02/08/2023

CERCETAREA EDUCATIONALA. Vol. I. Coordonate generale ale activităților de cercetare; Vol. II. Repere metodologice și instrumentale

Autor: Claudia-Alina Crisan,Musata-Dacia Bocos,Cornelia Stan,
Editura Presa Universitara Clujeana
An aparitie : 2021
Editia I 
ISBN vol I 978-606-37-1335-4
ISBN vol II 978-606-37-1336-1
Nr pagini : 316; 248
Format 170 x 240
Pretul la data postarii :  
Vol I lei 44 la librarie.net, 57 lei la libris
Vol II 50 lei la libris


        Ințeleasă drept ansamblu sistematic și interpretativ de cunoștințe și de modalități de a produce cunoștințele într‐un anumit domeniu al cunoașterii, știința ne ajută să cunoaștem riguros și obiectiv realitatea, lumea în care trăim și acționăm. Practic, știința, prin toate achizițiile ei, asigură fundamentele solid configurate ale acțiunilor umane.

        În cercetarea educațională sunt utilizate metode specifice de colectare și analiză sistematică a datelor, selectate de fiecare dată în funcție de tipologia investigației ce urmează a fi întreprinsă. Pentru a evita eventualele confuzii se impune, mai întâi, o clarificare terminologică și o diferențiere clară între metoda de cercetare și metoda didactică. Astfel, metodele de cercetare sunt proceduri specifice utilizate de către cercetător în colectarea și analiza datelor pentru a investiga și identifica fenomene, situații, fapte și relații dintre acestea. În schimb, metodele didactice sunt proceduri prin care cadrul didactic provoacă învățarea elevilor.

Cuprins:

CAPITOLUL I. CERCETAREA EDUCAȚIONALĂ – STATUT, CARACTERISTICI, CLASIFICĂRI – Mușata - Dacia Bocoș  9 
I.1. Ce este cercetarea educațională?  9 
I.2. Finalitățile cercetării educaționale  12 
I.3. Funcțiile cercetării educaționale   14 
I.4. Caracteristicile cercetării educaționale   15 
I.5. Importanța cercetării educaționale   17 
I.6. Tipuri de cercetare educațională. Taxonomii posibile  18 
Bibliografie  25 

CAPITOLUL II. ETAPELE CERCETĂRILOR EDUCAȚIONALE – Mușata - Dacia Bocoș 27 
II.1. Etapele și subetapele cercetărilor educaționale  27 
II.2. Problematica ipotezelor cercetărilor educaționale 49 
II.2.1. Ce este ipoteza cercetării?  49 
II.2.2. Condițiile unei ipoteze „bune”  53 
II.2.3. Caracteristicile ipotezelor  54 
II.2.4. Generarea, elaborarea, rafinarea și testarea ipotezelor cercetării  55 
II.2.5. Tipuri de ipoteze  60
Bibliografie  64 

CAPITOLUL III. DESIGNUL CERCETĂRILOR EDUCAȚIONALE – Cornelia Stan  65 
III.1. Cercetările cantitative 66 
III.2. Cercetările calitative  67 
III.3. Tipuri de designuri cantitative și calitative 68 
Bibliografie  87 

CAPITOLUL IV. EȘANTIONAREA ÎN CERCETĂRILE EDUCAȚIONALE – Cornelia Stan  89 
IV.1. Eșantionarea subiecților   89 
IV.1.1. Populație, eșantion, eșantionare – delimitări conceptuale  89 
IV.1.2. Reprezentativitatea eșantionului de subiecți 92 
IV.1.3.Tehnici de eșantionare  100 
IV.2. Eșantionarea conținuturilor 111 
IV.3. Exerciții de eșantionare 117 
Bibliografie  118 

CAPITOLUL V. ETICA CERCETĂRII EDUCAȚIONALE – Mușata - Dacia Bocoș 121
V.1. Aspecte etice în etapa premergătoare cercetării 124 
V.2. Aspecte etice și deontologice în etapa cercetării propriu - zise  127 
V.3. Aspecte etice și deontologice după desfășurarea cercetării 129 
Bibliografie  133 

CAPITOLUL VI. SCRIEREA ACADEMICĂ – Mușata - Dacia Bocoș, Ciprian Baciu, Ana - Maria Purcar 135 
VI.1. Ce este scrierea academică și de ce este ea necesară?  135 
VI.2. Caracteristicile scrierii academice 138 
VI.3. Principii ale scrierii academice 140 
VI.4. Citarea surselor bibliografice în text 146 
VI.5. Consemnarea surselor bibliografice  152 
VI.6. Întocmirea listei bibliografice/ listei de referințe bibliografice .155 
VI.7. Componentele lucrărilor în științele educației 175 
Bibliografie  181 

CAPITOLUL VII. STRUCTURAREA, REDACTAREA ȘI SUSȚINEREA LUCRĂRILOR DE CERCETARE ÎN EDUCAȚIE – Cornelia Stan, Mușata - Dacia Bocoș 183 
VII.1. Structurarea lucrărilor de cercetare – repere generale  183 
VII.2. Redactarea lucrărilor de cercetare – recomandări generale  192 
VII.3. Prezentarea lucrărilor de cercetare – recomandări generale 193 
Bibliografie  196 

CAPITOLUL VIII. PREZENTAREA LUCRĂRII „VALENȚELE COOPERĂRII DINTRE INSTITUȚII MEDICO - SANITARE ȘI UNITĂȚI DE ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR, ÎN IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM DE EDUCAȚIE PENTRU SĂNĂTATE” – DIANA - CRINA MARIN, MUȘATA - DACIA BOCOȘ  197 

CAPITOLUL IX. PREZENTAREA LUCRĂRII „REZILIENȚA CADRELOR DIDACTICE DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR ÎN CONTEXTUL PANDEMIEI COVID - 19. CERCETAREA FACTORILOR CARE AU ASIGURAT CALITATEA PREDĂRII LA DISTANȚĂ” – LAVINIA - IOANA VERDEȘ, MUȘATA - DACIA BOCOȘ 269

CAPITOLUL X.  METODE DE CERCETARE ÎN EDUCAȚIE – Emanuel - SebastianTurda,  Claudia - Alina Crișan, Ion Albulescu 9
X.1. Metodele de cercetare – delimitări conceptuale 9
X.2. Metodele de cercetare – clasificări 11
X.3. Metoda observației  15
X.3.1. Delimitări conceptuale  15
X.3.2. Tipologii ale metodei observației 16
X.3.3. Caracteristicile metodei observației  19
X.3.4. Avantajele și dezavantajele metodei observației 22
X.3.5. Modalități de colectare a datelor  23
X.4. Metoda interviului 23
X.4.1. Delimitări conceptuale  23
X.4.2. Tipologii ale metodei interviului 23
X.4.3. Avantajele și dezavantajele metodei interviului  31
X.4.4. Modalitate de colectare a datelor 32
X.5. Metoda focus grup 32
X.5.1. Delimitări conceptuale  32
X.5.2. Etapele metodei focus grup 34
X.5.3. Avantajele și dezavantajele metodei focus grup  37
X.5.4. Modalitate de colectare a datelor 38
X.6. Metoda anchetei/ sondajului  38
X.6.1. Delimitări conceptuale  38
X.6.2. Particularitățile metodei sondajului 39
X.6.3. Etapele planificării sondajului  41
X.6.4. Tipuri de sondaj  42
X.6.5. Avantaje și dezavantaje 46
X.6.6. Instrumente de colectare a datelor  48
X.7. Metoda studiului de caz  48
X.7.1. Delimitări conceptuale  48
X.7.2. Particularitățile metodei studiului de caz  49
X.7.3.Tipologii ale studiului de caz  50
X.7.4. Metodologia studiului de caz 50
X.7.5. Avantajele și dezavantajele metodei studiului de caz 53
X.7.6. Instrumente de colectare a datelor  53
X.8. Metoda experimentului  54
X.8.1. Delimitări conceptuale  54
X.8.2. Particularitățile metodei experimentului  54
X.8.3. Tipuri de experimente în științele educației  57
X.8.4. Avantajele și dezavantajele metodei experimentului 57
X.8.5. Instrumente de colectare a datelor  58
X.9. Metoda analizei de conținut  58
X.9.1. Delimitări conceptuale  58
X.9.2. Etapele metodei analizei de conținut 59
X.9.3. Avantajele și dezavantajele metodei analizei de conținut  62
X.9.4. Modalități de colectare a datelor  63
Bibliografie  63

CAPITOLUL XI.  INSTRUMENTE DE COLECTARE A DATELOR – Claudia - Alina Crișan, Emanuel - Sebastian Turda, Ion Albulescu 73
XI.1. Instrumentele de colectare a datelor – generalități 73
XI.1.1. Delimitări conceptuale 73
XI.1.2. Cerințele fundamentale ale instrumentelor de colectare a datelor 76
XI.1.3. Tipologia instrumentelor de colectare a datelor  78
XI.2. Formularele de anchetă  79
XI.2.1. Delimitări conceptuale 79
XI.2.2. Etapele construcției formularelor de anchetă  80
XI.2.3. Chestionarul  84
XI.2.4. Opinionarul sau chestionarul de opinie 91
XI.2.5. Scalele de atitudini  93
XI.2.6. Scalele de evaluare  100
XI.3. Protocoalele  103
XI.3.1. Listele de verificare  104
XI.3.2. Grilele de observație 106
XI.3.3. Protocolul de interviu  112
XI.4. Testele 120
XI.4.1. Testele psihometrice 121
XI.4.3. Testele de cunoștințe/ pedagogice 
Bibliografie  139

CAPITOLUL XII.  METODE ȘI INSTRUMENTE DE MĂSURARE,  PREZENTARE ȘI PRELUCRARE CANTITATIVĂ A DATELOR – Ciprian Baciu, Emanuel - Sebastian Turda, Ion Albulescu  147
XII.1. Statistica descriptivă  147
XII.2. Statistica inferențială  151
XII.3. Comparația statistică  155
XII.4. Utilizarea programului Microsoft Excel pentru prelucrarea matematico - statistică și prezentarea datelor 163
XII.4.1. Utilizarea funcțiilor statistice pentru analiza datelor 163
XII.4.2. Utilizarea pachetului de analiză pentru prelucrarea datelor  169
Bibliografie  188

CAPITOLUL XIII.  ANALIZA ȘI PRELUCRAREA DATELOR ÎN CERCETAREA CALITATIVĂ – Claudia - Alina Crișan 189
XIII.1. Analiza calitativă a datelor – delimitări conceptuale  189
XIII.2. Perspectiva procesuală a codării datelor calitative  191
XIII.3. Metode și strategii de codare  193
XIII.4. Codarea manuală vs. codarea asistată de calculator – CAQDAS 203
XIII.5. Validitate și fidelitate în cercetarea calitativă  212
XIII.6. Etica privind manipularea datelor în cercetarea calitativă  214
Bibliografie  217

CAPITOLUL XIV.  ÎNTOCMIREA RAPORTULUI DE CERCETARE CALITATIVĂ – Claudia - Alina Crișan  221
XIV.1. Raportul de cercetare – delimitări conceptuale  221
XIV.2. Strategii în elaborarea raportului de cercetare  222
XIV.3. Formularea argumentelor convingătoare 227
XIV.3.1. Argumentarea științifică în rapoartele de cercetare – delimitări conceptuale  227
XIV.3.2. Strategii de argumentare științifică   229
XIV.3.3. Repere în construirea argumentelor științifice  229
XIV.4. Componentele raportului de cercetare calitativă  235
XIV.4.1. Pașii în redactarea raportului de cercetare calitativă  235
XIV.4.2. Raportul de cercetare calitativă  237
XIV.5. Modalități de expunere a rezultatelor cercetării calitative 239
XIV.5.1. Raportul științific  240
XIV.5.2. Raportul adresat publicului larg  241
XIV.5.3. Prezentarea de tip poster 242
Bibliografie  246

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu