Editura Polirom
Colectia Stiintele educatiei
An aparitie : 2015, 2021
Editia a II-a rev. si adaug.
Editia originala: Theories of Educational Leadership and Management
Traducerea Liliana Romaniuc, Irina Prodan
ISBN 978-973-46-8550-9
Nr pagini : 248
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 34,95 lei la Editura, 25,12 lei la elefant, 33,20 lei la libris
pdf aici, previzualizare google books
Descrierea editurii:
În acest volum devenit clasic, Tony Bush schițează cadrul conceptual de orientare a activității decidenților din educație și analizează șase modele de management pe care le pune în relație cu zece modele de leadership. Noțiunile teoretice sînt ilustrate cu numeroase studii de caz din toate mediile educaționale, de la școala primară la universitate, într-o varietate de contexte internaționale. Printre tematicile specifice abordate se numără centralizarea și descentralizarea în educație, școlile în sistem de management autonom, relația dintre teorie și practică sau natura și caracteristicile managementului educațional. Conceptele-cheie, rezumatele și subiectele de dezbatere incluse în fiecare capitol facilitează utilizarea lucrării și ca suport de curs. Leadership și management educațional este un excelent instrument de lucru pentru cei care dețin funcții decizionale în cadrul unităților de învățămînt și în sistemul educațional în general.
Tony Bush este profesor de leadership educațional la University of Nottingham și a ocupat funcții similare la universitățile Leicester, Reading, Lincoln și Warwick. Este președinte al British Educational Leadership, Management and Administration Society (BELMAS), din partea căreia a primit Distinguished Service Award în 2008. De asemenea, este membru al Commonwealth Council for Educational Administration and Management (CCEAM). S-a impus la nivel internațional prin cercetări, consultanță sau prelegeri susținute în 23 de țări de pe toate continentele.
Cuprins:
Prefaţă 9
Capitolul 1. Importanţa leadershipului şi a managementului educaţional 13
Ce este managementul educaţional? 13
Ce este leadershipul educaţional? 16
Diferenţa dintre leadership şi management educaţional 19
Perspectiva cronologică asupra leadershipului şi managementului educaţional 21
Descentralizarea şi autonomia în management 24
Importanţa contextului educaţional 25
Leadershipul instruirii 27
Concluzie 29
Bibliografie 30
Capitolul 2. Modele de leadership şi management educaţional 35
Separarea teoriei de practică 35
Relevanţa teoriei pentru buna practică 36
Natura teoriei 38
Caracteristicile teoriei 41
Diversitatea în materie de leadership şi management educaţional 42
Modele de management educaţional: introducere 45
Modele de leadership educaţional: introducere 47
Bibliografie 49
Capitolul 3. Modelele formale 53
Caracteristicile principale ale modelelor formale 53
Modelele structurale 55
Modelele sistemice 57
Modelele birocratice 59
Modelele raţionale 62
Modelele ierarhice 65
Modelele formale: obiective, structură, mediu şi leadership 66
Leadershipul managerial 76
Limitările modelelor formale 74
Concluzie: mai sunt valide modelele formale? 78
Bibliografie 79
Capitolul 4. Modelele colegiale 85
Caracteristicile principale ale modelelor colegiale 85
Modelele colegiale în învăţământul superior 89
Modelele colegiale în şcolile secundare 90
Modelele colegiale în şcolile primare 91
Modelele colegiale: obiective, structură, mediu şi leadership 92
Leadershipul transformaţional 94
Leadershipul participativ 98
Leadershipul distribuit 99
Leadershipul la nivelul profesorului 105
Limitările modelelor colegiale 107
Concluzie: este colegialitatea un ideal de neatins? 110
Bibliografie 113
Capitolul 5. Modelele politice 117
Caracteristicile principale ale modelelor politice 117
Sursele puterii în educaţie 123
Strategii politice în educaţie 126
Modelele politice: obiective, structură, mediu şi leadership 127
Leadershipul tranzacţional 132
Leadershipul transformanţial 133
Limitările modelelor politice 136
Concluzie: sunt modelele politice valide? 137
Bibliografie 139
Capitolul 6. Modelele subiective 143
Caracteristicile principale ale modelelor subiective 143
Modele subiective şi studii calitative 149
Modelele subiective: obiective, structură, mediu şi leadership 150
Leadershipul postmodern 155
Leadershipul emoţional 157
Limitările modelelor subiective 157
Concluzie: importanţa individului 160
Bibliografie 162
Capitolul 7. Modelele de ambiguitate 165
Caracteristicile principale ale modelelor de ambiguitate 165
Modelul „coşului de gunoi” 172
Modelele de ambiguitate: obiective, structură, mediu şi leadership 174
Leadershipul circumstanţial 180
Limitările modelelor de ambiguitate 181
Concluzie: ambiguitate sau raţionalitate? 183
Bibliografie 184
Capitolul 8. Modelele culturale 187
Ce înţelegem prin cultură? 187
Cultura socială 188
Caracteristicile principale ale culturii organizaţionale 191
Dezvoltarea unei culturi a învăţării 194
Cultura organizaţională: obiective, structură, mediu şi leadership 196
Leadershipul moral 200
Limitări ale culturii organizaţionale 3
Concluzie: valori şi acţiune 205
Bibliografie 206
Capitolul 9. Concluzii 211
Analiză comparativă a modelelor de management 211
Analiză comparativă a modelelor de leadership 218
Aplicarea modelelor în cadrul şcolilor şi colegiilor 223
Încercare de sinteză 226
Utilizarea teoriei pentru îmbunătăţirea practicii 228
Bibliografie 230
Indice de autori 233
Indice de termeni 240
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu