involuntara si atentia voluntara 325
3. Calitatile atentiei 328
4. Distragerea atentiei 331
Partea a treia. MOTIVATIA SI VIATA AFECTIVA
Capitolul 13. Motivatia (B. Zorgo)
1. Notiunea generala de motivatie 335
2. Formele si structura motivatiei 337
3. Motivatia si scopul activitatii 345
4. Interesele 348
5. Sisteme de motive ierarhizate ca forme superioare ale motivatiei 350
Capitolul 14. Afectivitatea (M Rosca)
1. Definitia si clasificarea generala a proceselor afective 354
2. Trairile afective 354
3. Baza fiziologica a proceselor afective 358
4. Conduita si expresiile emotionale 364
5. Rolul conditionarii in procesele afective 367
6. Functia adaptativa emotiilor 371
7. Formele afectivitatii 372
8. Influenta reciproca dintre procesele afective si alte aspecte ale activitatii psihice 375
Partea a patra. FORMELE ACTIVITATII UMANE
Capitolul 15. Activitatea voluntara (B. Zorgo)
1. Notiunea de activitate 379
2. Caracterizarea generala a activitatii si a actiunilor voluntare 381
3. Mecanismele neurofiziologice ale actiunilor voluntare 384
4. Rolul imaginii si al cuvantului in reglarea activitatii 389
5. Structura functionala a actiunilor voluntare 395
6. Raportul dintre actiunilor voluntare si cele involuntare 398
7. Calitatile volitive ale personalitatii 400
Capitolul 16. Deprinderile (A Chircev si I.Radu)
1. Caracterizarea generala si clasificarea deprinderilor 402
2. Mecanismele neurofiziologice 407
3. Conditiile si etapele formarii deprinderilor 410
4. Transferul si interferenta deprinderilor 419
Partea a cincea. INSUSITILE PSIHOLOGICE ALE PERSONALITATII
Introducere: Problemele psihologiei personalitatii (P. Popescu-Neveanu) 427
Capitolul 17. Aptitudinile (Al. Rosca) 431
1. Definitia si clasificarea generala a aptitudinilor 431
2. Premisele naturale ale aptitudinilor 437
3. Felurile aptitudinilor 437
4. Determinarea aptitudinilor 442
Capitolul 18. Temperamentul (P. Popescu-Neveanu)
1. Particularitatile temperamentale 446
2. Incercari de explicare a temperamentului 447
3. Tipurile de activitate nervoasa superioara 449
4. Determinarea aptitudinilor 442
Capitolul 19. Caracterul (A Chircev)
1. Notiuni generale despre caracter 455
2. Mecanismele neurofiziologice ale caracterului 458
3. Componentele structurale ale caracterului 462
Apendice.
Metode statistice de prelucrare a datelor (I. Radu)
1. Ordonarea si gruparea datelor, prezentarea lor sub forma de tabele si grafice 470
2. Indici statistici 475
3. Studiul corelatiei 485
4. Elemente de interpretare statistica 493
Bibliografie 511
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu