23/12/2022

AUTISMUL INFANTIL. Structuri psihopatologice si terapie complexa

Autor: Cristina Balas-Baconschi (Muresan)
Editura Presa Universitara Clujeana
Colectia Restitutio
An aparitie : 2004, 2007,2021
Editia a IV-a
ISBN 978-606-37-1123-7
Nr pagini : 300
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 37 lei la Editura, 38,90 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU (ed 2007)
pdf pe scribd 
(ed 2004)


Descrierea editurii:

        Ipotezele psihogenetice asupra autismului au fost formulate în anii 50, într-o perioadă în care, practic, nu exista nici un mijloc de investigare a sistemului nervos central. Ele au fost în consecinţă construite, nu pe baza unor date ştiinţifice sau a unor studii epidemiologice, care să permită decelarea unor factori de risc sau a unei cauzalităţi, ci plecând de la interpretarea unor observaţii izolate şi mai ales de la o serie de analogii. Dintre acestea se pot aminti observaţiile lui Harlow (1958), care descrie tulburările de comportament la puiul de maimuţă separat de mamă, ori descrierea “hospitalismul” de către Spintz, sub forma unor reacţii de tip depresiv şi a unor dificultăţi relaţionale, la copiii separaţi de mamă de timpuriu.

Cuprins:

1. AUTISMUL - UN MIT TENACE 9
Scurt istoric al cercetărilor 9

2. ETIOLOGIA AUTISMULUI INFANTIL - O PROBLEMĂ CONTROVERSATĂ 17
2.1. Teoriile psihogenetice 17
2.2. Teoriile cognitiviste 18
2.2.1. Teoria lingvistică 18
2.2.2. Teoriile perceptive 19
2.2.3. Teoria hemisfericităţii 19
2.2.4. Teoriile metareprezentaţionale 20
2.3. Teoriile etologice 20
2.4.Teoriile psihodinamice 24
2.4.1. Teoria sistemică 24
2.4.2. Fenomenologia 24
2.4.3. Psihanaliza 25
2.5. Argumente în favoarea originii parţial organice a autismului 28
2.5.1. Semnele reperabile la examinarea medicală a copiilor autişti 28
2.5.2. Explorările electrofiziologice 28
2.5.3. Anomaliile anatomice ale creierului, imaginile cerebrale şi datele neurobiologice 29
2.5.4. Constatările biologice 35
2.5.5. Patologiile asociate autismului 36
2.5.6. Argumentele genetice 36

3. DIAGNOSTICUL DIFERENŢIAL 37
3.1. Autismul şi psihoza 37
3.2. Autismul şi deficienţa mintală 37
3.3. Autismul şi sindromul Rett 38
3.4. Autismul atipic 39
3.5. Autismul şi alte tulburări dezintegrative ale copilăriei 39
3.6. Autismul şi tulburarea semantic-pragmatică 40
3.7. Autismul şi sindromul Asperger  40
3.8. Asocierea autism-epilepsie şi sindromul Landau-Kleffner  46

4.DESCRIEREA CLINICĂ A AUTISMULUI INFANTIL 51
4.1. Criteriile DSM-IV  56
4.2. Criteriile ICD-10   57 
4.3. Deficitele cognitive în autism şi consecinţele lor în plan educaţional 59
4.3.1. Deficitele senzoriale  59
4.3.2. Tulburările inteligenţei 61
4.3.3. Deficitele de atenţie 62
4.3.4. Tulburările de memorie 63
4.3.5. Tulburările de limbaj 65
4.4. Tulburările de interacţiune socială 68
4.4.1. Tulburările legate de interacţiunea precoce 68
4.4.2. Tulburările comunicării emoţiilor şi a altor stări mentale 68
4.4.3. Modul de abordare a problemelor de interacţiune socială 69
4.5. Theory of mind ş\ "teoria iubirii" 72
4.5.1. Theory of mind şi problema autismului  78
4.5.2. Implicaţii diagnostice ale theory of mind 83
4.6. Particularităţi ale tratării informaţiei la copiii autişti  87

5. PARTICULARITĂŢI PSIHOGENETICE ÎN AUTISM  91
5.1. Semnele caracteristice observate în primii doi ani de evoluţie a unui sindrom autistic 91
5.2. Aspecte ale teoriei lui Bruno Bettelheim legate de autism în copilăria timpurie 96
5.2.1. Nou-născutul este extrem de activ 96
5.2.2. Experienţa alăptatului este critică pentru copil 97
5.2.3. Chiar şi mamele unor nou-născuţi normali pot considera dificilă stabilirea unei relaţii reciproce satisfăcătoare 97
5.2.4. Autismul este un act de retragere 97
5.3. Perioadele critice din copilăria timpurie 99
5.4. Copilul autist de vârstă preşcolară 101
5.4.1. Dezvoltarea sinelui şi percepţia de sine 102
5.4.2. Obsesia pentru identic, pentru ordine.Permanenţa obiectului 104
5.4.3. Comportamentele de tip obsesiv şi ritualic— mecanism de apărare al copiilor autişti 108
5.4.4. Dificultăţile de integrare socială 121
5.4.5. Tulburările de limbaj 122
5.4.6. Problemele legate de capacitatea desimbolizare 127
5.5. Copilul autist între 6 şi 12 ani 127
5.6. Autismul la adolescent 131
5.7. Evoluţia pe termen lung a copiilor autişti şi psihotici 132

6. METODE EVALUATIVE FOLOSITE ÎN AUTISM  143
6.1. Evaluarea în autism - o necesitate 143
6.2. Evaluarea dezvoltării mintale globale la copiii autişti 144
6.2.1. Abordarea psihometrică 145
6.2.2. Abordarea ciinico-experimentală 145
6.2.3. Evaluarea dezvoltării psihice 146
6.2.4. Studiul dezvoltării funcţiilor cognitivo-sociale 147
6.2.5. Studiul funcţionării cognitive 148
6.3. Scale de evaluare folosite în autismul infantil  149
6.3.1. Chestionarul diagnostic E2 Rimland 150
6.3.2.Scala de observaţie a comportamentului Freeman 166
6.3.3. Scala de evaluare a comportamentelor autistice ECA 168
6.3.4. Scala de evaluare a autismului infantil Schopler 175
6.3.5. Profilul psiho-educaţional Schopler (P.P.E.) 181
6.3.6. Scala de evaluare a tratamentului în autism 186
6.4. Importanţa procesului evaluării 188
6.5. Evaluarea "ecologică" a unui copil autist 190

7. MODALITĂŢI TERAPEUTICE FOLOSITE ÎN AUTISMUL INFANTIL 201
7.1. Tratamente destinate corectării anomaliilor biochimice 202
7.2. Tratamente medicamentoase 204
7.3. Terapia psihanalitică 205
7.4. Tehnicile educative 208
7.5. Terapia comportamentală 212
7.5.1. Rezultate pe termen lung la copiii autişti care au beneficiat de tratament precoce intensiv 212
7.5.2. Crearea unor noi căi de comunicare: învăţarea operatorie a vorbirii, dansului, mişcării şi muzicii 216
7.5.3. Aplicarea precoce a unui tratament comportamental intensiv asupra unui subiect autist (după Lovaas) 220
7.6. Tehnici de intervenţie vizând modificarea comportamentelor specifice autiste. Strategii şi tehnici din sistemul TEACCH 225
7.6.1. Activităţi de învăţare 227
7.6.2. Programele individuale - premisă a creşterii gradului de independenţă şi a diminuării problemelor comportamentale 233
7.6.3. Prezentarea unor exemple de programe integrate şi.individualizate pentru ameliorarea, calităţii vieţii copiilor autişti 235

8. ELABORAREA UNUI PLAN COMPLEX DE INTERVENŢIE PENTRU COPIII AUTIŞTI 267
8.1. Planul individual de intervenţie 271
8.1.1. Programul în imagini - obiectiv al planului general 275
8.1.2. Planul individualizat în domeniul comunicării, problemelor comportamentale şi autonomiei personale 277
8.1.3. Planul individualizat de intervenţie propriu-zis 278
8.2. Planul de intervenţie în grup 279
8.2.1. Descrierea detaliată a planului de intervenţie în grup 280
8.2.2.Sugestii pentru cadre didactice şi părinţi 283

CONCLUZII 287
BIBLIOGRAFIE 291

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu