02/02/2018

AGRESIVITATEA IN SCOALA

Autor: Laurentiu Soitu, Cornel Havârneanu (coord)
Editura Institutul European
Colectia Universitaria
An aparitie : 2001
Editia I
ISBN 973-611-168-7
Nr pagini : 240
Format 140 x 190
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU



Descrierea editurii:

         Cartea investigheaza conduitele agresive ale elevilor la nivelul scolii, abordind diferentiat principalele lor forme de manifestare: vandalismul scolar si violentele scolare. Prezentarea cauzalitatii, a tipologiilor si aspectelor specifice de manifestare ale acestor doua conduite este in masura sa evidentieze complexitatea acestor fenomene si, in acelasi timp, sa schiteze cadrul de actiune si strategiile ameliorarii. Vandalismul si violentele scolare sint prezentate din perspectiva psihologica, pedagogica, economica si sociala, imbracind forme de manifestare fizica, verbala, psihologica si simbolica.
            Desi nu se ignora factorii extrascolari, cu rolul lor special in etiologia conduitelor agresive din scoala, capitolul se centreaza pe analiza cauzelor specifice scolii si procesului instructiv-educativ, deschizind posibilitati de interventie, indeosebi, cadrelor didactice. De o tratare simetrica, din perspectiva cauzala, beneficiaza capitolele privind agresivitatea in relatia profesor-elev si agresivitatea in relatia elev-profesor. 
          Cercetarea efectuata in mai multe licee din Iasi si Botosani a reliefat argumentele necesare sustinerii premisei noastre: agresivitatea subiectilor este determinata de comportamentul verbal si neverbal - atitudinile, tonul, privirea, proximitatea actorilor educatiei scolare. Investigatiile au scos in prim plan, de asemenea, particularitatile acestor influente in functie de rol-statusul profesorilor si al elevilor, de virsta si experienta psihosociala si profesionala a fiecaruia. S-au impus atentiei deosebirile semnificative dintre comportamentele elevilor si profesorilor, in functie de calitatea mediului scolar, existind diferente intre valorile agresivitatii, la diferitele scoli. Aparenta simetrie a celor doua planuri de analiza este contrazisa si de formele de manifestare a agresivitatii profesorilor si elevilor, precum si de profunzimea efectelor. Este suficient sa adaugam ca cercetarea a obligat, pe de o parte, la adecvarea instrumentelor in functie de particularitatile subiectilor (elevi/profesori), iar pe de alta parte, la interpretari in acord cu trasaturile psiho-sociale ale virstei si statutului fiecaruia.

        Laurentiu Soitu este profesor universitar emerit, doctor in Filosofie (1982) si doctor in Stiintele Educatiei (1997), director al Institutului de Educatie Continua, director al Platformei de Cercetare Interdisciplinara MEDIAEC, coordonator al proiectului Dictionare&Enciclopedii al Universitatii "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi, membru al Comisiei Nationale UNESCO, al Galeriei Internationale de Educatie Continua si a Adultilor (IACEHOF), Oklahoma University, USA, si al Galeriei Profesorilor Bologna. Este autor si coordonator a mai mult de 20 de volume, a peste 100 de studii si articole stiintifice in domeniul logicii, pedagogiei si stiintelor comunicarii. Sursa Editura Institutul European
        Dintre lucrarile autorului:
Comunicare educationala, Editura Universitatii „Al. I. Cuza” 1994
Comunicare si actiune, Institutul European 1997
Consiliere familiala. Fise, Institutul European 2001
Agresivitatea in scoala, Institutul European 2001
Pedagogia comunicarii, EDP 1997, Institutul European 2002
Restul comunicarii(lor) sunt eu, Ars Longa 2006
Mai aproape de cuvinte, Editura Ars Longa 2007
Mesajul, continut si relatie (coord), Institutul European 2014
Dimensiuni ale consilierii educationale (coord), Institutul European 2014
Educatia la centenar, Polirom 2018
Covid. Colivia noastra (coord), Institutul European 2020

Cuprins:

Introducere  5

Agresivitatea indiferentei  9
(Laurenţiu ŞOITU)

Conduite agresive în şcoală  19
(Cristina NEAMTU)

Agresivitatea in relaţia profesor-elev  49
(Cornel HAVARNEANU, Crina DUTA)

Agresivitatea in relaţia elev-profesor  85
(Cornel HAVARNEANU, Cristina AMURARITEI)

Agresivitatea adolescenţilor instituţionaliaţi  127
(Conţiu - Tiberiu ŞOITU)

Agresivitatea elevilor provocată de televiziune  167
(Laurenţiu ŞOITU, Andreea BADEA)

Medierea inire elevi  197
(Daniela-Tatiana GÎRLEANU)

Educaţia pentru toleranţa  217
(Laurenţiu ŞOITU)


Bibliografie  233


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu