20/07/2015

ANCHETA SI METODELE EI. Chestionarul, interviul de producere a datelor, interviul comprehensiv

Autor :Francois de Singly, Alain Blanchet, Anne Gotman,
Jean-Claude Kaufmann                 
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Sociologie
An aparitie :1998    
Traducerea Elisabeta Stanciulescu s.a.
ISBN 973-683-141-8
Nr pagini :220
Format 147x205
Anticariat. La data postarii :40 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
Download pdf  pe scribd


Descrierea editurii:

Autorii prezinta citeva modalitati de elaborare si de administrare a unei anchete sociologice, pornind de la metode foarte tehnice si stabilizate (chestionarul), trecind prin cele clasice (interviul de producere a datelor) si incheind cu cea mai noua si mai originala dintre ele (interviul comprehensiv).

Alain Blanchet este profesor de psihologie la Universitatea Paris VIII (Grupul de Cercetare a Vorbirii).
Anne Gotman este cercetator in domeniul sociologiei, la CNRS (Centrul National de Cercetari Sociale).
Francois de Singly este profesor la Universitatea Paris V - Sorbona, director al Centrului de Sociologia Familiei.
Jean-Claude Kaufmann este sociolog, cercetator in cadrul CERLIS (Centrul de Cercetare a Legaturilor Sociale), CNRS, Universitatea Paris V - Sorbona.


Cuprins:

Prefata  5

Partea I
Chestionarul (Francois de Singly)


Introducere  19
     Cifrelor le dam onorul  19
     O dubla competenta  19

Cap.1. La ce serveste producerea de cifre?  21
     1.Cifrele descriptive  21
          1.1.A numara  21
          1.2.A sonda  22
          1.2.Producerea de "cifre mari"  23
     2.Cifrele explicative  24
          2.1.Rolul statisticii  24
          2.2.Obiectivarea  25
          2.3.Obiectivare si obiectivitate  27
          2.4.Explicitarea  28
          2.5.Alegerea metodei adecvate  29
          2.6.Rezistenta in fata cifrelor explicative  30
          2.7.Comportamente si justificari  31

Cap.2. Conceperea chestionarului   33
     1.Obiectul anchetei  33
          1.1.Informatia pertinenta  33
          1.2.Definirea  34
          1.3.Cautarea indicatorilor multipli  35
     2.Descoperirea  37
          2.1.Trei operatii prealabile concomitente: documentarea, familiarizarea cu obiectul, formularea problemei teoretice  37
          2.1."Inventarea" ipotezelor  38
     3.Cele doua parti ale unui chestionar  39
          3.1.Scoaterea la lumina a determinarii sociale  39
          3.2.Descrierea practicilor si a "gusturilor"  40
     4.Importanta intrebarilor care "recolteaza" opiniile, valorile, si reprezentarile  42
     5.Esantionul  43
          5.1.Idealul statistic  43
          5.2.Metoda cotelor  44
          5.3.Esantionari stratificate  45
          5.4.Studierea publicului  47

Cap.3. Elaborarea chestionarului: determinantii sociali  49
     1.Sexul si varsta  49
          1.1.Sexul  49
          1.2.Varsta  49
     2."Bogatiile" sociale  50
          2.1.Pozitia sociala  50
          2.2.Capitalul scolar  54
          2.3.Capitalul economic  55
     3.Viata privata  55
          3.1.Insertia familiala  55
          3.2.Conditiile de viata ale familiei  56
     4.Indicatorii care reflecta viziunea asupra lumii sociale  56
          4.1.Religia si politica  56
          4.2.Controlul slab asupra lumii sociale  57
     5.Variabilele contextuale  58

Cap.4. Elaborarea chestionarului: regulile chestionarii   61
     1.Intrebari de fapt, intrebari de opinie  61
     2.Intrebari deschise, intrebari inchise  63
          2.1.Importanta intrebarilor deschise  63
          2.2.Inconvenientul intrebarilor deschise  64
          2.3.O pozitie de compromis  64
     3.Reguli pentru a limita efectul de impunere a unei problematici  66
          3.1.Includeti o varianta de raspuns: "Nu am nici o parere"  67
          3.2.Realizati un echilibru intre modalitatile pozitive si modalitatile negative de raspuns   67
          3.3.Fiti atenti la nuantele cuvintelor  68
          3.4.Autorizati raspunsuri duble sau triple  68
     4.Reguli pentru a favoriza expresia personala  70
          4.1.Fiti atenti la cuvintele introductive  70
          4.2.Garantati protectia persoanelor  71
          4.3.Respectati coerenta expresiva a persoanelor chestionate  73
          4.4.Fiti atenti la problema delegarii  74
   5.Reguli pentru a evita erorile tehnice  75
          5.1.Nu adresati decat o intrebare intr-o intrebare  75
          5.2.Menajati memoria indivizilor interogati  75
          5.3.Propuneti, pentru intrebarile de opinie sau atitudine, un continuum care sa includa raspunsuri extreme si raspunsuri "de centru "  76
          5.4.Evitati negatiile si dublele negatii  77
          5.5.Surprindeti cat mai bine intensitatile si frecventele practicilor  77
          5.6.Controlati ordinea intrebarilor  77
          5.7.Tineti sub control aplicarea chestionarului  78

Cap.5. Exploatarea chestionarului  81
     1.Codarea  81
          1.1.O variabila, mai multe intrebari  82
          1.2.Indicele tipologic  85
     2.Sa invatam sa citim un tabel  86
     3.Stapanirea analizei multivariate  93
     4.Cererea de tabele  97
          4.1.Realizarea unui bun tabel  97
          4.2.Cantitativ si calitativ  98
          4.3.Proba statistica  99
          4.4.Lectura sistematica a chestionarului  100
     5.Redactarea raportului de ancheta  102
          5.1.Sumarul  102
          5.2.Modelarea datelor  102
          5.3.Munca de redactare  103
Concluzii  105

Partea a II-a
Interviul de producere a datelor (Alain Blanchet, Anne Gotman)  

Cuvant inainte  111
Introducere - Geneza interviului în stiintele sociale:repere principale   113

Cap.1. Conditiile de validitate  121
     1.Un demers participativ  121
     2.Producerea discursului  124
          2.1.Care este traditia sociologica a interviului?  124
          2.2.Faptele de vorbire  125
     3.Principalele domenii de aplicatie  129
          3.1.Anchete despre reprezentari  130
          3.2.Anchete despre reprezentari si practici  131
          3.3.Anchete despre practici  133

Cap.2. Pregatirea anchetei   135
     1.Oportunitatea recurgerii la ancheta prin interviu  135
     2.Diferite utilizari posibile ale anchetei prin interviu  137
          2.1.Ancheta prin interviuri de explorare  138
          2.2.Ancheta prin interviuri cu functie  principala  140
          2.3.Ancheta prin interviuri cu functii complementare  141
     3.Conceperea anchetei  143
          3.1.Populatie si esantion  143
          3.2.Modalitatile de acces la intervievati  148
          3.3.Planul de interviu  152

Cap.3. Realizarea interviurilor   157
     1.Parametrii situatiei de interviu  158
          1.1.Mediul  158
          1.2.Cadrul contractual al comunicare  163
          1.3.Modalitatile de interventie  165
     2.Interactiunea dintre discursuri si interventii  170
          2.1.Tipurile de discurs  170
          2.2.Efectele relansarilor asupra tipurilor de discurs  171

Cap.4. Analiza discursurilor   177
     1.Producerea sensului  177
     2.Diferite analize de continut  179
          2.1.Analiza per interviu  180
          2.2.Analiza tematica  182
          2.3.Analiza propozitionala a discursului  (APD)  185
          2.4.Analiza relatiilor prin opozitie  (ARO)  191
Concluzie     197

Partea a III-a
Interviul comprehensiv (JeanClaude Kaufmann)  

Introducere  201

Cap.1. Rasturnarea modului de construire a obiectului   205
     1.Dezbaterea metodologica  205
          1.1.Industrializarea sociologie  205
          1.2.Artizanul intelectual  206
          1.3.Dezbatere metodologica si dezbatere teoretica  207
          1.4.Multitudinea formelor interviului  208
          1.5.Interviul impersonal  209
          1.6.Analiza de suprafata  210
     2.O alta modalitate de producere a teoriei  211
          2.1.Ce inseamna "a construi obiectul" ?  211
          2.2.Teorie si tehnica  212
          2.3.Modelul clasica  212
          2.4.Ruptura progresiva  213
          2.5.Sociologia comprehensiva  214
          2.6.Teorie si teren  215
   3.Validitatea rezultatelor  216
          3.1.Tinta criticilor  216
          3.2.Neintelegerea inversiunii  216
          3.3.Criteriile de evaluare  217
          3.4.Model social si model sociologic  218
          3.5.Proba imediata si proba pe termen lung  218
          3.6.Saturatia modelelor  219
          3.7.Instrumente complementare de validare  220

Cap.2. Inceperea lucrului: Rapiditate, suplete, empatie  223
     1.Intrarea in subiect  223
          1.1.Problema de plecare  223
          1.2.Dubla functie a lecturilor  225
          1.3.Timpul pentru lectura  226
          1.4.Comprimarea fazei exploratorii  227
          1.5.Privirea introspectiva  228
     2.Instrumente evolutive  228
          2.1.Planul  228
          2.2.Esantionul  229
          2.3.Grila  232
   3.Conducerea interviului  234
          3.1.Ruperea ierarhiilor  234
          3.2.Rolul activ al anchetatorului-analist  236
          3.3.Empatia  238
          3.4.Angajamentul  239
          3.5.Un joc cu trei poli  240
          3.6.Tacticile  241
          3.7.O ilustrare  242

Cap.3. Statutul interviului  245
    1.De ce vorbesc oamenii?  245
          1.1.Constructia realitatii  245
          1.2.O situatie experimentala  246
          1.3.Banalizarea exeptionalului  247
          1.4.Rolul de elev bun  248
          1.5.Pofta de a vorbi  248
     2.Adevar sau minciuna?  249
          2.1.O reflectare deformata a realului?  249
          2.2.Jocurile de influenta in situatia de interviu  250
          2.3.Fabulele din viata  252
          2.4.Efectele de adevar  253
          2.5.Explicatiile indirecte  254
          2.6.Diversitatea continuturilor  256

Cap.4. Fabricarea teoriei   259
     1.Investigarea materialului  259
          1.1.Adevaratul punct de plecare al anchetei  259
          1.2.Impregnare si emotii  260
          1.3.Fisele  262
          1.4.Doua exemple  265
     2."Metisarea" conceptelor  267
          2.1.Cunoastere locala si cunoastere globala  267
          2.2.Variatii si cazuri negative  270
          2.3.Materialul sarac  272
          2.4.Interpretarea  272
          2.5.Viata conceptelor  273
          2.6.Firul  274
   3.Cateva instrumente  275
          3.1.Frazele recurente  275
          3.2.Contradictiile  277
          3.3.Contraindicatiile recurente  280

Cap.5. Finalizarea activitatii  281
     1.Calendarul  281
          1.1.Saturatia modelului  281
          1.2.Inversarea atitudinii cercetatorului  282
          1.3.Retusul final  283
          1.4.Ordonarea fiselor  283
     2.Estetica obiectului  284
          2.1.Arta pachetului  284
          2.2.Structura interna  285
          2.3.Montajul  286
   3.Arta scriitoriceasca  288
          3.1.Supletea  288
          3.2.Onestitatea  289
          3.3.Stilul  290
          3.4.Dubla audienta  291

Concluzie  293
Bibliografie generala  295
Index de autori  311
Index tematic  315





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu