Editura Presa Universitara Clujeana
An aparitie : 2021
Editia I
ISBN vol I 978-606-37-1335-4
An aparitie : 2021
Editia I
ISBN vol I 978-606-37-1335-4
ISBN vol II 978-606-37-1336-1
Nr pagini : 316; 248
Format 170 x 240
Pretul la data postarii : Vol I lei 44 la librarie.net, 57 lei la libris
Nr pagini : 316; 248
Format 170 x 240
Pretul la data postarii : Vol I lei 44 la librarie.net, 57 lei la libris
Vol II 50 lei la libris
Ințeleasă drept ansamblu sistematic și interpretativ de cunoștințe și de modalități de a produce cunoștințele într‐un anumit domeniu al cunoașterii, știința ne ajută să cunoaștem riguros și obiectiv realitatea, lumea în care trăim și acționăm. Practic, știința, prin toate achizițiile ei, asigură fundamentele solid configurate ale acțiunilor umane.
În cercetarea educațională sunt utilizate metode specifice de colectare și analiză sistematică a datelor, selectate de fiecare dată în funcție de tipologia investigației ce urmează a fi întreprinsă. Pentru a evita eventualele confuzii se impune, mai întâi, o clarificare terminologică și o diferențiere clară între metoda de cercetare și metoda didactică. Astfel, metodele de cercetare sunt proceduri specifice utilizate de către cercetător în colectarea și analiza datelor pentru a investiga și identifica fenomene, situații, fapte și relații dintre acestea. În schimb, metodele didactice sunt proceduri prin care cadrul didactic provoacă învățarea elevilor.
Cuprins:
CAPITOLUL I. CERCETAREA EDUCAȚIONALĂ – STATUT, CARACTERISTICI, CLASIFICĂRI – Mușata - Dacia Bocoș 9
I.1. Ce este cercetarea educațională? 9
I.2. Finalitățile cercetării educaționale 12
I.3. Funcțiile cercetării educaționale 14
I.4. Caracteristicile cercetării educaționale 15
I.5. Importanța cercetării educaționale 17
I.6. Tipuri de cercetare educațională. Taxonomii posibile 18
Bibliografie 25
CAPITOLUL II. ETAPELE CERCETĂRILOR EDUCAȚIONALE – Mușata - Dacia Bocoș 27
II.1. Etapele și subetapele cercetărilor educaționale 27
II.2. Problematica ipotezelor cercetărilor educaționale 49
II.2.1. Ce este ipoteza cercetării? 49
II.2.2. Condițiile unei ipoteze „bune” 53II.2.3. Caracteristicile ipotezelor 54II.2.4. Generarea, elaborarea, rafinarea și testarea ipotezelor cercetării 55II.2.5. Tipuri de ipoteze 60
Bibliografie 64
CAPITOLUL III. DESIGNUL CERCETĂRILOR EDUCAȚIONALE – Cornelia Stan 65
III.1. Cercetările cantitative 66
III.2. Cercetările calitative 67
III.3. Tipuri de designuri cantitative și calitative 68
Bibliografie 87
CAPITOLUL IV. EȘANTIONAREA ÎN CERCETĂRILE EDUCAȚIONALE – Cornelia Stan 89
IV.1. Eșantionarea subiecților 89
IV.1.1. Populație, eșantion, eșantionare – delimitări conceptuale 89IV.1.2. Reprezentativitatea eșantionului de subiecți 92IV.1.3.Tehnici de eșantionare 100
IV.2. Eșantionarea conținuturilor 111
IV.3. Exerciții de eșantionare 117
Bibliografie 118
CAPITOLUL V. ETICA CERCETĂRII EDUCAȚIONALE – Mușata - Dacia Bocoș 121
V.1. Aspecte etice în etapa premergătoare cercetării 124
V.2. Aspecte etice și deontologice în etapa cercetării propriu - zise 127
V.3. Aspecte etice și deontologice după desfășurarea cercetării 129
Bibliografie 133
CAPITOLUL VI. SCRIEREA ACADEMICĂ – Mușata - Dacia Bocoș, Ciprian Baciu, Ana - Maria Purcar 135
VI.1. Ce este scrierea academică și de ce este ea necesară? 135
VI.2. Caracteristicile scrierii academice 138
VI.3. Principii ale scrierii academice 140
VI.4. Citarea surselor bibliografice în text 146
VI.5. Consemnarea surselor bibliografice 152
VI.6. Întocmirea listei bibliografice/ listei de referințe bibliografice .155
VI.7. Componentele lucrărilor în științele educației 175
Bibliografie 181
CAPITOLUL VII. STRUCTURAREA, REDACTAREA ȘI SUSȚINEREA LUCRĂRILOR DE CERCETARE ÎN EDUCAȚIE – Cornelia Stan, Mușata - Dacia Bocoș 183
VII.1. Structurarea lucrărilor de cercetare – repere generale 183
VII.2. Redactarea lucrărilor de cercetare – recomandări generale 192
VII.3. Prezentarea lucrărilor de cercetare – recomandări generale 193
Bibliografie 196
CAPITOLUL VIII. PREZENTAREA LUCRĂRII „VALENȚELE COOPERĂRII DINTRE INSTITUȚII MEDICO - SANITARE ȘI UNITĂȚI DE ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR, ÎN IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM DE EDUCAȚIE PENTRU SĂNĂTATE” – DIANA - CRINA MARIN, MUȘATA - DACIA BOCOȘ 197
CAPITOLUL IX. PREZENTAREA LUCRĂRII „REZILIENȚA CADRELOR DIDACTICE DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR ÎN CONTEXTUL PANDEMIEI COVID - 19. CERCETAREA FACTORILOR CARE AU ASIGURAT CALITATEA PREDĂRII LA DISTANȚĂ” – LAVINIA - IOANA VERDEȘ, MUȘATA - DACIA BOCOȘ 269
CAPITOLUL X. METODE DE CERCETARE ÎN EDUCAȚIE – Emanuel - SebastianTurda, Claudia - Alina Crișan, Ion Albulescu 9
X.1. Metodele de cercetare – delimitări conceptuale 9
X.2. Metodele de cercetare – clasificări 11
X.3. Metoda observației 15
X.3.1. Delimitări conceptuale 15X.3.2. Tipologii ale metodei observației 16X.3.3. Caracteristicile metodei observației 19X.3.4. Avantajele și dezavantajele metodei observației 22X.3.5. Modalități de colectare a datelor 23
X.4. Metoda interviului 23
X.4.1. Delimitări conceptuale 23X.4.2. Tipologii ale metodei interviului 23X.4.3. Avantajele și dezavantajele metodei interviului 31X.4.4. Modalitate de colectare a datelor 32
X.5. Metoda focus grup 32
X.5.1. Delimitări conceptuale 32X.5.2. Etapele metodei focus grup 34X.5.3. Avantajele și dezavantajele metodei focus grup 37X.5.4. Modalitate de colectare a datelor 38
X.6. Metoda anchetei/ sondajului 38
X.6.1. Delimitări conceptuale 38X.6.2. Particularitățile metodei sondajului 39X.6.3. Etapele planificării sondajului 41X.6.4. Tipuri de sondaj 42X.6.5. Avantaje și dezavantaje 46X.6.6. Instrumente de colectare a datelor 48
X.7. Metoda studiului de caz 48
X.7.1. Delimitări conceptuale 48X.7.2. Particularitățile metodei studiului de caz 49X.7.3.Tipologii ale studiului de caz 50X.7.4. Metodologia studiului de caz 50X.7.5. Avantajele și dezavantajele metodei studiului de caz 53X.7.6. Instrumente de colectare a datelor 53
X.8. Metoda experimentului 54
X.8.1. Delimitări conceptuale 54X.8.2. Particularitățile metodei experimentului 54X.8.3. Tipuri de experimente în științele educației 57X.8.4. Avantajele și dezavantajele metodei experimentului 57X.8.5. Instrumente de colectare a datelor 58
X.9. Metoda analizei de conținut 58
X.9.1. Delimitări conceptuale 58X.9.2. Etapele metodei analizei de conținut 59X.9.3. Avantajele și dezavantajele metodei analizei de conținut 62X.9.4. Modalități de colectare a datelor 63
Bibliografie 63
CAPITOLUL XI. INSTRUMENTE DE COLECTARE A DATELOR – Claudia - Alina Crișan, Emanuel - Sebastian Turda, Ion Albulescu 73
XI.1. Instrumentele de colectare a datelor – generalități 73
XI.1.1. Delimitări conceptuale 73
XI.1.2. Cerințele fundamentale ale instrumentelor de colectare a datelor 76XI.1.3. Tipologia instrumentelor de colectare a datelor 78
XI.2. Formularele de anchetă 79
XI.2.1. Delimitări conceptuale 79
XI.2.2. Etapele construcției formularelor de anchetă 80XI.2.3. Chestionarul 84XI.2.4. Opinionarul sau chestionarul de opinie 91XI.2.5. Scalele de atitudini 93XI.2.6. Scalele de evaluare 100
XI.3. Protocoalele 103
XI.3.1. Listele de verificare 104
XI.3.2. Grilele de observație 106XI.3.3. Protocolul de interviu 112
XI.4. Testele 120
XI.4.1. Testele psihometrice 121
XI.4.3. Testele de cunoștințe/ pedagogice
Bibliografie 139
CAPITOLUL XII. METODE ȘI INSTRUMENTE DE MĂSURARE, PREZENTARE ȘI PRELUCRARE CANTITATIVĂ A DATELOR – Ciprian Baciu, Emanuel - Sebastian Turda, Ion Albulescu 147
XII.1. Statistica descriptivă 147
XII.2. Statistica inferențială 151
XII.3. Comparația statistică 155
XII.4. Utilizarea programului Microsoft Excel pentru prelucrarea matematico - statistică și prezentarea datelor 163
XII.4.1. Utilizarea funcțiilor statistice pentru analiza datelor 163
XII.4.2. Utilizarea pachetului de analiză pentru prelucrarea datelor 169
Bibliografie 188
CAPITOLUL XIII. ANALIZA ȘI PRELUCRAREA DATELOR ÎN CERCETAREA CALITATIVĂ – Claudia - Alina Crișan 189
XIII.1. Analiza calitativă a datelor – delimitări conceptuale 189
XIII.2. Perspectiva procesuală a codării datelor calitative 191
XIII.3. Metode și strategii de codare 193
XIII.4. Codarea manuală vs. codarea asistată de calculator – CAQDAS 203
XIII.5. Validitate și fidelitate în cercetarea calitativă 212
XIII.6. Etica privind manipularea datelor în cercetarea calitativă 214
Bibliografie 217
CAPITOLUL XIV. ÎNTOCMIREA RAPORTULUI DE CERCETARE CALITATIVĂ – Claudia - Alina Crișan 221
XIV.1. Raportul de cercetare – delimitări conceptuale 221
XIV.2. Strategii în elaborarea raportului de cercetare 222
XIV.3. Formularea argumentelor convingătoare 227
XIV.3.1. Argumentarea științifică în rapoartele de cercetare – delimitări conceptuale 227XIV.3.2. Strategii de argumentare științifică 229XIV.3.3. Repere în construirea argumentelor științifice 229
XIV.4. Componentele raportului de cercetare calitativă 235
XIV.4.1. Pașii în redactarea raportului de cercetare calitativă 235
XIV.4.2. Raportul de cercetare calitativă 237
XIV.5. Modalități de expunere a rezultatelor cercetării calitative 239
XIV.5.1. Raportul științific 240XIV.5.2. Raportul adresat publicului larg 241XIV.5.3. Prezentarea de tip poster 242
Bibliografie 246
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu