Editura Presa Universitara Clujeana
An aparitie :2013
ISBN 978-973-595-578-6
Nr pagini : 208
Format 130 x 200
Stoc epuzat la Editura
Descrierea
editurii:
Prin urmare, scopul principal al acestei lucrări este să prezinte și să explice o serie de teme de psihologie, utile pentru formarea viitoarelor cadre didactice sau a altor persoane care vor lucra în instruire și formare, precum și studenților înscriși la cursuri de psihologia educației. Mai mult, autorul a dorit o prezentare concisă și la obiect a acestor teme, accesibilă îndeosebi acelor profesioniști care parcurg programe de formare în educație condensate și de scurtă durată. Selecția temelor cele mai relevante a fost extrem de dificilă pentru că nu există un răspuns facil la întrebarea ce este și ce nu este relevant într-o sală de curs, din perspectivă psihologică? Ce anume nu ar interesa și nu ar fi util unui profesor? Cu certitudine nu se puteau elimina aspectele privind învățarea, și nici cele privind dezvoltarea. Dar nici cele privind motivația și emoția, după cum nici cele privind predarea, evaluarea sau comunicarea nu pot fi ignorate sau tratate cu mai puțină atenție.
Prin urmare, scopul principal al acestei lucrări este să prezinte și să explice o serie de teme de psihologie, utile pentru formarea viitoarelor cadre didactice sau a altor persoane care vor lucra în instruire și formare, precum și studenților înscriși la cursuri de psihologia educației. Mai mult, autorul a dorit o prezentare concisă și la obiect a acestor teme, accesibilă îndeosebi acelor profesioniști care parcurg programe de formare în educație condensate și de scurtă durată. Selecția temelor cele mai relevante a fost extrem de dificilă pentru că nu există un răspuns facil la întrebarea ce este și ce nu este relevant într-o sală de curs, din perspectivă psihologică? Ce anume nu ar interesa și nu ar fi util unui profesor? Cu certitudine nu se puteau elimina aspectele privind învățarea, și nici cele privind dezvoltarea. Dar nici cele privind motivația și emoția, după cum nici cele privind predarea, evaluarea sau comunicarea nu pot fi ignorate sau tratate cu mai puțină atenție.
Cuprins:
Capitolul 1. Introducere în Psihologia Educaţiei 1
Ce este psihologia educaţională 1Capitolul 1. Introducere în Psihologia Educaţiei 1
Specificul terminologic aI psihologiei educaţiei 4
Complexitate în sala de clasă 9
Eficienţa didactică 11
Condiţionalităţi noi în educaţia modernă 14
Multilingvism şi bilingvism 15
Folosirea TIC în educaţie 20
Capitolul 2. Dezvoltarea
umană 33
Considerente generale privind dezvoltarea umană 33
Dezvoltarea sub aspect cognitiv 35
Teoria
lui Piaget privind dezvoltarea cognitivă 35
Teoria
socioculturală a lui Vygotsky 41
Dezvoltarea sub aspect moral 44
Teoria
lui Erikson privind dezvoltarea morală 44
Teoria
lui Kohlberg privind dezvoltarea morală 46
Dezvoltarea limbajului 49
Dimensiuni
de analiză a dezvoltării limbajului 53
Achiziţia
limbajului nematern 54
Capitolul 3. Teorii
privind învăţarea 73
Perspectiva comportamentalistă 73
Condiţionarea
clasică 74
Condiţionarea
operanta 7?
Perspectiva cognitiva 84
Capitolul 4. Procese
şi procesări cognitive 87
Modelul procesării informaţionale 87
Memoria
senzorială şi regiştrii senzoriali 89
Atenţia
şi percepţia 90
Memoria
de lucru 96
Memoria
de lungă durată 101
Uitarea 104
Transferul 106
Gândirea 107
Formarea
conceptelor 108
Raţionamente
deductive şi inductive 110
Rezolvarea de probleme 112
Probleme
bine structurate versus probleme slab structurate 112
Conceptualizări
şi strategii rezolutive 114
Raţionament şi argumentatie ştiinţifică 119
Pseudoştiinţa
120
Importanţa
şi natura raţionamentului ştiinţific 122
Metoda
ştiinţifică 126
Gândnea
critică 129
Capitolul 5. Motivaţie
şi emoţie în sala de clasă 137
Motivaţie extrinsecă versus motivaţie intrinsecă 137
Perspectiva comportamentalistă asupra motivaţiei 139
Perspective cognitive asupra motivaţiei 140
Teoria
intereselor 140
Teoria
scopurilor 142
Teoria
autodeterminării 147
Perspectiva sociocognitivă asupra motivatiei 148
Teoria
expectanţe-valori 149
Teoria
atribuirilor 150
Teoria
autoeficacităţii 153
Perspective umaniste asupra motivatiei 154
Teoria
lui Maslow despre piramida de nevoi 154
Emoţionalitatea 158
Considerente
introductive despre emoţionalitate 158
Conceptualizări
aie emoţionalităţii 160
Tipuri
de emoţii 162
Anxietatea
166
Capitolul 6. Control
şi evaluare in sala de clasă 169
Control şi comunicare în sala de clasă 169
Caracteristici
ale cadrului didactic eficient in managementul clasei 70
Caracteristicile
fizice ale clasei sau sălii de curs 1 71
Regulile
în sala de clasă 173
Evaluarea performanţelor şcolare 174
Tipuri
de evaluare 175
Caracteristicile
unei evaluări eficiente 178
Bias şi
evaluare 183
Bibliografie 187
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu