Autor: Laurentiu Soitu
Editura Institutul European
Colectia Secolul XX
An aparitie : 1997
Editia I
ISBN 973-586-067-8
Nr pagini : 175
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 9,99 lei la anticariat ursu, 8 lei la anticariat-unu
Disponibilitate BCU
pdf aici
Editura Institutul European
Colectia Secolul XX
An aparitie : 1997
Editia I
ISBN 973-586-067-8
Nr pagini : 175
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 9,99 lei la anticariat ursu, 8 lei la anticariat-unu
Disponibilitate BCU
pdf aici
Privita ca proces, comunicarea este transmisia si schimbul de informatii (mesaje) intre persoane. Sub aspect formal, comunicarea este deci un transfer (de informatii cuantificabile) conform unei scheme analogice privind drumul mesajului de la un individ/grup la alt individ/grup. Aceasta este cea mai simpla schema a comunicarii, in fapt, nesatisfacatoare deoarece lipsesc foarte multe elemente ale procesului.
Spuneam ca a comunica nu inseamna un simplu transfer, pentru ca schimbul de mesaje devine interactiune. intr-un asemenea context, putem vorbi despre reactia de raspuns, despre feed-back. Nu se poate concepe comunicare umana fara de retroactiune. Comunicarea insasi se realizeaza in vederea unui raspuns.
Admitand ca orice comportament este comunicare vom accepta ca intr-o asemenea interactiune nu dispunem de un repertoriu, ei de un complex fluid si polifonic, alcatuit din numeroase modele de comportament - verbal, tonal, postural, contextual etc. - in care fiecare determina sensul altora. Aceste clemente diverse, ce alcatuiesc imperiul unor reguli specifice si inseparabile, sint posibile permutari dintre cele mai variate si mai complexe, trecandu-se de la congruenta Ia incongruenta, iata de ce o schema a comunicarii se cere alcatuita din mult mai multe elemente, chiar daca niciodata nu vom afla una care Ie va putea cuprinde pe toate.
Daca in psihologia experimentala multa vreme s-a considerat drept atribut al omului independenta sa fata de exterior, acum orice elev stie ca miscarca insasi este relativa, este in functie de un anumit reper si ca orice reper nou presupune si noi coordonate de analiza. Asadar, o schema a comunicarii se va cere avuta in vedere. Totodata, comunicarea nu este una de laborator in care nu intervin nici un fel de factori perturbanti, ci se petrece in contextul unor diverse interactiuni cu acest efect. Apare apoi zgomotul, care insoteste actul transmiterii, fie ca este al mijlocului (medium-ului), fie al altor factori ce sunt in relatie cu el.
Laurentiu Soitu este profesor universitar emerit, doctor in Filosofie (1982) si doctor in Stiintele Educatiei (1997), director al Institutului de Educatie Continua, director al Platformei de Cercetare Interdisciplinara MEDIAEC, coordonator al proiectului Dictionare&Enciclopedii al Universitatii "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi, membru al Comisiei Nationale UNESCO, al Galeriei Internationale de Educatie Continua si a Adultilor (IACEHOF), Oklahoma University, USA, si al Galeriei Profesorilor Bologna. Este autor si coordonator a mai mult de 20 de volume, a peste 100 de studii si articole stiintifice in domeniul logicii, pedagogiei si stiintelor comunicarii. Sursa Editura Institutul European
Dintre lucrarile autorului:
Comunicare educationala, Editura Universitatii „Al. I. Cuza” 1994
Comunicare si actiune, Institutul European 1997
Consiliere familiala. Fise, Institutul European 2001
Agresivitatea in scoala, Institutul European 2001
Pedagogia comunicarii, EDP 1997, Institutul European 2002
Restul comunicarii(lor) sunt eu, Ars Longa 2006
Mai aproape de cuvinte, Editura Ars Longa 2007
Mesajul, continut si relatie (coord), Institutul European 2014
Dimensiuni ale consilierii educationale (coord), Institutul European 2014
Educatia la centenar, Polirom 2018
Covid. Colivia noastra (coord), Institutul European 2020
Cuprins:
Comunicarea umană 5
Lămurirea termenilor 5
Comunicarea - o punere în relaţie 7Comunicarea ca proces. Forme de reprezentare 8Comunicarea directă 11Unităţi şi caracteristici ale comunicării 13
Comunicare şi reprezentare 17
Dubla situare a mesajului 17
Dialectica realitate-reprezentare-comunicare 20
Semiotica lumii naturale. Comunicarea gestuală 23
Diversitatea lumii naturale 24
Lumea naturală şi gestualitatea naturală 26Cadrul de manifestare gestuală 28Praxisul gestual 31Comunicarea gestuală 33Mişcări cu înţelesuri precise 37Câteva explicaţii 39
Nivelurile comunicării 43
Conţinut şi relaţie 43
Structura nivelurilor comunicării 45Neacceptarea informaţiei 47
Domenii ale comunicării 51
Limbajul şi sistemele de semnificare 51
Comunicarea neverbală 54Comunicarea culturală 55
Comunicarea de masă 57
Comunicarea artificială 59Comunicarea socială 61Comunicarea pedagogică 62Comunicarea politică 63Comunicarea şi activitatea economică 64Comunicarea spaţială 65Comportament, ritualuri, jocuri 66Sexualitate şi comunicare 67Comunicarea ipotetică 67Schiţa unei teorii generale a comunicării 68
Reţele de comunicare 72
Comunicarea bipolară 72
Reducţiunea comunicării 74
Comunicarea multipolară 79
Comunicare şi acţiune 86
Unitatea sintezei comunicative 90
Deschiderea comunicării 93Circularitatea comunicării 95Imposibilitatea de a comunica 96
Arta de a comunica 98
Contextul comunicării 100
Acceptul comunicării 101Respingerea comunicării 102Impermeabilitatea comunicării 103Dialectica povestire-discurs 104Tipul real de discurs 105Condiţiile optimei comunicări 107Strategii ale convingerii 107Contagiunea 110Puterea cuvântului 110Rostire şi sens 112Gestul 113Figurile de stil 116Frumuseţea comunicării 118Ethos-ul comunicării 121
Educaţia pentru comunicare şi mass-media 123
Nevoia de comunicare 124
Audio-vizual şi învăţare 135
Pedagogia comunicării. Argumente ale unei întemeieri 145
Motivaţia temei 145
Ipoteza de lucru 146Identificarea principalilor răspunzători de exerciţiul comunicării 146Elemente ale unei pedagogii a comunicării 150Componentele unei pedagogii a comunicării 151
Comunicare şi educaţie 154
Limbajul - unitate a sufletului şi gândirii 156
Gândire, viaţă, cunoaştere 159
Indice de termeni 161
Indice de nume 171
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu