Autor : Leopold Vansina, Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert
Editura Trei
Colectia Psihologie-Psihoterapie
An aparitie
: 2010
Traducerea Oana Munteanu
ISBN 978-973-707-374-7
Nr pagini : 648
Format 130 x
200
Pretul la
data postarii : 65 lei la Editura, 47,45 lei la
elefant, 45,50 lei la librarie.net, 42 lei la carti de psihologie
Disponibilitate
BCU
Descrierea
editurii:
Cum putem recunoaşte conflictul care se află la baza problemelor apărute
într-o organizaţie? Cum stabilim momentul potrivit pentru o
intervenţie? Cum pot fi discutate cu personalul problemele delicate
legate de restructurarea, schimbarea sau dezvoltarea unui sistem de
muncă? Cum se poate ajunge la o colaborare eficientă cu alte companii?
Autorii ne propun o abordare psihodinamică a acestor probleme, oferind
atât o prezentare teoretică a principiilor de bază ale aplicării
psihologiei dinamice în organizaţii, cât şi un ghid pentru utilizarea
acestei abordări în rezolvarea problemelor ce apar în organizaţiile
aflate în schimbare. În plus, ne oferă descrieri detaliate ale unor
intervenţii pe care le-au realizat în cazul unor organizaţii ce se
confruntau cu diferite probleme generate de extinderea activităţii,
lipsa de eficienţă, schimbarea generaţiilor de proprietari, necesitatea
de a colabora eficient cu alte organizaţii în cadrul unor proiecte
comune. Scrisă într-un limbaj clar, cartea se adresează atât managerilor
şi consultanţilor interesaţi de creşterea profunzimii şi eficienţei
intervenţiilor lor, cât şi tuturor celor interesaţi de psihologia
organizaţională.
Leopold Vansina este profesor de psihologie organizaţională, comportament organizaţional la Catholic University of Leuven şi Universite Catholique de Louvain-la Neuve.
Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert este psihanalist formator şi supervizor în Belgian Psychoanalytic Society, The European Psychoanalytic Federation şi International Psychoanalytic Association
Leopold Vansina este profesor de psihologie organizaţională, comportament organizaţional la Catholic University of Leuven şi Universite Catholique de Louvain-la Neuve.
Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert este psihanalist formator şi supervizor în Belgian Psychoanalytic Society, The European Psychoanalytic Federation şi International Psychoanalytic Association
Cuprins:
Despre autor
13
Colaboratori
15
Multumiri
17
Introducere
generala 19
Partea intai. O
perspectiva psihanalitica asupra grupurilor si organizatiilor
Introducere (Marie-Jeanne
Vansina-Cobbaert) 33
Bibliografie 44
Capitolul 1: Procese mentale primare,
originare 47
(Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert)
Ilustrari 49
Transformari
in pasi mici 54
Bibliografie
57
Capitolul 2: Limbaje din alta lume 58
(Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert)
Limbajul
imaginilor 59
Limbajul
actiunilor 63
Limbajul
relatiilor 72
Folosirea
informatiilor din „Atlantida" 89
Bibliografie
97
Capitolul 3: Structuri de sprijinire a
procesului
(Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert)
Sustinere si
continere 100
Fenomenele
tranzitionale 108
Bibliografie
113
Capitolul 4: Comportamente si procese
defensive 114
(Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert , Leopold
Vansina)
Mecanisme de
aparare individuale 114
Mecanisme de
aparare de grup 119
Aparari
sociale 122
Refularea
sociala 125
Strategii
defensive 127
Lucrul cu
apararile si elaborarea lor 131
Concluzii 140
Bibliografie
141
Capitolul 5: Capacitatea de a trai creativ
si importanta sa in viata organizationala
143
(Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert)
Originile si
functionarea capacitatii de a trai creativ
144
Distructivitatea
in contextul traiului creativ 153
Bibliografie
161
Partea a doua. O
abordare psihodinamica
Introducere 165
(Leopold Vansina)
Capitolul 6: Psihodinamica: un domeniu de
studiu si o abordare 169
(Leopold Vansina)
Cateva
diferente majore fata de psihanaliza 169
O incercare
de definire a psihodinamicii 177
Crearea
structurilor de sprijinire a procesului
197
Lucruri mici
care conteaza: o privire asupra potentialelor beneficii neglijate ale unei
abordari psihodinamice a problemelor organizationale 226
Comentarii
de incheiere 230
Bibliografie
233
Capitolul 7: „Eu” in situatia problematica 243
(Leopold Vansina)
Problema
definirii problemei 245
Construirea
continuitatii 259
„Eu” la
terminarea unui proiect 262
Transferul
si contratransferul in practica noastra
267
Bibliografie
273
Capitolul 8: Grupul ca varf al aisbergului:
localizarea problemelor in contextul lor
276
(Leopold Vansina)
Introducere 276
Echipele de
management ca varf al aisbergului 285
Aisbergul in
echipele de proiect 299
Mecanisme de
importare si exportare a problemelor 304
Rezumat 318
Bibliografie
320
Capitolul 9: A fi in „aici-si-acum” si a
lucra cu aceste experiente 323
(Leopold Vansina)
Diferite
moduri mentale de a fi prezent 329
Relevanta
lucrului cu sau fara cadre de referinta specifice in „aici-si-acum" 338
De la
interpretari la crearea de sens 358
Concluzii 367
Bibliografie
368
Capitolul 10: Arta trecerii in revista: o
piatra unghiulara a invatarii organizationale
372
(Leopold Vansina)
Trecerea in
revista 373
Ce poate fi
trecut in revista? 378
Cand sa
trecem in revista si cu ce frecventa?
386
Treceri in
revista speciale sau institutionalizate
390
Cum sa faci
o trecere in revista? 392
Conditii ale
trecerii in revista 403
Rolul si
pozitia persoanei (persoanelor) care conduce trecerea in revista 405
Limitele
invatarii din trecerea in revista 407
Bibliografie
409
Partea a treia.
Abordarea psihodinamica in proiecte de consultanta si cercetare-actiune
Introducere 415
(Leopold Vansina)
Capitolul 11: Intelegerea si lucrul cu
dinamicile organizationale: adaptarea la dezvoltarea organizationala 417
(Leopold Vansina, Gilles Amado)
Partea 1:
Declansarea constientizarii si crearea unei baze de actiune in cadrul
organizatiilor 427
Workshopul
pilot 427
Al doilea
workshop 435
Al treilea
workshop 443
Relevanta
planului 453
Partea 2:
Elaborarea schemelor preliminare 463
Cele sase
workshopuri de cate doua zile 465
Intelegerea
si abordarea dinamicii organizationale: discutii 476
Bibliografie
486
Capitolul 12: Transformarea: speranta,
iluzie si realitate. Transformarile din cadrul unei corporatii familiale
internationale 488
(Leopold Vansina, Marie-Jeanne
Vansina-Cobbaert)
Partea 1:
Proiectul de consultanta 491
Actorii din
cadrul sistemului 494
„Structurile
minime” si „timpul si spatiul” 499
Partea 2: Ce
sens au avut transformarile realizate
525
Ce se poate
invata din experienta de consultanta si clarificarile conceptuale, pentru
dezvoltarea practicii consultantilor organizationali si a managerilor? 533
Bibliografie
540
Capitolul 13: Reproiectarea participativa:
restructurarea strategica a unei fabrici prin metoda cercetare–actiune 542
(Leopold Vansina)
Partea 1:
Proiectul 544
Istorie si
context 544
Rolul,
abordarea si intentiile mele 547
Prima faza:
Explorarea companiei in mediul sau 552
Faza a doua:
Implicarea angajatilor in reproiectarea operatiilor, pentru crearea unei noii
strategii de productie 556
Faza a treia
: Schimbarea proprietarului si implementarea
563
Partea 2:
Rezultatele obtinute in organizatie si descoperirile cercetarilor realizate 568
Rezultatele
studiului asupra reproiectarii participative
568
Procesul
schimbarii organizationale reusite 569
Invatarea
rezultata din cercetarea-actiune 571
Concluzii 582
Bibliografie
586
Capitolul 14: Lucrul in afara granitelor
organizationale: intelegerea si lucrul cu dinamica intergrupala 589
(Sandra G.L. Schruijer, Leopold Vansina)
Introducere 589
Partea 1:
Dificultatile psihologice ale lucrului in afara granitelor organizationale 591
Semnificatia
colaborarii 591
Clubul de
iahting 593
Partea 2:
Ajutarea grupurilor si organizatiilor in dezvoltarea unei colaborari fructuoase 597
Crescatoriile
de scoici: conflicte de interese intre natura si economie 599
Colaborarea
in sectorul constructiilor 599
Schimbarea
organizationala a unui azil 600
Centrul de
urgente medicale 601
Partea 3:
Dinamica, practicile, principii 603
Lucrul cu
intregul sistem 603
Lucrul cu
psihodinamicile conflictului si colaborarii
608
Conducerea
colaborarii 613
Explorari
prin „de ce?” 615
Concluzii 617
Bibliografie
618
Glosar 622
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu