Autor : Pierre Vianin
Editura ASCR Cluj Napoca
Colectia Educație
An aparitie :2011
Editia originala 2009
Traducerea Livia Titieni
ISBN 978-606-8244-17-4
Nr pagini :407
Format 165 x 240
Descrierea
editurii:
Demersul cognitiv propus în această carte este unul dintre cele mai fecunde în sprijinirea copiilor cu dificultăţi şcolare. El permite tuturor elevilor să-şi îmbunătăţească performanţele şcolare şi arată cum ar putea elevii să fie mult mai eficienţi în îndeletnicirea lor de elevi, dacă ar utiliza procedurile bune de învăţare.
Prima parte a cărţii, susţinută cu numeroase exemple, prezintă un model funcţional cognitiv. A doua parte abordează demersurile strategice de învăţare în lectură, scriere şi matematică.
Extrem de utilă, atât pentru cadrele didactice, cât şi pentru părinţi, cartea demonstrează cum, dezvoltând strategiile de gândire ale elevilor, prin conţinuturi disciplinare specifice, putem reuşi să remediem o mare parte din deficitele de învăţare, cele mai multe deficienţe rezultând nu din absenţa instrumentelor, ci din proasta lor utilizare. Degeaba ai instrumente, dacă nu le ştii folosi. Degeaba ai capacitate de memorare, de pildă, dacă nu ştii ce este important şi, ca atare, trebuie memorat, şi ce nu; când să memorezi mecanic şi când să memorezi inferenţial; ce limite ai pentru a memora; ce strategie de memorare este cea mai eficientă pentru cutare conţinut curricular. Prin urmare, în deficienţele de învăţare, nu atât instrumentele cognitive sunt problema, cât proasta lor utilizare.
Cartea se impune ca o lectură fundamentală pentru profesori şi părinţi, pentru toţi aceia care sunt cu adevărat interesaţi să optimizeze învăţarea prin metode valide ştiinţific şi verificate practic.
Demersul cognitiv propus în această carte este unul dintre cele mai fecunde în sprijinirea copiilor cu dificultăţi şcolare. El permite tuturor elevilor să-şi îmbunătăţească performanţele şcolare şi arată cum ar putea elevii să fie mult mai eficienţi în îndeletnicirea lor de elevi, dacă ar utiliza procedurile bune de învăţare.
Prima parte a cărţii, susţinută cu numeroase exemple, prezintă un model funcţional cognitiv. A doua parte abordează demersurile strategice de învăţare în lectură, scriere şi matematică.
Extrem de utilă, atât pentru cadrele didactice, cât şi pentru părinţi, cartea demonstrează cum, dezvoltând strategiile de gândire ale elevilor, prin conţinuturi disciplinare specifice, putem reuşi să remediem o mare parte din deficitele de învăţare, cele mai multe deficienţe rezultând nu din absenţa instrumentelor, ci din proasta lor utilizare. Degeaba ai instrumente, dacă nu le ştii folosi. Degeaba ai capacitate de memorare, de pildă, dacă nu ştii ce este important şi, ca atare, trebuie memorat, şi ce nu; când să memorezi mecanic şi când să memorezi inferenţial; ce limite ai pentru a memora; ce strategie de memorare este cea mai eficientă pentru cutare conţinut curricular. Prin urmare, în deficienţele de învăţare, nu atât instrumentele cognitive sunt problema, cât proasta lor utilizare.
Cartea se impune ca o lectură fundamentală pentru profesori şi părinţi, pentru toţi aceia care sunt cu adevărat interesaţi să optimizeze învăţarea prin metode valide ştiinţific şi verificate practic.
Cuprins:
Cuvânt înainte la ediţia în limba
română 5
Mulţumiri 15
Cuvânt înainte 19
Efectul Heracles 19
Capitolul 1 - Introducere 29
1.1. Miza şi ipotezele lucrării 29
1.2. Postulatele lucrării 35
De
la o abordare funcţională la o abordare structurală 36
De
la o abordare specifică la o abordare generală 39
De
la o abordare centrată pe sarcină la o abordare centrată pe elev 41
De
la o abordare explicită la o abordare implicită 44
De
la o abordare funcţională, explicită şi specifică, centrată pe sarcină la o
abordare structurală,
implicită şi generală, centrată pe elev 47
1.3. Postulatul de educabilitate şi
de modificabilitate cognitivă 49
Modificabilitate
cognitivă şi neurobiologie 52
PRIMA PARTE - FUNDAMENTELE TEORETICE
Capitolul 2 - De ce să propunem o abordare cognitivă a
remedierii ? 59
2.1. Eşec şcolar şi ajutor strategic
59
2.2. Motivaţia şcolară, teorie
atribuţională şi ajutor strategic 62
Capitolul 3 - Noţiuni teoretice de bază: cogniţie şi
metacogniţie pentru începători 69
3.1. Cogniţie şi metacogniţie:
câteva definiţii 69
Cogniţie
70
Procese
cognitive 70
Metacogniţia
71
Procesele
metacognitive 73
Proceduri
73
Strategii
74
3.2. Către o definiţie a
inteligenţei 74
3.3. Cunoştinţe declarative,
lexicale, procedurale şi condiţionale 77
Cunoştinţele
declarative 77
Cunoştinţele
lexicale 78
Cunoştinţele
procedurale sau strategice 83
Cunoştinţele
condiţionale sau pragmatice 84
Despre
folosirea acestor diferite cunoştinţe 85
3.4. Funcţionare cognitivă şi
procese mentale 85
Schema
de bază 86
Mediul
şi stimulările senzoriale 89
Registrul
perceptiv şi luarea de informaţie (input) 90
Registrul
perceptiv şi dificutăţile de învăţare 99
Procesorul
central de prelucrare a informaţiei 99
Procesele
cognitive şi metacognitive 105
Procesele
metacognitive 106
Procesele
cognitive 110
Memoria
de durată medie şi lungă 119
Exprimarea
răspunsului (output) 124
Schema
funcţionării cognitive 127
În
sinteză, exemplul lecturii 130
3.5. Exemplul lui Gregoire 133
Evaluarea
lui Gregoire 133
Obiectivele
fixate cu Gregoire 137
Remedierea
138
Prezentarea
funcţionării cognitive elevului 141
Despre
interesul obiectivării proceselor de gândire 145
Despre
interesul obiectivării proceselor de gândire: exemplul lui Gregoire 147
Rezultatele
obţinute de Gregoire în timpul evaluării formative de etapă 151
3.6. Modelul propus de Reuven
Feuerstein 154
3.7. Modelul propus de Robert J.
Sternberg 156
Capitolul 4 - Menţinerea cunoştinţelor învăţate 161
4.1. Memoria de lungă durată şi
funcţionarea ei 161
4.2 Strategiile mnezice 170
Concluzie 189
Capitolul 5 - Transferul şi generalizarea cunoştinţelor 195
Capitolul 6 - Evaluarea proceselor cognitive şi
metacognitive 215
6.1. Chestionarele 216
6.2. Observaţiile 218
6.3. Conversaţiile 219
6.4. Conversaţia de explicitare 222
6.5. Analiza rezultatelor 229
Capitolul 7 - Învăţarea şi predarea strategiilor 235
7.1. Necesitatea unei învăţări 235
7.2. Importanţa medierii 237
7.3. Cum se predau strategiile? 245
Explicarea
strategiilor 245
Integrarea
metacogniţiei în predare-învăţare 246
Modelarea
246
Munca
în grup 247
Sinteza
metacognitivă 247
Utilizarea
unei fişe de procedură 248
PARTEA A DOUA - DEMERSURILE
REMEDIATIVE
Capitolul 8 - Programele de educaţie cognitivă 259
8.1. Programul de îmbogăţire
Instrumentală al lui Reuven Feuerstein (PÎI) ’ 259
8.2. Atelierele de Raţionament Logic
(ARL) 262
8.3. Gestiunea Mentală a lui Antoine
de la Garanderie (GM) 264
Capitolul 9 - Programul de învăţare cognitivă mediată
(PICSM) 271
Capitolul 10 - Ajutorul strategic la lectură 287
10.1. Strategiile de înţelegere 287
10.2. Exerciţiul de studiu de text 296
10.3. Lectura cerinţelor 303
Capitolul 11 - Ajutorul strategic la scriere 311
11.1. Ajutorul strategic la
compunerea de text 311
1.
Faza de pregătire si de planificare 312
2.
Faza de redactare 315
3.
Faza de corectare 318
11.2. Ajutorul strategic la
ortografie 319
Capitolul 12 - Ajutorul strategic la matematică 329
Capitolul 13 - Concluzie 343
13.1. Limitele ajutorului strategic
şi ale psihopedagogiei cognitive 343
13.2. Demersul PPI şi evaluarea
atitudinii faţă de sarcină 349
1.
Evaluarea formativă de pornire sau evaluare diagnostică 349
2.
Formularea obiectivelor proiectului 350
3.
Redactarea PPI - ului (proiect pedagogic individual) 351
4.
Asumarea responsabilităţii 353
5.
Bilanţul 353
Bibliografie 357
Anexe 365
Grila proceselor mentale pentru toate sarcinile 373
Procese cognitive şi sarcini şcolare 376
Fişă-ghid - Cele trei faze 377
Fişa-ghid - A învăţa o lecţie 378
Tabel cu temperatura - Rezultatele lui Christian la
ortografie 380
Fişă-ghid - Gestul de atenţie 381
Vocabular 2P - Familii de cuvinte 383
Vocabular 2P - Familii de cuvinte: Fişă de analiză a
proceselor 384
Matematică 3P - Spaţiu 386
Matematică 3P - Spaţiu şi deplasări 387
Matematica 3P - Castele plasate 389
Grila proceselor mentale pentru activitatea - „Castele
plasate"
Mate 3P - Modul 1 B 390
Fişă-ghid - Vocabular 395
Fişă-ghid - Studiu de text 397
Fişa ghid - Lectura cerinţelor 399
Fişă-ghid - Îmi pregătesc dictarea 401
Fişă-ghid - Probleme de matematică 403
Tabelul corespondenţelor dintre clasele de vârstă în
sistemele şcolare francofone 405
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu