05/11/2024

MINCIUNA, CONTRAFACERE, SIMULARE. O abordare psihopedagogica

Autor: Constantin Cucos
Editura Polirom
Colectia Collegium. Stiintele educatiei
An aparitie : 1977
Editia I
ISBN 973-9248-58-6
Nr pagini : 144
Format 147 x 205
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU


        Daca psihologia se intereseaza de mitomanie ca proces psihic, iar logica se ocupa de contradictiile si erorile gindirii, pedagogia ignora in schimb acest aspect. Constantin Cucos incearca sa acopere lacunele respective, printr-o cercetare minutioasa si competenta.

Cuprins:

ARGUMENT  7
INTRODUCERE  9

Capitolul I. „NORMALITATEA" CONTRAFACTUALITĂȚII INTENȚIONATE
Nevoia de minciuna 13
Precizări terminologice  18
Contrafactualitatea deliberată din perspectivă psihologică   21
Minciuna - de la condiţie la condiţionare  26

Capitolul II. IPOSTAZE ALE MINCIUNII, ÎNŞELĂTORIEI, SIMULĂRII
Avatarurile adevărului  32
Predispoziţii ficționale ale limbajului  34
Despre limba de lemn   37
Arta = o mare minciuna  39
Minciuni mediatice  42
Minciuna în actul didactic   48
Autoiluzionarea   51
O situaţie atipică de autoamăgire: iubirea-pasiune  54

Capitolul III. METAMORFOZE ALE MINCIUNII PEDAGOGICE
Şcoala - cadru ficțional şi denaturant   60
Pentru un alt model paideic  70
Feţele îndoctrinării în învățământ  72
Idealul educativ, o iluzie?  78
Simplificările conţinutului didactic  82
Patologia modelării didactice  85
Şcoala ca teatru  90

Capitolul IV. ALUZIILE ŞI DEZILUZIILE PEDAGOGIEI 
Pedagogia şi ambiguităţile sale epistemologice   96
Discursul pedagogic ca instrument ideologic  102
„Minciuna” pedagogică  108
Farsa pedagogică a „educaţiilor noi”  114
Pentru o pedagogie deschisă, pluralistă  120
Cultura  îndoielii  123
Pledoarie pentru o pedagogie a dezvăţării  125

CONCLUZII  129
NOTE ŞI REFERINŢE  135
BIBLIOGRAFIE  139

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu