Editura ASCR Cluj Napoca
Colectia Psihologul expert
An aparitie :2013, 2024
Editia a II-a
Titlul original : Reading Development and Difficulties
Traducerea Thea Ionescu, Alexandra Sidor, Dermina Vasc
ISBN 978-606-977-090-0
Nr pagini :334
Format 165 x 240
Pret : 64 lei la Editura,
64 lei la librarie.net , 64 lei la libris
Descrierea
editurii:
Lucrarea detaliaza componentele abilitatii de a citi, modul in care se dezvolta aceasta, dificultatile intampinate de anumiti cititori, precum si sugestii de interventie.
In acest manual, autorul examineaza problemele specifice care stau la baza dificultatilor de citire si analizeaza detaliat cazul copiilor cu dislexie ontogenetica si pe acela al copiilor cu comprehensiune ineficienta a textelor citite. Capitolele finale sunt focalizate pe instruire si interventie, precum si pe evaluarea citirii in scopuri educationale, de cercetare si de diagnostic.
Psihologii, cei din domeniul educatiei si terapeutii vor gasi in aceasta carte un ghid util care demonstreaza faptul ca exista doua aspecte importante pentru ca un copil sa devina un cititor eficient: dezvoltarea unor abilitati eficiente de citire a cuvintelor si abilitatea de a extrage sensul general al unui text.
Cuprins:
Prefaţă 11
Prefaţă la ediţia în limba
română 13
1 - INTRODUCERE ÎN STUDIEREA
CITITULUI 15
Ce este abilitatea de a citi? 17Relaţia dintre limbajul scris şi cel vorbit 19Cum să studiem dezvoltarea cititului şi dificultăţile de citire 32Privire de ansamblu asupra cărţii 40Rezumat - puncte cheie 40Recomandări bibliografice 41Definiţii 42
2 - CITIREA EFICIENTĂ A
CUVINTELOR 45
Citirea cuvintelor: evaluare şi surse de variaţie 47Modele ale recunoaşterii eficiente de cuvinte 60Rezumat - puncte-cheie 68Recomandări bibliografice 69Definiţii 70
3 - COMPREHENSIUNEA EFICIENTĂ 71
Ce uităm şi ce ne amintim? 73Coerenţa locală şi globală 78Modele ale reprezentării textului 86Rezumat - puncte-cheie 91Recomandări bibliografice 92Definiţii 93
4 - ÎNVĂŢAREA CITIRII
CUVINTELOR 95
Modalităţi de a citi cuvinte 97Abilităţi şi cunoştinţe care facilitează dezvoltarea citirii cuvintelor 105Fazele dezvoltării citirii cuvintelor 114Ce factori contribuie la dezvoltarea abilităţii de a citi? 120Rezumat - puncte-cheie 128Recomandări bibliografice 129Definiţii 130
5 - DEZVOLTAREA
COMPREHENSIUNII TEXTELOR CITITE 131
Relaţiile dintre citirea cuvintelor, comprehensiunea vorbirii şi comprehensiunea citirii 133Abilităţi şi cunoştinţe care facilitează comprehensiunea textelor citite 137Dezvoltarea comprehensiunii cititului 151Rezumat - puncte-cheie 159Recomandări bibliografice 160Definiţii 160
6 - DISLEXIA ONTOGENETICĂ 163
Dislexia ontogenetică: definiţii şi caracteristici 165Teorii ale dislexiei 171O analiză a subtipurilor: sunt toţi copiii dislexici la fel sau există tipuri diferite de dislexie? 181Dislexia pe parcursul vieţii: precursori, compensare şi consecinţe 189Rezumat - puncte-cheie 194Recomandări bibliografice 195Definiţii 195
7 - DIFICULTĂŢI ALE
COMPREHENSIUNII CITITULUI 197
Ce este comprehensiunea ineficientă a citirii? 199Sursele eşecului în comprehensiunea discursului 205Cauzele eşecului în comprehesiunea discursului 218Consecinţele unei comprehensiuni ineficiente a discursului 222Rezumat - puncte-cheie 224Recomandări bibliografice 225Definiţii 226
8 - INSTRUIRE ŞI INTERVENŢIE 227
Instruire şi intervenţii pentru citirea cuvintelor 229Instruire şi intervenţii pentru comprehensiunea citirii 238Sprijinirea şi instruirea cu scopul dezvoltării citirii 246Rezumat - puncte-cheie 249Recomandări bibliografice 250Definiţii 251
9 - EVALUAREA ABILITĂŢII DE A
CITI 253
Aspecte ce ţin de evaluare 255Evaluarea citirii cuvintelor: Ce, când şi cum? 259Evaluarea comprehensiunii textelor citite: Ce, când şi cum ? 266Rezumat - puncte-cheie 276Recomandări bibliografice 276Definiţii 277
10 - VIZIUNEA SIMPLĂ DESPRE
CITIRE: UN CADRU GENERAL PENTRU STUDIEREA DEZVOLTĂRII ABILITĂŢII DE A CITI SI A
DIFICULTĂŢILOR DE CITIRE 279
Viziunea simplă despre citire: o scurtă prezentare 281Viziunea simplă despre citire şi dezvoltarea abilităţii de a citi 282Viziunea simplă despre citire şi dificultăţile de citire 286Viziunea simplă despre citire: o evaluare 287Dezvoltarea citirii şi dificultăţile de citire: implicaţii 288Concluzii 290Recomandări bibliografice 290Definiţii 290
Bibliografie 291
Glosar 317
Index 325
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu