Autor : Corina Kilian, Ion Albulescu
Editura Presa Universitara Clujeana (click pentru a accesa editura)
Colectia Paedagogia
An
aparitie :2009
ISBN
978-973-610-906-5
Nr
pagini : 128
Format 130
x 200
Anticariat.
Descriere:
Sindromul Deficitului Atenţional şi al Hiperactivităţii (ADHD) reprezintă una dintre cele mai des întâlnite afecţiuni comportamentale în rândul copiilor şi adolescenţilor. Disfuncţiile şi tulburările pe care le presupune acest sindrom au un caracter evolutiv şi pot deveni o problemă, dacă nu sunt abordate într-un mod adecvat. Părinţii acestor copii, precum şi cadrele didactice, trebuie să se informeze în legătură cu simptomele sindromului, pentru a putea ajuta copilul încă de la o vârstă fragedă şi pentru a evita persistenţa şi manifestarea lor la maturitate. În această lucrare s-au evidenţiat importanţa pe care o are atât aplicarea unor strategii terapeutice destinate copilului cu sindromul ADHD, strategii clasice cu tradiţie îndelungată (terapia cognitiv comportamentală), cât şi a unor strategii de terapie alternative (art-terapia, terapia prin muzică, terapia prin mişcare), care se bucură de o recunoaştere din ce în ce mai mare în rândul specialiştilor. Pe lângă rolul unor astfel de terapii în ameliorarea sau chiar înlăturarea simptomelor ADHD-ului, s-a dorit evidenţiat rolul important pe care îl are educarea copiilor cu acest sindrom, încă din perioada preşcolară. Astfel, s-a insistat asupra educării creativităţii copilului cu ADHD, dar şi asupra optimizării relaţiilor pedagogice cu acesta, care ar trebui să devină una din responsabilităţile cadrului didactic.
Cuprins:
Cuvant inainte /7
I. Sindromul ADHD /9
1. Caracterizare generala /9
2. Tipologie si cauze /11
3. Instalarea comportamentului hiperactiv /13
4. Diagnosticarea sindromului ADHD /14
II. Terapia sindromului ADHD /17
1. Pregatirea pentru terapie si asigurarea conditiilor externe de reusita /17
2. Tipuri de terapii /21
Terapia cognitiv-comportamentala /22
Training-ul rezolvarii problemelor /26
Terapia prin mediere artistica /28
Terapia psihosomatica /38
Terapia medicamentoasa /43
III. Solutii pedagogice /49
1. Respectarea particularitatilor copilului cu ADHD /49
2. Utilizarea metodelor activ-participative /56
3. Activitatile de grup /67
4. Parteneriatul scoala-familie in educarea copiilor cu ADSH /72
IV. Educarea creativitatii copiilor cu ADHD /77
1. Factorii creativitatii /77
2. Modalitati de educare a creativitatii copiilor cu ADHD in invatamantul prescolar si primar /82
3. Educarea creativitatii prin intermediul jocului /86
4. Factorii care impiedica dezvoltarea creativitatii copilului hiperactiv /89
5. Factorii educationali care favorizeaza dezvoltarea creativitatii copilului cu ADHD /92
V. Managementul situatiilor conflictuale /97
1. Relatia profesor-elev cu sindromul ADHD /97
2. Cauzele situatiilor conflictuale /106
3. Clasificarea conflictelor /114
4. Tehnici de solutionare a conflictelor /116
Concluzii /121
Bibliografie /123
Descriere:
Sindromul Deficitului Atenţional şi al Hiperactivităţii (ADHD) reprezintă una dintre cele mai des întâlnite afecţiuni comportamentale în rândul copiilor şi adolescenţilor. Disfuncţiile şi tulburările pe care le presupune acest sindrom au un caracter evolutiv şi pot deveni o problemă, dacă nu sunt abordate într-un mod adecvat. Părinţii acestor copii, precum şi cadrele didactice, trebuie să se informeze în legătură cu simptomele sindromului, pentru a putea ajuta copilul încă de la o vârstă fragedă şi pentru a evita persistenţa şi manifestarea lor la maturitate. În această lucrare s-au evidenţiat importanţa pe care o are atât aplicarea unor strategii terapeutice destinate copilului cu sindromul ADHD, strategii clasice cu tradiţie îndelungată (terapia cognitiv comportamentală), cât şi a unor strategii de terapie alternative (art-terapia, terapia prin muzică, terapia prin mişcare), care se bucură de o recunoaştere din ce în ce mai mare în rândul specialiştilor. Pe lângă rolul unor astfel de terapii în ameliorarea sau chiar înlăturarea simptomelor ADHD-ului, s-a dorit evidenţiat rolul important pe care îl are educarea copiilor cu acest sindrom, încă din perioada preşcolară. Astfel, s-a insistat asupra educării creativităţii copilului cu ADHD, dar şi asupra optimizării relaţiilor pedagogice cu acesta, care ar trebui să devină una din responsabilităţile cadrului didactic.
Cuprins:
Cuvant inainte /7
I. Sindromul ADHD /9
1. Caracterizare generala /9
2. Tipologie si cauze /11
3. Instalarea comportamentului hiperactiv /13
4. Diagnosticarea sindromului ADHD /14
II. Terapia sindromului ADHD /17
1. Pregatirea pentru terapie si asigurarea conditiilor externe de reusita /17
2. Tipuri de terapii /21
Terapia cognitiv-comportamentala /22
Training-ul rezolvarii problemelor /26
Terapia prin mediere artistica /28
Terapia psihosomatica /38
Terapia medicamentoasa /43
III. Solutii pedagogice /49
1. Respectarea particularitatilor copilului cu ADHD /49
2. Utilizarea metodelor activ-participative /56
3. Activitatile de grup /67
4. Parteneriatul scoala-familie in educarea copiilor cu ADSH /72
IV. Educarea creativitatii copiilor cu ADHD /77
1. Factorii creativitatii /77
2. Modalitati de educare a creativitatii copiilor cu ADHD in invatamantul prescolar si primar /82
3. Educarea creativitatii prin intermediul jocului /86
4. Factorii care impiedica dezvoltarea creativitatii copilului hiperactiv /89
5. Factorii educationali care favorizeaza dezvoltarea creativitatii copilului cu ADHD /92
V. Managementul situatiilor conflictuale /97
1. Relatia profesor-elev cu sindromul ADHD /97
2. Cauzele situatiilor conflictuale /106
3. Clasificarea conflictelor /114
4. Tehnici de solutionare a conflictelor /116
Concluzii /121
Bibliografie /123
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu