22/12/2022

AUTONOMIA COPILULUI DE VARSTA MICA. Repere pedagogice

Autor: Genoveva Farcas
Editura Polirom
Colectia Stiintele educatiei
An aparitie : 2019
Editia I
ISBN 978-973-46-7888-4
Nr pagini : 232
Format 160 x 235
Pretul la data postarii : 34,95 lei la Editura, 29,70 lei la elefant, 33,20 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        „Problematica autonomiei, ca o competență transversală ce generează sau structurează competențe mai complexe, este vizată de lucrarea Genovevei Farcaș cu mult echilibru și discernămînt pedagogic, în cunoștință de cauză și cu dovezi teoretice, dar și faptic-constatative. Chiar dacă acest concept a stîrnit numeroase polemici și a inspirat multe filosofii educaționale, cartea ne ajută să ne orientăm într-un cîmp reflexiv complex și să generăm conduite autonome începînd cu vîrsta preșcolarității, dar în strînsă corelație cu un cadraj axiologic ce ține cont de determinările persoanei și ale timpului. Cu acest prilej, publicul s-ar putea edifica în legătură cu «pedagogia» autonomiei, un miraj al căutărilor educaționale moderne, ar evita excesele și falsele soluții și ar viza realizarea unei educații integrale în care autonomia copilului devine atît țintă, cît și mijloc.” (Constantin Cucoș)

        „Școala prezentului, dar mai ales cea a viitorului sînt chemate să creeze ancore educaționale puternice pentru formarea autonomiei copiilor și tinerilor, din perspectiva pregătirii lor pentru viața de dincolo de zidurile școlii, a educației permanente de calitate. Lucrarea de față, inedită în literatura pedagogică românească tocmai prin abordarea acestei teme de interes, precum și prin analiza exhaustivă, deopotrivă teoretică și praxiologică, aduce în discuție educația pentru autonomie, ca răspuns la problematica lumii contemporane, și implicit necesitatea dezvoltării unor noi practici educaționale în mediul școlar și familial. Valorificînd rezultate ale unor cercetări privind practicile de sprijinire a autonomiei copilului, autoarea invită cititorii, studenți, profesori, dar și părinți interesați de formarea comportamentelor autonome începînd de la vîrstele mici, să descopere ce este autonomia și cum se poate construi aceasta.” (Teodor Cozma)

        Genoveva Farcas este profesoară de pedagogie la Colegiul Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași, doctor în științele educației și cadru didactic asociat la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza”

Cuprins:

Introducere  9 

Capitolul 1. Autonomie şi educaţie. Repere conceptuale  13 
1.1. Autonoinia, un concept greu definibil   13 
1.2. Termeni corelativi ai conceptului de autonomie  16 
     1.2.1. Relaţia autonomie-libertate  16 
     1.2.2. Relaţia autonomie-identitate   17 
     1.2.3. Relaţia autonomie-responsabilitate   18 
     1.2.4. Relaţia autonomie-independenţă  18 
     1.2.5. Relaţia autonomie-dependenţă 20 
1.3. Definiţii şi forme ale autonomiei  22 
1.4. Orientări teoretice in abordarea autonomiei 29 
     1.4.1. Perspective filosofice asupra autonoiniei individului 29 
     1.4.2. Orientări sociologice in abordarea autonomiei ca fenomen socioeducaţional   31 
     1.4.3. Repere psihologice in delimitarea conceptului de autonotnie  33 

Capitolul 2. Teorii şi modele explicative privind formarea comportamemelor autonome  39 
2.1. Teoria socioconstructivistă a lui L.S. Vigotski 39 
2.2. Teoria psihosocială a lui E. Erikson  42 
2.3. Teoria ataşamentului a lui J. Bowlby 46 
     2.3.1. Influenţele ataşamentului in dezvoltarea comportamentelor autonome ale copilului  48 
2.4. Teoria invăţării social-cognitive a lui A. Bandura  51 
2.5. Teoria autodeterminării a lui E.L. Deci şi R.M. Ryan 55 
     2.5.1. Factori determinanţi in dezvoltarea comportamentelor autonome 59 
2.6. Implicaţii ale teoriilor dezvoltării asupra demersurilor educaţionale de formare a autonomiei copilului  64 

Capitolul 3. De la pedagogia autonomiei la educaţia pentru autonomie  73 
3.1. Pedagogia autonomiei. Pedagogiile autonomizante  73 
     3.1.1. Libertate şi educaţie. Sistemul pedagogic montessorian  74 
     3.1.2. Comepţia despre autonomie a lui Celestin Freinet  76 
     3.1.3. Abordarea autonomiei în conceptia pedagogică a lui Adolphe Ferriere 79
     3.1.4. Proiectul Step by Step şi autonomia copiilor  80 
3.2. Educatia pentru autonomie  84 
     3.2.1. Concept şi problematică  84 
     3.2.2. Formarea comportamentelor autonome - scopul principal al educatiei pentru autonomie 86 
     3.2.3. Autonomizarea ca proces formativ 89 
     3.2.4. Principiile psihopedagogice ale educatiei pentru autonomie  91 
     3.2.5. Relatia pedagogică premisă a construirii autonomiei copilului  94 
     3.2.6. Variante acţionale pentru formarea comportamentelor autonome 97 

Capitolul 4. Dezvoltarea comportamentelor autonome ale copiilor de vârstă preşcolară în mediul familial   103 
4.1. Specificul comportamentelor autonome ale copilului de vârstă preşcolară  103
     4.1.1. Autonomie şi dependenţă la vârsta preşcolară  103 
     4.1.2. Forme de autonomie specifice preşcolaritătii   108 
     4.1.3. Comportamente de autonomie personală şi comportamente de autonomie socială   112 
4.2. Familia - spatiu formativ al construirii comportamentelor autonome ale preşcolarului   117 
     4.2.1. Influenţa stilurilor parentale asupra dezvoltării copilului   118 
     4.2.2. Patternuri de acţiune ale părinţilor cu rol determinant în formarea comportamentelor autonome ale copilului preşcolar   125 
4.3. Cercetări privind practicile de sprijinire a autonomiei copilului 136 
     4.3.1. Importanţa sprijinirii autonomiei  136 
     4.3.2. Diferenţe culturale în sprijinirea autonomiei la preşcolari  138 
     4.3.3. Sprijinirea autonomiei preşcolarilor şi succesul şcolar   144 
     4.3.4. Autonomia copiilor şi utilizarea recompenselor  150 
4.4. Perspective de dezvoltare a programelor de abilitare parentală pentru sprijinirea comportamentelor autonome ale preşcolarilor în România   153 

Capitolul 5. Dezvoltarea comportamentelor autonome ale copiilor prin curriculumul preşcolar   161 
5.1. Educaţia timpurie   161 
     5.1.1. Clarificări conceptuale   161 
     5.1.2. Educaţia timpurie ca obiectiv al politicilor internaţionale şi naţionale  164 
     5.1.3. Educaţia preşcolară din România între trecut şi rezent   171 
5.1.3.1. Incursiune istorica in invatamantul prescolar romanesc  171
5.1.3.2. Contextul actual al invăţământului preşcolar din România  177 
5.2. Jocul - modalitate esenţială de formare a comportamentelor autonome la preşcolari  179 
     5.2.1. Consideraţii generale despre joc   179 
     5.2.2. Problematica jocului în preşcolaritate  183 
5.2.2.1. Perspective asupra jocului copiilor în perioada preşcolară   183 
5.2.2.2. Rolul jocului "in educaţia timpurie. Valenţe formativ-educative ale activităţilor ludice   188 
     5.2.3. Educaţia prin joc şi dezvoltarea comportamentelor autonome ale preşcolarilor  192 
5.2.3.1. Tipuri de jocuri desfăşurate în grădiniţă şi rolul acestora în formarea autonomiei personale şi sociale a preşcolarului  192 
5.2.3.2. Constatări privind relaţiile dintre atributele personale ale copillor preşcolari (autonomia, temperamentul, nivelul limbajului) şi capacitatea de joacă  197 

Capitolul 6. Studiu experimental privind dezvoltarea comportamentelor de autonomie personală şi socială ale copiilor preşcolari de 5-6 ani   201 
6.1. Premisele teoretice ale studiului   201 
     6.1.1. Comportamentele de autonomie personală şi socială  202 
6.2. Obiectivele şi ipotezele cercetării   203 
     6.2.1. Scopul 203 
     6.2.2. Obiectivele cercetării   203 
     6.2.3. Ipoteza principală a cercetării  203 
     6.2.4. Ipoteze secundare  203 
6.3. Metodologie  204 
     6.3.1. Variabile  204 
     6.3.2. Lotul de subiecţi  204 
     6.3.3. Instrumente  204 
     6.3.4. Desfăşurarea cercetării  206 
6.4. Analiza şi interpretarea rezultatelor 209 
6.5. Constatări şi concluzii ale cercetării  209 

Bibliografie   215 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu