Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie :2002, 2006, 2009
Editia a III-a revizuita si adaugita
ISBN 978-973-46-0975-8
Nr pagini :488
Format 160 x 235
Pretul la data postarii :9,99 lei la Editura,
43,60 lei la elefant, 28,45 lei la libris,
30 lei la carti de psihologie (ed. a II-a)
30 lei la carti de psihologie (ed. a II-a)
Disponibilitate BCU
Descrierea
editurii:
Psihologia dezvoltarii, initial cunoscuta sub numele de psihologie
genetica, este o specialitate aparte si relativ noua, ocupindu-se de
schimbarile fizice, cognitive si comportamentale care apar de-a lungul
vietii. Volumul prezinta cele mai importante idei si cercetari recente
din domeniu, precum si teoriile clasice, cu referire la toate
categoriile de factori ce intervin in dezvoltarea umana: biologici,
psihologici, socioculturali si ciclurile vietii. Schimbarile care au loc
in diferite stadii ale evolutiei individului isi capata astfel
explicatia, iar elementele de psihopatologia dezvoltarii sint abordate
printr-o serie de informatii cu privire la disfunctionalitatile psihice.
Un curs fundamental pentru formarea viitorilor psihologi, asistenti
sociali si a profesionistilor in domeniul bunastarii copilului si a
familiei.
Ana Muntean este conferentiar doctor la Catedra de Asistenta Sociala, Universitatea de Vest din Timisoara, presedinte fondator al organizatiei Societatea pentru copii si parinti (SCOP), director fondator al revistei de specialitate Copiii de azi sint parintii de miine si presedinte al Societatii Nationale pentru Copilul Abuzat si Neglijat (SN-CAN).
Cuprins:
Cuvant inainte 13
Capitolul 1
Notiuni introductive in
psihologia dezvoltarii
1.1. Introducere in domeniul dezvoltarii umane 17
1.2. Definitii, concepte, istoric al psihologiei dezvoltarii 20
1.2.1. Psihologia dezvoltarii la confluenta cu alte stiinte 20
1.2.1.1. Sistem si organizare 27
1.2.1.2. Dezvoltare/epigeneza 31
1.2.1.3. Psihobiologia
32
1.2.2. Diverse teorii developmentaliste cu privire la fiinta
umana 36
1.2.2.1. Psihologia genetica
36
1.2.2.2. Teoriile psihanalitice 37
1.2.2.3. Teorii cognitiviste in domeniul psihologiei
dezvoltarii 50
1.2.2.4. Functionalismul
55
1.2.2.5. Teoria invatarii sociale 57
1.3. Metode de cercetare utilizate in psihologia dezvoltarii 59
1.3.1. Metode de cercetare normativa 61
1.3.2. Observatia ca metoda de cercetare 61
1.3.3. Studiul longitudinal
63
1.3.4. Studiul transsectional 65
1.3.5. Metoda de cercetare prin corelatie 65
1.3.6. Metode de cercetare experimentala 66
1.3.7. Studiul longitudinal modificat 66
1.4. Consideratii etice
68
1.4.1. Principii etice tn cercetarile cu subiecti umani 69
Capitolul 2
Bazele dezvoltarii umane
2.1. Introducere 77
2.2. Nevoile umane pentru o dezvoltare si o functionare sanatoasa 80
2.2.1. Satisfacerea nevoilor in familie si crizele personale 83
2.2.2. Automotivarea
86
2.2.3. Familia vazuta drept context al starii de “curgere"
pentru copil 88
2.2.4. Satisfacerea nevoilor copilului si toleranta prea
mare (indulgenta nemasurata a parintilor, lipsa limitelor) 89
2.2.5. Nevoile copilului
90
2.3. Influenta experientelor timpurii in dezvoltare 96
2.3.1. Ce inseamna experienta? 96
2.3.2. Maturizarea 97
2.3.3. Mentinerea 97
2.3.4. Facilitarea 97
2.3.5. Sincronizarea
98
2.3.6. Inducerea 98
2.3.7. Experienta timpurie
98
2.3.8. Concluzie 102
2.4. Influenta mediului socioemotional asupra dezvoltarii
copilului 103
2.4.1. Valentele de reabilitare ale mediului socioemotional 110
2.4.2. Copiii separati de familia biologica, aflati in
sistemul de protectie sociaia 112
2.5. Factori stresanti din mediu care afecteaza dezvoltarea
fiintei umane 115
2.5.1. Malnutritia
117
2.5.2. Bolile infectioase
119
2.5.3. Incompatibilitatea sangvina 120
2.5.4. Drogurile si medicamentele 121
2.5.5. Radiatiile 123
2.5.6. Varsta parintilor
124
2.5.7. Parinti adolescenti
124
2.5.8. Starea emotionaia a mamei 125
2.5.9. Prematuritatea
126
2.5.10. Concluzie 127
2.6. Factorii de stres genetic 127
Capitolul 3
Dezvoltarea intrauterina si nasterea
3.1. Introducere 133
3.2. Stadii ale dezvoltarii intrauterine 134
3.3. Haptonomia 138
3.4. Travaliul si nasterea
140
3.4.1. Organizarea perinatala 140
3.4.2. Prezentarea la nastere 142
3.4.3. Complicatii perinatale 143
3.4.3.1. Complicatii ale nou-nascutului 143
3.4.3.2. Complicatii ale mamei 144
3.4.3.3. Medicamente obstetrice: analgezice si anestezice 144
3.4.4. Comportamentele nou-nascutilor 145
3.5. Temperamentul nou-nascutului si cel al adultului 146
3.6. Reflexele copilului la nastere 148
3.7. Evaluarea nou-nascutului 150
3.8. Depresia postnatala
152
Capitolul 4
Creierul si dezvoltarea umana
4.1. Principii generale ale dezvoltarii si functionarii
creierului 158
4.2. Mecanisme si etape in maturizarea creierului 160
4.3. Functionarea creierului si educatia 163
4.4. Organizarea sistemului nervos 168
4.5. Maturizarea creierului
170
4.6. Creierul si psihicul uman 172
4.7. Interactiunile precoce, creierul si comportamentul 176
4.8. Asimetria structurala si integrarea functionala ale
creierului uman 178
4.9. Comportament si integrare 181
4.10. Suferinta si functionarea umana 182
Capitolul 5
Sistemul emotional si atasamentul
5.1. Introducere si definitii 189
5.2. Tipuri de emotii
192
5.3. Baza fiziologica a emotiilor 195
5.4. Emotiile negative si dezvoltarea copilului 196
5.5. Dezvoltarea sistemului emotional la copil 197
5.6. Emotiile si persoanele cu handicap 201
5.7. Emotiile si temperamentul 204
5.8. Atasamentul 205
5.9. Influenlele atasamentului in dezvoltarea copilului 213
5.10.Legatura periculoasa si destin 216
5.11.Concluzii 222
Capitolul 6
Dezvoltarea sinelui
6.1. Concepte si definitii ale sinelui 227
6.2. Procese si etape in dezvoltarea sinelui si a
respectului de sine 229
6.3. Implicarea sinelui in rezolvarea unor probleme de
adaptare 237
6.4. Perspective actuale asupra sinelui 239
6.4.1. Le moi-peau 241
6.5. Maturizarea sinelui: dezvoltarea capacitatii de a iubi si
de a munci 246
6.5.1. Viziuni asupra dragostei 246
6.5.2. Stadii de dezvoltare a dragostei 248
6.5.2.1. De la nastere la 4 luni 249
6.5.2.2. Pre-sine, de la 4 la 7 luni 249
6.5.2.3. Diferentierea sinelui, intre 7-9 luni si 18-24 de
luni 250
6.5.2.4. Afirmarea de sine, intre 18-24 de luni si 4 ani 250
6.5.2.5. Primele relatii in grupul de varsta, intre 5 si 9
ani 250
6.5.2.6. Interactiuni complexe in grupul de varsta si
adolescenta timpurie, intre 10 si 12 ani
251
6.5.2.7. Adolescenta, intre 12 si 16 ani 251
6.5.2.8. Maturitatea, intre 15 si 22 de ani 252
6.5.2.9. Faza celei de-a doua maturitati, peste varsta de 22
de ani 252
6.6. Mecanisme de adaptare: defensive si de coping 253
6.7. Dezvoltarea sexualitaiii si a identitatii sexuale 259
6.7.1. Adolescenta
265
Capitolul 7
Organismul in relatie cu mediul: dezvoltarea motorie si cognitiva
7.1. Introducere 273
7.2. Dezvoltarea motricitatii 274
7.2.1. Deprinderea motricitaiii grosiere 277
7.2.1.1. Postura si locomotie 277
7.2.1.2. Dezvoltarea lateralitatii 279
7.2.2. Controlul sfincterian
280
7.2.3. Deprinderile de motricitate fina 281
7.2.3.1. Apucatul 281
7.3. Organizarea sistemului perceptiv 283
7.3.1. Sistemul perceptiv
283
7.3.1.1. Sistemul orientarii de baza 283
7.3.1.2. Sistemul vizual
286
7.3.1.3. Sistemul auditiv
294
7.3.1.4. Sistemul gust-miros
297
7.3.1.5. Sistemul haptic
298
7.4. Teoria dezvoltarii stadiale a capacitatilor cognitive 299
7.4.1. Stadiul senzorimotor
302
7.4.2. Stadiul preoperational 306
7.4.3. Stadiul operational
307
7.5. Critici la teoria lui Jean Piaget si trei teorii noi asupra
dezvoltarii inteligentei umane 307
7.6. Dezvoltarea judecatilor morale 310
7.7. Dezvoltarea proceselor memoriei si ale invatarii 316
7.8. Dezvoltarea limbajului
319
7.8.1. Limbajul si primul an de viata 323
7.8.2. Primul cuvant
325
7.8.3. Vorbirea adult-copil
327
7.8.4. Stadii de achizijie a limbajului 328
Capitolul 8
Dezvoltarea unor abilitati complexe
8.1. Introducere 335
8.2. Integrarea senzoriaia
336
8.3. Coordonarea audiovizuaia 353
8.4. Coordonarea ochi-mana
355
8.5. Dezvoltarea abilitatii de a desena la copil 356
8.6. Dezvoltarea scrisului la copil 366
8.7. Dezvoltarea jocului si a jucariei la copil 369
8.8. Dezvoltarea schemei corporale 375
8.8.1. Predeterminarea fiintei umane pentru existenta spatio-temporala 376
8.8.2. Istoricul conceptului de schema corporala 376
8.8.3. Definitii ale schemei corporale 378
8.8.4. Rolul schemei corporale in dezvoltarea si functionarea
individului 379
8.8.5. Raportul dintre limbaj si schema corporala 381
8.8.6. Sincronii in dezvoltarea schemei corporale si a
limbajului 385
8.9. Inceputurile comportamentelor sociale si de comunicare
ale copilului 388
8.9.1. Atractia pentru fete
390
8.9.2. Explicatii pentru atractia fetei 390
8.9.3. Interesul nou-nascutului pentru miscarile adultului 391
8.9.4. Preferinta pentru anumite persoane 392
8.9.5. Preferinta pentru fata mamei 392
8.9.6. Repertoriul social al copilului mic 393
8.9.7. Parintii recunoscandu-si copilul 394
8.10. Dezvoltarea copilului si obiectul tranzitional 395
Capitolul 9
Dezvoltarea copilului de la 0 la 3 ani
9.1. Dezvoltarea de la nastere la 3 ani 403
9.1.1. Scurt istoric al psihologiei copilului 403
9.1.2. De la nastere la 2 luni 404
9.1.3. Intre 2-3 luni si 7-9 luni 408
9.1.4. Intre 7-9 luni si 18 luni 411
9.1.5. Intre 18-24 de luni si 3 ani 412
9.1.6. Intre 21 si 36 de luni 414
9.1.6.1. La 21 de luni
414
9.1.6.2. La 24 de luni
414
9.1.6.3. La 32 de luni
414
9.1.6.4. La 36 de luni
415
9.1.7. Copilul cu handicap
415
9.2. Interactiunile sociale: dezvoltarea copilului in dialog
cu adultul care il ingrijeste 416
9.3. Functiile parentale
421
9.4. Evaluarea copilului
429
9.5. Modelul punctelor de sprijin (T. Berry Brazelton) 432
Capitolul 10
Imbatranirea
10.1.Teorii privind imbatranirea 441
10.2.Modificari fizice si fiziologice caracteristice
imbatranirii 444
10.3.Descrierea unor modificari psihice 445
10.4. Aspecte privind deficientele corelate cu batranetea 451
10.5.Modificari in contextul social care afecteaza calitatea
vietii persoanei de varsta a treia 452
10.6.Atitudini fata de moarte 453
Bibliografie 455
Index 465
Buna ziua!
RăspundețiȘtergereCum as putea cumpara acest exemplar online, in format electronic.../