08/04/2017

PSIHOLOGIE GENERALA

Autor : Andrei Cosmovici
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie : 1996
Editia I
ISBN 973-9248-27-6
Nr pagini : 265
Format 160 x 235
Anticariat
Pretul la data postarii : Stoc epuizat la Editura, 20,97 lei la edituri.net, 15,99 lei ebook-ul la elefant, 27,61 lei la anticariat minerva
Disponibilitate BCU
Download pdf aici


Descrierea editurii:
   
          Pregatirea psihologica in invatamintul universitar incepe cu un curs de Psihologie generala (uneori intitulat Introducere in psihologie), constituind baza oricarei initieri in acest domeniu. La noi in tara au fost rareori editate asemenea cursuri, iar cele aparute inainte de 1990 sint influentate de marxism. De aceea, profesorul Andrei Cosmovici si-a conceput cursul ca o sinteza a cercetarilor din ultimii ani, oferind totodata datele fundamentale, formularea principalelor legi ale acestei stiinte.

Andrei Cosmovici - profesor doctor la Catedra de Psihologie a Universitatii "Al.I. Cuza", Iasi; - domenii de competenta: psihologie generala, psihologia personalitatii, psihodiagnostic; - lucrari publicate: peste 60 de titluri dintre care: "Importanta inteligentei generale", Monografiile Analelor Universitatii Al.I. Cuza, Iasi, 1967; Adolescentul si timpul sau liber, Junimea, Iasi, 1985; Psihologie generala, Polirom, Iasi, 1996.

Cuprins:

PREFAŢĂ 11

Capitolul I. ÎNCEPUTURILE PSIHOLOGIEI. APARIŢIA PSIHOLOGIEI CA ŞTIINŢĂ
1. Definirea psihologiei 3
2. Originea psihologiei practice 13
3. începuturile reflecţiei teoretice asupra fenomenelor sufleteşti 14
4. Apariţia psihologiei ca ştiinţă 15
5. Dezvoltarea psihologiei ştiinţifice 16

Capitolul II. OBIECTUL PSIHOLOGIEI
1. Natura psihicului 21
2. Psihologia şi fiziologia activităţii nervoase superioare 23
3. Obiectul şi importanţa psihologiei 24

Capitolul III. METODOLOGIA CERCETĂRII ÎN PSIHOLOGIE
A. PRINCIPII ALE INVESTIGAŢIEI PSIHOLOGICE
1. Principiul determinismului 26
2. Principiul dezvoltării 27
3. Principiul organizării sistemice 28
B. METODELE PSIHOLOGIEI
1. Caracterizarea metodei 29
2. Metoda observaţiei 30
3. Metoda convorbirii 32
4. Chestionarele 34
5. Metoda biografică 35
6. Experimentul 37
7. Testele 40

Capitolul IV. BAZA FIZIOLOGICĂ A VIEŢII PSIHICE
1. Excitabilitatea 43
2. Evoluţia sistemului nervos în dezvoltarea speciilor animale 44
3. Apariţia şi evoluţia speciei umane 45
4. Caracteristici anatomice şi fiziologice ale creierului uman 47
5. Reglarea activităţii organelor interne şi rolul glandelor endocrine 51

Capitolul V.EVOLUTIA PSIHICULUI
1. Stadiul psihicului senzorial 52
2. Stadiul psihicului perceptiv 56
3. Stadiul intelectului 56
4. Stadiul psihicului conştient 56

Capitolul VI. FORMELE VIEŢII PSIHICE: CONŞTIINŢA ŞI INCONŞTIENTUL
1. Conştiinţa implicită 58
2. Conştiinţa reflexivă 59
3. Formarea conştiinţei de sine 60
4. Inconştientul 64

Capitolul VII. EXTREMELE VIEŢII PSIHICE: ATENŢIA ŞI SOMNUL
1. Atenţia şi calităţile ei 67
2. Aspecte patologice ale atenţiei 70
3. Esenţa atenţiei 71
4. Somnul şi formele sale 73

Capitolul VIII. PSIHOLOGIA ÎNVĂŢĂRII
1. I.P. Pavlov despre mecanismele învăţării 75
2. Cercetări americane asupra învăţării 80
3. Cercetări în Rusia Sovietică 88
4. Specificul învăţării umane 90
5. J. Piaget contra lui N. Chomsky în privinţa rolului atribuit învăţării 92
6. Clasificarea proceselor psihice 93

Capitolul IX. SENZAŢIILE
1. Consideraţii de ordin filosofic 95
2. Aspectele senzaţiei. Diferite feluri de senzaţii 97
3. Senzaţiile tactile 99
4. Senzaţiile gustative 100
5. Mirosul 101
6. Auzul 101
7. Văzul 103
8. Sensibilitatea 104
9. Psihofizica subiectivă 107
10. Adaptarea şi interacţiunea senzaţiilor 109

Capitolul X PERCEPŢIA
1. Complexitatea percepţiei  110
2. Percepţia formelor  114
      A. Obiect şi fond în percepţie  114
      B. Constanţa percepţiei  115
3. Percepţia de spaţiu  120
4. Percepţia timpului şi a mişcării  122
5. Erori perceptive  125

Capitol XI. IMAGINILE
1. Senzaţii remanente  127
2. Reprezentările  128
3. Caracteristicile reprezentărilor  129
4. Felurile reprezentărilor  131
5. Funcţiile reprezentărilor  132

Capitolul XII. MEMORIA
1. Domeniul memoriei  134
2. Memoria inferioară  135
3. Precizarea unor noţiuni  136
4. Baza fiziologică a memoriei  137
5. Asociaţiile  138
6. Formele memoriei  140
7. Rolul memoriei în viaţa psihică  144
8. Formarea priceperilor şi deprinderilor 145
9. Condiţiile optime ale memorării 146
10. Recunoaşterea şi reproducerea 151
11. Patologia memoriei 153

Capitolul XIII. IMAGINAŢIA ŞI CREATIVITATEA
1. Caracterizare 154
2. Rolul şi factorii creativităţii 155
3. Procesele fundamentale ale imaginaţiei 157
4. Formele imaginaţiei 158
5. Dezvoltarea creativităţii 166

Capitolul XIV. LIMBAJUL
1. Limba 170
2. Limbajul şi gândirea 171
3. Funcţia de comunicare 175
4. Funcţia dialectică 175
5. Funcţia practică 175
6. Funcţia afectivă 175
7. Funcţia ludică 176
8. Funcţia cathartică 176
9. Formele limbajului 176
10. Patologia limbajului 177

Capitolul XV. GÂNDIREA
1. Caracterizarea gândirii 178
2. Operaţiile generale ale gândirii 178
3. Operaţiile specifice ale gândirii. Teoria lui J. Piaget 180
4. Rolul imaginii în procesul de gândire 184
5. Noţiunea privită din punct de vedere psihologic 185
6. Judecata din punct de vedere psihologic 190
7. Raţiunea 191
8. Rezolvarea problemelor 192
9. înţelegerea 196

Capitolul XVI. MOTIVAŢIA
1. Natura motivelor 198
2. Moduri şi varietăţi de motive 199
3. Foamea şi setea 202
4. Tendinţele de apărare - frica 205
5. Tendinţele agresive 206
6. Ataşamentul 209
7. Motivaţia erotică 210
8. Motivaţia de realizare 213
9. Nivelul de aspiraţie 214
10. Frustrarea şi stresul 215

Capitolul XVII. AFECTIVITATEA
1. Caracteristicile stărilor afective 219
2. Formele stărilor afective 220
3. Emoţiile 224
4. Teorii asupra naturii emoţiilor 229
5. Sentimentele ~-
6. Pasiunile 237
7. Dezvoltarea afectivităţii 238

Capitolul XVIII. ACTIVITATEA VOLUNTARĂ
1. Structura activităţii 243
2. Fazele actului voluntar 244
3. Teorii asupra actului voluntar 245

BIBLIOGRAFIE 249



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu