Editura Aramis
Colectia Educatia XXI
An aparitie :2008
ISBN 978-973-679-531-2
Nr pagini :256
Format 165 x 235
Cuprins:
Cuvant inainte 5
Capitolul I
FAMILIA, COORDONATELE Şl
NEVOILE/CERINTELE CONTEMPORANE
1.1. Familia, coordonate şi elemente de analiză 11
1.2. Contextul schimbărilor în viaţa familiei actuale: relaţii şi
tendinţe 14
1.3. Cerinţele/nevoile familiei 24
1.4. Analiza nevoilor familiei în cadrul modelului centrat pe familie 26
1.5. Politicile şi intervenţiile sociale în sprijinul familiei şi al
copilului în problematica creşterii, îngrijirii şi educării copiilor 29
1.6 Modelul centrat pe nevoile familiei; împuternicirea şi întărirea
familiei 31
Capitolul II
CERCETARI, STUDII SI
REZULTATE RECENTE ASUPRA IMPORTANŢEIL IN DEZVOLTAREA COPILULUI
2.1. Studii asupra perioadei copilăriei mici: educaţia timpurie 37
2.2. Studii asupra rolurilor parentale 39
2.3 Mediul familial şi rezultatele şcolare 40
2.4. Pentru o psihologie a educaţiei familiale 41
Capitolul III
DOMENII SI FORME DE
SPRIJINIRE A FAMILIEI
3.1. Forme de sprijin a familiei 49
3.2. Definirea sprijinului pentur părinţi 51
3.3. Forme de sprijin a educaţiei în familie 54
3.4. Elemente de bază în sprijinirea familiei: acţiune şi prevenire 55
3.5. Domenii prioritare ale sprijinirii funcţiei educative a familiei 58
3.6. Serviciile necesare familiilor care au copii cu dizabilităţi 59
3.7. Rezultatele vizate de intervenţia socioeducativă 61
3.8. Partenerii cei mai eficienţi în familie 62
3.9. Consideraţii asupra modelului românesc al familiei 62
Capitolul IV
ORIENTARI CONCEPTUALE IN
SPRIJINIREA DEZVOLTARII COPILULUI IN FAMILIE
4.1. Situaţia de risc 86
4.2. Contextul sociocultural şi defavorizarea socială 86
Capitolul V
INTERVENŢIA SOCIOEDUCATIONALA
ÎN SPRIJINUL FAMILIEI
5.1. Un nou domeniu de cercetare şi acţiune: sprininirea familiei în îndeplinirea funcţiei
sale educative 95
5.2. Intervenţia socioeducaţională ca intervenţie complexă 97
5.3. Tipuri de activităţi în intervenţia socioeducaţională 99
5.4. Modelul centrat pe familie în intervenţia socioeducaţională 101
5.5. Principiile generale şi cele particulare necesare în sprijinirea
familiilor 101
5.6. Principiile practicii sau stilul sprijinului efectiv 104
5.7. Caracteristicile inervenţiei ca proces complex de sprijinire a
familiei 105
5.8. Principiile generale, particulare şi operaţionale ale sprijinului
în intervenţia timpurie 106
5.9. Principiile deontologice în activităţile desfăşurate cu familiile 108
5.10. Frecvenţa şi durata activităţilor 109
5.11. Profesioniştii implicaţi 109
5.12. Momentul intervenţiei socioeducaţionale 110
5.13. Recomandări pentru a implica părinţii şi asigura participarea lor
efectivă în programele pentru copiii cu CES 110
Capitolul VI
EDUCAŢIA PĂRINŢILOR
6.1. Definirea formelor de intervenţie asupra părinţilor 119
6.2. Definirea educaţiei părinţilor şi a educaţiei parentale 121
6. 3. Legăturile dintre teorie, acţiune şi cunoaştere în educaţia
părinţilor 122
6.4. Justificările educaţiei părinţilor 123
6.5. Variabilele de reper în programele de educaţie a părinţilor 124
6.6. Nevoile copiilor şi nevoile părinţilor - părintele bun 126
6.7 Stilurile educative ale părinţilor 132
6.8. Principiile educaţiei părinţilor 134
6.9. Modelele de programe în educaţia părinţilor 135
6.10. Concluziile educaţiei părinţilor in planul acţionai 147
Evidenţierea importanţei acţiunilor socioeducative sub patronajul şcolii
şi comunităţii 148
Capitalul VII
ELABORAREA PROGRAMELOR EDUCAŢIONALE
ŞI CONSILIEREA PĂRINŢILOR - REPERE TEORETICE Şl PRACTICE
7.1. Cadrul teoretic sau modelele explicative care stau la baza unui
program de intervenţie socioeducaţională asupra părinţilor 154
7.2. Componentele de bază ale programelor şi structura unei unităţi de
intervenţie sau a unei şedinţe de formare 159
7.3. Specificul activităţilor de consiliere a părinţilor 174
Capitalul VIII
INSTITUTII, SERVICII SI
STRUCTURI DE SPRIJINIRE A FAMILIEI BAZATE PE SCOALA SI COMUNITATE
8.1 Forme de organizare şi structuri pentru a sprijini socioeducaţional
părinţii 185
8.2 Centrele de informare şi consiliere a familiei sau Centrul de
informare şi consiliere pentru părinţi 186
8.3. Centrele de zi 191
8.4. Centrele de resurse pentru părinţi - forme de sprijinire a
părinţilor în unităţile generale de învăţământ 203
8.5. Un model de Centru pentru părinţi în şcoală bazat pe comunitate 207
Capitolul IX
PARTENERIATUL EDUCAŢIONAL - CONDTIE
A EFICIENŢEI INTERVENIIILOR SOCIO-EDUCATIVF BAZATE PE ŞCOALA ŞI COMUNITATE
9.1. Conceptul de parteneriat educaţional 217
9.2. Partenerii acţiunilor educative 218
9.3. Dimensiunile parteneriatului educaţional 218
9.4. Instituţiile educaţiei 219
9.5. Colaborare, cooperare şi comunicare între şcoală şi familie 221
9.6. Relaţia pârinţi-profesori 222
9.7. Modele teoretice ale parteneriatului şcoală-familie 225
9.8. Parametrii analizei relaţiei dintre părinţi şi profesori 228
9.9. Modalităţi de sprijinire a activităţii didactice prin intermediul
familiei 229
9.10. Conflictele cu părinţii şi posibilităţi de rezolvare 230
9.11. Tipurile de activităţi pe care le pot organiza cadrele didactice
cu părinţii 231
9.12. Sfaturi pentru o comunicare interpersonală eficientă 232
9.13. Parteneriatul educaţional dintre profesionişti şi părinţii copiilor
cu CES 233
Referinte bibliografice ..... 246
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu