Editura Sper
Colectia Doctoralia
An aparitie : 2015
Editia I
ISBN 978-606-8429-48-9
Nr pagini : 286
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 40 lei la Editura, 39 lei la psihoshop , 40 lei la librarie.net
Descrierea editurii:
Cartea prezintă un cadru de abordare, înţelegere şi intervenţie a problematicii specifice copilului abuzat. Abuzul şi neglijarea sunt asociate frecvent în literatura de specialitate cu o serie de efecte dăunătoare ce influenţează negativ dezvoltarea fizică şi psihică a copilului conducând la modele atipice şi probleme de adaptare în viaţa adultă. Copii abuzaţi prezintă disfuncţii majore la nivelul vieţii psihice iar pentru a face faţă experienţei traumatice îşi dezvoltă strategii de adaptare variate: comportament evitant, inhibarea emoţională sau comportament compliant, agresivitate,etc.
Textul este structurat în capitole ce descriu cele mai noi strategii, teorii şi cercetări internaţionale şi naţionale în practica evaluării şi asistării psihoterapeutice a copiilor cu istoric de abuz şi oferă repere concrete pentru ameliorarea simptomatologiei asociată abuzului, respectiv reducerea distresului, clarificarea aspectelor legate de asumarea responsabilităţii şi creşterea controlului emoţional, creşterea stimei de sine, prelucrarea emoţiilor şi cogniţiilor asociate traumei, îmbunătăţirea abilităţilor de relaţionare şi ataşamentului, autoreglarea emoţională şi controlul comportamentului.
Pe scurt, lucrarea de faţă este o încercare de a operaţionaliza şi răspunde la întrebarea profesionistului ,,Cum să realizezi o diagnoză corectă şi o intervenţie terapeutică adaptată la nevoile psihologice specifice ale unui copil/adolescent cu istoric de abuz?”.
Cuprins:
Argument 13
Cap.I. Abuzul — repere teoretice 15
1.1. Abuzul — repere teoretice 15
1.1.1. Delimitari conceptualc: trauma si abuzul 16
1.2. Tipurile de abuz asupra copiilor 23
1.2.1. Abuzul fizic 24
1.2.2. Abuzul sexual 28
1.2.3. Abuzul psihologic 31
1.2.4. Neglijenta 37
1.3. Factorii favorizanti ai abuzului 39
1.4. Dimensiuni ale personalitatii parintilor in situatie de abuz 45
Cap.II. Impactul abuzului si al experientelor traumatice asupra dezvoltarii copilului 51
2.1. Implicatii ale relatiei de atasament din copilaria timpurie asupra dezvoltarii si psihopatologiei copilului 51
2.2. Atasament, trauma si abuz 58
2.3. Impactul experientelor traumatice asupra dezvoltarii copilului 61
2.3.1. Impactul traumei asupra copilariei mici 61
2.3.2. Impactul traumei asupra varstei scolaritatii 65
2.3.3. Impactul traumei asupra adolescentei 66
2.4. Efectele abuzului la copil 68
2.5. Indicatori comportamentali ai abuzului 74
2.5.1. Probleme alimentare si tulburari de somn 74
2.5.2. Consum de substante 74
2.5.3. Sexualitate bizara 75
2.5.4. Comportament de automutilare 76
2.5.5. Tendinte suicidare 77
2.5.6. Adversitate si manipulare 77
2.5.7. Comportament agresiv 77
2.5.8. Comportament dependent 79
2.5.9. Enurezis/encoprezis 79
2.6. Indicatori emotionali. Disregularea emotionala 80
2.6.1. Anxietatea 80
2.6.2. Depresia 81
2.6.3. Tulburari disociative 82
2.6.4. Simtul sinelui afectat 84
2.7. Indicatori cognitivi 85
2.7.1. Distorsiuni cognitive 85
2.7.2. Dificultati in rezolvarea de probleme 87
Cap.III. Evaluarea psihologica a copilului abuzat 89
3.1. Evaluarea psihologica a copilului abuzat 89
3.1.1. Observarea comportamentului copilului 92
3.1.2. Interviul cu copilul 94
3.1.2.1. Interviul multifazic 95
3.1.2.2. Interviul cognitiv 97
3.1.3. Testele si chestionarele de evaluare psihologica 99
3.1.3.1. Teste de evaluare a nivelului de dezvoltare cognitiva 99
3.1.3.1.1. Scala de Inteligenta Wechsler pentru Copii 100
3.1.3.1.2. Bateria de Teste Nepsy 101
3.1.3.1.3. Testul Denver II 101
3.1.3.2. Teste de evaluare a simptomelor si dificultatilor copilului 102
3.1.3.2.1. Scala de Anxietate Multidimensionala pentru Copii 103
3.1.3.2.2. Testul State-Trait Anxiety Inventory (Form C) 103
3.1.3.2.3. Trauma Symptom Checklist for Children 104
3.1.3.2.4. Checklist for Child Abuse Evaluation 104
3.1.3.2.5. Interviul Clinic Structurat pentru DSM-IV-(KID-SCID) 105
3.1.3.2.6. Scala de Convingeri Rationale pentru Copii (CSRB) 105
3.1.3.2.7. Millon Pre-adolescent Clinical Inventory (M-PACI) 106
3.1.3.2.8. Millon Adolescent Clinical Inventory (MACI) 106
3.1.3.2.9. Child depression inventory (cdi) 107
3.1.3.3. Teste de evaluare a comportamentului copilului 108
3.1.3.3.1. Sistemul Achenbach al Evaluarii Bazate Empiric (ASEBA) 108
3.1.3.3.2. Sistemul de Evaluare a Comportamentului Copilului (BASC) 109
3.1.3.3.3. Desenele anatomice 110
3.1.4. Tehnici proiective 111
3.1.4.1. Testul Desenul Persoanei 113
3.1.4.2. Testul „Casa-Copac-Persoana" 115
3.1.4.3. Testul „Desenul Familiei" 116
3.1.4.4. Desenul familiei in miscare 117
3.1.4.5. The Childhood Hand that Disturbs (ChaD) 119
3.1.4.6. „The touch survey" sau „Tehnica examinarii atingerilor" 120
3.1.5. Papusile anatomice 123
3.1.6. Jocul 124
3.1.7. Testele de completare de povesti si testele de aperceptie tematica 126
3.1.7.1. Testul de Aperceptie Tematica pentru Copii (C.A.T.) 126
3.1.7.2. Testul Tell me a story-TEMAS 128
3.1.7.3. Testul Mainii 129
3.1.7.4. Testul Rorschach 130
3.1.7.5. Testul Fabulelor Duss 130
3.2. Evaluarea familiei 131
3.2.1. Interviul cu parinti 135
3.2.2. Teste de evaluare utilizate la nivel national si international in evaluarea parintilor 137
3.2.2.1. Chestionarul de evaluare a stilului parental 137
3.2.2.2. Chestionarul de evaluare a stilului parental 137
3.2.2.3. „Testul afectului parental" 138
3.2.2.4. Millon Clinical Multiaxial Inventory-III 138
3.2.2.5. EMBU-„My memories of Upbringing" 139
Cap.IV. Interventia terapeutica a copilului abuzat in context familial 141
4.1. Repere teoretice privind interventia terapeutica 141
4.2. Calitatile unui terapeut eficient 144
4.3. Interventia terapeutica centrata pe copil 146
4.3.1. Relatia terapeutica 147
4.3.2. Inceperea demersului de interventie 151
4.3.3. Asistarea terapeutica a copilului 154
4.3.4. Recunoasterea abuzului si exprimarea emotiilor 156
4.3.5. Reducerea stresului si autoreglarea emotionala 157
4.3.6. Tehnici de relaxare 158
4.3.7. Exprimarea emotiilor si a gandurilor cu privire la abuz 159
4.3.8. Dezvoltarea unor comportamente si a unor modalitati de autoreglare emotionala adaptative 160
4.3.9. Modificarea schemelor de atasament timpurii 165
4.3.10. Restructurarea cognitiva, modificarea perceptiilor negative si reducerea sentimentului de vina in raport cu abuzul 169
4.3.11. Interventii pentru probleme de identitate 173
4.3.12. Relatiile interpersonale 173
4.3.13. Reformulatea semnificatiei abuzului 175
4.3.14. Terapia prin joc - un demers important in procesul de vindecare al copiilor abuzati 176
4.4. Interventia terapeutica centrata pe familie 181
4.4.1. Psihoeducatia parintilor 186
4.4.2. Asistarea parintilor in a face fata propriilor reactii si sentimente 187
4.4.3. Modele de interventic terapeutica pentru copii si parintii 189
4.4.4. Implicatii personale pentru terapeut 192
Cap.V. Model de interventie terapeutica bazat pe principiile psihoterapiei experientiale a unificarii la copiii cu istoric de abuz 195
5.1. Fundamentarea teoretica a modelului de interventie terapeutica 195
5.2. Principiile teoretice si metodologia terapiei experientiale a unificarii 196
5.3. Rolul terapeutului si al grupului 200
5.4. Structura programului de interventie 202
5.5. Metode si tehnici terapeutice utilizate in cadrul programului de interventie 206
5.6. Descrierea metodelor si tehnicilor utilizate in cadrul programului de interventie 207
5.7. Tipuri de exercitii si tehnici de lucru folosite in cadrul programului de interventie terapeutica 210
5.8. Efectele restructurante ale psihoterapiei experiential unificatoare la copiii cu istoric de abuz 228
5.9. Modele de interventie specifice copilului cu istoric de abuz. Studii de caz. 232
Cap.I. Abuzul — repere teoretice 15
1.1. Abuzul — repere teoretice 15
1.1.1. Delimitari conceptualc: trauma si abuzul 16
1.2. Tipurile de abuz asupra copiilor 23
1.2.1. Abuzul fizic 24
1.2.2. Abuzul sexual 28
1.2.3. Abuzul psihologic 31
1.2.4. Neglijenta 37
1.3. Factorii favorizanti ai abuzului 39
1.4. Dimensiuni ale personalitatii parintilor in situatie de abuz 45
Cap.II. Impactul abuzului si al experientelor traumatice asupra dezvoltarii copilului 51
2.1. Implicatii ale relatiei de atasament din copilaria timpurie asupra dezvoltarii si psihopatologiei copilului 51
2.2. Atasament, trauma si abuz 58
2.3. Impactul experientelor traumatice asupra dezvoltarii copilului 61
2.3.1. Impactul traumei asupra copilariei mici 61
2.3.2. Impactul traumei asupra varstei scolaritatii 65
2.3.3. Impactul traumei asupra adolescentei 66
2.4. Efectele abuzului la copil 68
2.5. Indicatori comportamentali ai abuzului 74
2.5.1. Probleme alimentare si tulburari de somn 74
2.5.2. Consum de substante 74
2.5.3. Sexualitate bizara 75
2.5.4. Comportament de automutilare 76
2.5.5. Tendinte suicidare 77
2.5.6. Adversitate si manipulare 77
2.5.7. Comportament agresiv 77
2.5.8. Comportament dependent 79
2.5.9. Enurezis/encoprezis 79
2.6. Indicatori emotionali. Disregularea emotionala 80
2.6.1. Anxietatea 80
2.6.2. Depresia 81
2.6.3. Tulburari disociative 82
2.6.4. Simtul sinelui afectat 84
2.7. Indicatori cognitivi 85
2.7.1. Distorsiuni cognitive 85
2.7.2. Dificultati in rezolvarea de probleme 87
Cap.III. Evaluarea psihologica a copilului abuzat 89
3.1. Evaluarea psihologica a copilului abuzat 89
3.1.1. Observarea comportamentului copilului 92
3.1.2. Interviul cu copilul 94
3.1.2.1. Interviul multifazic 95
3.1.2.2. Interviul cognitiv 97
3.1.3. Testele si chestionarele de evaluare psihologica 99
3.1.3.1. Teste de evaluare a nivelului de dezvoltare cognitiva 99
3.1.3.1.1. Scala de Inteligenta Wechsler pentru Copii 100
3.1.3.1.2. Bateria de Teste Nepsy 101
3.1.3.1.3. Testul Denver II 101
3.1.3.2. Teste de evaluare a simptomelor si dificultatilor copilului 102
3.1.3.2.1. Scala de Anxietate Multidimensionala pentru Copii 103
3.1.3.2.2. Testul State-Trait Anxiety Inventory (Form C) 103
3.1.3.2.3. Trauma Symptom Checklist for Children 104
3.1.3.2.4. Checklist for Child Abuse Evaluation 104
3.1.3.2.5. Interviul Clinic Structurat pentru DSM-IV-(KID-SCID) 105
3.1.3.2.6. Scala de Convingeri Rationale pentru Copii (CSRB) 105
3.1.3.2.7. Millon Pre-adolescent Clinical Inventory (M-PACI) 106
3.1.3.2.8. Millon Adolescent Clinical Inventory (MACI) 106
3.1.3.2.9. Child depression inventory (cdi) 107
3.1.3.3. Teste de evaluare a comportamentului copilului 108
3.1.3.3.1. Sistemul Achenbach al Evaluarii Bazate Empiric (ASEBA) 108
3.1.3.3.2. Sistemul de Evaluare a Comportamentului Copilului (BASC) 109
3.1.3.3.3. Desenele anatomice 110
3.1.4. Tehnici proiective 111
3.1.4.1. Testul Desenul Persoanei 113
3.1.4.2. Testul „Casa-Copac-Persoana" 115
3.1.4.3. Testul „Desenul Familiei" 116
3.1.4.4. Desenul familiei in miscare 117
3.1.4.5. The Childhood Hand that Disturbs (ChaD) 119
3.1.4.6. „The touch survey" sau „Tehnica examinarii atingerilor" 120
3.1.5. Papusile anatomice 123
3.1.6. Jocul 124
3.1.7. Testele de completare de povesti si testele de aperceptie tematica 126
3.1.7.1. Testul de Aperceptie Tematica pentru Copii (C.A.T.) 126
3.1.7.2. Testul Tell me a story-TEMAS 128
3.1.7.3. Testul Mainii 129
3.1.7.4. Testul Rorschach 130
3.1.7.5. Testul Fabulelor Duss 130
3.2. Evaluarea familiei 131
3.2.1. Interviul cu parinti 135
3.2.2. Teste de evaluare utilizate la nivel national si international in evaluarea parintilor 137
3.2.2.1. Chestionarul de evaluare a stilului parental 137
3.2.2.2. Chestionarul de evaluare a stilului parental 137
3.2.2.3. „Testul afectului parental" 138
3.2.2.4. Millon Clinical Multiaxial Inventory-III 138
3.2.2.5. EMBU-„My memories of Upbringing" 139
Cap.IV. Interventia terapeutica a copilului abuzat in context familial 141
4.1. Repere teoretice privind interventia terapeutica 141
4.2. Calitatile unui terapeut eficient 144
4.3. Interventia terapeutica centrata pe copil 146
4.3.1. Relatia terapeutica 147
4.3.2. Inceperea demersului de interventie 151
4.3.3. Asistarea terapeutica a copilului 154
4.3.4. Recunoasterea abuzului si exprimarea emotiilor 156
4.3.5. Reducerea stresului si autoreglarea emotionala 157
4.3.6. Tehnici de relaxare 158
4.3.7. Exprimarea emotiilor si a gandurilor cu privire la abuz 159
4.3.8. Dezvoltarea unor comportamente si a unor modalitati de autoreglare emotionala adaptative 160
4.3.9. Modificarea schemelor de atasament timpurii 165
4.3.10. Restructurarea cognitiva, modificarea perceptiilor negative si reducerea sentimentului de vina in raport cu abuzul 169
4.3.11. Interventii pentru probleme de identitate 173
4.3.12. Relatiile interpersonale 173
4.3.13. Reformulatea semnificatiei abuzului 175
4.3.14. Terapia prin joc - un demers important in procesul de vindecare al copiilor abuzati 176
4.4. Interventia terapeutica centrata pe familie 181
4.4.1. Psihoeducatia parintilor 186
4.4.2. Asistarea parintilor in a face fata propriilor reactii si sentimente 187
4.4.3. Modele de interventic terapeutica pentru copii si parintii 189
4.4.4. Implicatii personale pentru terapeut 192
Cap.V. Model de interventie terapeutica bazat pe principiile psihoterapiei experientiale a unificarii la copiii cu istoric de abuz 195
5.1. Fundamentarea teoretica a modelului de interventie terapeutica 195
5.2. Principiile teoretice si metodologia terapiei experientiale a unificarii 196
5.3. Rolul terapeutului si al grupului 200
5.4. Structura programului de interventie 202
5.5. Metode si tehnici terapeutice utilizate in cadrul programului de interventie 206
5.6. Descrierea metodelor si tehnicilor utilizate in cadrul programului de interventie 207
5.7. Tipuri de exercitii si tehnici de lucru folosite in cadrul programului de interventie terapeutica 210
5.8. Efectele restructurante ale psihoterapiei experiential unificatoare la copiii cu istoric de abuz 228
5.9. Modele de interventie specifice copilului cu istoric de abuz. Studii de caz. 232
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu