Autor : Gheorghe Tomsa
Casa de Editura Viata Romaneasca
An aparitie
: 1999
Editia I
A aparut si la editura Credis, in 2001,2006
ISBN 973-006-011-6
Nr pagini : 256
Format 130 x
200
Anticariat
Disponibilitate
BCU
Descriere:
Lucrarea se adreseaza tutror factorilor implicati direct in procesul de educatie (invatatori, profesori de diferite specialitati si mai ales diriginti, parinti si elevi), studentilor care se pregatesc pentru profesiunea didactica si indeosebi celor din sectiile de psihologie si pedagogie, precum si studentilor din colegiile universitare de invatatori. (Text coperta spate)
Cuprins:
Capitolul l
ASISTENTA PSIHOPEDAGOGICA SI CONSILIEREA
1. Asistenta
psihopedagogica in scoala 5
2.
Consilierea psihologica si actiunea psihoterapeutica 10
Bibliografie
20
Capitolul II
CONSILIEREA SCOLARA - DOMENIU INTERDISCIPLINAR
DE ACTI VITATE
1. Delimitari
conceptuale 21
2. Aparita si
dezvoltarea consilierii scoIare 24
3.
Consilierea scoIara si psihoterapia 27
3.1. Trasaturile
definitorii ale consilierii scolare 30
4.
Personalitatea consilierului scolar si competentele sale 35
4.1.
ConsiIierul scolar ca personalitate 35
4.2.
Competentele, atributiile si responsabiIitatile consilierulul scoIar 37
Bibliografie 41
Capitolul III
ABORDARI GENERALE ALE CONSILIERII SI
PSIHOTERAPIEI
1. Abordarile
psihodinamice 42
1.1. Abordarea
psihanalitica clasica (S.Freud) 42
1.2. Abordarile
psihodinamice moderne sau post-freudiene 48
1.3. Metodele
si tehnicile abordarilor psihodinamice 50
2.
Abordarile comportamentale 57
2.1.Abordarea
comportamentala clasica 59
2.2.Abordarea
cognitiv-comportamentala 65
2.2.1. Bazele
teoretice si principiile abordarii cognitiv-comportamentale 65
2.2.2.
Metodele si tehnicile abordarii cognitiv-comportamentale 69
2.3. Abordarea
rational-emotiva 75
2.3.1.
Bazele teoretico-filosofice ale abordarii rational-emotive 75
2.3.2.
Procesul de consiliere/psihoterapie. Tehnici si reguli specifice 77
2.4.
Abordarea consilierii din perspectiva realitatii sau consilierea/psihoterapia
centrata pe realitate (Reality Therapy)
84
2.4.1.
Fundamentele filosofice si psihologice
84
2.4.2.
Principiile si strategiile consilierii/psihoterapiei centrate pe realitate 87
3. Abordarile
umaniste sau experientiale 93
3.1.
Abordarea existentialista 95
3.1.1.
Bazele filosofice ale abordarii existentialiste
95
3.1.2.
Metodele si tehnicile abordarii existentialiste
101
3.2. Abordarea
non-directiva sau consilierea centrata pe persoana 103
3.2.1. Premisele
teoretice ale abordarii non-directive
104
3.2.2.
Procesul de consiliere/psihoterapie
non-directiva si tehnicile folosite
107
3.2.3.Consilirea/psihoterapia
centrata pe grup 114
3.3. Abordarea
gestaltista 117
3.3.1.Fundamentele
teoretice ale abordarii gestaltiste 118
3.3.2.Relatia
psihoterapeutica sau de consiliere in abordarea gestaltista 121
3.3.3.Modalitati
si tehnici de lucru specifice abordarii gestaltiste 123
Bibliogratie 132
Capitolul IV
CONSILIEREA PSIHOPEDAGOGICA IN SCOALA
1.
Principiile si scopurile consilierii psihopedagogice in scoala 135
1.1.
Principille consilierii psihopedagogice 135
1.2.
Scopurile consillerii psihopedagogice in scoaIa
137
2.
Deschiderea si incheierea interviului sau a sedintei de consiliere 140
3. Stabilirea
scopurilor in procesul de consiliere 144
3.1.
Scopurile – proces si scopurile rezultat 145
3.2.
Participarea clientului Ia stabilirea scopurilor in procesul de consiliere 148
4. Modul in
care trebuie sä rãspunda consilierul Ia continuturile exprimate de client 150
4.1. Modul
in care trebuie sa raspundem Ia continuturile cognitive ale clientului 150
4.2. Modul
in care trebuie sa raspundem Ia coninuturiIe afective exprimate de client 154
4.2.1.
Inciiciile de identificare si tipurile de mesaje afective 155
4.2.2.
ModalitatiIe de raspuns verbal Ia coninuturiIe afective 159
Bibliografie
163
Capitolul V
STRATEGIPLE UTILIZATE IN PROCESUL CONSILIERII
1.
Strategiile de identificare a atitudinilor si sentimentelor negative 164
1.1.
Clarificarea si reflectarea sentimentelor clientulul 165
1.2.
Modelarea sentimentelor de catre consilier 166
1.3.
Strategia cercurilor concentrice 167
1.4.
Confirmarea si intâlnirea sentimentelor 168
1.5. Cautarea
gândurilor ascunse sau neexprimate 169
1.6.
Confruntarea clientulul cu imaginea de sine 170
1.7.
Dialogarea si inversarea rolurilor 171
2. Strategii
de schimbare a atitudinilor si sentimentelor 172
2.1.
Aproximarea succesiva a sentimentelor 172
2.2.
Tehnicile de stopare a gandirii 173
2.3.
Strategia de identificare a rolului 174
3. Strategii
de identificare a compartomentelor indezirabile sau inadecvate 175
3.1.
Vizualizarea rolului 176
3.2.
Descrierea si inventarierea comportamentului 177
3.3.
Strategia dialogarii si inversarii rolului 178
4. Strategii
de schimbare a comportamentelor indezirabile sau neadecvate 179
4.1.
Aproximarea succesiva a comportamentului 180
4.2.
Strategia contractelor comportamentale si a procedeelor de intarire 181
4.3.
Strategia practicii negative 183
4.4. Strategiile
operante de intarire 184
4.5.
Strategia contractului de grup 185
4.6.
Strategia modelarii indirecte 186
4.7.
Strategia automonitorizärii sau autocontrolului 187
4.8.
Strategia antrenamentulul asertiv 189
Bibliografie
191
Capitolul VI
CONSILIEREA SI ORIENTAREA CARIEREI ELEVILOR
1.
Cunoaterea personaIitatii elevilor 192
1.1. Metode si
tehnici de cunoatere a individualitaii elevilor 194
1.1.1.
Observatia 194
1.1.2.
Analiza rezultatelor activitii elevilor 196
1.1.3.
Convorbirea 198
1.1.4.
Chestionarul 199
1.1.5.Analiza
datelor biografice 201
1.1.6.
Autocaracterizarea 201
1.1.7.
Metoda testelor 203
1.2. Metode
de investigare a grupurilor scoare 207
1.2.1.
Metoda aprecierii obiective a personaitaii 208
1.2.2. Proba „Ghici cine”? 210
1.2.3.
Tehnicie sociometrice 210
2. Educarea elevilor
in vederea alegerii carierei 215
2.1. Stabilirea
unei Iegaturi permanente intre procesul de inväamânt si activitatea social-productiva
217
2.2. Metodele
de instruire 218
2.3.
Activitatea individuala 218
2.4.
Influenta personaIitaii profesorului 219
3.
Cunoaterea retelei scoIare si a Iumii
profesiunilor 219
4.
Consilierea si indrumarea efectiva a elevuIui 225
Bibhografie
229
CAPITOLUL VII
DIMENSIUNILE ORENTARII SCOLARE SI PROFESIONALE
CONTEMPORANE
1.
Orientarea educativa 231
2.
Caracterui permanent al orientrii 233
2.1.
Conturarea orientarii scoIare si profesionale ca subsistem educativ 233
2.2.
Dinamica profesiunilor 235
2.3.
Posibilitatea aparitiei unor modificäri in structura persoanei 236
2.4. Erorile
posibile in procesul orientarii 237
2.5.
Extinderile actiunilor de orientare la nivelul intregului sistem de
invatamant 238
2.6.
Urmarirea subiectilor orientati 239
2.7.
Reorientarea scolara si profesionala 240
3.
Orientarea – actiune timpurie 240 240
4.
Cunoasterea cerintelor vietii sociale
241
5.
Activitatile practice – mijloc esential de orientare 242
6.
Informarea scolara si profesionala – metoda de educare a intereselor
profesionale 243
7.
Serviciile speciale de consiliere si orientare
244
8. Amanarea
momentului alegerii 246
Bibilografle
248
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu