Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 2009
Editia a II-a
Editia originala
ISBN 978-973-30-2380-7
Nr pagini : 228
Format 165 x 235
Anticariat.
Lucrarea urmareste sintetizarea celor mai noi teorii referitoare la dizabilitatile cognitive, la problematica atat de complexa a diagnosticului diferential si la importanta psihodiagnosticului dinamic, formativ. In partea experimentala autorul demonstreaza posibilitatile reale de activizare a potentialului de invatare, mai ales la elevii cu intelect liminar, cu pseudodeficienta mintala si la cei cu deficienta mintala usoara, pe baza predarii-invatarii diferentiate si individualizate, a programelor educative personalizate.
Cuprins:
Cuvant inainte 4
I. Teorii actuale privind deficienta mintala 7
1.Conceptul de deficienta mintala 7
2.Clasificarile in deficienta mintala 9
3.Teorii privind deficienta mintala 11
II. Valente educationale ale psihodiagnosticului formativ 21
1.Psihodiagnosticul formativ - scurt istoric 21
2.Conceptii actuale privind potentialul intelectual 22
2.1.H.Gardner - Teoria inteligentelor multiple 22
2.2.R.Sternberg - Teoria triarhica a inteligentei 22
3.Orientari actuale in psihodiagnosticul formativ: R. Feuerstein - Bateria de Evaluare a Potentialului de Invatare (LPAD) 26
3.1.Evaluarea formativa 26
3.2.Sensul si modul de functionare a LPAD 28
3.3.Indicatorii si interpretarea 30
3.4.Sensul functiilor cognitive in LPAD 30
3.5.Dimensiunea structurala 31
III. Teorii moderne ale invatarii 32
1.Invatarea: acceptiuni si caracteristici 32
2.Teoriile invatarii 32
2.1.Teorii cognitive 32
2.2.Teorii metacognitive 39
IV. Strategii de activizare a potentialului de invatare la deficientii mintali 52
1.Conceptul de strategie didactica 52
2.Activizarea potentialului de invatare 53
2.1.Activizarea instruirii - conditie a cresterii randamentului scolar 53
2.2.Conditii ale activizarii elevilor 54
3.Strategii activizante in educatia integrata 57
3.1.Strategii specifice in educatia integrata 60
Strategii de invatare in clasa integrata 61
V. Conceptia integrationista-incluziva 76
1.Problematica educatiei integrate/incluzive - cadru conceptual 76
1.1.Deficienta, incapacitate, handicap 77
1.2.Recuperare, reabilitare 78
1.2.1.Recuperare 78
1.2.2.Reabilitare 79
1.3.Cerinte educative speciale 79
1.4.Educatia segregata, educatia integrata si educatia incluziva 80
2.Integrarea in perspectiva psihologica, pedagogica si sociologica 85
2.1.Perspectiva psihologica 86
2.2.Perspectiva pedagogica 86
2.3.Perspectiva sociologica 86
3.Integrarea si incluziunea - modalitati de realizare 87
3.1.Integrarea 87
3.1.1.Factorii integrarii 87
3.1.2.Formele integrarii 88
3.2.Incluziunea 89
3.2.1.Factorii incluziunii 90
3.2.2.Principilul incluziunii 90
3.3.Forme de organizare a invatamantului integrat/incluziv 91
VI. Cadrul general al cercetarii caracteristicilor cognitiv-intelectuale ale scolarilor mici cu dizabilitati cognitiv-intelectuale integrati in scoala de masa compaarativ cu cele ale scolarilor mici cu dizabilitati cognitiv-intelectuale din scoala speciala 93
1.Ipotezele si obiectivele cercetarii 93
2.Descrierea esantioanelor de scolari mici cu dizabilitati cognitiv-intelectuale integrati in scoala se masa si a celor din scoala speciala 94
3.Prezentarea metodelor de cercetare 96
4.Descrierea probelor si a procedurii de aplicare 97
A.Metode utilizate in etapa de colectare a datelor 97
B.Metode utilizate in etapa de interventie 100
VII. Descrierea si comentarea rezultatelor investigatiei 124
1.Prezentarea si analiza rezultatelor cercetarii 124
Esantionul experimental 124
A.Rezultatele obtinute in urma evaluarii initiale 124
B.Rezultatele obtinute in urma evaluarii finale 134
Esantionul de control 143
A.Rezultatele obtinute in urma evaluarii initiale 143
B.Rezultatele obtinute in urma evaluarii finale (prin probe de evaluare sumativa) 148
1.Analiza corelatiilor 153
2.Studii de caz realizate pe categoriile de copii cu dizabilitati investigate 155
3.Concluzii generale si recomandari 200
VIII. Programul strategic de educatie integrata-incluziva in judetul Sibiu 211
Anexe 221
Bibliografie 223
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu