07/11/2024

COMUNICARE SI ACTIUNE

Autor: Laurentiu Soitu
Editura Institutul European
Colectia Secolul XX
An aparitie : 1997
Editia I
ISBN 973-586-067-8
Nr pagini : 175
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 9,99 lei la anticariat ursu, 8 lei la anticariat-unu
Disponibilitate BCU
pdf aici


        Privita ca proces, comunicarea este transmisia si schimbul de informatii (mesaje) intre persoane. Sub aspect formal, comunicarea este deci un transfer (de informatii cuantificabile) conform unei scheme analogice privind drumul mesajului de la un individ/grup la alt individ/grup. Aceasta este cea mai simpla schema a comunicarii, in fapt, nesatisfacatoare deoarece lipsesc foarte multe elemente ale procesului. 
        Spuneam ca a comunica nu inseamna un simplu transfer, pentru ca schimbul de mesaje devine interactiune. intr-un asemenea context, putem vorbi despre reactia de raspuns, despre feed-back. Nu se poate concepe comunicare umana fara de retroactiune. Comunicarea insasi se realizeaza in vederea unui raspuns.
        Admitand ca orice comportament este comunicare vom accepta ca intr-o asemenea interactiune nu dispunem de un repertoriu, ei de un complex fluid si polifonic, alcatuit din numeroase modele de comportament - verbal, tonal, postural, contextual etc. - in care fiecare determina sensul altora. Aceste clemente diverse, ce alcatuiesc imperiul unor reguli specifice si inseparabile, sint posibile permutari dintre cele mai variate si mai complexe, trecandu-se de la congruenta Ia incongruenta, iata de ce o schema a comunicarii se cere alcatuita din mult mai multe elemente, chiar daca niciodata nu vom afla una care Ie va putea cuprinde pe toate.
        Daca in psihologia experimentala multa vreme s-a considerat drept atribut al omului independenta sa fata de exterior, acum orice elev stie ca miscarca insasi este relativa, este in functie de un anumit reper si ca orice reper nou presupune si noi coordonate de analiza. Asadar, o schema a comunicarii se va cere avuta in vedere. Totodata, comunicarea nu este una de laborator in care nu intervin nici un fel de factori perturbanti, ci se petrece in contextul unor diverse interactiuni cu acest efect. Apare apoi zgomotul, care insoteste actul transmiterii, fie ca este al mijlocului (medium-ului), fie al altor factori ce sunt in relatie cu el.

        Laurentiu Soitu este profesor universitar emerit, doctor in Filosofie (1982) si doctor in Stiintele Educatiei (1997), director al Institutului de Educatie Continua, director al Platformei de Cercetare Interdisciplinara MEDIAEC, coordonator al proiectului Dictionare&Enciclopedii al Universitatii "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi, membru al Comisiei Nationale UNESCO, al Galeriei Internationale de Educatie Continua si a Adultilor (IACEHOF), Oklahoma University, USA, si al Galeriei Profesorilor Bologna. Este autor si coordonator a mai mult de 20 de volume, a peste 100 de studii si articole stiintifice in domeniul logicii, pedagogiei si stiintelor comunicarii. Sursa Editura Institutul European
        Dintre lucrarile autorului:
Comunicare educationala, Editura Universitatii „Al. I. Cuza” 1994
Comunicare si actiune, Institutul European 1997
Consiliere familiala. Fise, Institutul European 2001
Agresivitatea in scoala, Institutul European 2001
Pedagogia comunicarii, EDP 1997, Institutul European 2002
Restul comunicarii(lor) sunt eu, Ars Longa 2006
Mai aproape de cuvinte, Editura Ars Longa 2007
Mesajul, continut si relatie (coord), Institutul European 2014
Dimensiuni ale consilierii educationale (coord), Institutul European 2014
Educatia la centenar, Polirom 2018
Covid. Colivia noastra (coord), Institutul European 2020

Cuprins:

Comunicarea umană  5
Lămurirea termenilor  5
Comunicarea - o punere în relaţie  7
Comunicarea ca proces. Forme de reprezentare  8
Comunicarea directă  11
Unităţi şi caracteristici ale comunicării  13
Comunicare şi reprezentare  17
Dubla situare a mesajului  17
Dialectica realitate-reprezentare-comunicare  20
Semiotica lumii naturale. Comunicarea gestuală  23
Diversitatea lumii naturale  24
Lumea naturală şi gestualitatea naturală  26
Cadrul de manifestare gestuală  28
Praxisul gestual  31
Comunicarea gestuală  33
Mişcări cu înţelesuri precise  37
Câteva explicaţii  39
Nivelurile comunicării  43
Conţinut şi relaţie  43
Structura nivelurilor comunicării  45
Neacceptarea informaţiei  47
Domenii ale comunicării   51
Limbajul şi sistemele de semnificare  51
Comunicarea neverbală  54
Comunicarea culturală  55
Comunicarea de masă  57
Comunicarea artificială  59
Comunicarea socială  61
Comunicarea pedagogică  62
Comunicarea politică  63
Comunicarea şi activitatea economică  64
Comunicarea spaţială  65
Comportament, ritualuri, jocuri  66
Sexualitate şi comunicare  67
Comunicarea ipotetică  67
Schiţa unei teorii generale a comunicării  68
Reţele de comunicare  72
Comunicarea bipolară  72
Reducţiunea comunicării  74
Comunicarea multipolară  79
Comunicare şi acţiune  86
Unitatea sintezei comunicative  90
Deschiderea comunicării  93
Circularitatea comunicării  95
Imposibilitatea de a comunica  96
Arta de a comunica  98
Contextul comunicării  100
Acceptul comunicării  101
Respingerea comunicării  102
Impermeabilitatea comunicării  103
Dialectica povestire-discurs  104
Tipul real de discurs  105
Condiţiile optimei comunicări  107
Strategii ale convingerii  107
Contagiunea  110
Puterea cuvântului  110
Rostire şi sens  112
Gestul  113
Figurile de stil  116
Frumuseţea comunicării  118
Ethos-ul comunicării  121
Educaţia pentru comunicare şi mass-media  123
Nevoia de comunicare  124
Audio-vizual şi învăţare  135
Pedagogia comunicării. Argumente ale unei întemeieri  145
Motivaţia temei  145
Ipoteza de lucru  146
Identificarea principalilor răspunzători de exerciţiul comunicării 146
Elemente ale unei pedagogii a comunicării  150
Componentele unei pedagogii a comunicării 151
Comunicare şi educaţie   154
Limbajul - unitate a sufletului şi gândirii  156
Gândire, viaţă, cunoaştere  159

Indice de termeni  161
Indice de nume  171


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu