Coord: Cristina Costescu
Editura Polirom
Colectia Stiintele educatiei
An aparitie : 2021
Editia a
ISBN 978-973-46-8439-7
Nr pagini : 176
Format 165 x 235
Pretul la data postarii : 39,95 lei la Editura, 33,95 lei la elefant, 37,95 lei la libris
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Abilitatile sociale sint un set de comportamente si cunostinte specifice indispensabile in dezvoltarea si cresterea capacitatii de adaptare la mediu a oricarei persoane. Dezvoltarea lor este cu atit mai importanta in cazul persoanelor cu tulburare din spectrul autismului, ale caror interactiuni sociale sint ingreunate si necesita sprijin suplimentar atit din partea specialistilor, cit si a familiei. Elaborat de o echipa de specialisti in psihopedagogie speciala, volumul isi propune sa identifice si sa clasifice abilitatile sociale caracteristice in contextul unui astfel de diagnostic si sa prezinte metode si tehnici pentru dezvoltarea lor. Imbinind un cadru teoretic detaliat cu modele practice, volumul ofera cititorilor o imagine de ansamblu a evaluarii si interventiei psihopedagogice validate stiintific in tulburarea din spectrul autismului, adresindu-se atit specialistilor din domeniu care interactioneaza cu copii si adolescenti, cit si parintilor acestora.
Cristina Costescu este lector universitar doctor în cadrul Departamentului de Psihopedagogie Specială, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea „Babeş‑Bolyai” din Cluj‑Napoca. A finalizat studiile doctorale în 2014, în cadrul Şcolii Doctorale Psihodiagnostic şi Intervenţii Psihologice Validate Ştiinţific din cadrul aceleiaşi universităţi. Are o experienţă vastă în dezvoltarea şi testarea intervenţiilor psihopedagogice pentru copiii cu tulburări de neurodezvoltare, care pot fi utilizate atît în mediul educaţional, cît şi în practica privată.
Cuprins:
Prezentarea autoritor 9
Capitolul I. Abilitatile sociale in tulburarea din spectrul autismului (Cristina Costescu, Carmen Blaga) 13
Abilitatile sociale - definiţie, teorii şi clasificări 13Deficitele sociale 17Caracteristici ale dezvoltării sociale la copiii cu TSA 22Teorii ale abilităţilor sociale 25Concluzii 27Discuţii 29Blbliografie 30
Capitolui 2. Evaluarea abilitatilor sociale la copiii cu TSA (Adrian Roşan) 35
Observarea directă a comportamentului. 39Jocul de rol 41Scale standardizate 42Evaluarea comprehensiunii sociale 48Sociometria 50Concluzii 51Bibliografie 52
Capitolul 3. Tehnici de interventie pentru dezvoltarea abilitatilor sociale ale copiilor cu TSA (Cristina Balaş-Baconschi) 57
Carol Gray şi povestea socială 61Poveştile sociale ca metodă eficientă de intervenţie 65Criteriile de definire ale poveştilor sociale 68Structura unei poveşti sociale 69Eficienţa poveştii sociale ca tehnică de intervenţie 73Concluzii 79Bibliografie 80
Capitolul 4. Atitudini ale specialiştilor cu privire la utilizarea poveştilor sociale (Mădălina-Daniela Simion, Cristina Costescu) 87
Participanţii la studiu 89Descrierea instrumentului utilizat 90Analiza datelor 90Rezultate 91Definirea poveştilor sociale 93Scopul poveştilor sociale 93Surse utilizate şi necesare pentru prezentarea poveştilor sociale 94Eficienţa poveştilor sociale 95Utilizarea şi accesul la poveştile sociale 97Modalităţile de prezentare a poveştilor sociale 98Beneficiari ai poveştilor sociale 98Concluzii 100Bibliografie 102Chestionar care măsoară percepţia si atitudinile celor care lucrează cu indiviză cu TSA referitor la tehnicite utilizate pentru dezvoltarea abilitatilor sociale 103
Capitolui 5. Modalităţi de testare a eficienţei poveştilor sociale (Cristina Costescu, Brigitta-Andrea Nagy) 109
Testarea eficienţei poveştilor sociale cu ilustraţii livrate online 111Participanţii la studiu 113Procedura 116Analiza datelor 123Rezultate 124Concluzii şi discuţii 127Bibliografie 128
Capitolul 6. Ghid practic de realizare a poveştilor sociale şi a conversaţiilor pe benzi desenate (Veronica Şut, Szidonia Szasz) 131
Utilitatea poveştilor sociale 131Modalităţi de utilizare a poveştilor sociale 133Scrierea unei poveşti sociale 134Conversatiile pe benzi desenate 148Bibliografie 152
Capitolul 7. Modele de scenarii sociale pentru dezvoltarea abilităţilor sociale (Cristina Costescu) 153
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu