Autor : Nicolae Lungu
Editura Fundaţiei România de Mâine
An aparitie : 2004
Editia a IV-a
ISBN 978-973-725-582-872-4
Nr pagini : 264
Format 130 x 205
Anticariat.
ISBN 978-973-725-582-872-4
Nr pagini : 264
Format 130 x 205
Anticariat.
Prefaţă 11
I. BAZELE TEORETICE ȘI METODOLOGICE ALE EXPERIMENTULUI
1. Raportul dintre obiect și metodă în știinţă 13
2. Metoda experimentală în psihologie 14
3. Modelarea experimentală 18
3.1. Variabile implicate în experiment 19
3.2. Controlul variabilelor 23
4. Componentele cercetării experimentale (proiectul experimental) 25
4.1. Stabilirea ipotezei 25
4.2. Organizarea experimentului: selecţia subiecţilor și tipurile de experiment 26
4.3. Tipuri de experiment 28
4.4. Prelucrarea și interpretarea datelor 29
5. Test și experiment 30
5.1. Validarea testului 31
1. Raportul dintre obiect și metodă în știinţă 13
2. Metoda experimentală în psihologie 14
3. Modelarea experimentală 18
3.1. Variabile implicate în experiment 19
3.2. Controlul variabilelor 23
4. Componentele cercetării experimentale (proiectul experimental) 25
4.1. Stabilirea ipotezei 25
4.2. Organizarea experimentului: selecţia subiecţilor și tipurile de experiment 26
4.3. Tipuri de experiment 28
4.4. Prelucrarea și interpretarea datelor 29
5. Test și experiment 30
5.1. Validarea testului 31
II. TEHNICI PSIHOFIZIOLOGICE ÎN PSIHOLOGIE
1. Componentele neurofiziologice ale activităţii psihice 34
1.1. Electroencefalografia (EEG) 36
1.1.2. Model experimental de utilizare a EEG în psihologie 39
1.2. Pneumografia 40
1.3. Modificările circulatorii 41
1.4. Cronaximetria 43
1.5. Electromiografia (EMG) 44
1.6. Reacţia electrodermală (RED) 44
1.7. Tehnici poligraf 46
1.7.1. Tehnicile poligraf în cercetarea judiciară 47
1.7.2. Tehnicile poligraf în studiul personalităţii 50
2. Timpul de reacţie (TR) 54
2.1. Valoarea teoretică și practică a timpului de reacţie 54
2.2. Tehnici de măsurare a timpului de reacţie 56
2.3. Clasificarea timpului de reacţie 59
2.4. Factori care influenţează timpul de reacţie 61
III. ELEMENTE DE PSIHOFIZICĂ
1. Psihofizica obiectivă 64
2. Psihofizica subiectivă 65
3. Praguri senzoriale 66
3.1. Pragul absolut 66
3.2. Pragul diferenţial 61
3.3. Pragul superior 67
4. Principalele metode ale psihofizicii obiective 67
4.1. Metoda reproducerii sau erorii medii 67
4.2. Metoda limitelor sau variaţiilor minime 68
4.3. Metoda constanţei (stimulilor constanţi sau cazurilor adevărate și false) 70
4.4. Funcţia psihometrică 70
IV. INTEROCEPŢIA
1. Senzaţii interne 72
1.1. Senzaţiile de foame 73
1.2. Senzaţia de sete 75
1.3. Senzaţia de greaţă 75
1.4. Senzaţia de durere viscerală 75
1.4.1. Clasificarea durerii interne 76
1.4.2. Factori care pot provoca durerea 76
1.4.3. Psihologia durerii interne 77
2. Senzaţiile kinestezice (de mișcare) 78
3. Senzaţiile statice (sau de echilibru) 78
V. RECEPŢIA GUSTATIVĂ ȘI OLFACTIVĂ
1. Gustul 80
1.1. Structura analizatorului gustativ 80
1.2. Tipurile de senzaţii gustative 81
1.3. Procedee pentru determinarea sensibilităţii gustative 82
2. Mirosul 83
2.1. Structura receptorilor olfactivi 83
2.2. Stimularea olfactivă . 84
2.3. Structura chimică a substanţelor olfactogene 85
2.4. Teorii asupra mecanismului olfacţiei 87
2.5. Clasificarea mirosurilor 88
2.6. Senzaţii care însoţesc mirosul 90
2.7. Metode pentru determinarea pragurilor olfactive 90
2.8. Adaptarea olfactivă . 93
2.9. Antrenamentul gusto-olfactiv 93
VI. RECEPŢIA CUTANATĂ
1. Consideraţii generale 94
2. Mecanismul fiziologic al recepţiei cutanate 95
3. Tipuri de senzaţii cutanate 95
3.1. Senzaţiile tactile (atingere, presiune și vibratile) 95
3.1.2. Posibilităţi de determinare a sensibilităţii senzoriale tactile 96
3.2. Senzaţiile de temperatură 99
3.2.1. Măsurarea sensibilităţii termice 101
3.3. Senzaţiile de durere superficială (cutanată) 102
3.3.1. Posibilităţi de măsurare a sensibilităţii dureroase 103
4. Localizarea (topognozia) senzaţiilor cutanate 104
VII. RECEPŢIA VIZUALĂ
1. Sensibilitatea vizuală 105
1.1. Elementele constitutive ale ochiului 105
1.2. Elemente de psihofiziologie a vederii 106
1.2.1. Formarea imaginii pe retină 106
1.2.2. Conducerea influxului nervos 108
1.2.3. Proiecţia corticală 109
1.2.4. Baza fotochimică a vederii 110
1.2.5. Fenomenele bioelectrice din ochi 111
1.3. Posibilităţi de determinare a sensibilităţii vizuale 111
1.3.1. Suportul teoretic al măsurătorilor 111
1.3.2. Elemente de fizică a luminii 112
1.3.3. Determinarea pragurilor vizuale 114
1.4. Acuitatea vizuală . 115
1.4.1. Procedee experimentale pentru determinarea acuităţii vizuale 117
1.5. Adaptarea vizuală 118
2. Sensibilitatea cromatică 120
2.1. Spectrul cromatic: caracteristici 120
2.2. Sensibilitatea cromatică a ochiului 122
2.3. Teoriile privind natura și mecanismul sensibilităţii cromatice 123
2.4. Amestecul culorilor 125
2.5. Procedee experimentale pentru investigarea sensibilităţii cromatice 127
2.5.1. Studiul tonalităţii cromatice 127
2.5.2. Studiul saturaţiei 127
2.5.3. Determinarea tulburărilor sensibilităţii cromatice 127
2.6. Câmpul vizual și vederea binoculară 131
2.6.1. Câmpul vizual și determinarea lui 131
2.6.2. Vederea stereoscopică (binoculară) și demonstrarea ei 133
2.7. Adaptarea sensibilităţii cromatice 133
2.8. Imagini consecutive 134
2.8.1. Imaginea consecutiv-pozitivă 134
2.8.2. Imaginea consecutiv-negativă 134
2.9. Contrastul cromatic 135
2.10. Aplicaţiile cromosensibilităţii în activitatea practică 136
2.10.1. Efectele culorilor asupra personalităţii 136
2.10.2. Caracteristicile culorilor primare și rezonanţa lor afectivă 137
2.10.3. Vârsta, sexul și efectul termic al culorilor 137
2.10.4. Culoare și muncă 139
2.10.5. Recomandări pentru utilizarea culorilor în activitatea industrială 140
VIII. RECEPŢIA AUDITIVĂ
1. Structura morfofuncţională a urechii 141
2. Elemente de acustică 143
2.1. Oscilaţii acustice 143
2.2. Frecvenţa oscilaţiilor acustice 144
2.3. Intensitatea oscilaţiilor acustice și nivelul de tărie a sunetelor 145
2.4. Reflexia oscilaţiilor 148
2.5. Defazajul, rezonanţa și bătaia oscilaţiilor 149
3. Conducerea oscilaţiilor acustice 152
3.1. Teoria rezonanţei auzului 154
3.2. Conducerea osoasă și teoria lui Wever și Bray 155
4. Metode de determinare a sensibilităţii auditive 156
4.1. Acumetria fonică și acumetria instrumentală 156
4.2. Examenul cu dispozitive speciale 157
4.3. Audiometria 158
4.4. Diferenţierea sunetelor în raport cu înălţimea 160
4.5. Diferenţierea sunetelor în raport cu timbrul 161
4.6. Diferenţierea sunetelor în raport cu durata 162
5. Tipuri de surditate 162
6. Determinarea localizării spaţiale a sunetelor 163
6.1. Localizarea auditivă 163
6.2. Modele experimentale pentru localizarea sonospaţială 165
7. Adaptarea auditivă și aplicaţii practice 168
7.1. Dinamica sensibilităţii auditive ca efect al adaptării 168
7.2. Efectele zgomotului asupra sensibilităţii auditive 169
7.3. Modalităţi de atenuare a zgomotului 171
IX. PERCEPŢIA ÎNSUȘIRILOR SPAŢIALE ALE OBIECTELOR
1. Percepţia mărimii 172
2. Percepţia formei 174
3. Desprinderea figurii de fond 178
3.1. Figurile duble 179
3.2. Camuflajul 181
4. Percepţia de adâncime 182
5. Orientarea în spaţiu 184
6. Percepţia timpului 186
6.1.Timp biologic și timp psihologic 186
6.2. Orientarea temporală 187
6.3. Perceperea succesiunii 187
6.4. Perceperea și aprecierea duratelor 188
6.5. Metode de cercetare a percepţiei timpului 189
6.5.1. Timp vid și timp plin 189
6.5.2. Evaluarea verbală 189
6.5.3. Evaluarea prin reproducere 189
6.5.4. Evaluarea prin producere 189
6.6. Influenţa farmacodinamică a unor droguri asupra percepţiei timpului 190
7. Percepţia mișcării 191
8. Iluziile perceptive 193
8.1. Teoria montajului 194
8.2. Tipuri de iluzii perceptive 194
8.3. Iluzii optico-geometrice 196
8.4. Iluzia de mișcare 198
8.4.1. Mișcarea aparentă 198
8.4.2. Modelul lui Wertheimer 199
8.4.3. Iluzia care afectează forma mișcării (fenomenul Pulfrich) 200
8.4.4. Iluzia care afectează forma mobilului (efectul Auersperg-Buhrmester) .... 200
8.4.5. Iluzia de amplitudine a mișcării 200
X. ATENŢIA
1. Complexitatea fenomenologică a atenţiei 201
1.1. Motivaţie și prosexigenie 202
1.2. Reacţia de orientare 203
2. Modelarea experimentală a particularităţilor atenţiei 204
2.1. Stabilitatea atenţiei 204
2.2. Volumul atenţiei 205
2.3. Distribuţia atenţiei 205
2.4. Deplasarea atenţiei 205
2.5. Distragerea atenţiei 206
2.6. Probe speciale de atenţie 206
3. Supravegherea tablourilor de comandă; vigilenţă și atenţie 213
3.1. Fluctuaţiile atenţiei 213
3.2. Fluctuaţiile performanţelor 214
3.3.Modele experimentale pentru studiul detecţiei și urmăririi semnalelor 215
3.4. Condiţii experimentale în sarcinile de detecţie 215
3.5. Măsurarea performanţelor în probele de vigilenţă 216
XI . GÂNDIREA ȘI LIMBAJUL
1. Gândirea 217
1.1. Școli psihologice și modele experimentale preferate 217
1.2. Cercetări experimentale privind studiul noţiunilor 219
1.2.1. Metode privind însușirea noţiunilor 219
1.2.2. Condiţii care pot favoriza sau frâna formarea noţiunilor 222
1.3. Modele experimentale pentru cercetarea proceselor și operaţiilor gândirii 223
1.3.1. Rezolvarea de probleme 231
1.3.2. Dificultăţi în rezolvarea de probleme: fixitatea funcţională și fixitatea metodei 233
1.3.3. Modele de probleme pentru cercetarea experimentală a perspicacităţii și raţionamentului logico-matematic 233
2. Limbajul 235
2.1. Consideraţii teoretice și metodologice 235
2.2. Elemente de morfofiziologie a fonaţiei 238
2.3. Componentele sonore și semantice ale vorbirii 239
2.3.1. Componenta sonoră (acustică) 240
2.3.2. Componenta semantică 242
2.3.3. Direcţiile de cercetare experimentală a limbajului 242
XII. MEMORIA
1. Consideraţii teoretice și metodologice 248
2. Bazele neurofiziologice și biochimice ale memoriei 248
3. Cercetarea experimentală a memoriei 252
3.1. Metode de investigare a memoriei 252
3.2. Aparate utilizate în studiul memoriei (mnemometrele) 257
Bibliografie 259
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu