19/09/2015

PSIHOLOGIA DEZVOLTARII UMANE

Autor : Ana Muntean                
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie :2002, 2006, 2009
Editia a  III-a revizuita si adaugita     
ISBN 978-973-46-0975-8
Nr pagini :488
Format 160 x 235
Pretul la data postarii :9,99 lei la Editura, 43,60 lei la elefant, 28,45 lei la libris,
30 lei la carti de psihologie (ed. a II-a)
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:
       Psihologia dezvoltarii, initial cunoscuta sub numele de psihologie genetica, este o specialitate aparte si relativ noua, ocupindu-se de schimbarile fizice, cognitive si comportamentale care apar de-a lungul vietii. Volumul prezinta cele mai importante idei si cercetari recente din domeniu, precum si teoriile clasice, cu referire la toate categoriile de factori ce intervin in dezvoltarea umana: biologici, psihologici, socioculturali si ciclurile vietii. Schimbarile care au loc in diferite stadii ale evolutiei individului isi capata astfel explicatia, iar elementele de psihopatologia dezvoltarii sint abordate printr-o serie de informatii cu privire la disfunctionalitatile psihice. Un curs fundamental pentru formarea viitorilor psihologi, asistenti sociali si a profesionistilor in domeniul bunastarii copilului si a familiei.
Ana Muntean este conferentiar doctor la Catedra de Asistenta Sociala, Universitatea de Vest din Timisoara, presedinte fondator al organizatiei Societatea pentru copii si parinti (SCOP), director fondator al revistei de specialitate Copiii de azi sint parintii de miine si presedinte al Societatii Nationale pentru Copilul Abuzat si Neglijat (SN-CAN).

Cuprins:



Cuvant inainte  13
Capitolul 1

Notiuni introductive in psihologia dezvoltarii
1.1. Introducere in domeniul dezvoltarii umane  17
1.2. Definitii, concepte, istoric al psihologiei dezvoltarii  20
    1.2.1. Psihologia dezvoltarii la confluenta cu alte stiinte  20
        1.2.1.1. Sistem si organizare  27
        1.2.1.2. Dezvoltare/epigeneza  31
        1.2.1.3. Psihobiologia  32
    1.2.2. Diverse teorii developmentaliste cu privire la fiinta umana  36
        1.2.2.1. Psihologia genetica  36
        1.2.2.2. Teoriile psihanalitice  37
        1.2.2.3. Teorii cognitiviste in domeniul psihologiei dezvoltarii  50
        1.2.2.4. Functionalismul  55
        1.2.2.5. Teoria invatarii sociale  57
1.3. Metode de cercetare utilizate in psihologia dezvoltarii  59
    1.3.1. Metode de cercetare normativa  61
    1.3.2. Observatia ca metoda de cercetare  61
    1.3.3. Studiul longitudinal  63
    1.3.4. Studiul transsectional  65
    1.3.5. Metoda de cercetare prin corelatie  65
    1.3.6. Metode de cercetare experimentala  66
    1.3.7. Studiul longitudinal modificat  66
1.4. Consideratii etice  68
    1.4.1. Principii etice tn cercetarile cu subiecti umani  69

Capitolul 2
Bazele dezvoltarii umane
2.1. Introducere  77
2.2. Nevoile umane pentru o dezvoltare si o functionare sanatoasa  80
    2.2.1. Satisfacerea nevoilor in familie si crizele personale  83
    2.2.2. Automotivarea  86
    2.2.3. Familia vazuta drept context al starii de “curgere" pentru copil  88
    2.2.4. Satisfacerea nevoilor copilului si toleranta prea mare (indulgenta nemasurata a parintilor, lipsa limitelor) 89
    2.2.5. Nevoile copilului  90
2.3. Influenta experientelor timpurii in dezvoltare  96
    2.3.1. Ce inseamna experienta?  96
    2.3.2. Maturizarea  97
    2.3.3. Mentinerea  97
    2.3.4. Facilitarea  97
    2.3.5. Sincronizarea  98
    2.3.6. Inducerea  98
    2.3.7. Experienta timpurie  98
    2.3.8. Concluzie  102
2.4. Influenta mediului socioemotional asupra dezvoltarii copilului  103
    2.4.1. Valentele de reabilitare ale mediului socioemotional  110
    2.4.2. Copiii separati de familia biologica, aflati in sistemul de protectie sociaia  112
2.5. Factori stresanti din mediu care afecteaza dezvoltarea fiintei umane  115
    2.5.1. Malnutritia  117
    2.5.2. Bolile infectioase  119
    2.5.3. Incompatibilitatea sangvina  120
    2.5.4. Drogurile si medicamentele  121
    2.5.5. Radiatiile  123
    2.5.6. Varsta parintilor  124
    2.5.7. Parinti adolescenti  124
    2.5.8. Starea emotionaia a mamei  125
    2.5.9. Prematuritatea  126
    2.5.10. Concluzie  127
2.6. Factorii de stres genetic  127

Capitolul 3
Dezvoltarea intrauterina si nasterea
3.1. Introducere  133
3.2. Stadii ale dezvoltarii intrauterine  134
3.3. Haptonomia  138
3.4. Travaliul si nasterea  140
    3.4.1. Organizarea perinatala  140
    3.4.2. Prezentarea la nastere  142
    3.4.3. Complicatii perinatale  143
        3.4.3.1. Complicatii ale nou-nascutului  143
        3.4.3.2. Complicatii ale mamei  144
        3.4.3.3. Medicamente obstetrice: analgezice si anestezice  144
    3.4.4. Comportamentele nou-nascutilor  145
3.5. Temperamentul nou-nascutului si cel al adultului  146
3.6. Reflexele copilului la nastere  148
3.7. Evaluarea nou-nascutului  150
3.8. Depresia postnatala  152

Capitolul 4
Creierul si dezvoltarea umana
4.1. Principii generale ale dezvoltarii si functionarii creierului  158
4.2. Mecanisme si etape in maturizarea creierului  160
4.3. Functionarea creierului si educatia  163
4.4. Organizarea sistemului nervos  168
4.5. Maturizarea creierului  170
4.6. Creierul si psihicul uman  172
4.7. Interactiunile precoce, creierul si comportamentul  176
4.8. Asimetria structurala si integrarea functionala ale creierului uman  178
4.9. Comportament si integrare  181
4.10. Suferinta si functionarea umana  182

Capitolul  5
Sistemul emotional si atasamentul
5.1. Introducere si definitii  189
5.2. Tipuri de emotii  192
5.3. Baza fiziologica a emotiilor  195
5.4. Emotiile negative si dezvoltarea copilului  196
5.5. Dezvoltarea sistemului emotional la copil  197
5.6. Emotiile si persoanele cu handicap  201
5.7. Emotiile si temperamentul  204
5.8. Atasamentul  205
5.9. Influenlele atasamentului in dezvoltarea copilului  213
5.10.Legatura periculoasa si destin  216
5.11.Concluzii  222

Capitolul 6
Dezvoltarea sinelui

6.1. Concepte si definitii ale sinelui  227
6.2. Procese si etape in dezvoltarea sinelui si a respectului de sine  229
6.3. Implicarea sinelui in rezolvarea unor probleme de adaptare  237
6.4. Perspective actuale asupra sinelui  239
6.4.1. Le moi-peau  241
6.5. Maturizarea sinelui: dezvoltarea capacitatii de a iubi si de a munci  246
    6.5.1. Viziuni asupra dragostei  246
    6.5.2. Stadii de dezvoltare a dragostei  248
        6.5.2.1. De la nastere la 4 luni  249
        6.5.2.2. Pre-sine, de la 4 la 7 luni  249
        6.5.2.3. Diferentierea sinelui, intre 7-9 luni si 18-24 de luni  250
        6.5.2.4. Afirmarea de sine, intre 18-24 de luni si 4 ani  250
        6.5.2.5. Primele relatii in grupul de varsta, intre 5 si 9 ani  250
        6.5.2.6. Interactiuni complexe in grupul de varsta si adolescenta timpurie, intre 10 si 12 ani  251
        6.5.2.7. Adolescenta, intre 12 si 16 ani  251 
        6.5.2.8. Maturitatea, intre 15 si 22 de ani  252
        6.5.2.9. Faza celei de-a doua maturitati, peste varsta de 22 de ani  252
6.6. Mecanisme de adaptare: defensive si de coping  253
6.7. Dezvoltarea sexualitaiii si a identitatii sexuale  259
    6.7.1. Adolescenta  265

Capitolul 7
Organismul in relatie cu mediul: dezvoltarea motorie si cognitiva
7.1. Introducere  273
7.2. Dezvoltarea motricitatii  274
    7.2.1. Deprinderea motricitaiii grosiere  277
        7.2.1.1. Postura si locomotie  277
        7.2.1.2. Dezvoltarea lateralitatii  279
    7.2.2. Controlul sfincterian  280
    7.2.3. Deprinderile de motricitate fina  281
        7.2.3.1. Apucatul  281
7.3. Organizarea sistemului perceptiv  283
    7.3.1. Sistemul perceptiv  283
        7.3.1.1. Sistemul orientarii de baza  283
        7.3.1.2. Sistemul vizual  286
        7.3.1.3. Sistemul auditiv  294
        7.3.1.4. Sistemul gust-miros  297
        7.3.1.5. Sistemul haptic  298
7.4. Teoria dezvoltarii stadiale a capacitatilor cognitive  299
    7.4.1. Stadiul senzorimotor  302
    7.4.2. Stadiul preoperational  306
    7.4.3. Stadiul operational  307
7.5. Critici la teoria lui Jean Piaget si trei teorii noi asupra dezvoltarii inteligentei umane  307
7.6. Dezvoltarea judecatilor morale  310
7.7. Dezvoltarea proceselor memoriei si ale invatarii  316
7.8. Dezvoltarea limbajului  319
    7.8.1. Limbajul si primul an de viata  323
    7.8.2. Primul cuvant  325
    7.8.3. Vorbirea adult-copil  327
    7.8.4. Stadii de achizijie a limbajului  328

Capitolul 8
Dezvoltarea unor abilitati complexe
8.1. Introducere  335
8.2. Integrarea senzoriaia  336
8.3. Coordonarea audiovizuaia  353
8.4. Coordonarea ochi-mana  355
8.5. Dezvoltarea abilitatii de a desena la copil  356
8.6. Dezvoltarea scrisului la copil  366
8.7. Dezvoltarea jocului si a jucariei la copil  369
8.8. Dezvoltarea schemei corporale  375
    8.8.1. Predeterminarea fiintei umane pentru existenta spatio-temporala  376
    8.8.2. Istoricul conceptului de schema corporala  376
    8.8.3. Definitii ale schemei corporale  378
    8.8.4. Rolul schemei corporale in dezvoltarea si functionarea individului  379
    8.8.5. Raportul dintre limbaj si schema corporala  381
    8.8.6. Sincronii in dezvoltarea schemei corporale si a limbajului  385
8.9. Inceputurile comportamentelor sociale si de comunicare ale copilului  388
    8.9.1. Atractia pentru fete  390
    8.9.2. Explicatii pentru atractia fetei  390
    8.9.3. Interesul nou-nascutului pentru miscarile adultului  391
    8.9.4. Preferinta pentru anumite persoane  392
    8.9.5. Preferinta pentru fata mamei  392
    8.9.6. Repertoriul social al copilului mic  393
    8.9.7. Parintii recunoscandu-si copilul  394
8.10. Dezvoltarea copilului si obiectul tranzitional  395

Capitolul 9
Dezvoltarea copilului de la 0 la 3 ani
9.1. Dezvoltarea de la nastere la 3 ani  403
    9.1.1. Scurt istoric al psihologiei copilului  403
    9.1.2. De la nastere la 2 luni  404
    9.1.3. Intre 2-3 luni si 7-9 luni  408
    9.1.4. Intre 7-9 luni si 18 luni  411
    9.1.5. Intre 18-24 de luni si 3 ani  412
    9.1.6. Intre 21 si 36 de luni  414
        9.1.6.1. La 21 de luni  414
        9.1.6.2. La 24 de luni  414
        9.1.6.3. La 32 de luni  414
        9.1.6.4. La 36 de luni  415
    9.1.7. Copilul cu handicap  415
9.2. Interactiunile sociale: dezvoltarea copilului in dialog cu adultul care il ingrijeste  416
9.3. Functiile parentale  421
9.4. Evaluarea copilului  429
9.5. Modelul punctelor de sprijin (T. Berry Brazelton)  432

Capitolul 10
Imbatranirea
10.1.Teorii privind imbatranirea  441
10.2.Modificari fizice si fiziologice caracteristice imbatranirii  444
10.3.Descrierea unor modificari psihice  445
10.4. Aspecte privind deficientele corelate cu batranetea  451
10.5.Modificari in contextul social care afecteaza calitatea vietii persoanei de varsta a treia  452
10.6.Atitudini fata de moarte  453

Bibliografie  455
Index  465


Un comentariu: