Autor: Genoveva Farcas
Editura Polirom
Colectia Stiintele educatiei
An aparitie : 2019
Editia I
ISBN 978-973-46-7888-4
Nr pagini : 232
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 34,95 lei la Editura, 29,70 lei la elefant, 33,20 lei la libris
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
„Problematica autonomiei, ca o competență transversală ce generează sau structurează competențe mai complexe, este vizată de lucrarea Genovevei Farcaș cu mult echilibru și discernămînt pedagogic, în cunoștință de cauză și cu dovezi teoretice, dar și faptic-constatative. Chiar dacă acest concept a stîrnit numeroase polemici și a inspirat multe filosofii educaționale, cartea ne ajută să ne orientăm într-un cîmp reflexiv complex și să generăm conduite autonome începînd cu vîrsta preșcolarității, dar în strînsă corelație cu un cadraj axiologic ce ține cont de determinările persoanei și ale timpului. Cu acest prilej, publicul s-ar putea edifica în legătură cu «pedagogia» autonomiei, un miraj al căutărilor educaționale moderne, ar evita excesele și falsele soluții și ar viza realizarea unei educații integrale în care autonomia copilului devine atît țintă, cît și mijloc.” (Constantin Cucoș)
„Școala prezentului, dar mai ales cea a viitorului sînt chemate să creeze ancore educaționale puternice pentru formarea autonomiei copiilor și tinerilor, din perspectiva pregătirii lor pentru viața de dincolo de zidurile școlii, a educației permanente de calitate. Lucrarea de față, inedită în literatura pedagogică românească tocmai prin abordarea acestei teme de interes, precum și prin analiza exhaustivă, deopotrivă teoretică și praxiologică, aduce în discuție educația pentru autonomie, ca răspuns la problematica lumii contemporane, și implicit necesitatea dezvoltării unor noi practici educaționale în mediul școlar și familial. Valorificînd rezultate ale unor cercetări privind practicile de sprijinire a autonomiei copilului, autoarea invită cititorii, studenți, profesori, dar și părinți interesați de formarea comportamentelor autonome începînd de la vîrstele mici, să descopere ce este autonomia și cum se poate construi aceasta.” (Teodor Cozma)
Genoveva Farcas este profesoară de pedagogie la Colegiul Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași, doctor în științele educației și cadru didactic asociat la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza”
Cuprins:
Introducere 9
Capitolul 1. Autonomie şi educaţie. Repere conceptuale 13
1.1. Autonoinia, un concept greu definibil 13
1.2. Termeni corelativi ai conceptului de autonomie 16
1.2.1. Relaţia autonomie-libertate 16
1.2.2. Relaţia autonomie-identitate 17
1.2.3. Relaţia autonomie-responsabilitate 18
1.2.4. Relaţia autonomie-independenţă 18
1.2.5. Relaţia autonomie-dependenţă 20
1.3. Definiţii şi forme ale autonomiei 22
1.4. Orientări teoretice in abordarea autonomiei 29
1.4.1. Perspective filosofice asupra autonoiniei individului 29
1.4.2. Orientări sociologice in abordarea autonomiei ca fenomen socioeducaţional 31
1.4.3. Repere psihologice in delimitarea conceptului de autonotnie 33
Capitolul 2. Teorii şi modele explicative privind formarea comportamemelor autonome 39
2.1. Teoria socioconstructivistă a lui L.S. Vigotski 39
2.2. Teoria psihosocială a lui E. Erikson 42
2.3. Teoria ataşamentului a lui J. Bowlby 46
2.3.1. Influenţele ataşamentului in dezvoltarea comportamentelor autonome ale copilului 48
2.4. Teoria invăţării social-cognitive a lui A. Bandura 51
2.5. Teoria autodeterminării a lui E.L. Deci şi R.M. Ryan 55
2.5.1. Factori determinanţi in dezvoltarea comportamentelor autonome 59
2.6. Implicaţii ale teoriilor dezvoltării asupra demersurilor educaţionale de formare a autonomiei copilului 64
Capitolul 3. De la pedagogia autonomiei la educaţia pentru autonomie 73
3.1. Pedagogia autonomiei. Pedagogiile autonomizante 73
3.1.1. Libertate şi educaţie. Sistemul pedagogic montessorian 74
3.1.2. Comepţia despre autonomie a lui Celestin Freinet 76
3.1.3. Abordarea autonomiei în conceptia pedagogică a lui Adolphe Ferriere 79
3.1.4. Proiectul Step by Step şi autonomia copiilor 80
3.2. Educatia pentru autonomie 84
3.2.1. Concept şi problematică 84
3.2.2. Formarea comportamentelor autonome - scopul principal al educatiei pentru autonomie 86
3.2.3. Autonomizarea ca proces formativ 89
3.2.4. Principiile psihopedagogice ale educatiei pentru autonomie 91
3.2.5. Relatia pedagogică premisă a construirii autonomiei copilului 94
3.2.6. Variante acţionale pentru formarea comportamentelor autonome 97
Capitolul 4. Dezvoltarea comportamentelor autonome ale copiilor de vârstă preşcolară în mediul familial 103
4.1. Specificul comportamentelor autonome ale copilului de vârstă preşcolară 103
4.1.1. Autonomie şi dependenţă la vârsta preşcolară 103
4.1.2. Forme de autonomie specifice preşcolaritătii 108
4.1.3. Comportamente de autonomie personală şi comportamente de autonomie socială 112
4.2. Familia - spatiu formativ al construirii comportamentelor autonome ale preşcolarului 117
4.2.1. Influenţa stilurilor parentale asupra dezvoltării copilului 118
4.2.2. Patternuri de acţiune ale părinţilor cu rol determinant în formarea comportamentelor autonome ale copilului preşcolar 125
4.3. Cercetări privind practicile de sprijinire a autonomiei copilului 136
4.3.1. Importanţa sprijinirii autonomiei 136
4.3.2. Diferenţe culturale în sprijinirea autonomiei la preşcolari 138
4.3.3. Sprijinirea autonomiei preşcolarilor şi succesul şcolar 144
4.3.4. Autonomia copiilor şi utilizarea recompenselor 150
4.4. Perspective de dezvoltare a programelor de abilitare parentală pentru sprijinirea comportamentelor autonome ale preşcolarilor în România 153
Capitolul 5. Dezvoltarea comportamentelor autonome ale copiilor prin curriculumul preşcolar 161
5.1. Educaţia timpurie 161
5.1.1. Clarificări conceptuale 161
5.1.2. Educaţia timpurie ca obiectiv al politicilor internaţionale şi naţionale 164
5.1.3. Educaţia preşcolară din România între trecut şi rezent 171
5.1.3.1. Incursiune istorica in invatamantul prescolar romanesc 171
5.1.3.2. Contextul actual al invăţământului preşcolar din România 177
5.2. Jocul - modalitate esenţială de formare a comportamentelor autonome la preşcolari 179
5.2.1. Consideraţii generale despre joc 179
5.2.2. Problematica jocului în preşcolaritate 183
5.2.2.1. Perspective asupra jocului copiilor în perioada preşcolară 183
5.2.2.2. Rolul jocului "in educaţia timpurie. Valenţe formativ-educative ale activităţilor ludice 188
5.2.3. Educaţia prin joc şi dezvoltarea comportamentelor autonome ale preşcolarilor 192
5.2.3.1. Tipuri de jocuri desfăşurate în grădiniţă şi rolul acestora în formarea autonomiei personale şi sociale a preşcolarului 192
5.2.3.2. Constatări privind relaţiile dintre atributele personale ale copillor preşcolari (autonomia, temperamentul, nivelul limbajului) şi capacitatea de joacă 197
Capitolul 6. Studiu experimental privind dezvoltarea comportamentelor de autonomie personală şi socială ale copiilor preşcolari de 5-6 ani 201
6.1. Premisele teoretice ale studiului 201
6.1.1. Comportamentele de autonomie personală şi socială 202
6.2. Obiectivele şi ipotezele cercetării 203
6.2.1. Scopul 203
6.2.2. Obiectivele cercetării 203
6.2.3. Ipoteza principală a cercetării 203
6.2.4. Ipoteze secundare 203
6.3. Metodologie 204
6.3.1. Variabile 204
6.3.2. Lotul de subiecţi 204
6.3.3. Instrumente 204
6.3.4. Desfăşurarea cercetării 206
6.4. Analiza şi interpretarea rezultatelor 209
6.5. Constatări şi concluzii ale cercetării 209
Bibliografie 215
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu