28/12/2022

PLICTISEALA LA COPII SI ADOLESCENTI

Coord: Elena Bonchis
Editura Polirom
Colectia Psihologia copilului si Parenting
An aparitie : 2022
Editia I 
ISBN 978-973-46-8906-4
Nr pagini : 264
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 39,95 lei la Editura, 39,95 lei la carturesti, 39,95 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Unul dintre cele mai cunoscute fenomene ale istoriei omenirii, plictiseala a căpătat de-a lungul timpului multe forme și a fost abordată de filosofi și cercetători prin prisma a numeroase teorii – de la „demonul tuturor relelor” la predictor al depresiei și, paradoxal, la potențială sursă de stimulare a creativității. În era tehnologiei și a generației Z, volumul de față oferă informații prețioase cu privire la cauzele apariției plictiselii la copii și adolescenți, tendințele și manifestările acesteia în diferite contexte actuale, dar și strategii eficiente prin care putem transforma plictiseala într-o forță motivațională, care să alimenteze nevoia de stimuli noi, de soluții creative, să dezvolte deprinderi de autocontrol, să îmbunătățească sănătatea mintală, contribuind în cele din urmă la starea de bine a copilului și a adolescentului de astăzi.

        Elena Bonchiş este profesor doctor, iniţiator şi membru fondator al Asociaţiei Naţionale a Psihologilor Şcolari, preşedinte de onoare al acesteia, editor al Romanian Journal of School Psychology. A publicat numeroase studii şi articole în reviste de specialitate naţionale şi internaţionale. Sursa: Polirom
        Dintre lucrarile sale
Studierea imaginii de sine în copilărie şi adolescenţă (1997), 
Copilul şi copilăria – o abordare psihopedagogică (1998), 
Metodica predării psihologiei în liceu (1999), 
Psihologia desenului copilului (2004), 
Teorii ale dezvoltării copilului (2006), 
Psihologia copilului (2004), 
Desenul şi dezvoltarea cognitivă a copilului (2010), 
Am fost prietena lui Trebuie (2016); 
Practica pedagogică între tradiţie şi inovaţie (coautor)1997 
Copilăria – fundament al personalităţii (coautor) 1997 
Educaţia ieri‑azi‑mâine (coautor), 1998 
Competenţe predictibile ale dascălului în perspectiva viitorului (2006), 
Educăm şi vindecăm prin poveşti (coautor), Ed. Univ din Craiova 2008
Introducere în psihologia personalităţii (coautor), Editura Universitatii din Oradea, 2006, 2009 
Dezvoltarea umană – aspecte psihosociale (coord), Editura Imprimeriei de Vest, 2000 
Învăţarea şcolară. Teorii, modele, conditii, factori (coord), Ed. Univ. Emanuel, 2002
Psihologia vârstelor(coord), 2004), 
Psihologie generală(coord), 2006), 
Cunoaşterea psihologică a copilului – premisă a adaptării şcolare(coord), 2009
Impactul parentingului incomplet asupra dezvoltării socioemoţionale a copilului şi adolescentului(coord), 2010 
Psihologia jocului (coord.), SPER 2014
Învaţă să asculţi (coord), Polirom 2019
Generaţia Z (coord.), Polirom 2021
Plictiseala la copii şi adolescenţiO perspectivă psihologică (coord.), Polirom 2022

Cuprins:

Prezentarea autorilor 11 
Cuvant-inainte (Elena Bonchiş)  17 

Capitolul 1. Plictiseala — maladie a lumii modeme? (Elena Bonchiş)  21 
1. Plictiseala. Scurt istoric 21 
2. Plictiseala - trăsătură versus stare  25 
3. Tipuri de plictiseală  31 
4. Teorii asupra plictiselii: psihanalitice, environmentale, atenţionale, funcţionale 36
5. Poate fi plictiseala măsurată? .42 
6. Despre beneficiile plictiselii .46 

Capitolul 2. Plictiseala - o expetienţă emoţională distinctă de boreout, burnout, anhedonie (Elena Bonchiş) 51 
1. Introducere 51. 
2. Sindromul boreout  52 
3. Sindromul burnout 60 
4. Anhedonia sau reducerea/pierderea experienţei plăcerii  66 
5. Despre boreout, burnout anhedonie in copilărie şi adolescenţă 71 

Capitolul 3. Plictiseala la vârsta copilăriei (Elena Bonchiş)  77 
1. Copilul - un mic om de ştiinţă sau un ucenic? 77 
2. Plictiseala ocazională. Manifestări şi beneficii. Opinii pro şi contra 82 
3. Plictiseală cronică versus lene 87 
4. Perseverenţa - antidotul plictiselii 91 
5. Sfaturi/sugestii pentru părinţi 94 

Capitolul 4. Tendinţa spre plictiseală la vârsta adolescenţei (Delia Birle, Adela Lazar) 97 
1. Caracteristici ale vârstei adolescenţei 97 
2. Adolescenţii şi plictiseala 99 
3. Autoreglarea şi rolul ei în gestionarea stărilor de plictiseală  102 
4. Plictiseala în clasă - predictor al abandonului şcolar 104 
5. Tendinţa spre plictiseală şi dependenţele specifice vârstei adolescenţei 106 
6. Plictiseala la adolescenţi în contextul pandemiei de COVID-19 109 
7. Cum pot fi ajutaţi adolescenţii? Recomandări specifice contextelor semnificative 111 

Capitolul 5. Plictiseala în context şcolar. Manifestări, cauze, strategii de predare-invăţare pentru a face faţă plictiselii (Daniela Roman) 115 
1. Plictiseala academică şi provocările lumii contemporane 115 
2. O privire sintetică asupra plictiselii în context şcolar  118 
3. Perspective de analiză a plictiselii academice. Ce spun studiile?  122 
4. Educaţie, plictiseală şi conectivitate. Strategii de predare-invăţare pentru a face faţă plictiselii academice 129 
5. Concluzii 139 

Capitolul 6. Plictiseala academică şi motivaţia. Strategii de coping (Cecilia Sas, Gabriela Maria Adriana Sandor) 141 
1. Şcoala este plictisitoare? 141 
2. Plictiseala academică şi motivaţia 146 
3. Strategii de coping 149 

Capitolul 7. Plictiseala şi jocurile video (Marius Drugaş) 153 
1. Introducere 153 
2. Plictiseala - implicatii asupra designului jocurilor video  154 
3. Jocurile video active. De ce ne plictisim (şi) de ele? 163 
4. Jocurile video violente. Agresivitatea şi predispozitia spre plictiseală 165 
5. Jocurile video educative sunt plictisitoare? 167 
6. Pot computerele să ne detecteze plictiseala? 170 
7. Concluzii 173 

Capitolul 8. Plictiseala şi comportamentul alimentar (Ioana Drugaş) 175 
1. Introducere 175 
2. Comportamentul alimentar generat de emoţii 176 
3. Plictiseala ca determinant al comportamentului alimentar 180 
4. Bunătăţile alimentare ca recompensă sau simplă strategie de evitare a plictiselii?  183 
5. Strategii de gestionare a comportamentului alimentar în momentele de plictiseală 185 

Capitolul 9. Plictiseala cronică - predictor al depresiei (Camelia Marla Dindelegan) 195 
1. Contexte clinice ale instalării plictiselii 195 
2. Plictiseala ca precursor al depresiei 198 
3. Plictiseala ca manifestare a depresiei la copii şi adolescenţi 200 
4. Tehnici de prevenire a plictiselii în rândul copiilor şi adolescenţilor 203 
5. Interventia în cazul plictiselii ca formă a depresiei 205 

Capitolul 10. Plictiseala şi starea de bine (well-being) (Cristina Marina Ghită, Georgeta Pânisoara) 211 
1. Delimitări conceptuale: starea de bine şi plictiseala   211 
2. Starea de bine - construct multidimensional. Relatia cu plictiseala 214 
3. Calitatea vietii, satisfacţia vietii şi starea de bine 218 
4. Relaţia dintre autoeficacitate, stare de bine şi plictiseală 225 
5. Optimismul şi starea de bine 228 

Bibliografie 231 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu