Editura Polirom
Colectia PSIHOLOGIA COPILULUI & PARENTING
An aparitie :2011
ISBN 978-973-46-2231-3
Nr pagini : 424
Format 140x220
Pret : 34,95 lei
Descriere:
Un ghid complet ce prezinta sistematic tema familiei si a rolului sau in educarea copilului, de la tipologiile familiilor si stilurile de parenting la parteneriatul educational familie-gradinita sau familie-scoala, la familiile cu copil unic sau cele cu copii „dificili”. De asemenea, sint amplu discutate subiecte precum contextul familial propice copilului supradotat sau celui cu cerinte educative speciale, dar si familia si prietenii copilului ca factori de risc in dezvoltarea acestuia. Remarcabil prin complexitate, volumul este un instrument de lucru pentru profesionistul in domeniu, fiind totodata util, mai ales prin sugestiile practice pe care le ofera, pentru parinti si pentru cadrele didactice.
Elena Bonchiş este profesor doctor, iniţiator şi membru fondator al Asociaţiei Naţionale a Psihologilor Şcolari, preşedinte de onoare al acesteia, editor al Romanian Journal of School Psychology. A publicat numeroase studii şi articole în reviste de specialitate naţionale şi internaţionale. Sursa: Polirom
Dintre lucrarile sale:
Studierea imaginii de sine în copilărie şi adolescenţă (1997),
Copilul şi copilăria – o abordare psihopedagogică (1998),
Metodica predării psihologiei în liceu (1999),
Psihologia desenului copilului (2004),
Teorii ale dezvoltării copilului (2006),
Psihologia copilului (2004),
Desenul şi dezvoltarea cognitivă a copilului (2010),
Am fost prietena lui Trebuie (2016);
Practica pedagogică între tradiţie şi inovaţie (coautor)1997
Copilăria – fundament al personalităţii (coautor) 1997
Educaţia ieri‑azi‑mâine (coautor), 1998
Competenţe predictibile ale dascălului în perspectiva viitorului (2006),
Educăm şi vindecăm prin poveşti (coautor), Ed. Univ din Craiova 2008
Introducere în psihologia personalităţii (coautor), Editura Universitatii din Oradea, 2006, 2009
Dezvoltarea umană – aspecte psihosociale (coord), Editura Imprimeriei de Vest, 2000
Învăţarea şcolară. Teorii, modele, conditii, factori (coord), Ed. Univ. Emanuel, 2002
Psihologia vârstelor(coord), 2004),
Psihologie generală(coord), 2006),
Cunoaşterea psihologică a copilului – premisă a adaptării şcolare(coord), 2009
Impactul parentingului incomplet asupra dezvoltării socioemoţionale a copilului şi adolescentului(coord), 2010
Familia şi rolul ei în educarea copilului (coord), Polirom 2011
Psihologia jocului (coord.), SPER 2014
Învaţă să asculţi (coord), Polirom 2019
Generaţia Z (coord.), Polirom 2021
Plictiseala la copii şi adolescenţi. O perspectivă psihologică (coord.), Polirom 2022
Cuprins:
Prezentarea autorilor......................................................................................11
Capitolul 1. Familia încotro?Perspective teoretice de
abordare..................17
1.1. Definirea şi
caracterizarea generalăa familiei................................17
1.2. Tipologii
familiale............................................................................21
1.2.1. Familia extinsă........................................................................22
1.2.2. Familia
nucleară......................................................................23
1.2.3. Familia
monoparentală...........................................................25
1.2.4. Familia compusă
sau familia cu părinţi vitregi....................27
1.3. Funcţiile
familiei...............................................................................30
Capitolul II. Perspective teoreticede abordare a
copilului..........................35
2.1. În căutarea unei
definiţii a copilului şi copilăriei.........................35
2.2. Stadii ale
dezvoltării umane. Substadii ale copilăriei...................37
2.3. Perspective
teoretice de abordare a copilului...............................40
2.3.1. Perspectiva
psihanalitică........................................................40
2.3.2. Abordarea
copilului din perspectiva teoriilor învăţării........46
2.3.3. Perspectiva
cognitivă asupra dezvoltării copilului...............52
2.3.4. Perspectiva
socioculturală asupra dezvoltării copilului.......58
Capitolul III. Stiluri de parenting....................................................................65
3.1. Rolul părinţilor
în dezvoltarea copiilor..........................................65
3.2. Stiluri de
parenting. Delimitări conceptuale..................................67
3.3. A fi părinte astăzi.
Pregătirea pentru a deveni părinte.................69
3.4. Clasificarea
stilurilor de parenting/Modalităţi de parenting.........73
3.5. Impactul
parentingului asupra dezvoltării copiilor.......................76
3.6. Relaţia dintre
stilul de parenting şi problematica ataşamentului 82
3.7. Coparentalitate. Diferenţe şi similarităţidin perspectiva
rolurilor părinţilor......87
Capitolul IV. Parteneriatul educaţional familie‑grădiniţă..............................91
4.1. Parteneriatul educaţional – modalitate eficientăde relaţionare
familie‑grădiniţă...91
4.1.1. Premise ale
parteneriatului educaţional familie‑grădiniţă...91
4.1.2. Dificultăţi în construirea unui parteneriat familie‑grădiniţă........99
4.2. Interacţiunea
familiei cu grădiniţa................................................102
4.2.1. Modele de
interacţiune ale familiei cu grădiniţa...............102
4.2.2. Educatoarea –
mediator al interacţiunii dintre familie şi mediul instituţional al
grădiniţei………………..104
4.3. Rolul familiei
în adaptarea copilului la mediul grădiniţei..........107
4.3.1. Factori
implicaţi în adaptarea copilului la mediu grădiniţei........107
4.3.2. Implicarea
familiei în adaptarea eficientă la mediul grădiniţei.......112
4.3.3. Importanţa
pregătirii copilului preşcolar pentru adaptarea şcolară.........115
4.4. Strategii de
intervenţie pentru îmbunătăţirea interacţiunii dintre familie şi grădiniţă....117
4.4.1. Construirea
relaţiei de încredere cu familia.......................117
4.4.2. Crearea
suportului psihologicpentru familia preşcolarului.......120
Capitolul V. Familia şi şcoala...................................123
5.1.
Introducere....................................................123
5.2. Probleme sau
oportunităţi legate de noul statutdin punct de vedere developmental?...126
5.3. Educaţia modernă
şi implicaţiile acesteiaîn planul parteneriatului familie‑şcoală.....128
5.4. Implicarea
parentală............................................130
5.5. Dimensiuni ale
parteneriatului familie‑şcoală.Elemente ale parteneriatului familie‑şcoală.....133
5.5.1. Abordarea:
cadru pentru interacţiunea cu familiile...........134
5.5.2. Atitudini:
valori şi concepţii privitoarela relaţiile familie‑şcoală............140
5.5.3. Atmosfera:
climatul şcolar pentru familii şi profesori.......144
5.5.4. Acţiuni:
strategii pentru creareauneiresponsabilităţi comune.......150
5.6. Probleme care
pot blocarelaţia familie‑şcoală.............................153
Capitolul VI. Copilul supradotat – o provocare pentru părinţi.................157
6.1. Să înţelegem
supradotarea!...........................................................157
6.2. Cum îmi dau
seama că am un copil supradotat?.......................160
6.3. De ce copilul
meu are nevoie de o şcoală specialăde excelenţă?..............164
6.4. Eu şi copilul
meu supradotat........................................................168
Capitolul VII. Familia şi copilulcu cerinţe educative..................................173
7.1.
Introducere.....................................................................................173
7.2. Ce reprezintă cerinţele educative
speciale?.................................175
7.3. Cum să‑i anunţăm pe părinţi de existenţaunei probleme a nou‑născutului?....176
7.4. Ce probleme pot să apară între fraţi, atuncicând unul dintre ei
este un copil cu
CES?.....................180
7.5. Abuzul şi relele tratamente aplicate asupra copilului cu
deficienţe..........182
7.6. Cum pot fi prevenite relele tratamente aplicatecopiilor cu
deficienţe?...........184
7.7. Ce ar trebui să ştie
şi să înţeleagă părinţii?.................................186
Capitolul VIII. Familia şi tulburărilede învăţare ale
copilului....................189
8.1. Ce sunt tulburările
de învăţare?....................................................189
8.2. Dificultăţi şi
tulburări de învăţare.................................................191
8.3. Ce trebuie să ştie
părinţiidespre tulburările de învăţare?...........192
8.3.1. Domeniile în
care se manifestă tulburărilede învăţare......192
8.3.2. Diagnoza
tulburărilor de învăţare.........................................199
8.3.3. Strategii de
stimulare a elevilor cu tulburăride învăţare...202
Capitolul IX. Tulburările psihice ale copiluluiîn
raportcu influenţele familiale.....207
9.1. Aspecte ale examinării clinice în psihiatriacopilului şi
adolescentului.......207
9.1.1. Modalităţi de
evaluare a copiilor.........................................208
9.1.2. Familia ca factor mediator în instalareaşi vindecareatulburărilor
psihiceşi de comportament ale copilului.......211
9.2. Tulburarea
hiperchinetică cu deficitde atenţie (ADHD)............213
9.2.1. Delimitări conceptuale şi clasificareaADHD conform DSM‑IV‑TR.....213
9.2.2. Simptomatologia
ADHD specifică vârstei...........................216
9.2.3.
Cauze.....................................................................................220
9.2.4. Evaluarea şi
intervenţia copiilor cu ADHD........................223
9.3. Retardul mental..............................................................................231
9.4.
Autismul..........................................................................................234
9.5. Tulburarea
Asperger......................................................................236
9.6. Tulburarea de
opoziţie..................................................................237
9.7. Tulburarea de
conduită.................................................................238
9.8.
Balbismul........................................................................................240
9.9. Tulburările
comportamentului alimentar.....................................241
9.10. Enurezis şi
enconprezis.................................................................242
9.11. Mutismul
electiv/selectiv...............................................................244
9.12. Tulburările
somatoforme şi tulburările disociative la copii.......245
9.13. Tulburările de dispoziţie/afective şi anxioase la
copil...............247
Capitolul X. Copilul unic – între mit şi realitate.........................................251
10.1. Ordinea naşterilor
– semnificaţii şi implicaţii..............................251
10.2. Copilul unic –
între mit şi realitate...............................................254
Capitolul XI. Familia şi vocaţia.....................................................................257
11.1. Familia –
factor al orientării carierei copilului............................257
11.2. Implicarea părinţilor
în alegerea carierei copiilor.......................258
11.3. Teoriile
explicative ale familiei – factor al decizieipentru carieră...............264
11.4. Cercetări
privind relaţia familie – vocaţie....................................266
Capitolul XII. Familia şi grupul de prieteni.................................................273
12.1. Ce este grupul
de prieteni?...........................................................273
12.2. Grupul de
prieteni în diferite etape ale dezvoltării....................274
12.3. Ce spun
studiile despre raporturile dintre familieşi grupul de prieteni?...........275
Capitolul XIII. Familia şi copilul „dificil”,mincinos şi/sau
leneş................279
13.1. Minciuna –
definire şi caracterizare generală..............................279
13.2. Când apare
minciuna propriu‑zisă?..............................................281
13.3. Formele minciunii..........................................................................282
13.4. Cauzele
minciunii...........................................................................283
13.5. Manifestări ale
copilului mincinos................................................284
13.6. Tehnici de
prevenire şi combaterea minciunii............................285
13.7. Lenea: definire
şi caracterizare generală......................................288
13.8. Cauze ale
lenei...............................................................................289
Capitolul XIV. Familia şi jocurile video.......................................................291
14.1. Industria
jocurilor
video................................................................291
14.1.1. De ce comunitatea
ştiinţifică acordăatenţie jocurilor video?..........293
14.2. Clasificarea
jocurilor video............................................................295
14.2.1. Plăcerea
jocului video..........................................................296
14.2.2. Imersiunea în
jocurile video................................................297
14.3. Efecte pozitive
ale jocurilor video................................................298
14.4. Jocurile video,
dependenţa şi performanţa şcolară....................300
14.5. Jocurile video şi
sănătatea fizică...................................................301
14.6. Jocurile video şi
socializarea.........................................................302
14.7. Jocurile video
violente şi agresivitatea.........................................303
14.7.1. Jocurile
video violente duc la creşterea agresivităţii?...........304
14.7.2. Mecanisme
explicative ale relaţiei dintre jocurile video violente şi agresivitate..307
14.8. Rolul părinţilor...............................................................................310
14.9. În loc de
concluzii.........................................................................314
Capitolul XV. Familia ca factor de risc în dezvoltarea
copilului................315
15.1. Violenţa
domestică.........................................................................315
15.2. Încarcerarea
unui părinte..............................................................330
15.3. Separarea şi
divorţul......................................................................343
15.4. Decesul unui părinte.....................................................................356
15.5. Recăsătorirea şi
efectele ei asupra copilului................................368
15.6. Familiile afectate de abuzul sau dependenţa de alcool sau
droguri..........379
Capitolul XVI. Plasamentul şi adopţia.........................................................383
16.1. Plasamentul ca
formă de ocrotire a minorilor............................383
16.2. Adopţia:
semnificaţii juridice şi psihologice................................389
Bibliografie.................................................395
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu