Editura Frontiera
An aparitie :2012
Traducerea Alina Tigau
ISBN 978-606-92464-3-6
Nr pagini : 528
Format 270 x 290
Descrierea
editurii:
Cuprins:
Cunoscută și sub numele de „manualul ABA”, cartea este un titlu de
referință din domeniul autismului și întârzierilor de dezvoltare. Sunt
prezentate programele de început ale tratamentului comportamental și
sunt descriși foarte detaliat pașii de lucru. De asemenea, cartea
cuprinde și un capitol extensiv dedicat comunicării prin schimb de
imagini (PECS).
Ivar O. Lovaas, care a fost profesor de psihologie la Universitatea California din Los Angeles (UCLA), este considerat fondatorul tratamentului comportamental destinat tulburărilor din spectrul autist. Tratamentul Lovaas este extrem de eficient pentru majoritatea copiilor cu autism, dar în special pentru copiii care au un stil de învățare auditiv. Ceilalți elevi, care învață în mod preponderent vizual, pot beneficia de pe urma programului de comunicare dezvoltat de Nina Lovaas, Citirea și scrierea, precum și a Sistemului de comunicare prin schimb de imagini (PECS), dezvoltat de Andy Bondy și Lori Frost. Ambele programe sunt prezentate în secțiunea dedicată elevilor vizuali.
Scopul principal al profesorului Lovaas a fost să pună la dispoziția părinților mijloacele care să-i ajute să implementeze un program intensiv de tratament comportamental la domiciliu (40 de ore pe săptămână). Cartea prezintă însă interes pentru oricine dorește să cunoască modul în care învață copiii cu autism, precum și mecanismele aflate în spatele problemelor comportamentale asociate în mod frecvent cu autismul (lipsa de motivație și atenție, autostimularea, accesele de furie).
Cartea a apărut cu sprijinul lui Damian Nedescu și al Centrului Horia Moțoi.
Ivar O. Lovaas, care a fost profesor de psihologie la Universitatea California din Los Angeles (UCLA), este considerat fondatorul tratamentului comportamental destinat tulburărilor din spectrul autist. Tratamentul Lovaas este extrem de eficient pentru majoritatea copiilor cu autism, dar în special pentru copiii care au un stil de învățare auditiv. Ceilalți elevi, care învață în mod preponderent vizual, pot beneficia de pe urma programului de comunicare dezvoltat de Nina Lovaas, Citirea și scrierea, precum și a Sistemului de comunicare prin schimb de imagini (PECS), dezvoltat de Andy Bondy și Lori Frost. Ambele programe sunt prezentate în secțiunea dedicată elevilor vizuali.
Scopul principal al profesorului Lovaas a fost să pună la dispoziția părinților mijloacele care să-i ajute să implementeze un program intensiv de tratament comportamental la domiciliu (40 de ore pe săptămână). Cartea prezintă însă interes pentru oricine dorește să cunoască modul în care învață copiii cu autism, precum și mecanismele aflate în spatele problemelor comportamentale asociate în mod frecvent cu autismul (lipsa de motivație și atenție, autostimularea, accesele de furie).
Cartea a apărut cu sprijinul lui Damian Nedescu și al Centrului Horia Moțoi.
Cuprins:
Prefată la ediţia în limba română 9
Nota redactorului 10
Prefată 11
Autori 17
Introducere 19
SECŢIUNEA 1
Concepte de bază
CAP. 1: Diagnostice, întârzieri comportamentale, excese comportamentale şi comportamente tipice 31
CAP. 2: Modelul continuităţii: Alternative la diagnostice 35
CAP. 3: Evaluarea tratamentului comportamental 45
CAP. 4: Pregătirea 52
CAP. 5: Accesele de furie excesivă şi comportamentele autoagresive 59
CAP. 6: Comportamentul autostimulator 63
CAP. 7: Probleme de motivaţie 68
CAP. 8: Probleme de atenţie 76
SECŢIUNEA 2
Inceputul tratamentului
CAP. 9: Obţinerea cooperării şi reducerea acceselor de furie 81
CAP.10: Rezumatul etapelor de bază ale tratamentului 95
CAP.11: Introducere în programele de potrivire şi imitaţie 108
CAP.12: Potrivirea şi sortarea 111
CAP. 13: Imitaţia nonverbală 122
CAP. 14: Introducere în programele de limbaj 144
CAP.15: Limbajul receptiv timpuriu 150
SECŢIUNEA 3
Primele notiuni
CAP. 16: invăţarea discriminativă 163
CAP. 17: Identificarea receptivă a obiectelor 180
CAP. 18: Identificarea receptivă a comportamentelor 188
CAP. 19: Primele abilităţi de joacă 194
CAP. 20: Arte şi lucru manual 211
CAP. 21: Abilităţile de autoservire 229
SECŢIUNEA 4
Limbajul expresiv
CAP. 22: Imitaţia verbală 255
CAP. 24: Denumirea expresivă a obiectelor 284
CAP. 24: Denumirea expresivă a comportamentelor 289
CAP. 25: Limbajul abstract timpuriu. Predarea noţiunilor de culoare, formă şi mărime 293
CAP. 26: Primele elemente de gramatică: Vreau, Văd, Am 308
CAP. 27: Prepoziţiile 317
CAP. 28: Emoţiile 326
SECŢIUNEA 5
Strategii specifice elevilor cu un stil de invătare vizual
CAP. 29: Citirea şi scrierea: o scurtă introducere 337
CAP. 30: Strategii de comunicare pentru elevii cu un stil de invăţare vizual 359
SECŢIUNEA 6
Consideraţii programatice
CAP. 31: Menţinerea abilităţilor dobândite în timpul tratamentului 377
CAP. 32: Implicarea părinţilor în tratament 381
CAP. 33: Strângerea datelor 388
ANEXA 33.A: Exemple de fişe din dosar 395
CAP. 34: Despre selectarea consultanţilor pentru programele desfăşurate la domiciliu 398
CAP. 35: Probleme frecvente de predare 404
SECŢIUNEA 7
Chestiuni legislative şi organizatorice
CAP. 36: Strategii pentru crearea organizaţiilor de părinţi dedicate intervenţiei timpurii 421
CAP. 37: Cum să asiguraţi copiilor preşcolari cu autism sau cu tulburări pervazive de dezvoltare (PDD)
o educaţie publică adecvată şi gratuită 434
CAP. 38: Note de pe front: curentul actual în chestiunea ABA 449
CAP. 39: Principiul piramidei: parteneriatul, o alternativă la litigiu 455
CAP. 40: Câteva clarificări privind proiectul UCLA Young Autism Project 470
ANEXA A: O zi obişnuită 499
ANEXA B: Cronologia programului 501
Bibliografie 503
Index 510
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu