02/08/2023

LEADERSHIP SI MANAGEMENT EDUCATIONAL. Teorii si practici actuale

Autor: Tony Bush
Editura Polirom
Colectia Stiintele educatiei
An aparitie : 2015, 2021
Editia a II-a rev. si adaug.
Editia originala: Theories of Educational Leadership and Management
Traducerea Liliana Romaniuc, Irina Prodan
ISBN 978-973-46-8550-9
Nr pagini : 248
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 34,95 lei la Editura, 25,12 lei la elefant, 33,20 lei la libris
pdf aici, previzualizare google books


Descrierea editurii:

        În acest volum devenit clasic, Tony Bush schițează cadrul conceptual de orientare a activității decidenților din educație și analizează șase modele de management pe care le pune în relație cu zece modele de leadership. Noțiunile teoretice sînt ilustrate cu numeroase studii de caz din toate mediile educaționale, de la școala primară la universitate, într-o varietate de contexte internaționale. Printre tematicile specifice abordate se numără centralizarea și descentralizarea în educație, școlile în sistem de management autonom, relația dintre teorie și practică sau natura și caracteristicile managementului educațional. Conceptele-cheie, rezumatele și subiectele de dezbatere incluse în fiecare capitol facilitează utilizarea lucrării și ca suport de curs. Leadership și management educațional este un excelent instrument de lucru pentru cei care dețin funcții decizionale în cadrul unităților de învățămînt și în sistemul educațional în general.

        Tony Bush este profesor de leadership educațional la University of Nottingham și a ocupat funcții similare la universitățile Leicester, Reading, Lincoln și Warwick. Este președinte al British Educational Leadership, Management and Administration Society (BELMAS), din partea căreia a primit Distinguished Service Award în 2008. De asemenea, este membru al Commonwealth Council for Educational Administration and Management (CCEAM). S-a impus la nivel internațional prin cercetări, consultanță sau prelegeri susținute în 23 de țări de pe toate continentele. 

Cuprins:

Prefaţă  9

Capitolul 1. Importanţa leadershipului şi a managementului educaţional  13
Ce este managementul educaţional?  13
Ce este leadershipul educaţional?  16
Diferenţa dintre leadership şi management educaţional  19
Perspectiva cronologică asupra leadershipului şi managementului educaţional  21
Descentralizarea şi autonomia în management   24
Importanţa contextului educaţional   25
Leadershipul instruirii   27
Concluzie   29
Bibliografie   30

Capitolul 2. Modele de leadership şi management educaţional  35
Separarea teoriei de practică  35
Relevanţa teoriei pentru buna practică  36
Natura teoriei   38
Caracteristicile teoriei  41
Diversitatea în materie de leadership şi management educaţional   42
Modele de management educaţional: introducere  45
Modele de leadership educaţional: introducere  47
Bibliografie   49

Capitolul 3. Modelele formale  53
Caracteristicile principale ale modelelor formale  53
Modelele structurale  55
Modelele sistemice   57
Modelele birocratice  59
Modelele raţionale  62
Modelele ierarhice   65
Modelele formale: obiective, structură, mediu şi leadership   66
Leadershipul managerial  76
Limitările modelelor formale  74
Concluzie: mai sunt valide modelele formale?   78
Bibliografie  79

Capitolul 4. Modelele colegiale  85
Caracteristicile principale ale modelelor colegiale  85
Modelele colegiale în învăţământul superior  89
Modelele colegiale în şcolile secundare  90
Modelele colegiale în şcolile primare   91
Modelele colegiale: obiective, structură, mediu şi leadership   92
Leadershipul transformaţional  94
Leadershipul participativ  98
Leadershipul distribuit  99
Leadershipul la nivelul profesorului  105
Limitările modelelor colegiale  107
Concluzie: este colegialitatea un ideal de neatins?  110
Bibliografie  113

Capitolul 5. Modelele politice  117
Caracteristicile principale ale modelelor politice  117
Sursele puterii în educaţie   123
Strategii politice în educaţie  126
Modelele politice: obiective, structură, mediu şi leadership  127
Leadershipul tranzacţional  132
Leadershipul transformanţial  133
Limitările modelelor politice  136
Concluzie: sunt modelele politice valide?  137
Bibliografie  139

Capitolul 6. Modelele subiective  143
Caracteristicile principale ale modelelor subiective  143
Modele subiective şi studii calitative  149
Modelele subiective: obiective, structură, mediu şi leadership  150
Leadershipul postmodern  155
Leadershipul emoţional  157
Limitările modelelor subiective  157
Concluzie: importanţa individului   160
Bibliografie 162

Capitolul 7. Modelele de ambiguitate 165
Caracteristicile principale ale modelelor de ambiguitate  165
Modelul „coşului de gunoi” 172
Modelele de ambiguitate: obiective, structură, mediu şi leadership  174
Leadershipul circumstanţial  180
Limitările modelelor de ambiguitate  181
Concluzie: ambiguitate sau raţionalitate?  183
Bibliografie  184

Capitolul 8. Modelele culturale  187
Ce înţelegem prin cultură?  187
Cultura socială  188
Caracteristicile principale ale culturii organizaţionale  191
Dezvoltarea unei culturi a învăţării  194
Cultura organizaţională: obiective, structură, mediu şi leadership  196
Leadershipul moral  200
Limitări ale culturii organizaţionale  3
Concluzie: valori şi acţiune   205
Bibliografie  206

Capitolul 9. Concluzii  211
Analiză comparativă a modelelor de management  211
Analiză comparativă a modelelor de leadership  218
Aplicarea modelelor în cadrul şcolilor şi colegiilor  223
Încercare de sinteză  226
Utilizarea teoriei pentru îmbunătăţirea practicii  228
Bibliografie  230

Indice de autori  233
Indice de termeni  240

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu