25/12/2022

MALTRATAREA COPILULUI. Intre cunoastere si interventie


Autor: Madalina Constantin
Editura Lumen
Colectia
An aparitie : 2004, 2008
Editia a II-a
ISBN 978-973-166-074-5
Nr pagini : 298
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 52,50 lei la Editura
pdf pe scribd


Descrierea editurii:

        Volumul prezintă un set de teorii socio-psihologice asupra fenomenului abuzului fizic şi a neglijării copilului, ca forme de maltratare. Volumul de faţă îşi propune delimitarea abuzului fizic asupra copilului de celelalte forme de abuz, începând cu încadrarea acestei forme de abuz în sfera mai largă a conceptului de maltratare, şi terminând cu specificul intervenţiei în astfel de cazuri. 
        Capitolul I cuprinde o analiză a sistemului de protecţie a copilului din România, în special în ceea ce priveşte problematica maltratării. Lucrarea propune delimitări conceptuale, în ceea ce priveşte definirea formelor de abuz, şi analiza principalelor teorii explicative ale fenomenului (perspectiva medicală, teoria transmiterii multigeneraţionale, concepţia ecologic-interacţionalistă etc). 
        Volumul prezintă de asemenea analiza fenomenului de abuz asupra copilului în mediul familial, fiind analizate şi consecinţele psiho-sociale ale abuzului asupra copilului. Fenomenul de neglijare a copilului, ca formă a abuzului asupra copilului este şi el prezentat cu referire la tipurile de neglijare, cauzele cât şi consecinţele acesteia. Sunt prezentate de asemenea strategii metodologice de intervenţie în problematica abuzului asupra copilului.

Cuprins:

Argument  9

Cap. I – Cadru teoretic general cu privire la abuzul asupra copilului  13
1.1. Copilul – victimã a abuzului  13
1.1.1. Specificul protecției și bunãstãrii copilului  13
1.1.2. Abuzul asupra copilului în România înainte de 1989 și situația actualã 24
1.2. Definiții și forme ale abuzului asupra copilului  28
1.2.1. Apariția termenului de abuz asupra copilului  28
1.2.2. Conceptul de maltratare în relație cu abuzul asupra copilului  30
1.3. Teorii explicative privind abuzul asupra copilului  41

Cap. II – Abuzul fizic asupra copilului la nivel familial  53
2.1. Familia și violența fizicã împotriva copilului  53
2.1.1. Caracteristici ale comportamentului parental abuziv în familiile dezorganizate  53
2.1.2. Limita dintre comportamentul normativ și comportamentul abuziv al pãrinților  57
2.1.3. Violența fizicã asupra copilului ca percept educațional în cultura tradiționalã româneascã  58
2.2. Etiologia și factorii de risc ai abuzului asupra copilului  63
2.2.1. Argumente în explicarea etiologiei abuzului  63
2.2.2. Factori favorizanți (de risc) ai apariției abuzului  69
2.3. Copiii abuzați fizic și tipuri de comportamente abuzive în mediul familial  74
2.3.1. Copilul – victimã a agresiunii parentale  74
2.3.2. Diferența dintre accident și abuz fizic asupra copilului  78
2.3.3. Clasificarea abuzului fizic asupra copilului  79
2.3.4. Pedeapsa corporalã ca metodã de disciplinare a copilului  84
2.3.5. Violența domesticã și efectele ei asupra dezvoltãrii copilului  90

Cap. III – Consecințe psiho-sociale ale abuzului fizic asupra copilului  96
3.1. Semnele și consecințele abuzului fizic  96
3.2. Traumele și consecințele lor asupra dezvoltãrii copiilor  106
3.3. Copilul în situația de maltratare 108

Cap. IV Neglijarea – Formã specificã de maltratare a copilului 116
4.1. Neglijarea copilului, „o violențã neviolentã”?  116
4.2. Categorii și tipuri de neglijare  118
4.3. Situația neglijãrii copilului în România  123
4.4. Cauzele neglijãrii copilului  127
4.5. Consecințele neglijãrii asupra dezvoltãrii copilului  128

Cap. V - Familia și neglijarea copilului 131
5.1. Familia ca mediu propice de dezvoltare a copilului  131
5.2. Violența intrafamilialã și neglijarea copilului  134
5.3. Familia – cauza în neglijare sau resursã în prevenirea ei ?  137

Cap. VI – Specificul intervenției în cazul copilului abuzat  139
6.1. Necesitatea protecției copilului abuzat și principiile protecției copilului  139
6.2. Modelul intervenției sociale în rețea și rolul rețelei sociale în cazurile de abuz  143
6.2.1. Rețeaua socialã de relații a familiei abuzive  145
6.2.2. Rețeaua profesionalã și echipa multidisciplinarã de intervenție 149
6.3. Etapele specifice în investigarea cazurilor de abuz asupra copilului154
6.3.1. Semnalarea (sesizarea) abuzului  155
6.3.2. Înregistrarea cazului  157
6.3.3. Evaluarea inițialã  157
6.3.4. Evaluarea familiei  163
6.3.5. Planificarea intervenției  166
6.3.6. Intervenția  167
6.3.7. Evaluarea finalã  173
6.3.8. Închiderea cazului  175
6.4. Obiective și dileme în protecția copilului și prevenirea abuzului 175

Cap. VII - Studii de caz  180
Studiu de caz nr. 1    180
Studiu de caz nr. 2    196
Studiu de caz nr. 3     212
Studiu de caz nr. 4     230
Studiu de caz nr. 5     249
Concluzii 263

Cap. VIII - Percepția ieșenilor asupra cauzelor violenței asupra copilului  265

Concluzii generale  294

Bibliografie  297

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu