Autor :Petru Lisievici (coord.),Mihaela Ţăranu,Roxana Tudorică Editura Fundatiei Romania de Maine
An aparitie :2005 ISBN 973-725-347-7
Nr pagini : 160
Format 16/61x86
Anticariat.
Cuprins:
I. INTRODUCERE ÎN PEDAGOGIE ... 13
DEFINIŢII
ALE EDUCAŢIEI (Prof. univ. dr. PETRU LISIEVICI) ... 13
EVOLUŢIA
CONCEPŢIILOR DESPRE EDUCAŢIE
Prof. univ. dr. PETRU LISIEVICI)..15
FORMELE
EDUCAŢIEI (Prof. univ. dr. PETRU LISIEVICI)
……17
Educaţia formală .…17
Educaţia nonformală.…17
Educaţia informală .…18
PEDAGOGIA
ŞI ŞTIINŢELE EDUCAŢIEI (Lector
univ. dr. MIHAELA ŢĂRANU) .…18
PROBLEMATICA
EDUCAŢIEI CONTEMPORANE(Prof.
univ. dr. PETRU LISIEVICI) 20
Presiuni şi provocări …20
Creşterea rapidă a nevoii de
educaţie .…20
Restricţii financiare .…21
Evoluţii pe piaţa forţei de muncă …21
Modificarea structurilor şi
persistenţa inegalităţilor .…22
Mutaţii în planificarea şi
politicile educaţionale .…22
Cooperarea internaţională .… 22
Rapiditatea evoluţiilor ştiinţifice
şi tehnologice …23
Răspunsuri ale educaţiei la
provocările lumii contemporane .…24
Educaţia permanentă .….24
Autoeducaţia ...25
Asumarea responsabilităţii pentru
succesul educaţional .……26
Utilizarea concepţiei curriculare .…29
DOMENIILE
EDUCAŢIEI .…30
Educaţia intelectuală (Prof. univ.
dr. PETRU LISIEVICI)…..30
Educaţia morală (Prof. univ. dr.
PETRU LISIEVICI).…32
Matricea valorilor …34
Ierarhizarea valorilor …35
Educaţia tehnologică (Prof. univ.
dr. PETRU LISIEVICI)… 36
Alte domenii ale educaţiei (Lector
univ. dr. ROXANA TUDORICĂ)38
Educaţia profesională .…38
Educaţia estetică 39
Educaţia fizică 40
Educaţia civică 40
Educaţia religioasă 40
Noile
educaţii (Lector univ. dr. MIHAELA ŢĂRANU) 41
Educaţia pentru pace şi cooperare 42
Educaţia pentru participare şi
democraţie 42
Educaţia pentru respectarea
drepturilor fundamentale ale omului 43
Educaţia ecologică 44
Educaţia economică şi casnică
modernă 44
Educaţia pentru comunicare şi
mass-media 45
Educaţia interculturală 45
Educaţia globală 46
INSTITUŢIILE
EDUCAŢIEI (Prof. univ. dr. PETRU
LISIEVICI)... 47
Şcoala48
Familia49
Societatea comercială52
II.TEORIA
ŞI METODOLOGIA CURRICULUM-ULUI56
CURRICULUM:
COMCEPŢII ŞI DEFINIŢII (Prof.
univ. dr. PETRU LISIEVICI) 56
Viziunea curriculară contemporană57
Curriculum central 58
Conţinut şi curriculum59
CURRICULUM-PERSPECTIVE
DE ANALIZĂ (Lector univ. dr. MIHAELA ŢĂRANU)
64
Concepte-cheie în analiza
curriculară65
Delimitări conceptuale 65
Tipuri de curriculum 66
COMPONENTELE
NODALE ALE CURRICULUM-ULUI (Lector
univ. dr. MIHAELA ŢĂRANU) 67
Finalităţile67
Conţinutul învăţământului 69
Selecţia conţinuturi lor: sursele şi
criteriile de pertinenţă 70
Timpul de învăţare72
PRODUSELE
CURRICULARE (Lector univ. dr. MIHAELA ŢĂRANU)
74
Planul-cadru de învăţământ 74
Programele şcolare75
Manualele şcolare76
Materialele suport (curriculum de
suport)76
TENDINŢE
IN ORGANIZAREA CONŢINUTURILOR (Lector univ. dr. MIHAELA ŢĂRANU) 77
Monodisciplinaritatea77
Multidisciplinaritatea77
Pluridisciplinaritatea77
Transdisciplinaritatea77
lnterdisciplinaritatea78
Organizarea modulară78
Abordarea integrată a disciplinelor 78
EVALUAREA
CURRICULUM-ULUI (Prof. univ. dr. PETRU LISIEVICI)
79
Rezultate de învăţare semnificative
pentru curriculum79
Calităţi ale unui bun curriculum81
Extensie 81
Echilibru 82
Relevanţă 82
Diferenţiere 82
Progresie şi continuitate 82
Criterii de evaluare curriculară 83
III.
TEORIA ŞI METODOLOGIA INSTRUIRII
85
CONCEPTE
FUNDAMENTALE ALE INSTRUIRII (Prof.
univ. dr. PETRU LISIEVICI) 85
Proces de învăţământ 85
Instruire85
Predare 85
învăţare 86
Evaluare 87
MODELE
ALE INSTRUIRII.Lecţia tradiţională (Lector univ.
dr. ROXANA TUDORICĂ) 89
Demersuri de optimizare a modelului
lecţiei tradiţionale 93
MODELUL
MODULAR (Prof. univ. dr. PETRU LISIEVICI)
94
METODE
DE INSTRUIRE (Prof. univ. dr. PETRU
LISIEVICI)... 101
Metoda expunerii 101
Avantaje şi dezavantaje ale
utilizării expunerii 101
Pregătirea expunerii 102
Tehnici caracteristice pentru
expunere 103
Metoda discuţiei dirijate106
Avantajele utilizării metodei
discuţiei dirijate 107
Pregătirea unei discuţii dirijate
107
Tehnici caracteristice pentru metoda
discuţiei dirijate 108
Metoda dialogului 109
Avantaje şi dezavantaje ale
utilizării metodei dialogului 109
Tehnici caracteristice pentru metoda
dialogului 109
Metoda problematizării 111
Avantajele utilizării metodei
problematizării 111
Tehnici caracteristice pentru metoda
problematizării 111
Metoda demonstrării 113
Tipologia demonstrării 113
Tehnici ale demonstrării 114
STILURI
DE COMUNICARE DIDACTICĂ ŞI COMPETENŢE EDUCAŢIONALE ALE CADRULUI DIDACTIC (Lector univ. dr. ROXANA TUDORICĂ) 115
Competenţele educaţionale ale
cadrului didactic119
IV.
TEORIA ŞI METODOLOGIA EVALUĂRII (Prof. univ. dr. PETRU LISIEVICI) 120
CONCEPTE
FUNDAMENTALE ALE EVALUĂRII 120
Măsurarea120
Aprecierea120
Judecata expertă120
Teste educaţionale121
TIPOLOGIA
TESTELOR DE CUNOŞTINŢE 121
Criteriul specificitate: teste
integrative şi punctuale121
Criteriul obiectivitate: teste
obiective şi subiective122
Criteriul utilitate: diagnostic,
succes educaţional, plasament,capacitate123
Testul diagnostic (formativ) 123
Testul de succes educaţional
(sumativ) 123
Testul de plasament 124
Testul de capacitate (proficiency)124
CALITĂŢI
METROLOGICE ALE TESTELOR DE CUNOŞTINŢE...
125
Validitatea125
Validitatea de construct 125
Validitatea de conţinut 125
Validitatea concurentă 126
Validitatea predictivă 126
Validitatea de faţadă (face
validity)126
Factori care pot afecta validitatea
unui test 127
Fidelitatea130
Factori care influenţează
fidelitatea 130
TEHNICI
DE TESTARE 133
Consideraţii generale133
Tehnica răspunsului scurt 134
Avantaje şi limite ale utilizării
tehnicii 135
Utilizare 135
Recomandări pentru construirea
itemilor, utilizând tehnica răspunsului scurt 136
Tehnica alegerii duale138
Avantaje şi limite ale utilizării
tehnicii 138
Utilizare 139
Tehnica perechilor 142
Avantaje şi limite ale utilizării
tehnicii 143
Utilizare 143
Recomandări pentru construirea
itemilor, utilizând tehnica perechilor 144
Tehnica alegerii multiple144
Avantaje şi limite ale utilizării
tehnicii 145
Utilizare 146
Recomandări pentru construirea
itemilor, utilizând tehnica alegerii multiple 147
Tehnica răspunsului deschis150
Varietăţi ale tehnicii 150
Utilizare 151
Avantaje şi limite ale utilizării
tehncii 151
Recomandări pentru construirea unor
itemi utilizând tehnica
răspunsului deschis 152
Recomandări privind cotarea
răspunsurilor 153
EVALUAREA
UNUI TEST DE CUNOŞTINŢE 155
Check-list pentru evaluarea unui
test de cunoştinţe155
Secţiunea 1. Repere conceptuale ale
testului 155
Secţiunea 2. Calitatea tehnică a
testului 155
REFERINŢE
BIBLIOGRAFICE …158
BIBLIOGRAFIE
RECOMANDATĂ …160.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu