23/12/2022

ABILITATI SOCIALE IN TULBURARILE DIN SPECTRUL AUTISMULUI. Evaluare si interventii psihopedagogice

Coord: Cristina Costescu
Editura Polirom
Colectia Stiintele educatiei
An aparitie : 2021
Editia a
ISBN 978-973-46-8439-7
Nr pagini : 176
Format 165 x 235
Pretul la data postarii : 39,95 lei la Editura, 33,95 lei la elefant, 37,95 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Abilitatile sociale sint un set de comportamente si cunostinte specifice indispensabile in dezvoltarea si cresterea capacitatii de adaptare la mediu a oricarei persoane. Dezvoltarea lor este cu atit mai importanta in cazul persoanelor cu tulburare din spectrul autismului, ale caror interactiuni sociale sint ingreunate si necesita sprijin suplimentar atit din partea specialistilor, cit si a familiei. Elaborat de o echipa de specialisti in psihopedagogie speciala, volumul isi propune sa identifice si sa clasifice abilitatile sociale caracteristice in contextul unui astfel de diagnostic si sa prezinte metode si tehnici pentru dezvoltarea lor. Imbinind un cadru teoretic detaliat cu modele practice, volumul ofera cititorilor o imagine de ansamblu a evaluarii si interventiei psihopedagogice validate stiintific in tulburarea din spectrul autismului, adresindu-se atit specialistilor din domeniu care interactioneaza cu copii si adolescenti, cit si parintilor acestora.

        Cristina Costescu este lector universitar doctor în cadrul Departamentului de Psihopedagogie Specială, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea „Babeş‑Bolyai” din Cluj‑Napoca. A finalizat studiile doctorale în 2014, în cadrul Şcolii Doctorale Psihodiagnostic şi Intervenţii Psihologice Validate Ştiinţific din cadrul aceleiaşi universităţi. Are o experienţă vastă în dezvoltarea şi testarea intervenţiilor psihopedagogice pentru copiii cu tulburări de neurodezvoltare, care pot fi utilizate atît în mediul educaţional, cît şi în practica privată.

Cuprins:

Prezentarea autoritor  9
Capitolul I. Abilitatile sociale in tulburarea din spectrul autismului (Cristina Costescu, Carmen Blaga)   13
Abilitatile sociale - definiţie, teorii şi clasificări   13
Deficitele sociale 17
Caracteristici ale dezvoltării sociale la copiii cu TSA   22
Teorii ale abilităţilor sociale  25
Concluzii   27
Discuţii   29
Blbliografie 30

Capitolui 2. Evaluarea abilitatilor sociale la copiii cu TSA (Adrian Roşan)  35
Observarea directă a comportamentului.   39
Jocul de rol  41
Scale standardizate 42
Evaluarea comprehensiunii sociale   48
Sociometria     50
Concluzii     51
Bibliografie 52

Capitolul 3. Tehnici de interventie pentru dezvoltarea abilitatilor sociale ale copiilor cu TSA (Cristina Balaş-Baconschi)   57
Carol Gray şi povestea socială  61
Poveştile sociale ca metodă eficientă de intervenţie   65
Criteriile de definire ale poveştilor sociale   68
Structura unei poveşti sociale     69
Eficienţa poveştii sociale ca tehnică de intervenţie     73
Concluzii 79
Bibliografie     80

Capitolul 4. Atitudini ale specialiştilor cu privire la utilizarea poveştilor sociale (Mădălina-Daniela Simion, Cristina Costescu) 87
Participanţii la studiu  89
Descrierea instrumentului utilizat   90
Analiza datelor  90
Rezultate  91
Definirea poveştilor sociale     93
Scopul poveştilor sociale  93
Surse utilizate şi necesare pentru prezentarea poveştilor sociale  94
Eficienţa poveştilor sociale 95
Utilizarea şi accesul la poveştile sociale  97
Modalităţile de prezentare a poveştilor sociale  98
Beneficiari ai poveştilor sociale  98
Concluzii   100
Bibliografie  102
Chestionar care măsoară percepţia si atitudinile celor care lucrează cu indiviză cu TSA referitor la tehnicite utilizate pentru dezvoltarea abilitatilor sociale  103

Capitolui 5. Modalităţi de testare a eficienţei poveştilor sociale (Cristina Costescu, Brigitta-Andrea Nagy)  109
Testarea eficienţei poveştilor sociale cu ilustraţii livrate online 111
Participanţii la studiu  113
Procedura    116
Analiza datelor  123
Rezultate   124
Concluzii şi discuţii   127
Bibliografie     128

Capitolul 6. Ghid practic de realizare a poveştilor sociale şi a conversaţiilor pe benzi desenate (Veronica Şut, Szidonia Szasz)  131
Utilitatea poveştilor sociale   131
Modalităţi de utilizare a poveştilor sociale    133
Scrierea unei poveşti sociale    134
Conversatiile pe benzi desenate 148
Bibliografie  152

Capitolul 7. Modele de scenarii sociale pentru dezvoltarea abilităţilor sociale (Cristina Costescu)   153

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu