Autor : Andre Moreau
Editura Trei
Colectia Psihologie-Psihoterapie
An aparitie :2005
Editia originala 2003
Traducerea Smarandita-Virginia Braescu
ISBN 973-707-049-6
Nr pagini :288
Format 130 x 200
Anticariat. 55 lei la Psihoshop
Descrierea
editurii:
Autorul
îndrumă în weekend-uri grupuri cu temele: stress, dependenţă, dragoste
şi sexualitate, putere şi afirmare şi, nu în ultimul rånd, grupuri
Balint pentru medici. A animat grupuri de formare în Gestalt şi
psiho-somato-terapie în Polonia, Algeria, Rusia şi Bolivia şi conduce în
prezent, în mod regulat, grupuri de formare în Gestalt şi analiza
tranzacţională în Romånia, Tunisia, Franţa, Germania şi Ungaria. A
predat timp de zece ani cursuri de psihologie clinică la Universitatea
din Louvain, Facultăţile de Medicină şi Psihologie.
GESTALT-TERAPIA, inventată de Fritz Perls (SUA), se trage din psihanaliză din care utilizează anumite procedee.
Ea împrumută de la W. Reich şi bioenergie numeroase date despre relaţiile între emoţii şi corp. Se înscrie în noile terapii ale mişcării umaniste insistånd pe „aici şi acum", unde fiecare repetă rănile trecutului.
Gestalt îşi găseşte originalitatea mai ales în mijloacele terapeutice: centrare constantă pe trezirea conştiinţei sentimentelor şi corpului şi punerea în acţiune a noi comportamente în vederea reducerii rezistenţelor care reprezintă un obstacol pentru contact.
Această carte descrie printre altele experienţa trăită în comunitatea terapeutică „Y Voir Clair" fondată de către autor şi aduce o contribuţie specială asupra proceselor trăite în familie, cuplu, muncă şi societate.
Andre Moreau este psihiatru, licenţiat în psihologie, psihanalist, cu formări
în psihodramă, analiză tranzacţională şi Gestalt terapie. Este
licenţiat al Institutului de Gestalt din Cleveland („Gestalt Institute
of Cleveland"), practician în PNL şi hipnoză ericksoniană, membru al
Societăţii Franceze de Gestalt şi al AIS (Asociaţia Internaţională de
Psiho şi Somatoterapie de la Strasbourg) unde este vice-preşedinte
pentru formare. Conduce din 1982 comunitatea terapeutică „Y Voir Clair"
în care pacienţii participă la şedinţe de autoterapie şi terapie de
grup. Munca constă mai ales în dezvoltarea unor comportamente
alternative pentru a obţine un răspuns mai satisfăcător la nevoile lor.
GESTALT-TERAPIA, inventată de Fritz Perls (SUA), se trage din psihanaliză din care utilizează anumite procedee.
Ea împrumută de la W. Reich şi bioenergie numeroase date despre relaţiile între emoţii şi corp. Se înscrie în noile terapii ale mişcării umaniste insistånd pe „aici şi acum", unde fiecare repetă rănile trecutului.
Gestalt îşi găseşte originalitatea mai ales în mijloacele terapeutice: centrare constantă pe trezirea conştiinţei sentimentelor şi corpului şi punerea în acţiune a noi comportamente în vederea reducerii rezistenţelor care reprezintă un obstacol pentru contact.
Această carte descrie printre altele experienţa trăită în comunitatea terapeutică „Y Voir Clair" fondată de către autor şi aduce o contribuţie specială asupra proceselor trăite în familie, cuplu, muncă şi societate.
Cuprins:
Maharajahul (de Ştefan
Prutianu) 11
Prefaţă (de Paul Lievens) 15
A trăi aici şi acum 21
Ce spuneţi după ce aţi spus
„bună ziua"? 22
Priviţi-vă în ochi 26
Un nou stil de viaţă28
Aici şi acum, reactualizare a
trecutului, anticipare a viitorului 31
Cum am ajuns la această formă
de terapie? evoluţia mea 35
Copilul care eram 35
Adolescenţa mea, leagănul vieţii mele 36
Universitatea: Formare sau informare? 40
O formare veritabilă: autodidactul asistat 41
Primele mele grupuri serale 51
Grupurile rezidenţiale 51
Kibbutz de Gestalt sau grupuri terapeutice prin muncă? 53
Comunitate terapeutică în casa mea privată 54
Ergoterapia: şantierul la „Y
VOIR CLAIR" şi munca în viaţă 57
O zi de grup terapeutic prin muncă: organizare şi spirit 58
Perfecţionismul imposibil 60
„A produce" oameni fericiţi, autonomi şi responsabili 61
Jean: „Da, dar din cauza celorlalţi" 62
Cei care nu-şi iubesc meseria nu şi-o schimbă 65
Ergoterapia şi şedinţa de şantier 67
Viaţa comunitară şi viaţa în
familie 70
Într-o casă obişnuită 70
O terapie prin viaţa în comunitate: o zi obişnuită 71
Terapeutul desacralizat şi viu73
Reuniunea comunitară.74
Un transfer mai larg 76
Întoarcerea la origini 79
A. Valorile de origine americană
79
B. Valorile de origine europeană 80
Gestalt-teoria şi privirea ei
asupra vieţii 82
A. Un precursor al Gestalt-teoriei
82
B. Forma şi fondul 84
C. Câmpurile „dinamice" ale percepţiei 90
D. „Realitatea" este o iluzie 92
1. „Realitatea" este o
construcţie 92
1 Cubul 92
2 Vaza 92
3 Senzaţie-percepţie 93
4 Proiecfie, iluzie sau rezistenţă.
Diferente 95
2. Harta nu este teritoriul 98
1 În politică, crcdinfele dirijează lumea
98
Stalin-Gorbaciov99
2 In religie99
a. Integriştii sau fundamentaliştii 99
b. Ierusalim şi viziunea palestinienilor
şi evreilor100
1. Teritoriul 100
2. Hărţile100
c. Credintele religioase101
3 In dragoste: dragostea la prima vedere 101
4 In psihoterapie103
3. Prim-planul şi
fundalul.107
4. A acorda-a dezacorda 109
5. Concluzie asupra
Gestalt-teoriei 109
Gestalt-terapia 111
A. Definiţia Gestalt 111
B. Gestalt-terapia 112
C. Gestalt este tot o filosofie 112
Nevoile 114
Piramida lui Maslow 114
A. Nevoile fiziologice 115
B. Nevoia de securitate 115
C. Nevoia de apartenenţă şi
de dragoste: a iubi şi a fi iubit 116
D. Respectul de sine şi
nevoia de recunoştinţă 119
E. Actualizarea de sine.
Nevoia de afirmare şi de autonomie 119
Ciclul satisfacerii nevoilor
sau ciclul Gestalt 123
A. Exemplu clinic 124
Nicolae şi cuplul său: sfârşitul unei iluzii 124
1. Senzaţia 124
2. Percepţia 125
3. Sentimentul 125
4. Trezirea conştiinţei 125
5. Nevoile sale 127
6. Trecerea la acţiune 129
7. Contact 129
8. Retragere 130
B. Descrierea teoretică a
ciclului 133
Exemplu simplu 134
1. Senzaţie „pură" 135
2. Percepţia 136
3. Sentiment 137
4. Trezirea conştiinţei 139
A deveni conştient. Da, dar
conştient de ce? La ce serveşte aceasta? Cele cinci niveluri:
a. A deveni conştient de trecut (psihoterapie
arheologică)140
b. A deveni conştient că are sentimente141
c. A deveni conştient că proiectează mereu
142
d. A deveni conştient de proiecţiile şi
transferurile sale mai personale 144
e. A deveni conştient de procesul interior
actual „aici şi acum"145
5. Nevoile 147
6. Trecerea la acţiune 148
7. Contact 151
a. Contact şi reiatie cu cine, cu ce? 151
b. Instrumentele contactului 154
1. A privi: vederea 154
2. A asculta: auzul 156
3. A atinge: contactul156
4. A simţi şi a gusta: mirosul şi gustul 158
5. A vorbi: limbajul 158
6. A se mişca: mişcarea 159
c. Meditaţie: a simţi, a deveni conştient,
a medita 159
d. Contactul în terapia de grup 159
8. Retragere 161
Rezistenţele sau mecanismele
de apărare165
A. Introiecţie 168
1. Definiţie 168
2. Procesul de creare a
introiecţiei 170
3. Scenariul de viaţă.
Exemplul Orpha. „Tu nu eşti capabilă" 172
Prima situaţie: Orpha vrea să gătească 172
A doua situaţie: Curăţenia 173
A treia situaţie: A căra 173
Impresia ei, o lună mai târziu, după
lectura textului de mai sus 175
Sentimene, efecte terapeutice şi schimbări
175
4. Normele: toţi suntem
„normozaţi" sau introiecţia socializată 176
a. Ce înseamnă „a fi normal"? 176
b. Robert, stimulat să aleagă: norma
monogamici 179
c. Compromisul lui Bernard 180
d. Evitarea libertăţii 183
5. Ideologiile 185
6. Un duşman care nu mai
există 186
B. Proiecţie 187
1. Definiţie 187
2. Proces 188
3. Anorexia mentală a Dianei
şi proiecţiile ei 188
4. Exemple de proiecţii 195
5. Identificare 197
C. Transferul este tot o rezistenţă 200
1. Transferul în psihologie
200
2. Transferul în neurologie 200
3. Transferul în psihanaliză
201
4. Transferul în Gestalt 202
5. Lărgirea conceptului de
transfer 203
6. Transfer şi învăţare în
psihoterapie 204
D. Retroflexie sau întoarcere asupra sa 206
1. Definiţie 206
2. Procesul retroflexiei. Cum
ne întoarcem împotriva noastră? 206
3. Cum să renunţi la
retroflexie?208
E. Evitare, deflexie, deviere sau fugă 209
1. Contact şi evitare 209
2. A vorbi „Apropo de” 210
a. Aspectul defensiv 210
b. A fi terapeutic 211
F. Confluenţă, fuziune sau simbioză 212
Nevoi-ciclu-rezistenţe:
sinteză 218
A. Sinteză 218
B. Răspunsuri la o nevoie şi rezistenţe
220
D. Nevroză şi comportamente nevrotice 221
E. Ce este maturitatea? 223
„Aici şi acum" punct
comun al noilor terapii şi al terapiilor psihocorporale 227
Gestalt-terapia, prelungirea
psihanalizei 236
A. Proiecţia, „relaţia transferenţială" şi/sau „relaţia
actuală" 237
B. Terapie individuală şi terapie de grup 245
C. Comparaţie psihanaliză-Gestalt 248
a. Metoda 248
b. Diagnostic 251
c. Proces terapeutic 254
d. Atitudinea terapeutului 258
D. Psihanaliza: continuare a religiei? 264
Glosar 270
Bibliografie 275
Rezumat 279
Resume 281
Summary 283
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu