27/12/2022

INVATA SA ASCULTI

Autor: Elena Bonchis (coord)
Editura Polirom
Colectia Psihologia copilului si Parenting
An aparitie : 2019
Editia I
ISBN 978-973-46-7870-9
Nr pagini : 328
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 34,95 lei la Editura, 34,95 lei la carturesti, 33, 20 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Deși ascultarea ar putea părea mai simplă decît vorbirea, în realitate este la fel de complexă, implicînd receptarea mesajului, înțelegerea conținutului său, atribuirea unor semnificații, evaluarea, emiterea unor judecăți de valoare. Învață să asculți le oferă părinților, psihologilor, educatorilor, studenților și chiar elevilor numeroase informații utile despre aspectele teoretice ale comunicării, dar mai ales indicații cu privire la modul în care putem dobîndi calități de buni ascultători. Dacă prima parte a lucrării se ocupă în principal de aspecte ca raportul limbă-limbaj-comunicare, formele și funcțiile comunicării verbale, paraverbale și nonverbale sau feedbackul ca element reglator al comunicării, a doua parte abordează factorii și condițiile ce pot influența ascultarea și în special forma ei superioară, ascultarea activă. În ultima parte, consacrată aspectelor practice, autoarele propun strategii, tehnici și procedee concrete de formare a deprinderilor de bună ascultare.

        Elena Bonchiş este profesor doctor, iniţiator şi membru fondator al Asociaţiei Naţionale a Psihologilor Şcolari, preşedinte de onoare al acesteia, editor al Romanian Journal of School Psychology. A publicat numeroase studii şi articole în reviste de specialitate naţionale şi internaţionale. Sursa: Polirom
        Dintre lucrarile sale
Studierea imaginii de sine în copilărie şi adolescenţă (1997), 
Copilul şi copilăria – o abordare psihopedagogică (1998), 
Metodica predării psihologiei în liceu (1999), 
Psihologia desenului copilului (2004), 
Teorii ale dezvoltării copilului (2006), 
Psihologia copilului (2004), 
Desenul şi dezvoltarea cognitivă a copilului (2010), 
Am fost prietena lui Trebuie (2016); 
Practica pedagogică între tradiţie şi inovaţie (coautor)1997 
Copilăria – fundament al personalităţii (coautor) 1997 
Educaţia ieri‑azi‑mâine (coautor), 1998 
Competenţe predictibile ale dascălului în perspectiva viitorului (2006), 
Educăm şi vindecăm prin poveşti (coautor), Ed. Univ din Craiova 2008
Introducere în psihologia personalităţii (coautor), Editura Universitatii din Oradea, 2006, 2009 
Dezvoltarea umană – aspecte psihosociale (coord), Editura Imprimeriei de Vest, 2000 
Învăţarea şcolară. Teorii, modele, conditii, factori (coord), Ed. Univ. Emanuel, 2002
Psihologia vârstelor(coord), 2004), 
Psihologie generală(coord), 2006), 
Cunoaşterea psihologică a copilului – premisă a adaptării şcolare(coord), 2009
Impactul parentingului incomplet asupra dezvoltării socioemoţionale a copilului şi adolescentului(coord), 2010 
Psihologia jocului (coord.), SPER 2014
Învaţă să asculţi (coord), Polirom 2019
Generaţia Z (coord.), Polirom 2021
Plictiseala la copii şi adolescenţiO perspectivă psihologică (coord.), Polirom 2022

Cuprins:

Prezentarea autorilor 11 
Cuvânt-fnainte (Elena Bonchiş) .15 

Capitolul 1. A auzi. A asculta. A asculta activ (Elena Bonchiş) 19
1. Limbă, limbaj, comunicare 19 
2. Comunicarea verbală şi paraverbală. .25 
2.1. Comunicarea verbală - forme şi functii 25 
2.2. Comunicarea paraverbală .35 
3. Comunicarea nonverbală. .38 
3.1. Delimitări conceptuale 38 
3.2. Forme/tipuri ale comunicării nonverbale. .39 
3.3.Functii/avantaje ale comunicării nonverbale.43 
4. Tăcerea sau ascultarea pasivă .46 
5. Feedbackul - element central al reglării comunicării  49 
6. Bariere în comunicare  55 
7. Temperament şi comunicare  59 
8. A auzi. A asculta. A asculta activ 63 
8.1. Delimitări conceptuale .63 
8.2. Ascultarea activă - mecanisme şi procesualitate 66 
8.3. Ce trebuie să facă sau să nu facă un bun ascultător 77 
8.4. Ascultarea activă in viziunea lui Th. Gordon .82 
8.5. Ascultarea de tip rogersian 92 
8.6. Perspectiva creştină asupra ascultării (Elena Bonchiş, Camelia Maria Dindelegan)  99 

Capitolul 2. Conditii ale formării deprinderilor de ascultare activă 115 
1. Consideratii introductive (Elena Bonchiş) 115 
2. Răbdarea şi corelatele ei: autocontrol, generozitate, umilinţă, perseverenţă (Elena Bonchiş) 116 
2.1. Perspectiva psihologică asupra răbdării  121 
2.2. Beneficiile răbdării sau de ce trebuie să fim răbdători 125 
3. Empatie şi ascultare (Daniela Roman) 130 
3.1. Consideraţii introductive. 130 
3.2. Ce este empatia? 132 
3.3. Empatie, comunicare, relaţionare  134 
3.4. Empatie şi emoţionalitate. Confuzii terminologice 137 
3.5. Empatie, comportament prosocial şi comportament moral 141 
3.6. Empatia şi reglarea emoţiilor în timpul gestionării conflictelor 145 
4. Curiozitatea - element fundamental in ascultarea activă (Monica Liana Secui)  149 
4.1. Perspective de abordare a curiozităţii  149 
4.2. Relaţia dintre curiozitate şi ascultarea activă 153 
4.3. Perspectiva developmentală asupra curiozităţii  162 
5. Disciplină, autocontrol şi ascultare activă (Delia Birle) 185
5.1. Disciplina - delimitare conceptuală şi scurt istoric al ideilor despre disciplină şi disciplinare 166 
5.2. De la control şi disciplină la autocontrol şi autodisciplină 169 
6. Perseverenţa - condiţie a ascultării active (Delia Birle)  185 
6.1. Perspective de abordare a perseverenţei 185 
6.2. De ce ar trebui oamenii să fie preocupaţi de dezvoltarea perseverenţei? 193
6.3. Cum ajunge o persoană să fie perseverentă?  194 
7. Generozitate, altruism, comportament prosocial (Elena Bonchiş) 195 
7.1. Consideraţii introductive. Delimitări conceptuale 195 
7.2. Altruismul - rădăcini, tipuri, factori, consecinţe  198 
7.3. Care sunt beneficiile generozităţii? 209 
7.4. Manifestări ale altruismului, comportamentului prosocial şi generozităţii în copilărie 211 
8. Modestia şi umilinţa - coordonate ale răbdării (Camelia Maria Dindelegan) 218
8.1. Modestia ca recunoaştere a celorlalţi. 218 
8.2. Umilinţa ca atitudine faţă de semeni şi Divinitate  221 
8.3. Nucleul umilintei - reper epistemic şi etic 228 
8.4. Modestia de-a lungul vărstelor 230 

Capitolul 3. Strategii de formare a deprinderilor de ascultare activă 235 
1. Consideraţii introductive (Elena Bonchiş)  235 
2. Dezvoltarea răbdării - o necesitate (Elena Bonchiş) 237 
3. Cultivarea comportamentului empatic (Daniela Roman) 247 
3.1. Consideraţii introductive 247 
3.2. Cum putem cultiva empatia în etapa de vârstă 0-2 ani? 249 
3.3. Aplicaţii specifice pentru dezvoltarea empatiei de la 3 la 4 ani 252 
3.4. Repere în Inţelegerea şi dezvoltarea empatiei de 5 la 6 ani: afişarea compasiunii (modelul propus de Ellen Booth Church) 255 
4. Cum stimulăm curiozitatea? (Monica Liana Secui)  258 
5. Cum dezvoltăm autocontrolul & autodisciplina? (Delia Birle) 268 
6. Strategii pentru dezvoltarea perseverenţei (Delia Birle) 277 
7. Cum invăţăm generozitatea & altruismul? (Elena Bonchiş) 282 
8. Tehnici, strategii şi jocuri de dezvoltare a modestiei (Camelia Maria Dindelegan) 291 
8.1. Noţiuni generale  291 
8.2. Tehnici de deprindere a unei atitudini modeste 292 
8.3. Strategii de formare a modestiei 297 
8.4. Jocuri de dezvoltare a modestiei 299 

Bibliografie  303 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu