Editura: Pro Humanitate
Colectia Persoane in dificultate 4
An aparitie : 2001
Editia I
ISBN 973-97313-5-x
Nr pagini : 188
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acetei carti
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
In lucrarea de fata,o importanta deosebita se acorda problemelor de "receptie-emisie" a vorbirii, care sunt prezentate atat din punct de vedere teoretic, cat si metodologic, labiolectura fiind asociata cu articularea corecta a vorbirii, cu sprijin pe chinesteziile verbo-motorii, pe auzul rezidual antrenat prin protezare adecvata de la varsta cea mai mica (ante si prescolara) sub indrumarea specialistului surdo-pedagog, a medicului O.R.L. si a familiei
-fragment din Cuvant inainte-
Cuprins:
NOTIUNI FUNDAMENTALE ALE SURDOPSIHOPEDAGOGIEI 12
1.1. Definiţie, locul şi ramurile surdopsihopedagogiei 12
1.2. Distribuţia (frecvenţa) surzilor în societate; termeni folosiţi pentru denumirea deficienţilor de auz, concepte 15
1.3. Terminologie pentru depăşirea obstacolelor 17
CAPITOLUL 2 (I. Stănică)
DEPISTAREA, DIAGNOSTICAREA Şl EDUCATIA PRECOCE A COPILULUI CU DlSFUNCTlE AUDITIVA 18
2.1. Depistarea dlsfuncţiel auditive 18
2.2. Testarea audiologică a copiilor mici. Testul Boel 19
2.3. Diagnosticarea pierderii de auz la copii 21
2.4. Natura pierderii de auz 24
2.5. Pierderea de auz funcţională 27
2.6. Prevenirea instalării consecinţelor negative ale surdităţii asupra dezvoltării psiho-fizice a copilului 28
2.7. Sugestii cu privire la metodica învăţării comunicării la vârstă mică în familie 30
2.8. Succesul în formarea vorbirii copiIului mic deficient de auz 31
CAPITOLUL 3 (I. Stănică)
CLASIFICAREA DEFICITULUI AUDITIV: CAUZE, TIPURI, GRADE 33
3.1. Cauzele tulburărilor de auz 33
3.2. Gradele deficitului auditiv 37
3.3. Gradele deficitului auditiv 37
3.4. Tipuri de surditate 38
CAPITOLUL 4
TESTAREA AUZULUI.PROTEZE AUDITIVE 39
A. TESTAREA AUZULUI (I. Stănică) 39
4.1. Măsurarea auzului 39
4.2. Percepţia sunetului 41
4.3. Acumetria ionică 42
4.4. Acumetria instrumentală 43
4.5. Audiometria tonală (de ton pur) şi vocală 43
4.6. Audiograma 45
B. PROTEZELE AUDITIVE (M. Popa) 46
CAPITOLUL 5 (M. Popa)
TIPURILE DE SURDITATE ŞI PROCESELE DE INVATARE 48
5.1. Deficienţa de auz de tip transmisie şi dezvoltarea copilului 48
5.2. Deficitul de auz senzoneural (de percepţie) moderat şi influenţa sa asupra dezvoltării copilului 51
5.3. Relaţia dintre dezvoltarea copilului şi surditatea de percepţie profundă 51
5.4. Percepţia monoaurală şi influenţa ei in procesul educaţiei 52
5.5. Implicaţiile pierderii de auz în mediul şcolar şi social 53
CAPITOLUL 6 (I. Stănică)
DEZVOLTAREA PSIHO-FIZICA A COPILULUI DEFICIENT DE AUZ 55
6.1. Dezvoltarea fizică a copilului surd 55
6.2. Dezvoltarea psihică a copilului surd 56
6.3. Particularităţi in dezvoltarea psiho-fizică a copilului surd comparativ cu cel auzitor 59
6.4. Influenţa deficienţei de auz asupra dezvoltării timpurii a copilului (M. Popa) 62
CAPITOLUL 7 (l. Stănică)
PROBLEMA COMPENSARII AUZULUI DEFIClTAR. TEORII ALE COMPENSARII 65
7.1. Tipuri de compensare 66
7.2. Teorii unilaterale asupra compensaţiei la surzi 67
CAPITOLUL 8 (l. Stănică) .
DEMUTIZAREA (CONCEPT) 69
CAPITOLUL 9 (I. Stănică)
PROBLEME DE ORTOFONIE 75
9.1. Definiţie. Sarcini 75
9.1.1. Respiratia şi fonaţia 76
9.1.2. Tipurile de respiraţie 77
9.1.3. Exersarea organelor care participă în fonaţie 78
9.2. Educarea sensibilităţii vibrotactile şi interacţiunea analizatorilor 78
9.3. Obiective generale ale educaţiei senzitiv-perceptive 79
9.4. Emiterea şi formarea vocii 80
9.5. Emiterea, fixarea şi automatizarea sunetelor. activitatea de corectare a defectelor de pronunţie 81
9.5.1. Vocalele limbii române 81
9.5.2. Consoanele limbii române 82
9.5.3. Emiterea şi corectarea vocalelor, consoanelor şi a structurilor fonetice specifice limbii române 84
9.6. Elementele prozodice ale limbii: accent, ritm şi intonaţie 88
9.7. Exersarea şi dezvoltare acuităţii auditive, a auzului fonematic şi a pronunţiei 91
9.8. Metodologia educării auzului 91
9.9. Tehnica protezării. Indicaţii şi contraindicatii 92
CAPITOLUL 10 (I. Stănică)
SURDODIDACTICA 96
10.1. Definiţie, obiective. sfera noţională 96
10.2. Concepte de bază ale didacticii speciale 97
10.2.1. Concepte generale 97
10.2.2. Concepte specifice didacticii speciale 98
10.3. Izvoarele didacticii speciale ca ştiinţă 98
10.4. Didactica modemă şi surdologia 100
10.5. Forme de organizare şi desfăşurarea procesului de învăţământ 103
10.5.1 . Cadrul teoretic 103
10.5.2 Lecţia şi taxonomia ei 105
10.5.3. Forme de activitate curentă a binomului educaţional. Proiectarea activităţii instructive 105
CAPITOLUL 11 (l. Stănică)
PRINCIPII GENERALE Şl SPECIALE ALE SURDO-DIDACTICII 110
11.1. Caracteristicile generale ale principiilor didactice 110
11.2. Principiile didactice generale şi speciale 110
11.2.1. Principiul participării conştiente şi active 110
11.2.2. Principiul unităţii dintre senzorial şi rational - dintre concret şi abstract 111
11.2.3. Principiul sistematizării, structurării şi continuităţii 112
11.2.4. Principiul îmbinării teoriei cu practica 112
11.2.5. Principiul însuşirii temeinice şi a durabilităţii rezultatelor obtinute 112
11.2.6. Principiul accesibilitatii 113
CAPITOLUL 12 (l. Stănică)
METODE DE INVATAMANT 115
12.1. Metoda - locul şi rolul ei în acţiunea de instruire 115
12.1.1. Funcţiile generale ale metodelor 116
12.2. Metode de instruire generale 116
12.2.1. Metode expozitive 117
12.2.2. Metoda interogativă 118
12.2.3. Metoda demonstrativă 119
12.2.4. Metode de simulare 119
12.2.5. Metode specifice de ortofonie 120
12.3. Metode folosite în însuşirea laturii fonetice (articularea) 122
12.3.1. Metoda fonetică analitice-slntetică 122
12.3.2. Metoda „mecanică" 124
12.3.3. Exercitiul 125
12.4. Învăţarea precoce a limbajului şi comunicării 127
12.5. Metode clasice de demutizare 129
12.5.1. Metoda orală de demutizare şi variantele ei 129
12.5.2. Demutizarea şi formarea comunicării verbale 132
12.5.3. Metoda gestuală de instruire şi educare 136
12.5.4. Metoda dactilologică 139
12.5.5. Metoda grafică de instruire şi educare 142
CAPITOLUL 13 (I. Stănică)
METODOLOGIA PREDARII LlMBll ROMANE LA DEFICIENTII DE AUZ 144
13.1. Insuşirea citit - scrisului 144
13.1.1. Metoda fonetică analitica-sintetică pentru învăţarea citit-scrisului la deficienţii de auz 145
13.2. Citirea explicativă a lecţiilor cu caracter practic-ştiinţific 148
13.3. Citirea explicativă a lecţiilor cu caracter literar 150
CAPITOLUL 14 (Doru-Vlad Popovici)
PROGRAME DE INTERVENTIE PENTRU DEZVOLTAREA LIMBAJULUI ŞI COMUNICARII LA HANDICAPATI 152
CAPITOLUL 15 (Doru-Vlad Popovici)
METODE MODERNE FOLOSITE ÎN EVALUAREA DEZVOLTARII LIMBAJULUI LA HANDIOAPATI 162
CAPITOLUL 16 (I. Stănică)
LABIOLECTURA 177
16.1 . Preliminarll teoretice 177
16.2. Tipuri de receptare a vorbiri pe cale labiovizuală 179
16.3. Perceperea fonemelor pe cale vizuală prin citire Iabială 181
16.4. Înţelegerea mesajelor verbal - orale receptate prin labiolectură 183
16.5. Metode deformare a labiolecturii. Îndrumări practice 184
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu