Editura Presa Universitara Clujeana
An aparitie :2012
ISBN 978-973-595-416-1
Nr pagini :267
Format ?
Stoc epuizat la Editura
Cuprins:
Cuvânt înaînte 9
I. Motivaţia
I.1. Delimitări
noţionale şi caracterizare generala 13
I.2. Functiile
motivaţiei 15
I.3. Tipuri de
motivaţie 15
I.4. Aspecte
motivaţionale implicate în actul învăţării de tip şcolar 18
I.5. Motivatie
şi motiv; motive fundamentale în învăţarea de tip şcolar 20
I.6. Motivatie
şi performanta 21
I.7 Corelaţia
dintre nivelul de aspiratie şi gradul de motivare a elevilor 22
I.8. Interesul
I.9. Optimumul
motivaţional 24
II. Evoluţii în conceptualizarea motivaţiei
II.1. Abordări
generale 27
II.2. Structurarea
ierarhică a trebuinţelor umane 28
II.3.
Behaviorismul 31
II.4. Teoria
atribuirii 34
II.5. Teoria
învăţării sociale 37
II.6. Teoria
motivatiei situaţionale 40
II.7. Teoria
bifactorială a motivatiei 43
II.8. Teoria expectantei 47
III. Modele tearetico-practice explicative,
privind motivaţia învăţării
III.1. Modelul ARCS, elaborat de Keller 51
III.2. Modelul
TARGET 54
III.3. Modelul
VIAU 57
IV. Strategii de stimulare a motivaţiei
IV.1. Repere
pentru un design instrucţional - Raymond J. Wlodkowski 59
IV.2. Pârghii
de dezvoltare a motivaţiei pentru invatare
62
lV.2.1. Pârghii de ordin cognitiv 63
IV.2.1.1. Înţelegerea şi valorizarea
scopurilor învăţării 63
IV.2.1.2. Conştientizarea procesului de
învăţare 64
IV.2.1.3. Stabilirea unor scopuri aflate
în congruenţă cu interesele şi opţiunile personale 66
IV.2.1.4. Realizarea unei activităţi
instructiv-educative pornind de la stilurile de invaţare ale elevilor şi de la
punctele forte ale acestora 67
IV.2. 1.5. Alocarea de timp pentru
integrarea conţinuturilor asimilate 70
IV.2.1.6. Furnizarea feed-backului 71
IV.2.2. Pârghii de ordin afectiv 73
IV.2.2.1. Implicarea activă în procesul
învăţării 73
IV.2.2.2. Transformarea învăţării ghidata
de adulţi intr-un proces incitant şi plin de satisfactii 73
IV.2.2.3. Experimentarea succesului 74
IV.2.2.4. Implicarea elevilor în
autoevaluarea actului de învăţare propriu
75
IV.2.2.5. Recompense concordante cu
performanţele obtinute 76
IV.2.2.6. Construirea unui mediu
educaţional secutizant 76
IV.3. Rolul
disonanţei cognitive in stimularea motivaţionala 77
IV.4.
Modalităţi de evaluare a motivatiei pentru învăţare 80
IV.4.1. Indicatori motivaţionali regăsiţi
în activitatea instructiv-educativă 80
IV.4.2. Metode de evaluare a motivatiei 81
V. Învăţarea - activitate umana fundamentala
V.1. Aspecte privind învăţarea scolara 86
V.1.1. Cnoaşterea, învăţarea şi
instruirea - concepte corelate 86
V.2. Forme ale
învăţării 88
V.3. Stilurile
de învăţare 92
V.4. Rolul
învăţării mediate în dezvoltarea motivatiei pentru învăţare 94
VI. Etapa constatativă a investigaţiei
VI.1.
Fundamente conceptuale-metodologice ale cercetării constatative 95
VI.1.1. Obiectivele cercetării constatative
97
VI.1.2. Organizarea şi structurarea
cercetării constatative 100
VI.1.2.1. Descrierea eşantionului de
subiecti ai etapei constatative 100
VI.1.2.2.
Descrierea eşantionului de conţinut al investigaţiei constatative 103
VI.1.2.3. Metode şi instrumente utilizate
în cercetare 104
VI.2. Analiza
cantitativă şi calitativă a rezultatelor obţinute în etapa constatativa 111
VI.2. 1. Opinii ale cadrelor didactice
privind motivaţia pentru învăţare 119
VI.2. 2. Opinii ale elevilor privind
motivaţia pentru învăţare 119
VI.2. 3. Opinii ale părinţilor privind
motivaţia pentru învăţare 137
VI.3.
Administrarea pre-testului 153
VI.3. 1. Rezultate ale pre-testului 156
VI.3. 2. Concluziile studiului constatativ 166
VII. Etapa experimentului formativ privind
fundamentarea strategiilor de stimulare morivaţionala pentru învăţare,
destinate elevilor clasei a III-a
VII.1.
Precizări teoretice şi metodologice 169
Vll.1.1. Premisele teoretice şi scopurile
cercetării 169
VII.1.2. Aspecte relevante în contextul
cercetării 171
VII.2.
Organizarea cercetării experimentale 172
VII.2.1 . Ipoteza şi obiectivele
cercetării 172
VII.2.1.1. Ipoteza cercetării 172
Vll.2.1.2. Obiectivele cercetării 173
VII.2.2. Variabilele experimentale 173
VIl.3. Alcatuirea
eşantionului de subiecti 175
VII.4.
Alcătuirea eşantionului de conţinut 175
VII.5.
Detalierea experimentului formativ 176
VlI.5.1 . Descrierea activităţilor
desfăşurate 176
VII.5.2. Desfăşurarea activitaţilor
efective, organizate modular 177
VII.6. Sistemul
metodelor de cercetare utilizate 201
VII.7.
Prezentarea instrumentelor de cercetare 202
VII.8. Administrarea
post-testului 204
VII.9. Etapa de
re-testare 204
VIII. Anliza şi interpretarea datelor experimentale
VIII.1. Analiza
şi interpretarea rezultatelor obţinute în etapa post-test 205
VIII.2. Analiza
cantitativă şi interpretarea calitativă a datelor obţinute in post-test 207
VIII.3. Analiza
cantitativă şi calitativă a datelor obtinute de elevii aparţinând grupului experimental,
în etapele de pre-test şi post-test 220
VIII.4.
Rezultatele obţinute în etapa re-test 233
Sugestii
destinate cadrelor didactice 239
Bibliografie 243
Anexe 259
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu