10/04/2017

PSIHOPEDAGOGIE SPECIALA. Deficienta de auz

Autor: Ilie Stanica, Mariana Popa, Doru-Vlad Popovici
Editura: Pro Humanitate
Colectia Persoane in dificultate 4
An aparitie : 2001
Editia I
ISBN 973-97313-5-x
Nr pagini : 188
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acetei carti
Disponibilitate BCU



Descrierea editurii:
        In lucrarea de fata,o importanta deosebita se acorda problemelor de "receptie-emisie" a vorbirii, care sunt prezentate atat din punct de vedere teoretic, cat si metodologic, labiolectura fiind asociata cu articularea corecta a vorbirii, cu sprijin pe chinesteziile verbo-motorii, pe auzul rezidual antrenat prin protezare adecvata de la varsta cea mai mica (ante si prescolara) sub indrumarea specialistului surdo-pedagog, a medicului O.R.L. si a familiei
-fragment din Cuvant inainte-
Cuprins:

CAPITOLUL 1 (I. Stănică)
NOTIUNI FUNDAMENTALE ALE SURDOPSIHOPEDAGOGIEI  12
1.1. Definiţie, locul şi ramurile surdopsihopedagogiei  12
1.2. Distribuţia (frecvenţa) surzilor în societate; termeni folosiţi pentru denumirea deficienţilor de auz, concepte   15
1.3. Terminologie pentru depăşirea obstacolelor   17

CAPITOLUL 2 (I. Stănică)
DEPISTAREA, DIAGNOSTICAREA Şl EDUCATIA PRECOCE A COPILULUI CU DlSFUNCTlE AUDITIVA  18
2.1. Depistarea dlsfuncţiel auditive  18
2.2. Testarea audiologică a copiilor mici. Testul Boel  19
2.3. Diagnosticarea pierderii de auz la copii  21
2.4. Natura pierderii de auz  24
2.5. Pierderea de auz funcţională  27
2.6. Prevenirea instalării consecinţelor negative ale surdităţii asupra dezvoltării psiho-fizice a copilului  28
2.7. Sugestii cu privire la metodica învăţării comunicării la vârstă mică în familie   30
2.8. Succesul în formarea vorbirii copiIului mic deficient de auz  31

CAPITOLUL 3 (I. Stănică)
CLASIFICAREA DEFICITULUI AUDITIV: CAUZE, TIPURI, GRADE   33
3.1. Cauzele tulburărilor de auz  33
3.2. Gradele deficitului auditiv  37
3.3. Gradele deficitului auditiv  37
3.4. Tipuri de surditate  38

CAPITOLUL 4
TESTAREA AUZULUI.PROTEZE AUDITIVE   39
A. TESTAREA AUZULUI (I. Stănică)  39
     4.1. Măsurarea auzului  39
     4.2. Percepţia sunetului   41
     4.3. Acumetria ionică   42
     4.4. Acumetria instrumentală   43
     4.5. Audiometria tonală (de ton pur) şi vocală   43
     4.6. Audiograma   45
B. PROTEZELE AUDITIVE (M. Popa)   46

CAPITOLUL 5 (M. Popa) 
TIPURILE DE SURDITATE ŞI PROCESELE DE INVATARE   48
5.1. Deficienţa de auz de tip transmisie şi dezvoltarea copilului 48
5.2. Deficitul de auz senzoneural (de percepţie) moderat şi influenţa sa asupra dezvoltării copilului  51
5.3. Relaţia dintre dezvoltarea copilului şi surditatea de percepţie profundă   51
5.4. Percepţia monoaurală şi influenţa ei in procesul educaţiei  52
5.5. Implicaţiile pierderii de auz în mediul şcolar şi social   53

CAPITOLUL 6 (I. Stănică)
DEZVOLTAREA PSIHO-FIZICA A COPILULUI  DEFICIENT DE AUZ   55
6.1. Dezvoltarea fizică a copilului surd  55
6.2. Dezvoltarea psihică a copilului surd   56
6.3. Particularităţi in dezvoltarea psiho-fizică a copilului surd comparativ cu cel auzitor   59
6.4. Influenţa deficienţei de auz asupra dezvoltării timpurii a copilului (M. Popa)  62

CAPITOLUL 7 (l. Stănică)
PROBLEMA COMPENSARII AUZULUI DEFIClTAR. TEORII ALE COMPENSARII  65
7.1. Tipuri de compensare   66
7.2. Teorii unilaterale asupra compensaţiei la surzi  67

CAPITOLUL 8 (l. Stănică) .
DEMUTIZAREA (CONCEPT)  69

CAPITOLUL 9 (I. Stănică)
PROBLEME DE ORTOFONIE  75
9.1. Definiţie. Sarcini   75
     9.1.1. Respiratia şi fonaţia   76
     9.1.2. Tipurile de respiraţie   77
     9.1.3. Exersarea organelor care participă în fonaţie  78
9.2. Educarea sensibilităţii vibrotactile şi interacţiunea analizatorilor   78
9.3. Obiective generale ale educaţiei senzitiv-perceptive  79
9.4. Emiterea şi formarea vocii  80
9.5. Emiterea, fixarea şi automatizarea sunetelor. activitatea de corectare a defectelor de pronunţie   81
     9.5.1. Vocalele limbii române  81
     9.5.2. Consoanele limbii române  82
     9.5.3. Emiterea şi corectarea vocalelor, consoanelor şi a structurilor fonetice specifice limbii române  84
9.6. Elementele prozodice ale limbii: accent, ritm şi intonaţie  88
9.7. Exersarea şi dezvoltare acuităţii auditive, a auzului fonematic şi a pronunţiei  91
9.8. Metodologia educării auzului   91
9.9. Tehnica protezării. Indicaţii şi contraindicatii   92

CAPITOLUL 10 (I. Stănică)
SURDODIDACTICA  96
10.1. Definiţie, obiective. sfera noţională  96
10.2. Concepte de bază ale didacticii speciale  97
     10.2.1. Concepte generale   97
     10.2.2. Concepte specifice didacticii speciale  98
10.3. Izvoarele didacticii speciale ca ştiinţă   98
10.4. Didactica modemă şi surdologia  100
10.5. Forme de organizare şi desfăşurarea procesului de învăţământ   103
     10.5.1 . Cadrul teoretic   103
     10.5.2 Lecţia şi taxonomia ei  105
     10.5.3. Forme de activitate curentă a binomului educaţional. Proiectarea activităţii instructive   105

CAPITOLUL 11 (l. Stănică)
PRINCIPII GENERALE Şl SPECIALE ALE SURDO-DIDACTICII  110
11.1. Caracteristicile generale ale principiilor didactice  110
11.2. Principiile didactice generale şi speciale  110
     11.2.1. Principiul participării conştiente şi active  110
     11.2.2. Principiul unităţii dintre senzorial şi rational - dintre concret şi abstract  111
     11.2.3. Principiul sistematizării, structurării şi continuităţii  112
     11.2.4. Principiul îmbinării teoriei cu practica   112
     11.2.5. Principiul însuşirii temeinice şi a durabilităţii rezultatelor obtinute   112
     11.2.6. Principiul accesibilitatii  113

CAPITOLUL 12 (l. Stănică) 
METODE DE INVATAMANT  115
12.1. Metoda - locul şi rolul ei în acţiunea de instruire  115
     12.1.1. Funcţiile generale ale metodelor  116
12.2. Metode de instruire generale   116
     12.2.1. Metode expozitive  117
     12.2.2. Metoda interogativă   118
     12.2.3. Metoda demonstrativă   119
     12.2.4. Metode de simulare   119
     12.2.5. Metode specifice de ortofonie   120
12.3. Metode folosite în însuşirea laturii fonetice (articularea)  122
     12.3.1. Metoda fonetică analitice-slntetică   122
     12.3.2. Metoda „mecanică"   124
     12.3.3. Exercitiul  125
12.4. Învăţarea precoce a limbajului şi comunicării   127
12.5. Metode clasice de demutizare  129
     12.5.1. Metoda orală de demutizare şi variantele ei   129
     12.5.2. Demutizarea şi formarea comunicării verbale  132
     12.5.3. Metoda gestuală de instruire şi educare  136
     12.5.4. Metoda dactilologică   139
     12.5.5. Metoda grafică de instruire şi educare   142

CAPITOLUL 13 (I. Stănică)
METODOLOGIA PREDARII LlMBll ROMANE LA DEFICIENTII DE AUZ    144
13.1. Insuşirea citit - scrisului  144
     13.1.1. Metoda fonetică analitica-sintetică pentru învăţarea citit-scrisului la deficienţii de auz  145
13.2. Citirea explicativă a lecţiilor cu caracter practic-ştiinţific   148
13.3. Citirea explicativă a lecţiilor cu caracter literar  150

CAPITOLUL 14 (Doru-Vlad Popovici)
PROGRAME DE INTERVENTIE PENTRU DEZVOLTAREA LIMBAJULUI ŞI COMUNICARII LA HANDICAPATI  152

CAPITOLUL 15 (Doru-Vlad Popovici)
METODE MODERNE FOLOSITE ÎN EVALUAREA DEZVOLTARII LIMBAJULUI LA HANDIOAPATI  162

CAPITOLUL 16 (I. Stănică)
LABIOLECTURA  177
16.1 . Preliminarll teoretice   177
16.2. Tipuri de receptare a vorbiri pe cale labiovizuală   179
16.3. Perceperea fonemelor pe cale vizuală prin citire Iabială   181
16.4. Înţelegerea mesajelor verbal - orale receptate prin labiolectură   183
16.5. Metode deformare a labiolecturii. Îndrumări practice  184




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu