Autor : Peter Riedesser, Gottfried Fischer
Editura Trei
Colectia Psihologie-Psihoterapie
An aparitie : 2007
Editia a II-a imbunatatita si adaugita ( Prima editie:2001)
Editia originala 1998
Traducerea Roxana Melnicu
ISBN 978-973-707-151-4
Nr pagini : 472
Format 170 x 240
Psihotraumatologia studiaza cauzele si efectele traumelor psihice, axandu-se atat pe preventie cat si pe reabilitare si terapie. Gottfried Fischer si Peter Riedesser pornesc de la prezentarea unei istorii a noului domeniu, cercetarea, teoria si practica ce stau la baza lui, prezinta trauma psihica in calitate de categorie etiologica si abordeaza fenomenologia situatiei traumatice. Apoi, autorii descriu cercetarile consecintelor traumei, tipologia situatiilor traumatice si strategii de cercetare a psihotraumatologiei.
In capitolul de "Terapia traumei" sunt prezentate procesele de aparare social-psihologice in cercetarea si terapia traumatizarii psihice, interventiile de criza, reguli, principii si procedee comportamentele ale noii terapii.
Psihotraumatologia este o ramura recenta a psihologiei, reunind cercetari, teorii si rezultate practice din diverse discipline care studiau anterior trauma psihica din diverse puncte de vedere, precum neurologia, psihologia clinica, psihosociologia, terapia psihodinamica si cognitiv-comportamentala etc. Din ele isi trage terapia traumei metodele, aplicandu-le diferentiat in functie de cazuistica provocata de situatiile traumatice – holocaustul, tortura, exilul, abuzul sexual al copiilor, violul, criminalitatea violenta, somajul si boala.
Prof. Dr. Gottfried Fischer este director al Institutului de Psihologie Clinica si Psihoterapie al Universitatii din Koln. Gottfried Fischer este considerat intemeietorul psihotraumatologiei in Germania. Gottfried Fischer a dezvoltat o noua metoda de tratament a tulburarilor psihice, numita Psychodynamic-dialectic Psychotherapy (PdP). Metoda incorporeaza elemente ale terapiei behavioriste cu o conceptie psihodinamica a cazurilor. Terapia psihodimanica multidimensionala a traumei (Multidimensional Psychodynamic Trauma Therapy - MPTT) este folosita pentru etiologia psihotraumatica. Utilizand aceasta metoda, sustine autorul ei, maximum 10 sedinte de terapie sunt suficiente pentru a trata cu succes clientii care prezinta riscul de a suferi de tulburari traumatice de lunga durata.
Prof. Dr. Peter Riedesser a fost director al Clinicii Universitare de Psihiatria Copilului si Adolescentului din Hamburg - Eppendorf.
In capitolul de "Terapia traumei" sunt prezentate procesele de aparare social-psihologice in cercetarea si terapia traumatizarii psihice, interventiile de criza, reguli, principii si procedee comportamentele ale noii terapii.
Psihotraumatologia este o ramura recenta a psihologiei, reunind cercetari, teorii si rezultate practice din diverse discipline care studiau anterior trauma psihica din diverse puncte de vedere, precum neurologia, psihologia clinica, psihosociologia, terapia psihodinamica si cognitiv-comportamentala etc. Din ele isi trage terapia traumei metodele, aplicandu-le diferentiat in functie de cazuistica provocata de situatiile traumatice – holocaustul, tortura, exilul, abuzul sexual al copiilor, violul, criminalitatea violenta, somajul si boala.
Prof. Dr. Gottfried Fischer este director al Institutului de Psihologie Clinica si Psihoterapie al Universitatii din Koln. Gottfried Fischer este considerat intemeietorul psihotraumatologiei in Germania. Gottfried Fischer a dezvoltat o noua metoda de tratament a tulburarilor psihice, numita Psychodynamic-dialectic Psychotherapy (PdP). Metoda incorporeaza elemente ale terapiei behavioriste cu o conceptie psihodinamica a cazurilor. Terapia psihodimanica multidimensionala a traumei (Multidimensional Psychodynamic Trauma Therapy - MPTT) este folosita pentru etiologia psihotraumatica. Utilizand aceasta metoda, sustine autorul ei, maximum 10 sedinte de terapie sunt suficiente pentru a trata cu succes clientii care prezinta riscul de a suferi de tulburari traumatice de lunga durata.
Prof. Dr. Peter Riedesser a fost director al Clinicii Universitare de Psihiatria Copilului si Adolescentului din Hamburg - Eppendorf.
Cuprins:
Structura tratatului si indicatii
pentru lectura /9
Abrevieri /11
Partea I: Psihotraumatologia generala
/13
1. Introducere
/15
1.1. Psihotraumatologia – domeniu de cercetare
si practica /15
1.1.1. Trauma psihica in calitate de
categorie etiologica /20
1.2. Leziuni sufletesti si somatice: asemanari
si deosebiri /23
1.3. Despre istoria psihotraumatologiei /32
1.3.1. Istoria naturala a psihotraumatologiei
/34
1.3.2. Istoria stiintifica a psihotraumatologiei /36
1.4. Diagnosticul ca “instantaneu”: sindroame
ale psihotraumatologiei generale si speciale /46
2. Situatie, reactie, proces - un model
de desfasurare al traumatizarii psihice /66
2.1. Despre fenomenologia situatiei traumatice
/72
2.2. Prapastia dintre individ si mediu:experienta
peritraumatica in modelul “cercului situatiei”/83
2.2.1. Patogeneza traumei psihice
/94
2.2.2. Despre psihobiologia
experientei peritraumatice /99
2.3. A concepe ceea ce e de neconceput –
reactia traumatica /102
2.4. Adaptarea la trauma: modificari
structurale in procesul traumatic /108
2.4.1. Structura si dinamica
procesului traumatic /110
2.4.2. Cercetare idiografica a
desfasurarilor traumatice ale procesului /112
2.4.3. Operatiuni de control si
modificari structurale in procesul traumatic /128
2.4.4. Psihobiologia procesului
traumatic /128
2.5. Rezumat al capitolului 2: Modelul de
desfasurare al traumatizarii psihice in implicatiile sale cele mai importante
/138
3. Psihotraumatologia diferentiala:
cercetarea consecintelor traumei conform modelului desfasurarii
/144
3.1. Accesul obiectiv la trauma /146
3.1.1. Tipologia situatiilor
traumatice /146
3.1.2. Tipologia situationala in
experimentele pe animale /152
3.2. Accesul subiectiv la trauma /158
3.2.1. Dispozitia subiectiva:
asteptarea imprevizibilului /158
3.2.2. Stiluri de aparare, de coping
si de personalitate /163
3.2.3. Motivatie si dispozitii
pulsionale /166
3.3. Desfasurarea diferentiala a reactiei
traumatice si procesului traumatic /168
3.3.1. Consecinte directe ale
traumei /168
3.3.2. Examinare diferentiala a
consecintelor indirecte /181
3.4. Strategii de cercetare ale
psihotraumatologiei /184
3.4.1. Integrarea metodelor de baza
exemplului cercetarilor deprivarii /189
3.4.2. Designuri de cercetare in
psihotraumatologie /202
3.4.3. Iunstrumente de cercetare
/205
4. Terapia traumei
/211
4.1. Procese de aparare social-psihologice la
cercetarea si terapia traumatizarii psihice /211
4.2. Interventie de criza /219
4.3. Puncte de vedere ale terapiei traumatice
postexpozitorii /211
4.3.1. Reguli pentru terapia traumei
/224
4.3.2.Pozitii orientate psihodinamic
in terapia traumei /230
4.3.3. Procedee ale terapiei
comportamentale /238
4.4. Principii ale psihoterapiei proceselor
traumatice /240
4.5. Psihoterapia fundamentata
psihotraumatologic (PFP) /255
4.5.1.Terapia traumei in stare
acuta, dupa TPMT /263
4.6. Psihofarmacoterapie /267
5. Preventie /271
Partea a II-a: Psihotraumatologia
speciala /275
6. Holocaust
/278
7. Tortura si exil
/286
8. Traume din copilarie
/297
8.1. Factori de risc si factori protectori in
dezvoltarea infantila /302
8.2.Situatie – reactie – proces . Trauma din
copilarie in modelul desfasurarii procesului traumatic /304
8.3.Terapia traumei la copii /308
8.4.Abuzul sexual al copilului /309
8.4.1. Sociodinamica si procesele de
aparare psihotraumatologice la tema abuzului sexual al copilului /311
8.4.2. Cercetarea memoriei si
asa-zisa miscare false memory /312
8.4.3. Factori situationali
traumatici si consecinte simtomatice /316
8.4.4. Profiluri de faptasi si
dinamica familiei /321
8.4.5. Criterii de credibilitate ale
marturiilor copiilor /325
8.4.6. Procesul traumatic si
consecintele pe termen lung /326
8.4.7. Psihoterapie /333
8.4.8. Transmitere
transgenerationala in procesul traumatic /339
8.4.9. Preventie /341
8.5. Efectul evenimentelor de razboi asupra
copiilor /343
9. Violul
/348
10. Criminalitatea violenta
(in colaborare cu C. Düchting)
/356
11. Somajul ca trauma psihica
/374
12. Maladia cu risc vital ca factor de
traumatizare psihica /383
13. Mobbing
/390
Glosar / 399
Bibliografie /425
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu