Editura Presa Universitara Clujeana
An aparitie :2013
ISBN 978-973-595-579-3
Nr pagini :209
Format ?
Stoc epuizat la Editura
Descrierea
editurii:
Valoarea cercetării nu se rezumă la identificarea de date empirice, experimentale, în sprijinul ipotezelor de cercetare. Cercetarea aduce laolaltă pentru prima dată trei teorii majore din câmpuride cercetare diferite—psihologie educaţională şi şcolară, dar şi clinică, a sănătăţii şi a dezvoltării. Furnizează, de asemenea, o fundaţie solidă pentru interpretarea şi explicarea ştiinţifică a diferenţelor la nivelul strategiilor de autoreglare (intra şi interindividuale, dar şi inter grupale, i.e. variaţii între grupe diferite de vârstă). Intervenţiile proiectate pentru influenţarea celor două constructe principale (iraţionalitate şi strategii de autoreglare a învăţării) pot fi optimizate şi dezvoltate pe viitor, cu o serie de efecte benefice pentru emoţionalitatea, dezvoltarea intelectuală, cognitivă şi metacognitivă a individului, precum şi pentru bunăstarea sa psihoemoţională şi funcţionalitatea sa comportamentală eficientă, atât în context academic, cât şi în afara acestui context.
Cuprins:Valoarea cercetării nu se rezumă la identificarea de date empirice, experimentale, în sprijinul ipotezelor de cercetare. Cercetarea aduce laolaltă pentru prima dată trei teorii majore din câmpuride cercetare diferite—psihologie educaţională şi şcolară, dar şi clinică, a sănătăţii şi a dezvoltării. Furnizează, de asemenea, o fundaţie solidă pentru interpretarea şi explicarea ştiinţifică a diferenţelor la nivelul strategiilor de autoreglare (intra şi interindividuale, dar şi inter grupale, i.e. variaţii între grupe diferite de vârstă). Intervenţiile proiectate pentru influenţarea celor două constructe principale (iraţionalitate şi strategii de autoreglare a învăţării) pot fi optimizate şi dezvoltate pe viitor, cu o serie de efecte benefice pentru emoţionalitatea, dezvoltarea intelectuală, cognitivă şi metacognitivă a individului, precum şi pentru bunăstarea sa psihoemoţională şi funcţionalitatea sa comportamentală eficientă, atât în context academic, cât şi în afara acestui context.
Capitolul I. CADRUL TEORETIC ŞI ANALIZA
LITERATURII DE SPECIALITATE
1
I.1 Introducere
1
I.2 Analiza
literaturii de specialitate 3
I.2.1 Autoreglarea. Set complex de
răspunsuri naturale cu funcţie adaptativă 3
I.2.2 Autoreglarea în învăţare. Definiţii
şi abordări teoretice ale autoreglării învăţării 5
I.2.3 Constructe corelative conceptului
de învăţare autoreglată 6
I.2.4 Contribuţii româneşti la cercetarea
învăţării autoreglate 9
I.2.5 Evaluarea învăţării autoreglate 10
I.2.6 Tipuri de intervenţii
cognitiv-comportamentale destinate augmentării autoreglării
învăţării 11
I.2.7 Modele cu valenţe explicative
pentru autoreglarea învăţării 12
I.2.8 O operaţionalizare din perspectivă
educaţională a modelului lui Pintrich 21
I.3 Concluzii
şi sinteze ale analizei literaturii de specialitate şi cercetărilor relevante 26
I.3.1 Sinteza literaturii de specialitate
26
I.3.2 Circumscrierea arealului cercetării
27
I.3.3 Întrebările de cercetare 29
I.3.4 Considerente privind scrierea
academică avute în vedere în redactarea lucrării 31
Capitolul II. ANALIZĂ EXPLORATORIE A
RELAŢIILOR DINTRE VARIABILELE RELEVANTE: IRAŢIONALITATE, DIMENSIUNILE CONTROLULUI
ACADEMIC, SI STRATEGIILE DE AUTOREGLARE A ÎNVĂŢĂRII 33
II.1 Cercetare
corelaţională privind variabilele observate 33
II.1.1 Introducere 33
II. 1.2 Metodologia cercetării
corelaţionale 34
II. 1.3 Rezultate ale analizei
exploratorii. Corelate semnificative ale strategiilor de autoreglare a
învăţării 36
II. 1.4 Concluzii specifice privind
analizele de corelaţie exploratorii 40
II.2 Comparatii
intergrupale în funcţie de nivelul de studii şi de nivelul iraţionalităţii 42
II.2.1 Introducere 42
II.2.2 Metodologie 42
II.2.3 Rezultate privind diferenţele
inter-grupele ale strategiilor de autoreglare a învăţării în funcţie de nivelul
de iraţionalitate 46
II.2.4 Ipoteze de lucru şi nule privind
diferenţele inter-grupale în autoreglarea învăţării în funcţie de nivelul de
studii (studenţi vs. elevi) 48
II.2.5 Rezultate privind diferenţe
intergrupale în autoreglarea învăţării în funcţie de sistemul educaţional 49
II.3 Concluzii
generale privind analizele exploratorii 54
Capitolul III. MODELARE CU ECUAŢII STRUCTURALE
A RELAŢIEI IRAŢIONALITATE-CONTROL-AUTOREGLARE 57
III.1
Introducere 57
III.2
Metodologia modelarii cu ecuaţii structurale a relaţiei
iraţionalitate-control-autoreglare a învăţării 57
III.2.1 Considerente fundamentale privind
modelarea cu ecuaţii structurale 57
III.2.2 lpotezele cercetării 66
III.2.3 Designul cercetării 68
III.2.4 Instrumente de măsură 69
III.2.5 Participanţi 70
III.2.6 Procedura cercetării 71
III.3 Rezultate
ale analizei de modelare. Dezvoltarea unor modele cu ecuaţii structurale pentru
strategiile de autoreglare a învăţării la studenţii participanţi 71
III.3.1 Modelul iraţionalitate a
sistemului de credinţe - control academic perceput 71
III.3.2 Modelul iraţionalitate-control-autoreglare
a învăţării pentru strategiile cognitive
şi
metacognitive 73
III.3.3 Modelul iraţionalitate-control-autoreglare
a învăţării pentru strategiile de orientare
spre scop 74
III.3.4 Modelul iraţionalitate-control-autoreglare
a învăţării pentru strategiile de management al resurselor 77
III.4 Concluzii
privind rezultatele modelarii cu ecuaţii structurale a relaţiei dintre iraţionalitatca
sistemului de credinţe, dimensiunile controlului academic perceput, şi
autoreglarea învăţării 79
Capitolul IV. INTERVENTII FORMATIVE CU ROL
ÎN VALIDAREA EXPERIMENTALĂ A MODELULUI „IRAŢIONALITATE-CONTROL-AUTOREGLARE A
ÎNVĂŢĂRII” 83
IV.1 Introducere. Contextualizarea intervenţiei formative
83
IV.2
Considerente privind metodologia cercetării 85
IV.3
Metodologie comună studiilor privind intervenţiile formative (studiile 1, 2 şi
3) 89
IV.3.1 Design-uri de cercetare comune 89
lV.3.2 Instrumente de măsură 90
lV.4 Studiul
1. Intervenţie formativă asupra sistemului de credinţe al studenţilor în
contextul sarcinilor academice 91
IV.4.1 Introducere 91
IV.4.2 Ipoteze 92
IV.4.3 Participanţi 94
lV.4.4 Eşantionul de conţinut al
intervenţiei formative de tip raţional-emotiv 94
lV.4.5 Procedura 95
IV.4.6 Rezultatele analizelor de
comparaţie privind diferenţele înregistrate anterior si consecutiv intervenţiei
de tip raţional emotiv asupra variabilelor observate 96
IV.4.7 Rezultatele analizelor de
comparaţie privind diferenţele anterior şi consecutiv intervenţiei de tip
raţional-emotiv, înregistrate la variabilele observate relevante pentru
modelele cu ecuaţii structurale 99
IV.4.8 Concluzii 100
IV.5 Studiul
2. Intervenţia formativa asupra strategiilor de autoreglare a învăţării la
studenţii-participanţi în contextul sarcinilor academice 103
IV.5.1 Introducere 103
IV.5.2 lpoteze 104
IV.5.3 Participanţi 106
IV.5.4 Eşantionul de conţinut al
intervenţiei formative directe destinate augmentării strategiilor de
autoreglare a învăţării 106
lV.5.5 Procedura 107
IV.5.6 Rezultate 107
IV.5.7 Concluzii 110
IV.6 Studiul
3. Analize şi concluzii privind comparaţia dintre cele două tipuri de
intervenţii formative 112
IV.6.1 Ipoteze 112
IV.6.2 Rezultate ale analizelor
comparative privind efectele celor două intervenţii formative 1 13
IV.7 Concluzii
ale analizelor comparate privind intervenţiile formative 122
Capitolul V. CONCLUZII FINALE 125
REFERINŢE BIBLIOGRAFICE 137
ANEXE 149
Anexa1. Scale
de măsură folosite în cercetare. Itemi şi indici statistici 149
Anexa 1.1 . Descrierea instrumentelor de
măsură folosite în cercetare 149
Anexa 1.2. Comparaţii ale consistenţelor
interne ale instrumentelor de măsură folosite în cercetare cu raportarile
instrumentelor originale 152
Anexa 2.
Eşantioanele de conţinut ale intervenţiilor formative 155
Anexa 2.1. Eşantionul de conţinut şi
designul instrucţional pentru intervenţia formativa de tip educaţie
raţional-emotivă asupra sistemului de credinţe în contextul sarcinilor
academice 155
Anexa 2.2. Eşantionul de conţinut şi
designul instrucţional pentru intervenţia forrnativă directă asupra
strategiilor de autoreglare a învăţării 165
Anexa 3.
Analize statistice, descriptive şi inferenţiale pentru modelarea cu ecuaţii
structurale si cercetarea corelaţională 177
Anexa 3.1. Analize descriptive pentru
cercetarea exploratorie şi pentru modelarea cu ecuaţii structurale 177
Anexa 3.2. Analize de corelaţie pentru constructele
principale ale modelării cu ecuaţii structurale 185
Anexa 3.3. Comparaţii intergrupale pentru
dimensiunile variabilelor latente iraţionalitate, control academic, şi
strategii de autoreglare a învăţării 187
Anexa 3.4. Indici de adecvare ai
modelelor dezvoltate cu ecuaţii structurale şi ghidajele de interpretare pentru
verificarea adecvării modelelor 192
Anexa 3.5. Date numerice ale inodelării
cu ecuaţii structurale 194
Anexa 4.
Analize de comparaţie inter-grupale pentru determinarea efectelor
intervenţiilor formative 197
Anexa 4.1. Analize de comparaţie
inter-grupale ante şi post-intervenţie pentru variabilele observate iraţionalitate
şi dimensiunile controlului academic perceput 197
Anexa 4.2. Analize de comparaţie
inter-grupale ante şi post-intervenţie pentru strategiile de autoreglare a
învăţării în urma intervenţiei formative de tip raţional emotiv. Teste pentru
eşantioane pereche 199
Anexa 4.3. Analize de comparaţie inter-grupale
ante şi post-intervenţie pentru intervenţia formativa directă asupra strategiilor
de autoreglare a învăţării. Teste t pentru eşantioane pereche 203
Anexa 4.4. Analize de comparaţie
inter-grupale post-intervenţie între eşantioancle supuse celor două tipuri de
intervenţii formative. Teste t pentru eşantioane independente 207
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu