Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie : 2004
Editia I
ISBN 973-681-760-1
Nr pagini : 296
Format 160x235
Pretul la data postarii : 29,95 lei la Editura, 25,46 lei la elefant, 21 lei la librarie.net, 24 lei la carti de psihologie
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Autorul abordeaza un subiect de mare interes atit pentru angajatori, cit si pentru angajati: evaluarea psihologica utilizata ca strategie de facilitare a performantei profesionale (individuale si organizationale) si de creare a unui climat favorabil de munca. Cartea pune accent pe aspectele aplicative, oferindu-le celor interesati informatii esentiale si exemple concrete pentru aplicarea diferitelor proceduri de evaluare psihologica, precum si pentru constituirea unor instrumente de evaluare a angajatilor unei firme/institutii.
Ticu Constantin este profesor universitar la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi, unde preda cursurile „Psihologia personalului”, „Psihologie organizationala”, la nivel de licenta, „Evaluarea psihologica a personalului”, „Analiza climatului si culturii organizationale”, „Leadership si managementul schimbarii”, la nivel de master, si „Managementul activitatii de cercetare in domeniul psihologic”, la nivelul scolii doctorale.
Cuprins:
Introducere 11
Partea I
Cadrul conceptual si
metodologic al evaluarii psihologice
1.Obiective 19
2.Managementul
resurselor umane si psihologia muncii 21
2.1.Istoricul
disciplinelor 21
2.2.Principalele
curente psihologice 25
2.3.Autori
importanti pentru studiul MRU sau PM 26
2.4.Psihologia
muncii in Romania (cateva repere) 32
3.Managerii
romani si managementul resurselor umane 34
3.1.Date
generale ale cercetarii 34
3.2.Situatia
in 2003 35
Cele mai utile servicii 36
3.3.Marimea,
specificul activitatii firmei si problematica resurselor umane 40
Marimea firmei si problematica resurselor
umane 40
Specificul activitatii firmei si
problematica resurselor umane 40
3.4.Analiza
comparativa pe ani 41
3.5.Concluzii 41
4.Domenii de
evaluare psihologica in firme/institutii
44
4.1.Specificul
activitatii de de evaluare psihologica in firma
44
4.2.Evaluarea
atitudinilor si a trasaturilor de personalitate
47
5. Managementul
resurselor umane – intre cercetare si practica 53
Partea a II-a
Constructia
chestionarelor standardizate de evaluare psihologica
1.Obiective 65
2.Definirea
principalelor repere metodologice 67
2.1.Psihologie
si evaluarea personalitatii (care sunt premisele psihologice de la care pornim?) 67
2.2.Dimensiuni,
complexitate si suport teoretic (la ce va fi folosit chestionarul final?) 69
2.3.Avantaje
si dezavantaje ale utilizarii diferitelor strategii de constructie 71
3.Etape in
constructia chestionarelor standardizate 74
3.1.Varianta
A de constructie (model teoretic preexistent)
74
3.2.Varianta
B de operationalizare (fara model teoretic)
79
4.Analiza
intermediara a chestionarului standardizat (comuna variantelor A si B) 87
4.1.Analiza
mediilor si a abaterilor standard 88
4.2.Analiza
consistentei interne (coeficientul Alpha Crombach) 91
4.3.Definirea
formei finale a chestionarului 95
5.Criterii
de fidelitate/validitate si evaluarea lor 99
5.1.Fidelitatea
in aprecierea valorii unei probe de evaluare psihologica 100
5.2.Validitatea
in aprecierea valorii unei probe de evaluare psihologica 102
5.3.Verificarea
finala a chestionarului (cand putem spune ca un chestionar este
definitiv?) 106
Partea a III-a
Evaluarea psihologica
si selectia profesionala
1.Obiective 113
2.Identificarea
trasaturilor psihologice relevante 115
2.1.Descrierile
intuitive 115
2.2.Analize
de post/functie 117
2.3.Evaluari
realizate de catre experti 120
2.4.Studii
ale performantei in profesie 122
3.Organizarea
examenului de selectie profesionala 126
3.1.Etapele
procesului de selectie profesionala 126
3.2.Variante
simplificate ale procesului de selectie profesionala
4.Construirea
bateriei de evaluare psihologica 133
4.1.Exista
criterii psihologice clar definite 134
Testele psihologice 135
Chestionarele de atitudine 138
4.2.Nu exista
criterii psihologice clar definite 141
5.Realizarea
examenului de evaluare psihologica 145
5.1.Organizarea
logistica 145
5.2.Aplicarea
probelor colective sau individuale 145
5.3.Realizarea
profilului psihologic 146
5.4.Comunicarea
rezultatelor si aspecte deontologice 151
6.Perspective
153
Partea a IV-a
Dimensiuni psihologice
relevante pentru performanta
1.Obiective 157
2.Trasaturi
de personalitate, tipologii si performanta 158
2.1.Abordari
in descrierea personalitatii 158
2.2.Trasaturi
de personalitate si evaluarea lor 160
2.3.Tipologia
MBTI 162
2.4.Modelul „Big
Five” 163
2.5.Alte
trasaturi de personalitate 165
3.Inteligenta,
inteligenta emotionala, motivatie si performanta 167
3.1. Inteligenta
generala si caracterul ei predictiv 167
3.2.Aparitia
conceptului de inteligenta emotionala
167
3.3.Relatia inteligenta
emotionala - reusita/performanta 168
3.4.Motivatia
si definirea ei 170
3.5.Modele
si dimensiuni motivationale 171
3.6.Motivatie
si activitate profesionala 174
4.Atitudine
fata de munca, satisfactie si identidficare cu firma 178
4.1.Mentalitate
si atitudine fata de munca 178
4.2.Cultura
organizationala si atitudine fata de munca
182
4.3.Satisfactia
in munca 185
4.4.Identificarea
cu firma 187
4.5.Modificarea
atitudinilor 187
5.Stilul de
conducere si performanta organizationala 189
5.1.Concepte
si definitii 189
5.2.Calitati
ale liderului performant 190
Descrieri intuitive ale liderilor 190
Trasaturi identificate prin studii
empirice 191
5.3.Comportamente
ale liderului performant 192
5.4.Contextul
in care se afla liderul performant 193
5.5.Alte
date relevante 197
Stil cognitiv 197
Inteligenta sociala 198
Partea a V-a
Evaluarea psihologica
la nivelul colectivelor de munca
1.Obiective 203
2. Evaluarea
psihologica dupa angajare 205
2.1.Evaluarea
psihologica in situatii de promovare 205
2.2.Evaluarea
psihologica in situatii de restructurare/disponibilizare 206
2.3.Evaluarea
psihologica in scop formativ 207
2.4.Evaluarea
psihologica in scopul cunoasterii angajatilor
209
2.5.Evaluarea
psihologica in managementul carierei 210
3.Analiza
climatului organizational 213
3.1.Motivatiile
analizei climatului organizational 213
3.2.Strategia
de evaluare a climatului organizational
214
3.3.Construirea
chestionarelor de opinie (nestandardizate)
215
3.4.Analiza
climatului organizational general 219
3.5.Analiza
comunicarii organizationale 222
Comunicare la nivel general 222
Comunicare intre
departamente/servicii 223
Comunicarea la nivel interpersonal 224
3.6.Analiza
organizarii activitatii 226
Analiza la nivel general a organizarii
activitatii 227
Analiza succesiunilor logice de munca –
SLM 228
Analiza fluxului productiv 229
3.7.Analiza
satisfactiei si motivatiei pentru munca
230
Analiza
globala a sistemului satisfactie-motivare 230
Analiza satisfactiei cu privire la
conditiile de munca 230
Utilizarea instrumentelor
standardizate 231
3.8.Concluzii 233
4.Diagnoza
si planificarea schimbarii organizationale
235
4.1.Operationalizarea
variabilelor schimbarii organizationale
235
4.2.Faza de
pregatire a procesului de schimbare 239
Identificarea problemei si definirea
conditiilor contractuale 239
Definirea scopurilor reale si eliminarea
falselor scopuri 240
Verificarea fezabilitatii
interventiei 240
4.3.Faza de
diagnostic a procesului de schimbare 241
Problematica diagnosticului 241
Culegerea si organizarea datelor 241
4.4.Faza de
planificare a procesului de schimbare 242
Definirea strategiei de actiune 242
Definirea domeniilor de interventie 242
4.5.Rezistenta
in fata schimbarii 243
Partea a VI-a
Metodologie de
evaluare psihologica (exemple de proceduri si instrumente)
1.Instrumente
nestandardizate utilizate in evaluarea psihologica in firme/institutii 249
1.1.Chestionar
de descriere a postului/functiei 249
1.2.Ghid de
interviu semistructurat 252
1.3.Grila de
observatie (interviu) 253
1.4.Exemple
de probe/intrebari cvasisituationale 255
1.5.Chestionar
„Climat organizational” (Varianta A) 256
1.6.Fisa de
despuiere a raspunsurilor libere 259
1.7.Chestionar
„Climat organizational” (Varianta B) 260
1.8.Chestionar
„Analiza relatiei de comunicare” 263
1.9. Identificarea
criteriilor de evaluare a activitatii
264
Instructiuni de realizare 264
1.10.Chestionar
sociometric 266
Tehnica sociometrica 266
2. Instrumente
standardizate utilizate in evaluarea psihologica in firme/institutii 269
2.1.Chestionar
„Atitudine fata de schimbare” 269
Grila de scorare si interpretare 269
2.2.Chestionar
„Climat organizational” 273
2.3.Chestionar
„Dominante motivationale” 276
2.4.Chestionar
„Mentalitate fata de munca” 279
2.5.Chestionar
„Onestitate profesionala” 282
2.6.Chestionar
„Satisfactie in munca” 285
2.7.Chestionar
„Tendinte tipologice” 288
Bibliografie 283
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu