19/07/2015

STRATEGII DIDACTICE IN EDUCATIA INCLUZIVA

Autor : Daniel Mara     
Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 2009
Editia a II-a  
Editia originala
ISBN 978-973-30-2380-7
Nr pagini : 228
Format 165 x 235
Anticariat.




Descrierea editurii:

Lucrarea urmareste sintetizarea celor mai noi teorii referitoare la dizabilitatile cognitive, la problematica atat de complexa a diagnosticului diferential si la importanta psihodiagnosticului dinamic, formativ. In partea experimentala autorul demonstreaza posibilitatile reale de activizare a potentialului de invatare, mai ales la elevii cu intelect liminar, cu pseudodeficienta mintala si la cei cu deficienta mintala usoara, pe baza predarii-invatarii diferentiate si individualizate, a programelor educative personalizate. 

Cuprins:


Cuvant inainte  4
I. Teorii actuale privind deficienta mintala  7
1.Conceptul de deficienta mintala  7
2.Clasificarile in deficienta mintala   9
3.Teorii privind deficienta mintala    11

 II. Valente educationale ale psihodiagnosticului formativ  21
1.Psihodiagnosticul formativ - scurt istoric  21
2.Conceptii actuale privind potentialul intelectual  22
   2.1.H.Gardner - Teoria inteligentelor multiple  22
   2.2.R.Sternberg - Teoria triarhica a inteligentei  22
3.Orientari actuale in psihodiagnosticul formativ: R. Feuerstein - Bateria de Evaluare a Potentialului de Invatare (LPAD)  26
   3.1.Evaluarea formativa  26
   3.2.Sensul si modul de functionare a LPAD  28
   3.3.Indicatorii si interpretarea  30
   3.4.Sensul functiilor cognitive  in LPAD  30
   3.5.Dimensiunea structurala  31

III. Teorii moderne ale invatarii   32
1.Invatarea: acceptiuni si caracteristici  32
2.Teoriile invatarii  32
   2.1.Teorii cognitive  32
   2.2.Teorii metacognitive  39

IV. Strategii de activizare a potentialului de invatare la deficientii mintali   52
1.Conceptul de strategie didactica  52
2.Activizarea potentialului de invatare  53
   2.1.Activizarea instruirii - conditie a cresterii randamentului scolar  53
   2.2.Conditii ale activizarii elevilor  54
3.Strategii activizante in educatia integrata  57
   3.1.Strategii specifice in educatia integrata  60
Strategii de invatare in clasa integrata  61

V. Conceptia integrationista-incluziva   76
1.Problematica educatiei integrate/incluzive - cadru conceptual  76
   1.1.Deficienta, incapacitate, handicap  77
   1.2.Recuperare, reabilitare  78
         1.2.1.Recuperare  78
         1.2.2.Reabilitare  79
   1.3.Cerinte educative speciale  79
   1.4.Educatia segregata, educatia integrata si educatia incluziva  80
2.Integrarea in perspectiva psihologica, pedagogica si sociologica  85
   2.1.Perspectiva psihologica  86
   2.2.Perspectiva pedagogica  86
   2.3.Perspectiva sociologica  86
3.Integrarea si incluziunea - modalitati de realizare  87
   3.1.Integrarea  87
         3.1.1.Factorii integrarii 87
         3.1.2.Formele integrarii  88
   3.2.Incluziunea  89
         3.2.1.Factorii incluziunii  90
         3.2.2.Principilul incluziunii  90
   3.3.Forme de organizare a invatamantului integrat/incluziv  91

VI. Cadrul general al cercetarii caracteristicilor cognitiv-intelectuale ale scolarilor mici cu dizabilitati cognitiv-intelectuale integrati in scoala de masa compaarativ cu cele ale scolarilor mici cu dizabilitati cognitiv-intelectuale din scoala speciala   93
1.Ipotezele si obiectivele cercetarii  93
2.Descrierea esantioanelor de scolari mici cu dizabilitati cognitiv-intelectuale integrati in scoala se masa si a celor din scoala speciala  94
3.Prezentarea metodelor de cercetare  96
4.Descrierea probelor si a procedurii de aplicare  97
             A.Metode utilizate in etapa de colectare a datelor  97
             B.Metode utilizate in etapa de interventie  100

VII. Descrierea si comentarea rezultatelor investigatiei   124
1.Prezentarea si analiza rezultatelor cercetarii  124
Esantionul experimental  124
             A.Rezultatele obtinute in urma evaluarii initiale  124
             B.Rezultatele obtinute in urma evaluarii finale  134
Esantionul de control  143
             A.Rezultatele obtinute in urma evaluarii initiale  143
             B.Rezultatele obtinute in urma evaluarii finale (prin probe de evaluare sumativa)  148
   1.Analiza corelatiilor  153
   2.Studii de caz realizate pe categoriile de copii cu dizabilitati investigate  155
   3.Concluzii generale si recomandari  200

VIII. Programul strategic de educatie integrata-incluziva in judetul Sibiu  211

Anexe  221
Bibliografie  223







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu