Autor: Constantin Cucos
Editura Polirom
Colectia Collegium. Stiintele educatiei
An aparitie : 1977
Editia I
ISBN 973-9248-58-6
Nr pagini : 144
Format 147 x 205
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
Daca psihologia se intereseaza de mitomanie ca proces psihic, iar logica se ocupa de contradictiile si erorile gindirii, pedagogia ignora in schimb acest aspect. Constantin Cucos incearca sa acopere lacunele respective, printr-o cercetare minutioasa si competenta.
Cuprins:
ARGUMENT 7
INTRODUCERE 9
Capitolul I. „NORMALITATEA" CONTRAFACTUALITĂȚII INTENȚIONATE
Nevoia de minciuna 13
Precizări terminologice 18
Contrafactualitatea deliberată din perspectivă psihologică 21
Minciuna - de la condiţie la condiţionare 26
Capitolul II. IPOSTAZE ALE MINCIUNII, ÎNŞELĂTORIEI, SIMULĂRII
Avatarurile adevărului 32
Predispoziţii ficționale ale limbajului 34
Despre limba de lemn 37
Arta = o mare minciuna 39
Minciuni mediatice 42
Minciuna în actul didactic 48
Autoiluzionarea 51
O situaţie atipică de autoamăgire: iubirea-pasiune 54
Capitolul III. METAMORFOZE ALE MINCIUNII PEDAGOGICE
Şcoala - cadru ficțional şi denaturant 60
Pentru un alt model paideic 70
Feţele îndoctrinării în învățământ 72
Idealul educativ, o iluzie? 78
Simplificările conţinutului didactic 82
Patologia modelării didactice 85
Şcoala ca teatru 90
Capitolul IV. ALUZIILE ŞI DEZILUZIILE PEDAGOGIEI
Pedagogia şi ambiguităţile sale epistemologice 96
Discursul pedagogic ca instrument ideologic 102
„Minciuna” pedagogică 108
Farsa pedagogică a „educaţiilor noi” 114
Pentru o pedagogie deschisă, pluralistă 120
Cultura îndoielii 123
Pledoarie pentru o pedagogie a dezvăţării 125
CONCLUZII 129
NOTE ŞI REFERINŢE 135
BIBLIOGRAFIE 139
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu