Autor : Marin Bildea
Editura Ministerului Internelor şi Reformei Administrative (click pentru a accesa editura)
An aparitie : 2007
ISBN 978-973-745-044-9
Nr pagini : 240
Dezastrele, în special cele care în conştiinţa publică au conexiuni cu hazardurile naturale, nu sunt cea mai mare ameninţare pentru omenire. În ciuda reputaţiei letale dobândite de cutremure, epidemii sau foamete, populaţia globului se confruntă cu multe alte evenimente neaşteptate care perturbă viaţa normală a comunităţilor în multe părţi ale lumii.
Cuprins:
INTRODUCERE...................................................................................11
HAZARD,
DEZASTRU, VULNERABILITATE: TERMENI, CONCEPTE,
MITURI....21
1.1. Termeni
şi concepte..................................................................23
1.2. O nouă
abordare a hazardurilor................................................29
MANAGEMENTUL
URGENŢELOR ŞI MANAGEMENTUL RISCULUI....... 31
2.1.
Comunitatea şi managementul urgenţelor................................31
2.2.
Procesul decizional, suport pentru managementul urgenţelor..34
2.3.
Comunitatea şi managementul resurselor...............................39
2.3.
Comunitatea şi managementul riscului.....................................45
2.4.
Şabloane uzuale pentru managementul urgenţelor..................51
2.5. Punerea
în comun a atribuţiilor şi resurselor.............................52
2.6.
Instituţionalizarea reducerii
riscului...........................................56
FACTORUL
“APATIE”..........................................................................63
3.1. Apatia
publică............................................................................64
3.2. Apatia
structurilor administrative...............................................65
3.3. Apatia
considerată la planificare...............................................69
3.4. Reducerea
apatiei.....................................................................72
3.5.
Sindromul “planuri pe
hârtie”.....................................................75
VULNERABILITATEA:
O PROBLEMĂ DE PERCEPŢIE.....................79
4.1.
Progresia
vulnerabilităţii............................................................79
4.2. Puncte
de vedere în exprimarea vulnerabilităţii........................81
4.3.
Percepţia vulnerabilităţii la nivel local........................................84
4.4.
Percepţia timpului în răspunsul la urgenţe................................87
4.5.
Percepţia comunităţilor versus răspunsul la dezastre...............92
EVALUAREA
VULNERABILITĂŢII.......................................................95
5.1.
Participare în procesul de
evaluare...........................................95
5.2. Scara
şi cauzele ascunse ale vulnerabilităţii, ignorate..............97
5.3. Fapt
sau mit? Reducerea efectivă a vulnerabilităţii necesită predicţie precisă.... 102
5.4.
Emergenţa analizei de vulnerabilitate. Modele de analiză......103
5.5.
Elemente esenţiale pentru extinderea analizei de vulnerabilitate......... 109
5.6. Relaţii
între componentele de bază ale vulnerabilităţii............111
5.7.
Determinarea analitică a vulnerabilităţii..................................117
5.8.
Evaluarea vulnerabilităţii – o metodă generală.......................122
COMUNICARE
ŞI VULNERABILITATE.............................................139
6.1. Relaţia
comunicare-coordonare..............................................140
6.2.
Importanţa comunicării “preincident”.......................................142
6.3.
Informaţie “la comun” în procesul de comunicare...................144
6.4.
Standardizare şi
proceduri......................................................146
6.5.
Comunicarea cu publicul în situaţii de urgenţă.......................148
6.6. Reacţia
publicului în situaţii de urgenţă...................................149
6.7.
Audienţa şi
mesajele...............................................................150
6.8. Fazele
comunicării în situaţii de urgenţă.................................155
6.9. Rolul
comunicării în situaţii de urgenţă...................................160
6.10.
Percepţia
riscului...................................................................164
6.11. Reguli
de comunicare funcţie de percepţia riscului...............166
CAPITALUL
SOCIAL,VULNERABILITATEA ŞI REDUCEREA RISCULUI
DEZASTRELOR......171
7.1. Ideea
capitalului
social............................................................172
7.2.
Dezastrele din perspectiva capitalului social...........................175
7.3.
Potenţialul informaţional, formă a capitalului social................178
7.4. Norme,
sancţiuni, autoritate....................................................180
7.5. Necesităţi
şi standarde educaţionale......................................184
COMUNITATE
ŞI VOLUNTARIAT PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ...... 191
8.1.
Voluntarii în managementul situaţiilor de urgenţă...................191
8.2.
Dezvoltarea de programe pentru lucrul cu voluntari...............200
8.3.
Coordonarea cu alte servicii voluntare....................................222
8.4.
Tratarea chestiunilor speciale.................................................224
Bibliografie........................................................229
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu