Editura Universitara
Colectia Psihologie
An aparitie :2014
Editia a I
ISBN 978-606-591-887-0
Nr pagini :212
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : Stoc epuizat la Editura
La data
postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Descrierea
editurii:
Cuprins:
Organizatiile au nevoie de
solutionarea unor probleme mai ample decat cele curente. Pentru aceasta
initiaza procese de schimbare. Organizatiile pot avea nevoie de
cresterea afacerii, a capitalului de activitati si servicii, adoptarea
unor noi comportamente sau elemente de cultura organizationala. Pentru
aceasta se lanseaza procese de dezvoltare. In situatii de criza se
initiaza demersuri de management al crizei.
Exista cel putin trei niveluri
majore ale reglarii, optimizarii, imbunatatirii activitatii
organizationale. La baza functionarii organizatiilor sunt activitatile
reglementate de legile emise de guvern. Dincolo de acestea,
organizatiile pot adopta reglementari suplimentare prin actiuni de
imbunatatire aderand la sistemele de management prin standarde:
managementul calitatii (ISO 9001), standardul de management al sanatatii
si securitatii ocupationale (OHSAS 18001), managementul de mediu (ISO
14001), securitatea informatiei (ISO 27001), responsabilitatea sociala
(SA 8000), siguranta alimentului (ISO 22000). Mai mult, organizatiile
pot apela la procese de consultanta pentru a intelege problemele cu care
se confrunta, pentru a proiecta solutii sau pentru a dezvolta anumite
activitati ori structuri. In acest caz, se face apel la managementul
schimbarii si dezvoltarii organizationale, in care solutiile sau
optimizarile au la origine nu legile, nu standardele, ci nevoile
concrete, specifice ale organizatiei. Asadar, abordarea din psihologica
are o contributie deosebita la cresterea bunastarii organizatiilor
completand si implinind pe deplin eforturile de mentenanta si de
dezvoltare.
Domeniul schimbarii si dezvoltarii
organizationale contribuie la asigurarea mentinerii curente, obtinerea
succesului, reusitei in lumea organizatiilor. Cunoasterea lui ofera
oportunitatea de formare a specialistilor in consultanta
organizationala. Autorul
CAPITOLUL
1
CADRELE
SCHIMBĂRII ŞI DEZVOLTĂRII ORGANIZAŢIONALE
1.Ipostaze ale schimbării/13
1.1. Schimbarea ca fenomen social /13
1.2. Schimbarea ca răspuns al organizaţiei/14
2. Termeni/15
3. Schimbarea organizaţională – clasificare şi
caracteristici/17
4. Dezvoltare organizaţională – clasificare şi
caracteristici/20
5. Factorii generatori ai schimbărilor
organizaţionale/23
5.1. Forţele externe ale schimbării /23
5.2. Forţele interne ale schimbării/ 28
CAPITOLUL 2
FAZA
PREGĂTITOARE A PROCESULUI DE SCHIMBARE ORGANIZAŢIONALĂ
Cadre /32
1. Componentele procesului de schimbare
organizaţională /33
1.1. Clientul /33
1.2. Agentul de schimbare/34
1.2.1. Agent de schimbare versus consultant/34
1.2.2. Tipuri de agenţi de schimbare/35
1.2.3. Funcţiile agentului de schimbare /36
1.2.4. Precauţii în activitatea agentului de
schimbare/39
1.3. Intervenţia/ consultanţa /41
2. Etape preliminare ale consultanţei /41
2.1. Conştientizarea şi delimitarea problemei /41
2.2. Contactarea şi solicitarea unui consultant/
agent de schimbare /42
2.3. Tratarea solicitării /43
2.4. Orientarea iniţială /44
2.5. Definirea scopurilor reale şi eliminarea
falselor scopuri/45
2.6. Verificarea fezabilităţii intervenţiei/46
2.7. Încheierea şi semnarea contractului /47
3. Abordarea rezistenţelor la schimbare/49
CAPITOLUL 3
DIAGNOZA
ORGANIZAŢIONALĂ
1. Cadre /58
1.1. Cerinţe privind calitatea diagnozei
organizaţionale/61
1.2. Caracterul sistematic al diagnozei
organizaţionale/62
1.3. Riscurile cercetării nesistematice /63
2. Scopurile şi utilitatea diagnozei organizaţionale
/64
2.1. Diagnoza cu scop de cunoaştere /64
2.2. Diagnoza cu scop de intervenţie /65
2.3. Diagnoza cu scop de cercetare academică /65
3. Ipostaze ale diagnozei organizaţionale /67
4. Responsabilitatea diagnosticului /68
4.1. Cerinţe generale/ 68
4.2. Responsabilitatea consultantului /69
4.3. Responsabilitatea clientului /70
4.4. Responsabilitatea în echipele colaborative/70
4.5. Responsabilitatea în auto-diagnoza
organizaţională / 71
5. Probleme potenţiale ale diagnosticului/72
5.1. Probleme datorate mediului/72
5.2. Probleme datorate organizaţiei/ 72
5.3. Probleme datorate cercetătorului /73
6. Etapele diagnozei şi intervenţiei
organizaţionale/76
7. Conţinutul şi strategia de diagnoză/81
7.1. Modelul organizaţiei ca sistem deschis /81
7.2. Diagnoza focalizată pe problemă /84
7.3. Diagnoza deficienţelor organizaţionale
(Modelul celor şase cutii) /87
7.3. Diagnoza crizelor organizaţionale /89
7.4. Diagnoza macrosistemelor /92
8. Aspecte metodologice/ 95
9. Raportul de diagnoză organizaţională/112
CAPITOLUL 4
INTERVENŢIA
ORGANIZAŢIONALĂ
Proiectarea schimbării/ 116
1. Planificarea schimbării /118
1.1. Responsabilitatea/118
1.2. Anvergura /119
1.3. Obiective generale/120
2. Implementarea schimbărilor/125
2.1. Cadre/125
2.2. Precondiţii ale implementării/126
2.3. Stiluri de implementare /130
3. Interacţiunea subsistemelor organizaţiei/ 131
4. Domenii ale schimbării şi dezvoltării
organizaţionale/134
4.1. Schimbarea şi dezvoltarea în politicile
organizaţiei/135
4.2. Managementul calităţii /136
4.3. Dezvoltarea managerială /143
4.4. Schimbare şi dezvoltare în structurile
organizatorice/153
4.5. Managementul prin obiective/164
4.6. Schimbare şi dezvoltare în strategia de MRU/
174
4.7. Dezvoltarea echipelor de muncă/184
4.8. Schimbarea/ dezvoltarea tehnologiei/192
4.9. Dezvoltarea culturii organizaţionale/194
5. Învăţarea organizaţională /200
5.1. Importanţa învăţării în organizaţie/200
5.2. Condiţii ale învăţării organizaţionale/202
5.3. Efectele învăţării organizaţionale /203
5.4. Erori în învăţarea organizaţională /205
6. Monitorizarea şi evaluarea schimbării /206
7. Concluzii generale /206
Bibliografie /209
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu