22/11/2015

EVALUAREA PSIHOLOGICA A PERSONALULUI

Autor : Ticu Constantin
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie : 2004
Editia I
ISBN 973-681-760-1
Nr pagini : 296
Format 160x235
Pretul la data postarii : 29,95  lei la Editura, 25,46 lei la elefant, 21 lei la librarie.net, 24 lei la carti de psihologie
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

Autorul abordeaza un subiect de mare interes atit pentru angajatori, cit si pentru angajati: evaluarea psihologica utilizata ca strategie de facilitare a performantei profesionale (individuale si organizationale) si de creare a unui climat favorabil de munca. Cartea pune accent pe aspectele aplicative, oferindu-le celor interesati informatii esentiale si exemple concrete pentru aplicarea diferitelor proceduri de evaluare psihologica, precum si pentru constituirea unor instrumente de evaluare a angajatilor unei firme/institutii.

Ticu Constantin este profesor universitar la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi, unde preda cursurile „Psihologia personalului”, „Psihologie organizationala”, la nivel de licenta, „Evaluarea psihologica a personalului”, „Analiza climatului si culturii organizationale”, „Leadership si managementul schimbarii”, la nivel de master, si „Managementul activitatii de cercetare in domeniul psihologic”, la nivelul scolii doctorale.

Cuprins:



Introducere  11

Partea I
Cadrul conceptual si metodologic al evaluarii psihologice

1.Obiective  19
2.Managementul resurselor umane si psihologia muncii  21
2.1.Istoricul disciplinelor 21
2.2.Principalele curente psihologice  25
2.3.Autori importanti pentru studiul MRU sau PM  26
2.4.Psihologia muncii in Romania (cateva repere)  32
3.Managerii romani si managementul resurselor umane  34
3.1.Date generale ale cercetarii  34
3.2.Situatia in 2003  35
      Cele mai utile servicii  36
3.3.Marimea, specificul activitatii firmei si problematica resurselor umane  40
      Marimea firmei si problematica resurselor umane  40
      Specificul activitatii firmei si problematica resurselor umane  40
3.4.Analiza comparativa pe ani  41
3.5.Concluzii  41
4.Domenii de evaluare psihologica in firme/institutii  44
4.1.Specificul activitatii de de evaluare psihologica in firma  44
4.2.Evaluarea atitudinilor si a trasaturilor de personalitate  47
5. Managementul resurselor umane – intre cercetare si practica 53

Partea a II-a
Constructia chestionarelor standardizate de evaluare psihologica

1.Obiective   65
2.Definirea principalelor repere metodologice 67
2.1.Psihologie si evaluarea personalitatii (care sunt premisele psihologice de la care pornim?)  67
2.2.Dimensiuni, complexitate si suport teoretic (la ce va fi folosit chestionarul final?)  69
2.3.Avantaje si dezavantaje ale utilizarii diferitelor strategii de constructie  71
3.Etape in constructia chestionarelor standardizate 74
3.1.Varianta A de constructie (model teoretic preexistent)  74
3.2.Varianta B de operationalizare (fara model teoretic)  79
4.Analiza intermediara a chestionarului standardizat (comuna variantelor A si B) 87
4.1.Analiza mediilor si a abaterilor standard  88
4.2.Analiza consistentei interne (coeficientul Alpha Crombach)  91
4.3.Definirea formei finale a chestionarului  95
5.Criterii de fidelitate/validitate si evaluarea lor 99
5.1.Fidelitatea in aprecierea valorii unei probe de evaluare psihologica  100
5.2.Validitatea in aprecierea valorii unei probe de evaluare psihologica  102
5.3.Verificarea finala a chestionarului (cand putem spune ca un chestionar este definitiv?)  106

Partea a III-a
Evaluarea psihologica si selectia profesionala

1.Obiective    113
2.Identificarea trasaturilor psihologice relevante 115
2.1.Descrierile intuitive  115
2.2.Analize de post/functie  117
2.3.Evaluari realizate de catre experti  120
2.4.Studii ale performantei in profesie  122
3.Organizarea examenului de selectie profesionala 126
3.1.Etapele procesului de selectie profesionala  126
3.2.Variante simplificate ale procesului de selectie profesionala
4.Construirea bateriei de evaluare psihologica 133
4.1.Exista criterii psihologice clar definite  134
      Testele psihologice  135
      Chestionarele de atitudine  138
4.2.Nu exista criterii psihologice clar definite  141
5.Realizarea examenului de evaluare psihologica 145
5.1.Organizarea logistica  145
5.2.Aplicarea probelor colective sau individuale  145
5.3.Realizarea profilului psihologic  146
5.4.Comunicarea rezultatelor si aspecte deontologice  151
6.Perspective 153

Partea a IV-a
Dimensiuni psihologice relevante pentru performanta

1.Obiective  157
2.Trasaturi de personalitate, tipologii si performanta 158
2.1.Abordari in descrierea personalitatii  158
2.2.Trasaturi de personalitate si evaluarea lor  160
2.3.Tipologia MBTI  162
2.4.Modelul „Big Five”  163
2.5.Alte trasaturi de personalitate  165
3.Inteligenta, inteligenta emotionala, motivatie si performanta  167
3.1. Inteligenta generala si caracterul ei predictiv  167
3.2.Aparitia conceptului de inteligenta emotionala  167
3.3.Relatia inteligenta emotionala   - reusita/performanta  168
3.4.Motivatia si definirea ei  170
3.5.Modele si dimensiuni motivationale  171
3.6.Motivatie si activitate profesionala  174
4.Atitudine fata de munca, satisfactie si identidficare cu firma 178
4.1.Mentalitate si atitudine fata de munca  178
4.2.Cultura organizationala si atitudine fata de munca  182
4.3.Satisfactia in munca  185
4.4.Identificarea cu firma  187
4.5.Modificarea atitudinilor  187
5.Stilul de conducere si performanta organizationala 189
5.1.Concepte si definitii  189
5.2.Calitati ale liderului performant 190
      Descrieri intuitive ale liderilor  190
      Trasaturi identificate prin studii empirice  191
5.3.Comportamente ale liderului performant  192
5.4.Contextul in care se afla liderul performant  193
5.5.Alte date relevante  197
      Stil cognitiv  197
      Inteligenta sociala  198

Partea a V-a
Evaluarea psihologica la nivelul colectivelor de munca

1.Obiective  203
2. Evaluarea psihologica  dupa angajare 205
2.1.Evaluarea psihologica in situatii de promovare  205
2.2.Evaluarea psihologica in situatii de restructurare/disponibilizare  206
2.3.Evaluarea psihologica in scop formativ  207
2.4.Evaluarea psihologica in scopul cunoasterii angajatilor  209
2.5.Evaluarea psihologica in managementul carierei  210
3.Analiza climatului organizational 213
3.1.Motivatiile analizei climatului organizational  213
3.2.Strategia de evaluare a climatului organizational  214
3.3.Construirea chestionarelor de opinie (nestandardizate)  215
3.4.Analiza climatului organizational general 219
3.5.Analiza comunicarii organizationale  222
      Comunicare la nivel general  222
      Comunicare intre departamente/servicii  223
      Comunicarea la nivel interpersonal  224
3.6.Analiza organizarii activitatii  226
      Analiza la nivel general a organizarii activitatii  227
      Analiza succesiunilor logice de munca – SLM  228
      Analiza fluxului productiv  229
3.7.Analiza satisfactiei si motivatiei pentru munca  230
      Analiza globala a sistemului  satisfactie-motivare  230
      Analiza satisfactiei cu privire la conditiile de munca  230
      Utilizarea instrumentelor standardizate  231
3.8.Concluzii  233
4.Diagnoza si planificarea schimbarii organizationale  235
4.1.Operationalizarea variabilelor schimbarii organizationale  235
4.2.Faza de pregatire a procesului de schimbare  239
      Identificarea problemei si definirea conditiilor contractuale  239
      Definirea scopurilor reale si eliminarea falselor scopuri  240
     Verificarea fezabilitatii interventiei  240
4.3.Faza de diagnostic a procesului de schimbare  241
      Problematica diagnosticului  241
      Culegerea si organizarea datelor 241
4.4.Faza de planificare a procesului de schimbare 242
      Definirea strategiei de actiune 242
      Definirea domeniilor de interventie  242
4.5.Rezistenta in fata schimbarii  243

Partea a VI-a
Metodologie de evaluare psihologica (exemple de proceduri si instrumente)

1.Instrumente nestandardizate utilizate in evaluarea psihologica in firme/institutii  249
1.1.Chestionar de descriere a postului/functiei  249
1.2.Ghid de interviu semistructurat  252
1.3.Grila de observatie (interviu) 253
1.4.Exemple de probe/intrebari cvasisituationale  255
1.5.Chestionar „Climat organizational” (Varianta A) 256
1.6.Fisa de despuiere a raspunsurilor libere  259
1.7.Chestionar „Climat organizational” (Varianta B)  260
1.8.Chestionar „Analiza relatiei de comunicare”  263
1.9. Identificarea criteriilor de evaluare a activitatii  264
       Instructiuni de realizare  264
1.10.Chestionar sociometric  266
       Tehnica sociometrica  266
2. Instrumente standardizate utilizate in evaluarea psihologica in firme/institutii  269
2.1.Chestionar „Atitudine fata de schimbare”  269
       Grila de scorare si interpretare  269
2.2.Chestionar „Climat organizational”  273
2.3.Chestionar „Dominante motivationale”  276
2.4.Chestionar „Mentalitate fata de munca”  279
2.5.Chestionar „Onestitate profesionala”  282
2.6.Chestionar „Satisfactie in munca”  285
2.7.Chestionar „Tendinte tipologice”  288

Bibliografie  283




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu