13/07/2023

NEURODIVERSITATEA IN INVATAMANTUL SUPERIOR. Instrumente pentru o educatie universitara incluziva pentru studentii cu tulburari specifice de invatare


Coord: Cristina Dumitru
Editura Trei
Colectia Educație și formare
An aparitie : 2022
Editia I
ISBN 978-606-40-1571-6
Nr pagini : 266
E-book gratuit
Pretul la data postarii :  gratuit e-book la Editura
pdf gratuit



Descrierea editurii:

        Cartea de față cuprinde un set de bune practici, tehnici și instrumente care facilitează incluziunea și angajarea în învățare a studenților cu tulburări specifice de învățare (TSI), ca dislexia, disgrafia, discalculia, dispraxia, precum și a celor cu tulburări asociate, precum deficitul de atenție/hiperactivitate și tulburarea de spectru autist. Volumul se adresează specialiștilor care lucrează cu studenți cu tulburări specifice de învățare și cadrelor didactice care doresc să-și îmbunătățească și eficientizeze munca didactică și să amelioreze problemele academice ale studenților cu TSI.

        Cristina Dumitru Tăbăcaru este doctor în științele educației, lector în cadrul Departamentului de Educație al Universității din Pitești, cu o experiență de peste 15 ani în domeniul educației speciale și al educației incluzive. De asemenea, este coordonatoare a mai multor proiecte Erasmus privind educația incluzivă și tulburările specifice de învățare.

Cuprins:

10 Lista de autori
13 Cuvânt-înainte
19 Lista de abrevieri

Partea I. PREGĂTIREA UNIVERSITARĂ A STUDENȚILOR CU TULBURĂRI SPECIFICE DE ÎNVĂȚARE. PROVOCĂRI ȘI OPORTUNITĂȚI

23     Capitolul I. Ce sunt tulburările specifice de învățare?
23 Tulburarea specifică de învățare
27     Dislexia
30  Disgrafia și disortografia
36     Discalculia
37 Importanța studierii tulburărilor specifice de învățare
38 Referințe bibliografice

42     Capitolul II. Îmbunătățirea experiențelor de predare și învățare în învățământul superior pentru studenții cu tulburări specifice de învățare
42 Contextul global pentru educația incluzivă
45 Bariere în calea unei educații universitare incluzive
47 Pași spre o educație universitară incluzivă de calitate
49 Dezvoltarea serviciilor de consiliere pentru studenții cu tulburări specifice de învățare
52 Bune practici: programe în desfășurare pentru a dezvolta gradul de conștientizare și cunoaștere a facultăților cu privire la strategiile de predare
54 Referințe bibliografice

57     Capitolul III. Învățarea și predarea incluzivă în învățământul superior
57 De ce învățăm greu să citim și să scriem ?
61 Impactul tulburărilor specifice de învățare asupra învățării academice
65 Modalități de intervenție și sprijinire a învățării în cazul studenților cu tulburări specifice de învățare
71 Referințe bibliografice

73    Capitolul IV. Hibridizarea universitară și impactul învățării online asupra studenților cu tulburări specifice de învățare
73 Facilitarea oportunităților de învățare activă pentru studenții cu tulburări specifice de învățare prin utilizarea instrumentelor digitale
74 Ce este învățarea activă
76 Gândirea critică
80 Harta conceptuală
85 Facilitarea oportunităților de învățare activă pentru studenții cu tulburări specifice de învățare prin modelul flipped classroom
88 Colaborarea în spațiul academic online
93 Definiții ale învățării de tip hibrid
94 Învățarea hibridă: bariere și provocări
96 Reglarea socio-emoțională în învățarea hibridă
100 Referințe bibliografice

104  Capitolul V. Schemele conceptuale, instrumente de sprijinire a învățării eficiente la studenții cu tulburări specifice de învățare
104 Schemele/hărțile conceptuale
110 Sisteme de hărți conceptuale
118 Referințe bibliografice

Partea II. ABORDAREA APLICATIVĂ A EDUCAȚIEI UNIVERSITARE INCLUZIVE

123  Capitolul I. Tulburările specifice de învățare: definiții, tipuri și caracteristici
123 Informații de bază despre tulburările specifice de învățare (TSI), tulburarea de deficit de atenție și hiperactivitate (ADHD) și tulburarea de spectru autist (TSA): definiții, forme, caracteristici
123 Ce sunt tulburările specifice de învățare
127 Creșterea gradului de conștientizare cu privire la TSI
129 Caracteristicile tulburărilor specifice de învățare
132 Adaptări de bază utile profesorilor și formatorilor care au studenți cu TSI în sălile lor de curs
133 Ce este tulburarea de hiperactivitate și deficit de atenție
135 Strategii de suport pentru studenții cu ADHD
137 Tehnologii asistive pentru studenții cu ADHD și TSI
138 Ce este tulburarea de spectru autist
140 Recomandări pentru profesori
143 Concluzii
144 Referințe bibliografice

146  Capitolul II. Strategii de predare în învăţământul superior. Pedagogie incluzivă pentru învățarea online
146 Tulburările specifice de învățare (TSI) în învățământul superior
147 Să învățăm despre învățare!
150 De ce avem nevoie de strategii de învățare? Ce este o strategie?
152 Abordarea învățării din perspectiva Designului Universal al Instruirii (DUI)
155 Provocările studenților cu TSI și suportul necesar pentru depășirea acestora
159 Recomandări și instrumente pentru a facilita includerea studenților cu TSI în învățământul superior
164 Câteva tipuri de software și tehnologie asistivă utilizate de studenții cu TSI
164 Cadrul pedagogic pentru studiul online
166 Ce pot face profesorii pentru a-i sprijini pe studenții cu TSI să se adapteze procesului de învățare online
167 Rolul profesorului în predarea online
168 Recomandări pentru proiectarea materialelor cursurilor digitale, pentru comunicarea eficientă și pentru transferul de cunoștințe
170 Referințe bibliografice

172  Capitolul III. Instrumente pedagogice incluzive în învățământul superior
172 Pedagogia incluzivă în învățământul superior
173 Designului Universal al Instruirii (DUI)
178 Tehnologii asistive pentru sprijinirea studiului
189 Educația multisenzorială
196 Medii de învățare flexibile
196 Modalități de creare a unor spații de învățare incluzivă
198 Evaluarea rezultatelor învățării
203 Referințe bibliografice

204  Capitolul IV. Educația incluzivă pentru studenții străini cu TSI, ADHD, ADD & TSA
204 Universități incluzive și diverse
205 Imigrația dintr-o perspectivă globală
206 Caracteristici ale studenților imigranți adulți
211 Diversitatea în învățământul superior 9
219 Pedagogia pozitivă la clasă
221 Abilitățile lingvistice și procesul de învățare
222 Recunoașterea dificultăților de învățare
224 A studia în a doua limbă – L2
226 Impactul competențelor lingvistice ale profesorilor asupra învățării
229 Încurajarea expunerilor multilingve
230 Medierea lingvistică – instrument de conectare
233 Referințe bibliografice

237  Capitolul V. Modalități de sprijin pentru starea de bine și sănătatea mintală a studenților cu TSI, ADHD și TSA
237 Recunoașterea emoțiilor care însoțesc dificultățile de învățare
238 Construirea unei atmosfere bazate pe empatie în relația cu studenții
243 Colaborarea ca factor de protecție
246 Identificarea situațiilor în care studenții cu TSI sunt discriminați
250 Importanța emoțiilor în procesul de învățare
254 Cum să îmbunătățim inteligența emoțională: stima de sine și coeziunea
262 Referințe bibliografice

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu