Autor: Laurentiu Soitu
Editura Institutul European
Colectia Universitaria
An aparitie : 1997, 2002
Editia a II-a rev.
ISBN 973-611-199-7
Nr pagini : 278
Format 140 x 190
Pretul la data postarii : 36,99 lei la libris
Disponibilitate BCU
pdf aici
Poate cea mai prezenta dintre temele aflate in dezbaterea parintilor si profesorilor este aceea a (re)definirii continue. Nu a fost niciodata usor de obtinut consensul asupra sintagmei care defineste un univers in stare de continua devenire, asa cum este cel al copilului, dar cu atit mai dificil este acum cind, prin multiple mijloace de comunicare in masa ori de interventie comunitara, imaginea principalelor institutii educative - scoala si familia - a suferit transformari radicale, impunindu-li-se reguli care le deschid si le cer transparenta, acolo unde erau autonome si suverane, dar le si confera mai multa valoare ca elemente componente ale unui sistem educativ tot mai coerent si mai bine articulat.Responsabilitatea scolii si familiei nu mai este indeajuns pentru a da socoteala de reusitele generatiilor in plan profesional si social. Multitudinea interdependentelor face ca cele doua institutii sa piarda din autonomie, dar sa si sa cedeze din raspundere altor centre socializatoare, cu putere educogena.Volumul de fata ilustreaza atit multiplele interactiuni cit si efectele diverse, la nivelul elevilor si profesorilor.
Laurentiu Soitu este profesor universitar emerit, doctor in Filosofie (1982) si doctor in Stiintele Educatiei (1997), director al Institutului de Educatie Continua, director al Platformei de Cercetare Interdisciplinara MEDIAEC, coordonator al proiectului Dictionare&Enciclopedii al Universitatii "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi, membru al Comisiei Nationale UNESCO, al Galeriei Internationale de Educatie Continua si a Adultilor (IACEHOF), Oklahoma University, USA, si al Galeriei Profesorilor Bologna. Este autor si coordonator a mai mult de 20 de volume, a peste 100 de studii si articole stiintifice in domeniul logicii, pedagogiei si stiintelor comunicarii. Sursa Editura Institutul European
Dintre lucrarile autorului:
Comunicare educationala, Editura Universitatii „Al. I. Cuza” 1994
Comunicare si actiune, Institutul European 1997
Consiliere familiala. Fise, Institutul European 2001
Agresivitatea in scoala, Institutul European 2001
Pedagogia comunicarii, EDP 1997, Institutul European 2002
Restul comunicarii(lor) sunt eu, Ars Longa 2006
Mai aproape de cuvinte, Editura Ars Longa 2007
Mesajul, continut si relatie (coord), Institutul European 2014
Dimensiuni ale consilierii educationale (coord), Institutul European 2014
Educatia la centenar, Polirom 2018
Covid. Colivia noastra (coord), Institutul European 2020
Cuprins:
Prefață la ediţia a doua 5
CUVÎNT ÎNAINTE 7
I. PEDAGOGIA COMUNICĂRII. ARGUMENTE ALE UNEI ÎNTEMEIERI 11
I.1. Motivația temei 11
I.2. Ipoteza de lucru 12
I.3. Identificarea principalilor răspunzători de exercițiul comunicării 12
I.4. Elemente ale unei pedagogii a comunicării 15
I.5. Componentele unei pedagogii a comunicării 17
II. COMUNICAREA ŞI INTERACȚIUNEA 20
II.1. Predominanța unei teme 20
1.1. Nevoia de comunicare şi funcţiile comunicării 221.2. Taxonomii ale funcțiilor comunicării 241.3. Atitudini şi comportamente 281.4. Situaţii de comunicare 301.4.1. Motivația situaţiilor de comunicare 331.5. Desfăşurarea comunicării 341.6. Comunicare şi metacomunicare 35
II.2. Elementele comunicării 36
2.1. Viziunea liniară 362.2. Viziunea interactivă a comunicării 392.3. Viziunea tranzacțională a comunicării 402.4. Reguli de memorat 412.5. Idei greşite 42
II.3. Comunicarea ca relație 43
3.1. Comunicarea impersonală şi interpersonală 433.2. Forme ale mesajului relațional 44
III. CONCEPTUL DE SINE ÎN COMUNICAREA INTERPERSONALĂ 47
III.1. Comparaţia cu sine 47
III.2. Organizarea internă şi elementele constitutive ale conceptului de sine 51
III.3. Importanţa sinelui în relaționare 53
IV. COMPETENŢĂ ŞI COMPETENŢE DE COMUNICARE 56
IV.1. Competenţe şi aptitudini 58
IV.2. Competenţe dobîndite în şcoală 59
IV.3. Competenţe de comunicare 60
IV.4. Competenţe şi aptitudini de comunicare 62
IV.5. Niveluri şi sfere ale competenței 63
IV.6. Persoana competentă 65
V. TIPURI DE COMUNICARE EDUCAȚIONALĂ 69
V.1. Comunicare - comunicare educațională 69
1.1. Dimensiunile comunicării 691.2. Realitatea comunicării 721.3. Ipostaze ale comunicării 751.4. Distorsiunea comunicării 1761.5. Obstacole şi remedieri ale comunicării 781.6. Reducţiunea comunicării 821.7. Acţiuni de comunicare educațională 851.8. Practica de comunicare centrată pe sens 891.9. Master '95. Exerciţiu 921.10. Etape ale educaţiei pentru comunicare 95
V2. Educaţie şi instruire 99
2.1. Educaţia 99
2.1.1. Scopurile educaţiei 1002.1.2. Idealul educaţiei 101
2.2. Instrucţia 104
2.2.1. Diferenţele dintre învățămînt şi educaţie 1062.2.2. Actorii sistemului educativ 107
2.3. Şcoala şi educația 1092.4. Consecințe de înlăturat sau de păstrat? 112
V.3. Etica formatorului 113
3.1. Acţiunea educatorului un mod de a fi 1153.2. Responsabilitatea opțiunii 1173.3. Magna şi minima moralia 1203,4. Binele şi duşmanul lui 1233.5. Morala - raportul lui Eu cu Mine 1253.6. Metafora şi morală 1273.7. Diferenţa dintre educaţie şi manipulare 131
V.4. Formatorul - magistru de comunicare 133
4.1. Profesor, educator sau formator? 1334.2. Jocul retoric al formatorului 1354.3. Persuasiunea - raport cu celălalt 1374.4. Formatorul inconştient 1394.5. Pericole şi reguli 1414.6. Valori care structurează coerenţa 142
V.5. Cui transmitem? 142
5.1. Nevoia de dirijare 1425.2. Aşa se nasc motivațiile 1445.3. Circumstanţele socio-afective 146
V.6. Relaţii de comunicare 147
6.1. Parteneriatul actorilor 1476.2. Elementele care favorizează relaţia 1496.3. Condiţiile reuşite în comunicare 151
VI. COMUNICARE ȘI COMUNICARE DIDACTICĂ 153
VI.1. Comunicare didactică 153
1.1. Particularități 1531.2. Comunicarea prin întrebări 158
VI.2. A asculta sau a auzi? 160
2.1. Forme ale falsei ascultări 1602.2. Cauze ale neascultării 1622.3. Ascultarea cu scop informativ, de dobîndirea a cunoştinţelor 163
VI.3. Informaţie şi comunicare didactică 166
3.1. Comunicare şi informare didactică 169|3.2. Procesul de transmitere a cunoştințelor 1713.3. Modalităţi de structurare a cunoştințelor 1733.4. Modalităţi de dirijare şi concetrare a atenției 1743.5. Strategii de comunicare didactică 175
VI. 4. Responsabilitatea limbajului 179
4.1. Dialogul educaţional 1814.2. Reciprocitatea în educaţie 182
VII. LOCUL LABORATORULUI DE COMUNICARE ÎN FORMAREA FORMATORILOR 186
VII.1. Triunghiul pedagogic 186
1.1. Ipostaze didactice 1891.2. Învăţarea şi competenţe de învăţare 191
VII. 2. Laboratorul de comunicare educaţională 192
2.1. O posibilă istorie 192
2.1.1. Jocul de rol 1922.1.2. Metoda Allen şi Ryan 1932.1.3. Momentul Skinner 1952.1.4. A. Bandura sau imitarea unui model 1952.1.5. Observaţii şi constatări 1962.1.6. Marie-Cecile Wagner - îmbunătăţiri recente 1972.1.7. Sugestii pentru noi 199
2.2. Tehnicizarea educaţiei 200
2.2.1. Imperialismul tehnicii 2002.2.2. Explozii de nevoi şi posibilităţi 2022.2.3. Oglinda actorului 203
VII. 3. Locul laboratorului de comunicare educațională în formarea profesorilor 206
3.1. Scop şi funcţii 2063.2. Arii de competență 2073.3. Atribuţii 2083.4. Formarea formatorilor pentru comunicare 209
3.4.1. Responsabilități 2093.4.2. Competenţe noi 211
3.5. Confirmări şi încurajări 217
3.5.1. Între obligaţie şi insatisfacţie 2173.5.2. Forme de învăţare a comunicării 2223.5.3. Învăţarea şi exersarea abilităţilor de comunicare 224
VII.4. Exerciţii pentru formatori 228
4.1. Cu ce începem comunicarea? 2284.2. Punctul lui Arhimede 2294.3. Formularea sarcinilor 2324.4. Identificarea stării de eșec 2334.5. Interrelaţionarea 2354.6. Explorarea 236
VIII. EVALUAREA REZULTATELOR 239
VIII.I. Funcţia socială a evaluării 239
1.1. Comunicarea este evaluare 241
VIII.2. Evaluarea după exigenţele elevului 250
VIII.3. Condiţii ale reuşitei 251
CONCLUZII 254
ANEXE 257
Anexa 1 — Fişa competenţelor elevului 257
Anexa 2 — Tabele de prezentare a competențelor 258
1. Competenţe universale pentru profesorii învățămîntului superior 2582. Supracompetențe 2593. Competenţe generice 2004. Grila de analiză Lafarge - Coppee 2615. Extras din fişa de selecţie a cadrelor (Bouygues) 2626. Cele şaisprezece competențe 263
Anexa 3 — Chestionar tip CAB 264
Date sintetice 266
BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ 269
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu