Autor : Ana Maria Marhan
Editura Institutul European (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Academica
An aparitie : 2008
ISBN 978-973-611-513-4
Nr pagini : 143
Pret : 14 lei
Pe site-ul ipsihologie puteti vizualiza carte in format pdf
Descrierea editurii:
Lucrarea isi propune o analiza a psihologiei invatarii, tinand cont de esalonarea structurilor firesti pe care le aplica fiinta umana in procesul invatarii, dar si de ultimele achizitii tehnologice. Avand in vedere "permanentele" invatarii (etapele pe care le parcurge oricand, orice om atunci cand asimileaza ceva), interactiunea noilor gadget-uri tehnologice (ajutorul pe care-l aduc, in ce masura inlocuiesc, si daca inlocuiesc, activitatea umana), etapizarea secventelor de insusire a unor deprinderi, dar si explicatiile de tip cauza - efect, volumul Anei Maria Marhan prezinta, fluent si documentat, un continut care vizeaza ultimele concluzii ale cercetarii in domeniu. Respectand exigentele academice, lucrarea se adreseaza in egala masura si profanilor care se pot initia in acest domeniu multumita expunerii coerente si clare.
Acasa, la scoala, la birou ne aflam in permanenta interactiune cu o diversitate de artefacte digitale pe care le denumim generic "noi tehnologii". Mai mult sau mai putin vizibile, ele au devenit omniprezente in viata fiecaruia dintre noi. Ce impact au acestea asupra functionarii mintii umane? Cum invatam, cum actionam, cum rezolvam probleme intr-un univers tehnologic extrem de complex, aflat intr-un proces de dezvoltare accelerata? Daca mintea umana este produsul sarcinilor pe care le realizeaza si a resurselor pe care le exploateaza, atunci intelegerea acestei relatii devine o cerinta esentiala.
Acasa, la scoala, la birou ne aflam in permanenta interactiune cu o diversitate de artefacte digitale pe care le denumim generic "noi tehnologii". Mai mult sau mai putin vizibile, ele au devenit omniprezente in viata fiecaruia dintre noi. Ce impact au acestea asupra functionarii mintii umane? Cum invatam, cum actionam, cum rezolvam probleme intr-un univers tehnologic extrem de complex, aflat intr-un proces de dezvoltare accelerata? Daca mintea umana este produsul sarcinilor pe care le realizeaza si a resurselor pe care le exploateaza, atunci intelegerea acestei relatii devine o cerinta esentiala.
Cuprins:
Introducere / 5
Provocările
noilor tehnologii / 6
Rolul
psihologiei / 8
Partea întâi: NATURA
EXPERTIZEI / 11
Paradoxul
utilizării noilor tehnologii / 11
Paradoxul
utilizatorului activ / 12
Paradox
motivaţional / 13
Paradox
cognitiv / 13
Paradox
metacognitiv / 14
A
învăţa, a face / 15
Acţiune
precisă, cunoştinţe imperfecte / 17
Cunoştinţe
distribuite / 17
Intenţionalitatea
/ 19
De
la novice la expert / 20
Competenţa:
definiţie operaţională / 21
Rolul
experienţei / 23
Diferenţe
între experţi şi novici / 24
Există
diferenţe între utilizatori? / 25
Stadiile
dezvoltării expertizei /27
Novicele
/ 29
Începătorul
avansat / 30
Înţelegere
competentă / 32
Înţelegere
eficientă / 34
Activitatea
de nivel expert / 35
Învăţarea
din experienţă / 36
Învăţare,
înţelegere, performanţă / 36
Mecanismele
învăţării / 38
Învăţarea
din rezultatele activităţii / 39
Determinism
cauzal vs probabilist / 41
Logica
formală şi explicarea gândirii / 42
Partea a doua: SISTEMUL
DE CUNOŞTINŢE / 43
Achiziţia
de cunoştinţe / 43
Puncte
de vedere: ACT* / 44
Stadiile
achiziţiei de cunoştinţe / 46
Reprezentarea
şi organizarea cunoştinţelor / 48
Tipuri
de cunoştinţe / 50
Cunoştinţe
declarative şi cunoştinţe procedurale / 51
Cunoştinţe
specifice-domeniului şi cunoştinţe de nivel strategic / 52
Cunoştinţe
implicite, cunoştinţe explicite / 54
Modele
de organizare a cunoştinţelor / 56
Reţele
semantice / 58
Schemele
mentale: pachete de cunoştinţe / 62
Scheme,
scenarii, prototipuri / 64
Scenariul
cognitiv / 65
Prototipul
/ 67
Modelul
mental / 69
Partea a treia: PROCESELE
DE ÎNŢELEGERE / 73
Modelarea
mentală a sistemelor complexe / 73
De
ce avem nevoie de modele mentale? / 73
Funcţiile
modelelor mentale / 76
Construirea
modelului mental / 77
Ce
tipuri de cunoştinţe au utilizatorii? / 78
Scheme
şi modele mentale / 80
Rolul
schemei / 80
Înţelegerea
situaţiilor şi a textelor / 82
Cunoaşterea:
un proces distribuit / 83
Cunoştinţe
distribuite: în „minte” şi în „lume” / 83
Cunoştinţe
distribuite: în “minte” şi în interfaţa cu utilizatorul / 86
Modele
mentale sau reprezentări distribuite? / 88
Sisteme
de reprezentare distribuită / 91
Elemente
componente / 92
Interelaţii
între componente / 94
Efectul
reprezentaţional / 94
Suport
reprezentaţional extern / 96
Proprietăţi
ale reprezentărilor externe / 97
Impact
asupra performanţei sarcinii / 99
Orizontul
de observaţie / 102
Partea a patra: ÎNVĂŢAREA
PRIN EXPLORARE / 105
Facilitarea
dezvoltării modelului mental 105
Manualul
/ 106
De
ce este dificil? / 108
Rolul
metaforei / 109
Disocierea
implicit – explicit / 111
Interfeţe
pentru explorare activă / 114
Sisteme
explorabile: cerinţe minimale / 115
Învăţarea
prin încercare şi eroare / 116
Nevoia
de consistenţă / 117
Problema
utilizabilităţii / 118
Interfaţa
om-calculator / 118
GOMS
/ 119
Principii
generale / 120
Principii
pentru un spaţiu de rezolvare de problemă de tip static / 122
Principii
pentru funcţii / 123
Bibliografie
/ 129
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu