Autor: Elena Bonchis (coord)
Editura Polirom
Colectia Psihologia copilului si Parenting
An aparitie : 2019
Editia I
ISBN 978-973-46-7870-9
Nr pagini : 328
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 34,95 lei la Editura, 34,95 lei la carturesti, 33, 20 lei la libris
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Deși ascultarea ar putea părea mai simplă decît vorbirea, în realitate este la fel de complexă, implicînd receptarea mesajului, înțelegerea conținutului său, atribuirea unor semnificații, evaluarea, emiterea unor judecăți de valoare. Învață să asculți le oferă părinților, psihologilor, educatorilor, studenților și chiar elevilor numeroase informații utile despre aspectele teoretice ale comunicării, dar mai ales indicații cu privire la modul în care putem dobîndi calități de buni ascultători. Dacă prima parte a lucrării se ocupă în principal de aspecte ca raportul limbă-limbaj-comunicare, formele și funcțiile comunicării verbale, paraverbale și nonverbale sau feedbackul ca element reglator al comunicării, a doua parte abordează factorii și condițiile ce pot influența ascultarea și în special forma ei superioară, ascultarea activă. În ultima parte, consacrată aspectelor practice, autoarele propun strategii, tehnici și procedee concrete de formare a deprinderilor de bună ascultare.
Elena Bonchiş este profesor doctor, iniţiator şi membru fondator al Asociaţiei Naţionale a Psihologilor Şcolari, preşedinte de onoare al acesteia, editor al Romanian Journal of School Psychology. A publicat numeroase studii şi articole în reviste de specialitate naţionale şi internaţionale. Sursa: Polirom
Dintre lucrarile sale:
Studierea imaginii de sine în copilărie şi adolescenţă (1997),
Copilul şi copilăria – o abordare psihopedagogică (1998),
Metodica predării psihologiei în liceu (1999),
Psihologia desenului copilului (2004),
Teorii ale dezvoltării copilului (2006),
Psihologia copilului (2004),
Desenul şi dezvoltarea cognitivă a copilului (2010),
Am fost prietena lui Trebuie (2016);
Practica pedagogică între tradiţie şi inovaţie (coautor)1997
Copilăria – fundament al personalităţii (coautor) 1997
Educaţia ieri‑azi‑mâine (coautor), 1998
Competenţe predictibile ale dascălului în perspectiva viitorului (2006),
Educăm şi vindecăm prin poveşti (coautor), Ed. Univ din Craiova 2008
Introducere în psihologia personalităţii (coautor), Editura Universitatii din Oradea, 2006, 2009
Dezvoltarea umană – aspecte psihosociale (coord), Editura Imprimeriei de Vest, 2000
Învăţarea şcolară. Teorii, modele, conditii, factori (coord), Ed. Univ. Emanuel, 2002
Psihologia vârstelor(coord), 2004),
Psihologie generală(coord), 2006),
Cunoaşterea psihologică a copilului – premisă a adaptării şcolare(coord), 2009
Impactul parentingului incomplet asupra dezvoltării socioemoţionale a copilului şi adolescentului(coord), 2010
Familia şi rolul ei în educarea copilului (coord), Polirom 2011
Psihologia jocului (coord.), SPER 2014
Învaţă să asculţi (coord), Polirom 2019
Generaţia Z (coord.), Polirom 2021
Plictiseala la copii şi adolescenţi. O perspectivă psihologică (coord.), Polirom 2022
Cuprins:
Prezentarea autorilor 11
Cuvânt-fnainte (Elena Bonchiş) .15
Capitolul 1. A auzi. A asculta. A asculta activ (Elena Bonchiş) 19
1. Limbă, limbaj, comunicare 19
2. Comunicarea verbală şi paraverbală. .25
2.1. Comunicarea verbală - forme şi functii 252.2. Comunicarea paraverbală .35
3. Comunicarea nonverbală. .38
3.1. Delimitări conceptuale 383.2. Forme/tipuri ale comunicării nonverbale. .393.3.Functii/avantaje ale comunicării nonverbale.43
4. Tăcerea sau ascultarea pasivă .46
5. Feedbackul - element central al reglării comunicării 49
6. Bariere în comunicare 55
7. Temperament şi comunicare 59
8. A auzi. A asculta. A asculta activ 63
8.1. Delimitări conceptuale .638.2. Ascultarea activă - mecanisme şi procesualitate 668.3. Ce trebuie să facă sau să nu facă un bun ascultător 778.4. Ascultarea activă in viziunea lui Th. Gordon .828.5. Ascultarea de tip rogersian 928.6. Perspectiva creştină asupra ascultării (Elena Bonchiş, Camelia Maria Dindelegan) 99
Capitolul 2. Conditii ale formării deprinderilor de ascultare activă 115
1. Consideratii introductive (Elena Bonchiş) 115
2. Răbdarea şi corelatele ei: autocontrol, generozitate, umilinţă, perseverenţă (Elena Bonchiş) 116
2.1. Perspectiva psihologică asupra răbdării 1212.2. Beneficiile răbdării sau de ce trebuie să fim răbdători 125
3. Empatie şi ascultare (Daniela Roman) 130
3.1. Consideraţii introductive. 1303.2. Ce este empatia? 1323.3. Empatie, comunicare, relaţionare 1343.4. Empatie şi emoţionalitate. Confuzii terminologice 1373.5. Empatie, comportament prosocial şi comportament moral 1413.6. Empatia şi reglarea emoţiilor în timpul gestionării conflictelor 145
4. Curiozitatea - element fundamental in ascultarea activă (Monica Liana Secui) 149
4.1. Perspective de abordare a curiozităţii 1494.2. Relaţia dintre curiozitate şi ascultarea activă 1534.3. Perspectiva developmentală asupra curiozităţii 162
5. Disciplină, autocontrol şi ascultare activă (Delia Birle) 185
5.1. Disciplina - delimitare conceptuală şi scurt istoric al ideilor despre disciplină şi disciplinare 1665.2. De la control şi disciplină la autocontrol şi autodisciplină 169
6. Perseverenţa - condiţie a ascultării active (Delia Birle) 185
6.1. Perspective de abordare a perseverenţei 1856.2. De ce ar trebui oamenii să fie preocupaţi de dezvoltarea perseverenţei? 1936.3. Cum ajunge o persoană să fie perseverentă? 194
7. Generozitate, altruism, comportament prosocial (Elena Bonchiş) 195
7.1. Consideraţii introductive. Delimitări conceptuale 1957.2. Altruismul - rădăcini, tipuri, factori, consecinţe 1987.3. Care sunt beneficiile generozităţii? 2097.4. Manifestări ale altruismului, comportamentului prosocial şi generozităţii în copilărie 211
8. Modestia şi umilinţa - coordonate ale răbdării (Camelia Maria Dindelegan) 218
8.1. Modestia ca recunoaştere a celorlalţi. 2188.2. Umilinţa ca atitudine faţă de semeni şi Divinitate 2218.3. Nucleul umilintei - reper epistemic şi etic 2288.4. Modestia de-a lungul vărstelor 230
Capitolul 3. Strategii de formare a deprinderilor de ascultare activă 235
1. Consideraţii introductive (Elena Bonchiş) 235
2. Dezvoltarea răbdării - o necesitate (Elena Bonchiş) 237
3. Cultivarea comportamentului empatic (Daniela Roman) 247
3.1. Consideraţii introductive 2473.2. Cum putem cultiva empatia în etapa de vârstă 0-2 ani? 2493.3. Aplicaţii specifice pentru dezvoltarea empatiei de la 3 la 4 ani 2523.4. Repere în Inţelegerea şi dezvoltarea empatiei de 5 la 6 ani: afişarea compasiunii (modelul propus de Ellen Booth Church) 255
4. Cum stimulăm curiozitatea? (Monica Liana Secui) 258
5. Cum dezvoltăm autocontrolul & autodisciplina? (Delia Birle) 268
6. Strategii pentru dezvoltarea perseverenţei (Delia Birle) 277
7. Cum invăţăm generozitatea & altruismul? (Elena Bonchiş) 282
8. Tehnici, strategii şi jocuri de dezvoltare a modestiei (Camelia Maria Dindelegan) 291
8.1. Noţiuni generale 2918.2. Tehnici de deprindere a unei atitudini modeste 2928.3. Strategii de formare a modestiei 2978.4. Jocuri de dezvoltare a modestiei 299
Bibliografie 303
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu