Editura Presa Universitara Clujeana
An aparitie :2013
ISBN 978-973-595-604-2
Nr pagini :238
Format ?
Stoc epuizat la Editura
Descrierea
editurii:
În societatea contemporană, la nivel internaţional, există preocupări multiple, din partea organelor şi instituţiilor abilitate, pentru a asigura condiţii şi şanse egale în societate persoanelor cu cerinţe speciale. Astăzi, în țara noastră, deși s-au făcut progrese notabile la nivelul integrării copiilor cu CES în învățământul de masă, această integrare este mai degrabă una fizică decât reală. Lucrarea încearcă să răspundă nevoii de a oferi o modalitate pedagogică fezabilă, de acțiune, în care accentul se pune pe dezvoltarea competențelor necesare unei integrări eficiente în viața profesională a tuturor elevilor, indiferent de apartenență, origine, nivel de dezvoltare. În această teză ne-am concentrat eforturile pe a prezenta o posibilă alternativă în identificarea a ceea ce este de dorit să se implementeze pentru a ajuta elevii să depășească barierele în învățare.
Cuprins:În societatea contemporană, la nivel internaţional, există preocupări multiple, din partea organelor şi instituţiilor abilitate, pentru a asigura condiţii şi şanse egale în societate persoanelor cu cerinţe speciale. Astăzi, în țara noastră, deși s-au făcut progrese notabile la nivelul integrării copiilor cu CES în învățământul de masă, această integrare este mai degrabă una fizică decât reală. Lucrarea încearcă să răspundă nevoii de a oferi o modalitate pedagogică fezabilă, de acțiune, în care accentul se pune pe dezvoltarea competențelor necesare unei integrări eficiente în viața profesională a tuturor elevilor, indiferent de apartenență, origine, nivel de dezvoltare. În această teză ne-am concentrat eforturile pe a prezenta o posibilă alternativă în identificarea a ceea ce este de dorit să se implementeze pentru a ajuta elevii să depășească barierele în învățare.
LISTA TABELELOR
3
LISTA FlGURlLOR 4
INTRODUCERE 5
CAPITOLUL l. Dificultăţile de învăţare la
elevi. Teorii şi concepte relevante 7
I.1.
Perspective asupra învăţării 7
I.2.
Performanţe şcolare, Success şi insucces în şcoala contemporană 15
l.2.1.
Fenomenul de inadaptare şcolară 15
l.2.2.
Delimitări conceptuale. Cerinţe educaţionale speciale 21
I.3. Elevii cu
dificultăţi de învăţare în şcoala contemporană 24
I.3.1.
Definirea şi potenţiale cauze ale dificultăţilor de învăţare 26
I.3.2.
Clasificări şi caracteristici ale elevilor cu dificultăţi de învăţare 30
I.3.3. Dificultăţi
de învăţare uşoare, pasagere 38
I.3.4.
Dificultăţile specifice de învăţare 38
l.3.4.1.
Dificultăţile legate de percepţia vizuală 40
I.3.4.2.
Dificultăţi în sfera limbajului oral 41
I.3.4.3.
Dificultăţi de învăţare a limbajului scris 42
I.3.4.4.
Dificultăţi în achiziţionarea abilităţilor matematice 44
I.3.4.5.
Deficitul de atenţie 45
I.4. Teorii ale
învăţării relevante în abordarea dificultăţilor de învăţare 48
I.4.1. Teoria
condiţionării operante (B. F. Skinner) 52
I.4.2. Teoria
social-cognitivă (A. Bandura) 55
I.4.3. Teoria
dezvoltării sociale (L. S. Vîgotsky) 56
I.4.4. Teoria
experienţei de învăţare mediată a lui Feuerstein (1991) 57
I.5. Reflecţii
finale privind dificultăţile de învăţare 60
CAPITOLUL Il. Stimularea învăţării
autoreglate în literatura ştiinţifică naţională şi internaţională; abordare critică 65
ll.1.
Perspective asupra autoreglarii 65
ll.2. Motivuţie
şi învăţare 77
ll.3. Învăţarea
autoreglata 81
ll.4. Modele
ale învăţării autoreglate 89
ll.4.1. Modelul
învăţării autoreglate construit de Limmerman. B. J. 90
ll.42. Modelul
învăţării autoreglate propus de Bockacits 93
ll.4.3. Modelul
învăţării autoreglate elaborat de Pintrich, P. R. 96
ll.5. Evaluarea
învăţării autoreglate 100
ll.6. Aspecte
pedagogice ale stimulării învăţării autoreglate 104
ll.7. Relaţia
dificultăţi de învăţare - învăţare autoreglată - ameliorarea performanţelor
şcolare 106
PARTEA A DOUA. CERCETARI
PRIVIND NIVELUL ÎNVAŢARIl AUTOREGLATE LA ELEVII DE GIMNAZIU
Necesitatea
cercetării strategiiior de învăţare autoreglată la elevii cu dificultăţi de
învăţare 107
CAPITOLUL lll. Cercetare constatativă
privind factorii psihoindividuali şi contextuali care influenţează rezultatele
şcolare la elevii cu dilicultăţi de învăţare 109
III.1. Modelul
teoretic al cercetării 109
III.2. Obiectivele
cercetării 111
III.3. Ipotezele
cercetării 111
III.4.
Descrierea populaţiei şi grupului-ţintă 113
III.5. Metode
şi instrumente dc cercetare 116
III.5.1.
Descrierea instrumentelor utilizate 116
III.6.
Desfăşurarea cercetării 124
III..7.
Prezentarea rezultatelor 125
III.7.1. Calitaţile
psihometrice ale instrumentelor 126
III.7.2.
Analiza descriptivă 128
III.8. interpretarea
rezultatelor 141
III.8.1.
Analiza corelaţională 141
III.8.2.
Analiza faciorială 147
III.8.3. Regresie
liniară multiplă 148
III.9.
Concluzii ale cercetării. Propuneri 151
III.10. Implicaţii.
Limite ale cercetării 155
CAPITOLUL.IV. Cercetare privind impactul
programului bazat pe strategii de învăţare autoreglată asupra performanţelor
şcolare ale elevilor de gimnaziu 159
IV.1. Premisele
teoretico-metodologice care stau Ia baza desfăşurării intervenţiei psihopedagogice
159
IV.2.
Obiectivele demersului de cercetare experimental 163
IV.3. Ipotezele
cercetării. Variabilele independente şi dependente ale cercetării 163
lV.3.1. Ipotezele
cercetării 163
IV.3.2. Variabilele
independente si dependente. Designul experimental 164
lV.4
Prezentarea intervenţiei formative 166
lV.5. Populaţia
şi grupul-ţintă 167
IV.6. Metode şi
instrumente de cercetare 170
IV.7. Desfăsurarea
cercetării 174
lV.7.1.
Rezultatele etapei pretest 174
lV.7.2. Intervenţia
experimentală 174
lV.7.3.
Rezultate ale etapei posttest 176
lV.8. Prezentarea
rezultatelor experimentului 176
lV.8.1.
Rezultatele etapei prctest 176
lV.8.2. Intervenţia
experimentală 183
lV.8.3.
Rezultatele etapei posttest 195
lV.8.4.
Rezultatele cercetării privind nivelul de satisfacţie ai elevilor asupra
eficienţei programului de intervenţie 206
lV.9. Interpretarea
rezultatelor 208
lV.10.
Concluzii. Propuneri 211
CAPITOLUL. V. Consideraţii finale 213
V.1. Concluzii
privind fundamentarea teoretică 213
V.2. Concluzii
privind cercetarea constatativa 214
V.3. Concluzii
privind cercetarea experimentala 218
V.4. Limitele
cercetării 220
V.5. Relevanţa
ştiinţifică a lucrării 221
V.6.
Recomandări psihopedagogice 222
BIBLIOGRAFIE 225
Matricea
Obiectiv / ipotezei/Variabile / Metode / Instrumente de cercetare 237
LISTA TABELELOR
3
LISTA FlGURlLOR 4
INTRODUCERE 5
CAPITOLUL l. Dificultăţile de învăţare la
elevi. Teorii şi concepte relevante 7
I.1.
Perspective asupra învăţării 7
I.2.
Performanţe şcolare, Success şi insucces în şcoala contemporană 15
l.2.1.
Fenomenul de inadaptare şcolară 15
l.2.2.
Delimitări conceptuale. Cerinţe educaţionale speciale 21
I.3. Elevii cu
dificultăţi de învăţare în şcoala contemporană 24
I.3.1.
Definirea şi potenţiale cauze ale dificultăţilor de învăţare 26
I.3.2.
Clasificări şi caracteristici ale elevilor cu dificultăţi de învăţare 30
I.3.3. Dificultăţi
de învăţare uşoare, pasagere 38
I.3.4.
Dificultăţile specifice de învăţare 38
l.3.4.1.
Dificultăţile legate de percepţia vizuală 40
I.3.4.2.
Dificultăţi în sfera limbajului oral 41
I.3.4.3.
Dificultăţi de învăţare a limbajului scris 42
I.3.4.4.
Dificultăţi în achiziţionarea abilităţilor matematice 44
I.3.4.5.
Deficitul de atenţie 45
I.4. Teorii ale
învăţării relevante în abordarea dificultăţilor de învăţare 48
I.4.1. Teoria
condiţionării operante (B. F. Skinner) 52
I.4.2. Teoria
social-cognitivă (A. Bandura) 55
I.4.3. Teoria
dezvoltării sociale (L. S. Vîgotsky) 56
I.4.4. Teoria
experienţei de învăţare mediată a lui Feuerstein (1991) 57
I.5. Reflecţii
finale privind dificultăţile de învăţare 60
CAPITOLUL Il. Stimularea învăţării
autoreglate în literatura ştiinţifică naţională şi internaţională; abordare critică 65
ll.1.
Perspective asupra autoreglarii 65
ll.2. Motivuţie
şi învăţare 77
ll.3. Învăţarea
autoreglata 81
ll.4. Modele
ale învăţării autoreglate 89
ll.4.1. Modelul
învăţării autoreglate construit de Limmerman. B. J. 90
ll.42. Modelul
învăţării autoreglate propus de Bockacits 93
ll.4.3. Modelul
învăţării autoreglate elaborat de Pintrich, P. R. 96
ll.5. Evaluarea
învăţării autoreglate 100
ll.6. Aspecte
pedagogice ale stimulării învăţării autoreglate 104
ll.7. Relaţia
dificultăţi de învăţare - învăţare autoreglată - ameliorarea performanţelor
şcolare 106
PARTEA A DOUA. CERCETARI
PRIVIND NIVELUL ÎNVAŢARIl AUTOREGLATE LA ELEVII DE GIMNAZIU
Necesitatea
cercetării strategiiior de învăţare autoreglată la elevii cu dificultăţi de
învăţare 107
CAPITOLUL lll. Cercetare constatativă
privind factorii psihoindividuali şi contextuali care influenţează rezultatele
şcolare la elevii cu dilicultăţi de învăţare 109
III.1. Modelul
teoretic al cercetării 109
III.2. Obiectivele
cercetării 111
III.3. Ipotezele
cercetării 111
III.4.
Descrierea populaţiei şi grupului-ţintă 113
III.5. Metode
şi instrumente dc cercetare 116
III.5.1.
Descrierea instrumentelor utilizate 116
III.6.
Desfăşurarea cercetării 124
III..7.
Prezentarea rezultatelor 125
III.7.1. Calitaţile
psihometrice ale instrumentelor 126
III.7.2.
Analiza descriptivă 128
III.8. interpretarea
rezultatelor 141
III.8.1.
Analiza corelaţională 141
III.8.2.
Analiza faciorială 147
III.8.3. Regresie
liniară multiplă 148
III.9.
Concluzii ale cercetării. Propuneri 151
III.10. Implicaţii.
Limite ale cercetării 155
CAPITOLUL.IV. Cercetare privind impactul
programului bazat pe strategii de învăţare autoreglată asupra performanţelor
şcolare ale elevilor de gimnaziu 159
IV.1. Premisele
teoretico-metodologice care stau Ia baza desfăşurării intervenţiei psihopedagogice
159
IV.2.
Obiectivele demersului de cercetare experimental 163
IV.3. Ipotezele
cercetării. Variabilele independente şi dependente ale cercetării 163
lV.3.1. Ipotezele
cercetării 163
IV.3.2. Variabilele
independente si dependente. Designul experimental 164
lV.4
Prezentarea intervenţiei formative 166
lV.5. Populaţia
şi grupul-ţintă 167
IV.6. Metode şi
instrumente de cercetare 170
IV.7. Desfăsurarea
cercetării 174
lV.7.1.
Rezultatele etapei pretest 174
lV.7.2. Intervenţia
experimentală 174
lV.7.3.
Rezultate ale etapei posttest 176
lV.8. Prezentarea
rezultatelor experimentului 176
lV.8.1.
Rezultatele etapei prctest 176
lV.8.2. Intervenţia
experimentală 183
lV.8.3.
Rezultatele etapei posttest 195
lV.8.4.
Rezultatele cercetării privind nivelul de satisfacţie ai elevilor asupra
eficienţei programului de intervenţie 206
lV.9. Interpretarea
rezultatelor 208
lV.10.
Concluzii. Propuneri 211
CAPITOLUL. V. Consideraţii finale 213
V.1. Concluzii
privind fundamentarea teoretică 213
V.2. Concluzii
privind cercetarea constatativa 214
V.3. Concluzii
privind cercetarea experimentala 218
V.4. Limitele
cercetării 220
V.5. Relevanţa
ştiinţifică a lucrării 221
V.6.
Recomandări psihopedagogice 222
BIBLIOGRAFIE 225
Matricea
Obiectiv / ipotezei/Variabile / Metode / Instrumente de cercetare 237
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu