05/11/2024

ISTORIA PEDAGOGIEI. Idei și doctrine pedagogice fundamentale

Autor: Constantin Cucos
Editura Polirom
Colectia Stiintele educatiei
An aparitie : 2001, 2017
Editia a II-a rev. si adaugita
ISBN 978-973-46-7111-3
Nr pagini : 352
Format 160 x 235
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf aici


        Volumul oferă o introducere în istoria celor mai reprezentative idei şi concepţii pedagogice, completată în această nouă ediţie de abordarea principalilor reprezentanţi ai pedagogiei autohtone. O extindere problematică firească, întrucît şi în perimetrul gîndirii româneşti despre educaţie s-au manifestat puncte de vedere deosebit de consistente, convergente cu cele existente pe plan universal, însă racordate la elemente socioculturale specifice. Istoria pedagogiei se adresează în primul rînd studenţilor de la facultăţile cu profil didactic, celor de la secţiile de pedagogie, psihopedagogie, psihologie în special, dar şi tuturor viitorilor profesori, indiferent de specializarea lor, precum şi formatorilor interesaţi de evoluţia teoriilor despre educaţie.

Cuprins:

Introducere  7

Unitatea de curs nr. 1. Antichitatea clasica  11
1. Socrate (469-399 i.Hr.)  12
2. Platon (427-347 i.Hr.)  16
3. Aristotel (384-322 i.Hr.)  30
4. Marcus Fabius Quintilianus (35-95 d.Hr.)  35

Unitatea de curs nr. 2. Pedagogia crestina (I)   43
1. Premise biblice 44
2. Exemplaritatea paideica a lui lisus Hristos  50

Unitatea de curs nr. 3. Pedagogia crestina (II)
Educatia in gandirea parintitor bisericii si a filosofilor crestini  63
3. Clement Alexandrinul (150-215 d.Hr.) 64
4. Tertulian (160-240 d.Hr.)  67
5. Origene (185-254 d.Hr.) 70
6. Vasile cel Mare (330-379 d.Hr.)  72
7. Grigore din Nazianz (329-390 d.Hr.) 716
8. Ioan Gura de Aur (344-407 d.Hr.) 78
9. Ieronim (345-419 d.Hr.)  81
10. Augustin (354-430 d.Hr.)  84
11. Toma de Aquino (1225-1274)  87

Unitatea de curs nr. 4. Renasterea si Reforma  95
1. Erasmus din Rotterdam (1467-1536)  96
2. Francois Rabelais (1494-1553) 99
3. Juan Luis Vives (1492-1540)  105
5. Michel de Montaigne (1533-1592) 109
6. Thomas Morus (1478-1535)  114
7. Tommaso Campanella (1568-1639)  116

Unitatea de curs nr. 5. Pedagogia clasica (I) 123
1. Jan Amos Comenius (1592-1670) 124
2. Francois de Salignac de la Mothe-Fénelon (1651-1715) 136
3. John Locke (1632-1704)  140
4. Immanuel Kant (1724-1804) 146

Unitatea de curs nr. 6. Pedagogia clasica (II)  155
5. Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) 156
6. Johann Heinrich Pestaiozzi (1746-1827) 168
7. Johann Friedrich Herbart (1776-1841)  176
8. Friedrich Wilhelm August Frdébel (1782-1852) 181
9. Herbert Spencer (1820-1903)  186
10. Lev Nikolaevici Tolstoi (1828-1910) 190
11. Konstantin Dmitrievici Usinski (1824-1871) 193

Unitatea de curs nr. 7. Reactii la pedagogia clasica  199
PEDAGOGIA EXPERIMENTALA 200
1. Alfred Binet (1857-1911) 200
2. Ernst Meumann (1862-1915)  203
3. Wilhelm August Lay (1862-1926)  207
SECOLUL COPILULUI  209
1. Ellen Key (1849-1926) 209

Unitatea de curs nr. 8. "Educatia noua" (I)  215
1. Maria Montessori (1870-1952)  217
2. Ovide Decroly (1871-1932)  222
3. Edouard Claparéde (1873-1940)   225

Unitatea de curs nr, 9. "Educatia noua" (II) 233
4. Adolphe Ferriére (1879-1960) 234
5. Roget Cousinet (1881-1973)  237
6. Célestin Freinet (1896-1966) 241

Unitatea de curs nr. 10. Alte repere pedagogice in secolul XX  251
1. Emile Durkheim (1858-1917)  252
2. John Dewey (1859-1952)  258
3. Eduard Spranger (1882-1963)  265
4. Anton Semionovici Makarenko (1888-1939)  269

Unitatea de curs nr. 11. Reprezentanti ai pedagogiei romanesti 277
1. Spiru Haret (1851-1912)  278
2. Ion Gavanescul (1859-1949)  284
3. Vladimir Ghidionescu (1878-1948)  289
4. George G. Antonescu (1882-1955) 293
5. Onisifor Ghibu (1883-1972)  299
6. Grigote Tabacaru (1883-1939)  306
7. losif Gabrea (1893-1976)  312
8. Ion C. Petrescu (1892-1967)  316
9. Stefan Barsdnescu (1895-1994)  322
10. Constantin Narly (1896-1956)  333

Bibliografie  341

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu