Autor : Daniela Ion Barbu
Editura Didactica si Pedagogica (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Idei pedagogice contemporane
An
aparitie : 2009
ISBN
978-973-30-2458-3
Nr
pagini : 200
Format 147
x 205
Pret : 24 lei
Descriere:
Prin specificul sau, scoala poate fi considerata o organizatie in cadrul careia climatul constituie , alaturi de cultura si de management , o variabila esentiala, care influenteaza calitatea activitatii si performantele cadrelor didactice si elevilor.
Cuprins:
Prefata /3
I. ABORDAREA SCOLII DIN PERSPECTIVA ORGANIZATIONALA /3
1.Organizatiile - repere teoretice cu aplicatie la organizatia scolara /3
2.Organizatia scolara - abordari si perspective /8
2.1. Structura formala a scolii /9
2.1.1. Organizatia scolara din perspectiva birocratica /10
2.2. Structura informala a scolii /16
2.2.1. Implicatii ale organizarii informale la nivelul scolii /18
2.2.2. "Dezvoltatrea organizationala" a scolii /20
2.3. Interactiunea formal-informal in organizarea scolii /23
3.Cultura organizatiei scolare /24
3.1. Cultura organizationala - note definitorii /24
3.2. Nivelele culturii organizationale /26
3.3. Factorii care influenteaza cultura organizationala /27
3.4. Specificul culturii scolii /28
3.5. Relatia cultura - climat in analiza scolii /32
II. CLIMATUL ORGANIZATIEI SCOLARE /35
1. Climatul organizational /35
1.1. Delimitari terminologice : climat, moral, atmosfera /35
1.2. Climatul organizational - precizari conceptuale /37
1.3. Caracteristicile climatului organizational /39
2. Climatul organizatiei scolare /41
2.1. Climatul scolii - definitie si abordari /42
2.2. Dimensiunile climatului organizatiei scolare /45
2.2.1. Dimensiunea structurala /45
2.2.2. Dimensiunea instrumental cognitiva /46
2.2.3. Dimensiunea socio-afectiva
2.2.4. Dimensiunea motivational-atitudinala 47
2.2.5. Dimensiunea anticipativa /48
3. Studii si abordari ale climatului organizatiei scolare /49
3.1. Climatul scolii si performantele elevilor /49
3.2. Masurarea climatului scolii /51
3.2.1. Modalitati de masurare a climatului scolar /52
3.2.2. Instrumente de masurare a climatului scolii /54
3.3. Tipologia climatului scolar /60
3.3.1. Axa deschis-inchis /60
3.3.2. Axa participativ-explorator /63
3.3.3. Axa uman-custodial /64
3.4. "Sanatatea organizationala" ca indicator al calitatii climatului scolii /65
3.4.1. Inventarul sanatatii organizationale (O.H.I.) /67
III. MANAGEMENTUL EDUCATIONAL SI CLIMATUL SCOLII /73
1. Managementul educational si leadership /73
1.1. Conceptul de managementul educational /73
1.2. Natura si intelesul leadership-ului educational /78
2. Noi roluri si functii manageriale in cadrul organizatiei scolare /81
2.1. Clasic si modern in definirea rolurilor si functiilor manageriale /82
2.2. Directorul - lider pedagogic /86
2.3. Directorul ca agent al schimbarii /88
2.3.1. Rolul directorului scolar in procesul schimbarii /89
2.3.2. Relatia dintre climatul scolii si schimbarea educationala /91
2.4. Calitatea de diagnostician a directorului scolar /93
2.5. Directorul - furnizor de valori morale /95
3. Stilurile manageriale si climatul scolii /96
3.1. Conceptul de stil managerial /96
3.2. Efectele stilurilor manageriale asupra calitatii climatului scolii /98
3.2.1. Teoriile stilului managerial centrate pe trasaturile de caracter ale liderului /99
3.2.2. Teoriile stilului managerial orientate pe comportamentul liderului /100
3.2.3. Teoriile situationale privind stilul managerial /100
3.3. Rolul managerului scolar in determinarea climatului organizational /117
Descriere:
Prin specificul sau, scoala poate fi considerata o organizatie in cadrul careia climatul constituie , alaturi de cultura si de management , o variabila esentiala, care influenteaza calitatea activitatii si performantele cadrelor didactice si elevilor.
Cuprins:
Prefata /3
I. ABORDAREA SCOLII DIN PERSPECTIVA ORGANIZATIONALA /3
1.Organizatiile - repere teoretice cu aplicatie la organizatia scolara /3
2.Organizatia scolara - abordari si perspective /8
2.1. Structura formala a scolii /9
2.1.1. Organizatia scolara din perspectiva birocratica /10
2.2. Structura informala a scolii /16
2.2.1. Implicatii ale organizarii informale la nivelul scolii /18
2.2.2. "Dezvoltatrea organizationala" a scolii /20
2.3. Interactiunea formal-informal in organizarea scolii /23
3.Cultura organizatiei scolare /24
3.1. Cultura organizationala - note definitorii /24
3.2. Nivelele culturii organizationale /26
3.3. Factorii care influenteaza cultura organizationala /27
3.4. Specificul culturii scolii /28
3.5. Relatia cultura - climat in analiza scolii /32
II. CLIMATUL ORGANIZATIEI SCOLARE /35
1. Climatul organizational /35
1.1. Delimitari terminologice : climat, moral, atmosfera /35
1.2. Climatul organizational - precizari conceptuale /37
1.3. Caracteristicile climatului organizational /39
2. Climatul organizatiei scolare /41
2.1. Climatul scolii - definitie si abordari /42
2.2. Dimensiunile climatului organizatiei scolare /45
2.2.1. Dimensiunea structurala /45
2.2.2. Dimensiunea instrumental cognitiva /46
2.2.3. Dimensiunea socio-afectiva
2.2.4. Dimensiunea motivational-atitudinala 47
2.2.5. Dimensiunea anticipativa /48
3. Studii si abordari ale climatului organizatiei scolare /49
3.1. Climatul scolii si performantele elevilor /49
3.2. Masurarea climatului scolii /51
3.2.1. Modalitati de masurare a climatului scolar /52
3.2.2. Instrumente de masurare a climatului scolii /54
3.3. Tipologia climatului scolar /60
3.3.1. Axa deschis-inchis /60
3.3.2. Axa participativ-explorator /63
3.3.3. Axa uman-custodial /64
3.4. "Sanatatea organizationala" ca indicator al calitatii climatului scolii /65
3.4.1. Inventarul sanatatii organizationale (O.H.I.) /67
III. MANAGEMENTUL EDUCATIONAL SI CLIMATUL SCOLII /73
1. Managementul educational si leadership /73
1.1. Conceptul de managementul educational /73
1.2. Natura si intelesul leadership-ului educational /78
2. Noi roluri si functii manageriale in cadrul organizatiei scolare /81
2.1. Clasic si modern in definirea rolurilor si functiilor manageriale /82
2.2. Directorul - lider pedagogic /86
2.3. Directorul ca agent al schimbarii /88
2.3.1. Rolul directorului scolar in procesul schimbarii /89
2.3.2. Relatia dintre climatul scolii si schimbarea educationala /91
2.4. Calitatea de diagnostician a directorului scolar /93
2.5. Directorul - furnizor de valori morale /95
3. Stilurile manageriale si climatul scolii /96
3.1. Conceptul de stil managerial /96
3.2. Efectele stilurilor manageriale asupra calitatii climatului scolii /98
3.2.1. Teoriile stilului managerial centrate pe trasaturile de caracter ale liderului /99
3.2.2. Teoriile stilului managerial orientate pe comportamentul liderului /100
3.2.3. Teoriile situationale privind stilul managerial /100
3.3. Rolul managerului scolar in determinarea climatului organizational /117
IV.INVESTIGAREA SI OPTIMIZAREA CALITATII CLIMATULUI SCOLII /120
1. Necesitatea investigarii climatului organizational /120
2. Modalitati de investigare a calitatii climatului scolii /121
2.1. Repere utile pentru studiul climatului organizational /121
2.2. Metodologia cercetarii climatului scolii /123
2.2.1.Metode calitative /124
2.2.2. Metode cantitative /125
2.3. Analiza statistica si interpretarea datelor /132
3. Relatia management - climat, in termeni de satisfactie profesionala /137
3.1. Satisfactia la locul de munca /137
3.1.1. Factorii care determina gradul de satisfactie profesionala /138
3.1.2. Studii cu privire la relatia dintre stilul managerial si satisfactia profesionala /139
3.2. Efectele stilului managerial asupra calitatii climatului scolii si satisfactia profesionala /143
3.2.1. Perceptiile profesorilor in termeni de climat organizational si satisfactie profesionala /143
3.2.2. Relatia dintre componentele climatului scolar /149
3.2.3. Relatia dintre dimensiunile satisfactiei profesionale /151
3.2.4. Corelatia dintre dimensiunile climatului scolar si nivelul satisfactiei profesionale /152
3.2.5. Relatia: stil managerial - climat - satisfactie la locul de munca /155
3.2.6. Nivelul satisfactiei profesionale raportat la datele personale /159
3.3. Concluzii si recomandari /160
4. Reprezentarile managerului scolar in campul climatului organizational /162
4.1. Reprezentarea rolului de manager scolar /163
4.2. Perceptia stilului managerial si atentia acordata climatului organizational /165
4.3. Reprezentarea caracteristicilor climatului organizatiei scolare /166
4.3.1. Reprezentarea climatului deschis /167
4.3.2. Reprezentarea climatului inchis /168
4.4. Perceptia influentei directorilor asupra calitatii climatului scolar /169
4.5. Concluzii si recomandari /170
5. Optimizarea calitatii climatului organizatiei scolare /172
5.1. Etapele procesului de optimizare a climatului scolii /173
5.2. Tehnici de identificare a prioritatilor in campul optimizarii calitatii vietii scolare /176
5.3. Indicatori pentru dezvoltarea unui climat pozitiv al scolii /178
CONCLUZII /180
ANEXE /184
BIBLIOGRAFIE /192
ANEXE /184
BIBLIOGRAFIE /192
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu