Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Sociologie
An aparitie :1998
Traducerea Elisabeta Stanciulescu s.a.
ISBN 973-683-141-8
Nr pagini :220
Format 147x205
Anticariat. La data postarii :40 lei pe okazii
Anticariat. La data postarii :40 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
Download pdf pe scribd
Descrierea
editurii:
Autorii prezinta citeva modalitati de elaborare si de administrare a unei anchete sociologice, pornind de la metode foarte tehnice si stabilizate (chestionarul), trecind prin cele clasice (interviul de producere a datelor) si incheind cu cea mai noua si mai originala dintre ele (interviul comprehensiv).
Autorii prezinta citeva modalitati de elaborare si de administrare a unei anchete sociologice, pornind de la metode foarte tehnice si stabilizate (chestionarul), trecind prin cele clasice (interviul de producere a datelor) si incheind cu cea mai noua si mai originala dintre ele (interviul comprehensiv).
Alain Blanchet este profesor de psihologie la Universitatea Paris VIII (Grupul de Cercetare a Vorbirii).
Anne Gotman este cercetator in domeniul sociologiei, la CNRS (Centrul National de Cercetari Sociale).
Francois de Singly este profesor la Universitatea Paris V - Sorbona, director al Centrului de Sociologia Familiei.
Jean-Claude Kaufmann este sociolog, cercetator in cadrul CERLIS (Centrul de Cercetare a Legaturilor Sociale), CNRS, Universitatea Paris V - Sorbona.
Prefata 5
Partea I
Chestionarul (Francois de Singly)
Introducere 19
Cifrelor le dam onorul 19
O dubla competenta 19
Cap.1. La ce serveste producerea de cifre? 21
1.Cifrele descriptive 21
1.1.A numara 21
1.2.A sonda 22
1.2.Producerea de "cifre mari" 23
2.Cifrele explicative 24
2.1.Rolul statisticii 24
2.2.Obiectivarea 25
2.3.Obiectivare si obiectivitate 27
2.4.Explicitarea 28
2.5.Alegerea metodei adecvate 29
2.6.Rezistenta in fata cifrelor explicative 30
2.7.Comportamente si justificari 31
Cap.2. Conceperea chestionarului 33
1.Obiectul anchetei 33
1.1.Informatia pertinenta 33
1.2.Definirea 34
1.3.Cautarea indicatorilor multipli 35
2.Descoperirea 37
2.1.Trei operatii prealabile concomitente: documentarea, familiarizarea cu obiectul, formularea problemei teoretice 37
2.1."Inventarea" ipotezelor 38
3.Cele doua parti ale unui chestionar 39
3.1.Scoaterea la lumina a determinarii sociale 39
3.2.Descrierea practicilor si a "gusturilor" 40
4.Importanta intrebarilor care "recolteaza" opiniile, valorile, si reprezentarile 42
5.Esantionul 43
5.1.Idealul statistic 43
5.2.Metoda cotelor 44
5.3.Esantionari stratificate 45
5.4.Studierea publicului 47
Cap.3. Elaborarea chestionarului: determinantii sociali 49
1.Sexul si varsta 49
1.1.Sexul 49
1.2.Varsta 49
2."Bogatiile" sociale 50
2.1.Pozitia sociala 50
2.2.Capitalul scolar 54
2.3.Capitalul economic 55
3.Viata privata 55
3.1.Insertia familiala 55
3.2.Conditiile de viata ale familiei 56
4.Indicatorii care reflecta viziunea asupra lumii sociale 56
4.1.Religia si politica 56
4.2.Controlul slab asupra lumii sociale 57
5.Variabilele contextuale 58
Cap.4. Elaborarea chestionarului: regulile chestionarii 61
1.Intrebari de fapt, intrebari de opinie 61
2.Intrebari deschise, intrebari inchise 63
2.1.Importanta intrebarilor deschise 63
2.2.Inconvenientul intrebarilor deschise 64
2.3.O pozitie de compromis 64
3.Reguli pentru a limita efectul de impunere a unei problematici 66
3.1.Includeti o varianta de raspuns: "Nu am nici o parere" 67
3.2.Realizati un echilibru intre modalitatile pozitive si modalitatile negative de raspuns 67
3.3.Fiti atenti la nuantele cuvintelor 68
3.4.Autorizati raspunsuri duble sau triple 68
4.Reguli pentru a favoriza expresia personala 70
4.1.Fiti atenti la cuvintele introductive 70
4.2.Garantati protectia persoanelor 71
4.3.Respectati coerenta expresiva a persoanelor chestionate 73
4.4.Fiti atenti la problema delegarii 74
5.Reguli pentru a evita erorile tehnice 75
5.1.Nu adresati decat o intrebare intr-o intrebare 75
5.2.Menajati memoria indivizilor interogati 75
5.3.Propuneti, pentru intrebarile de opinie sau atitudine, un continuum care sa includa raspunsuri extreme si raspunsuri "de centru " 76
5.4.Evitati negatiile si dublele negatii 77
5.5.Surprindeti cat mai bine intensitatile si frecventele practicilor 77
5.6.Controlati ordinea intrebarilor 77
5.7.Tineti sub control aplicarea chestionarului 78
Cap.5. Exploatarea chestionarului 81
1.Codarea 81
1.1.O variabila, mai multe intrebari 82
1.2.Indicele tipologic 85
2.Sa invatam sa citim un tabel 86
3.Stapanirea analizei multivariate 93
4.Cererea de tabele 97
4.1.Realizarea unui bun tabel 97
4.2.Cantitativ si calitativ 98
4.3.Proba statistica 99
4.4.Lectura sistematica a chestionarului 100
5.Redactarea raportului de ancheta 102
5.1.Sumarul 102
5.2.Modelarea datelor 102
5.3.Munca de redactare 103
Concluzii 105
Partea a II-a
Interviul de producere a datelor (Alain Blanchet, Anne Gotman)
Cuvant inainte 111
Introducere - Geneza interviului în stiintele sociale:repere principale 113
Cap.1. Conditiile de validitate 121
1.Un demers participativ 121
2.Producerea discursului 124
2.1.Care este traditia sociologica a interviului? 124
2.2.Faptele de vorbire 125
3.Principalele domenii de aplicatie 129
3.1.Anchete despre reprezentari 130
3.2.Anchete despre reprezentari si practici 131
3.3.Anchete despre practici 133
Cap.2. Pregatirea anchetei 135
1.Oportunitatea recurgerii la ancheta prin interviu 135
2.Diferite utilizari posibile ale anchetei prin interviu 137
2.1.Ancheta prin interviuri de explorare 138
2.2.Ancheta prin interviuri cu functie principala 140
2.3.Ancheta prin interviuri cu functii complementare 141
3.Conceperea anchetei 143
3.1.Populatie si esantion 143
3.2.Modalitatile de acces la intervievati 148
3.3.Planul de interviu 152
Cap.3. Realizarea interviurilor 157
1.Parametrii situatiei de interviu 158
1.1.Mediul 158
1.2.Cadrul contractual al comunicare 163
1.3.Modalitatile de interventie 165
2.Interactiunea dintre discursuri si interventii 170
2.1.Tipurile de discurs 170
2.2.Efectele relansarilor asupra tipurilor de discurs 171
Cap.4. Analiza discursurilor 177
1.Producerea sensului 177
2.Diferite analize de continut 179
2.1.Analiza per interviu 180
2.2.Analiza tematica 182
2.3.Analiza propozitionala a discursului (APD) 185
2.4.Analiza relatiilor prin opozitie (ARO) 191
Concluzie 197
Partea a III-a
Interviul comprehensiv (JeanClaude Kaufmann)
Introducere 201
Cap.1. Rasturnarea modului de construire a obiectului 205
1.Dezbaterea metodologica 205
1.1.Industrializarea sociologie 205
1.2.Artizanul intelectual 206
1.3.Dezbatere metodologica si dezbatere teoretica 207
1.4.Multitudinea formelor interviului 208
1.5.Interviul impersonal 209
1.6.Analiza de suprafata 210
2.O alta modalitate de producere a teoriei 211
2.1.Ce inseamna "a construi obiectul" ? 211
2.2.Teorie si tehnica 212
2.3.Modelul clasica 212
2.4.Ruptura progresiva 213
2.5.Sociologia comprehensiva 214
2.6.Teorie si teren 215
3.Validitatea rezultatelor 216
3.1.Tinta criticilor 216
3.2.Neintelegerea inversiunii 216
3.3.Criteriile de evaluare 217
3.4.Model social si model sociologic 218
3.5.Proba imediata si proba pe termen lung 218
3.6.Saturatia modelelor 219
3.7.Instrumente complementare de validare 220
Cap.2. Inceperea lucrului: Rapiditate, suplete, empatie 223
1.Intrarea in subiect 223
1.1.Problema de plecare 223
1.2.Dubla functie a lecturilor 225
1.3.Timpul pentru lectura 226
1.4.Comprimarea fazei exploratorii 227
1.5.Privirea introspectiva 228
2.Instrumente evolutive 228
2.1.Planul 228
2.2.Esantionul 229
2.3.Grila 232
3.Conducerea interviului 234
3.1.Ruperea ierarhiilor 234
3.2.Rolul activ al anchetatorului-analist 236
3.3.Empatia 238
3.4.Angajamentul 239
3.5.Un joc cu trei poli 240
3.6.Tacticile 241
3.7.O ilustrare 242
Cap.3. Statutul interviului 245
1.De ce vorbesc oamenii? 245
1.1.Constructia realitatii 245
1.2.O situatie experimentala 246
1.3.Banalizarea exeptionalului 247
1.4.Rolul de elev bun 248
1.5.Pofta de a vorbi 248
2.Adevar sau minciuna? 249
2.1.O reflectare deformata a realului? 249
2.2.Jocurile de influenta in situatia de interviu 250
2.3.Fabulele din viata 252
2.4.Efectele de adevar 253
2.5.Explicatiile indirecte 254
2.6.Diversitatea continuturilor 256
Cap.4. Fabricarea teoriei 259
1.Investigarea materialului 259
1.1.Adevaratul punct de plecare al anchetei 259
1.2.Impregnare si emotii 260
1.3.Fisele 262
1.4.Doua exemple 265
2."Metisarea" conceptelor 267
2.1.Cunoastere locala si cunoastere globala 267
2.2.Variatii si cazuri negative 270
2.3.Materialul sarac 272
2.4.Interpretarea 272
2.5.Viata conceptelor 273
2.6.Firul 274
3.Cateva instrumente 275
3.1.Frazele recurente 275
3.2.Contradictiile 277
3.3.Contraindicatiile recurente 280
Cap.5. Finalizarea activitatii 281
1.Calendarul 281
1.1.Saturatia modelului 281
1.2.Inversarea atitudinii cercetatorului 282
1.3.Retusul final 283
1.4.Ordonarea fiselor 283
2.Estetica obiectului 284
2.1.Arta pachetului 284
2.2.Structura interna 285
2.3.Montajul 286
3.Arta scriitoriceasca 288
3.1.Supletea 288
3.2.Onestitatea 289
3.3.Stilul 290
3.4.Dubla audienta 291
Concluzie 293
Bibliografie generala 295
Index de autori 311
Index tematic 315
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu