06/11/2024

INTRODUCERE IN PEDAGOGIA PRESCOLARA

Autor: Adina Glava, Catalin Glava
Editura Dacia
Colectia: Seria Didactica
An aparitie : 2002
Editia I
ISBN 973-35-1471-3
Nr pagini : 280
Format 145 x 205
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd 


Descrierea editurii:

        Pedagogia prescolara reprezinta,in aria stiintelor educatiei,un domeniu inca suficient abordat,specialistii psiho-pedagogi apropiindu-se mai degraba de varstele scolare,drept pentru care aparitia unei lucrari care se doreste a fi o introducere in pedagogia invatamantului prescolar nu poate sa fie decat bine venita.Cercetarile din ultimele decenii din domeniul stiintelor educatiei afirma importanta interventiei educationale precoce in dezvoltarea personalitatii individului si impun abordarea psiho-pedagogica a educatiei prescolare la standarde academice.
                                                                                       Miron Ionescu

Cuprins:

Cuvânt Înainte  5

Capitolul 1. Repere în dezvoltarea psihofizică a copilului preşcolar  9
1.1. Vârsta copilăriei mijlocii. Caracterizare psihodinamică  9
1.2. Dezvoltarea cognitivă a copilului preşcolar  11
1.2.1. Achiziţii şi limitări cognitive la vârsta preşcolară  11
1.2.2. Orientări contemporane în explicitarea caracteristicilor cognitive specifice vârstei preșcolare  18
1.3. Dezvoltarea socio-afectivă a copilului preşcolar  20
1.4. Dezvoltarea motricităţii şi repere ale creşterii copilului preşcolar   23

Capitolul 2. Cunoaşterea psihologică a copilului preşcolar   27
2.1. Importanţa cunoaşterii psihologice a copilului  27
2.2. Funcţiile acţiunii de cunoaştere psihopedagogică  28
2.3. Cunoaşterea psihopedagogică - criterii de eficienţă  30
2 4. Metode de cunoaştere a copilului preşcolar  31
2.4.1. Metode de cunoaştere prin analiza conduitei şi a activităţii  32
2 4.2. Metode de cunoaştere care solicită colaborarea subiectului studiat 37
2 4.3. Metode şi tehnici de organizare a informaţiei  40

Capitolul 3. Grădiniţa de copii - istoric şi actualitate   49
3.1. Specificul educaţiei în grădiniţa de copii  49
3.2. Caracteristici ale procesului educaţional din grădiniţa de copii  53
3.3. Tipuri de instituţii preşcolare  54
3.4. Regimul zilnic în grădiniţa de copii — valenţe formative  56
3.5. Perspective istorice şi alternative educaţionale în învățământul preşcolar  58
3.5.1. J. J. Rousseau și şcoala Naturii  59
3.5.2. Friedrich Froebel şi mişcarea pentru educaţie preşcolară   60
3.5.3. Maria Montessori şi Casa Copiilor  62
3.5.4. Tehnicile Freinet  64
3.5.5. John Dewey şi pragmatismul funcţional  67
3.5.6. Pedagogia Waldorf  69 
3.6. Tendinţe şi direcții de dezvoltare a educaţiei preşcolare 70

Capitolul 4. Principiile educaţiei preşcolare   79
4.1. Principiul predării interdisciplinare a conținuturilor educaţiei preşcolare   80
4.2. Principiul medierii învăţării în cadrul procesului de învățământ  82
4.3. Principiul diferențierii şi individualizării curriculare  84
4.4. Principiul considerării copilului ca un întreg  87
4.5. Principiul respectării depline a drepturilor copilului  89

Capitolul 5. Finalitățile educației preşcolare  94
5.1. Cadrul definirii finalităților educaţiei preşcolare 94
5.2. Nivele de definire a finalităţilor 95

Capitolul 6. Curriculum-ul preşcolar  106
6.1. Noţiunea de curriculum şi specificul ei în învățământul preşcolar  106
6.2. Principiile abordării curriculare a procesului instructiv-formativ din grădiniţă  108
6.3. Tipuri de curriculum preşcolar  110
6.4. Elemente de proiectare curriculară a activității didactice din grădiniţă 116 
6.5. Curriculum-ul integrat - modalitate inovatoare de proiectare a curricu-lum-ului  119
6.5.1. Valenţe formative şi provocări ale abordării integrate a curricu-lum-ului 120
6.5.2. Nivele ale integrării curriculare  121
6.5.3. Procese adaptative necesare abordării integrate a curriculum-ului 122
6.5.4. Modele ale integrării curriculare  126
6.5.5. Nuclee de integrare curriculară  129 
6.6. Proiectarea pe teme şi metoda proiectelor - modalităţi de organizare transdisciplinară a conţinuturilor 130
6.7. Criterii de pertinenţă a conţinuturilor integrate  135
6.8. Exigenţe curriculare în categoria de activitate „Educarea limbajului”  139
6.8.1. Noi orientări în practica educării limbajului în grădiniță  139
6.9. Exigenţe curriculare în categoria de activitate „Matematică”  147
6.10. Exigenţe curriculare în categoria de activitate „Cunoaşterea mediului"  157
6.11. Exigenţe curriculare ale categoriei de activitate „Educaţia pentru societate” 162
6.12. Exigenţe curriculare ale categoriei de activitate „Activităţi practice şi elemente de educaţie casnică”  167
6.13. Exigenţe curriculare ale domeniului de activitate al „Educaţiei estetice” 170
6.14. Exigenţe curriculare ale domeniului de activitate „Educaţie fizică”  175

Capitolul 7. Forme de organizare a procesului instructiv-educativ din grădiniţă  182
7.1. Activităţile comune 182
7.2. Activităţile alese de copii  185
7.3. Activităţile opționale  187
7.4. Activităţile specifice programului de după-amiază   189

Capitolul 8. Jocul - dominantă a vârstei preşcolare 190
8.1. Repere ale evoluţiei concepţiei asupra activităţii de joc  191
8.2. Natura jocului ca activitate fundamentală a preşcolarilor  194
8.3. Evoluţia jocului la vârsta preşcolară   199
3.4. Clasificarea jocurilor la vârsta preşcolară  206
8.4.1. Jocul de creaţie  206
8.4.2. Jocul cu reguli  209
8.5. Jucăria  216

Capitolul 9. Câmpul relațional al grădiniţei de copii  219
9.1. Mediul educogen al grădiniței   219
9.2. Natura relațiilor interpersonale în grădiniță  225
9.3. Colaborarea prădiniţei cu alte medii educaţionale   229
9.3.1. Colaborarea grădiniţei cu familia 229
9.3.2. Colaborarea grădiniţei cu comunitatea  232
9.3.3. Colaborarea grădiniţei cu şcoala  233

ANEXA 1      236
Biblografie: 260

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu