Autor: Elena Bonchis
Editura Polirom
Colectia Psihologia copilului si Parenting
An aparitie :2021
Editia I
ISBN 978-973-46-8384-0
Nr pagini : 400
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 39,95 lei la Editura, 39 lei la carturesti, 37,95 lei la libris
Disponibilitate BCU
Descrierea editurii:
Gîndul de a scrie această carte despre generația Z, pe care noi am botezat‑o hic et nunc, a apărut în urmă cu cîțiva ani, dintr‑o nevoie resimțită acut, asemenea multor altora, de a cunoaște, a înțelege specificul unei cohorte născute, crescute și educate într‑o lume globalizată, interconectată digital. Se estimează că această generație, căreia i s‑au dat peste 25 de denumiri, va reprezenta, împreună cu generația Y, aproximativ 70‑80% din totalul forței de muncă pînă în 2025. Acesta este un motiv în plus pentru a descifra profilul ei psihologic. Cum gîndește? Cum memorează, stochează și actualizează informația? Cît de inteligentă este din punct de vedere emoțional? Ce nivel al stimei de sine manifestă? Cum se raportează la școală și familie? Cît de religioasă este? Cu ce vulnerabilități se confruntă? Am încercat în această lucrare, pe de o parte, să înțelegem, să descriem și să explicăm caracteristicile psiho-educaționale ale acestei generații, iar pe de altă parte, să propunem strategii de optimizare a relațiilor cu familia, cu școala, cu comunitatea în ansamblul ei.
Elena Bonchiş este profesor doctor, iniţiator şi membru fondator al Asociaţiei Naţionale a Psihologilor Şcolari, preşedinte de onoare al acesteia, editor al Romanian Journal of School Psychology. A publicat numeroase studii şi articole în reviste de specialitate naţionale şi internaţionale. Sursa: Polirom
Dintre lucrarile sale:
Studierea imaginii de sine în copilărie şi adolescenţă (1997),
Copilul şi copilăria – o abordare psihopedagogică (1998),
Metodica predării psihologiei în liceu (1999),
Psihologia desenului copilului (2004),
Teorii ale dezvoltării copilului (2006),
Psihologia copilului (2004),
Desenul şi dezvoltarea cognitivă a copilului (2010),
Am fost prietena lui Trebuie (2016);
Practica pedagogică între tradiţie şi inovaţie (coautor)1997
Copilăria – fundament al personalităţii (coautor) 1997
Educaţia ieri‑azi‑mâine (coautor), 1998
Competenţe predictibile ale dascălului în perspectiva viitorului (2006),
Educăm şi vindecăm prin poveşti (coautor), Ed. Univ din Craiova 2008
Introducere în psihologia personalităţii (coautor), Editura Universitatii din Oradea, 2006, 2009
Dezvoltarea umană – aspecte psihosociale (coord), Editura Imprimeriei de Vest, 2000
Învăţarea şcolară. Teorii, modele, conditii, factori (coord), Ed. Univ. Emanuel, 2002
Psihologia vârstelor(coord), 2004),
Psihologie generală(coord), 2006),
Cunoaşterea psihologică a copilului – premisă a adaptării şcolare(coord), 2009
Impactul parentingului incomplet asupra dezvoltării socioemoţionale a copilului şi adolescentului(coord), 2010
Familia şi rolul ei în educarea copilului (coord), Polirom 2011
Psihologia jocului (coord.), SPER 2014
Învaţă să asculţi (coord), Polirom 2019
Generaţia Z (coord.), Polirom 2021
Plictiseala la copii şi adolescenţi. O perspectivă psihologică (coord.), Polirom 2022
Cuprins:
Prezentarea autorilor 9
Cuvânt-inainte (Elena Bonchiş) 15
Capitolul 1. De la tradiţionalişti la generaţia Z sau hic et nunc (Elena Bonchiş) 17
1.1. Consideraţii introductive 17
1.2. Criterii de clasificare şi descriere a generaţiilor. Modelul teoriei generaţiilor (W. Strauss, N. Howe) 20
1.3. Generaţia builders, a constructorilor sau a tradiţionaliştilor (1900-1946) 25
1.4. Generaţia Baby Boomers (1946-1964) 32
1.5. Este generaţia X generaţia pierdută? (1964-1980) 42
1.6. Generaţia Y sau generaţia me (1980-1995). 51
1.7. Generaţia Z sau hic et nunc (1995-2015) 62
Capitolul 2. De la tradiţionalişti la generaţia Z în şpaţiul românesc (Elena Bonchis) .83
2.1. Consideraţii introductive .83
2.2. Dinamica populaţiei în spaţiul românesc. 85
2.3. Diferenţele socioculturale şi contextual-istorice dintre generaţii în spaţiul românesc. 86
Capitolul 3 Cum gândesc cei din generaţia Z sau hic et nunc (Elena Bonchis) 101
3.1. Gândirea - delimitare noţională 101
3.2. Structura gândirii. Tipuri de gândire 102
3.3. Stiluri de gândire 104
3.4. Cunoaştere vizuală, gândire vizuală, inteligenţă vizual-spaţială .109
3.5. Gândire laterală versus gândire verticală. Tehnici de dezvoltare a gândirii laterale 116
3.6. Gândirea critică: dispoziţie, abilitate, proces. Strategii de dezvoltare 123
3.7. Despre sindromul gândirii accelerate (SGA): definire, manifestări, cauze, prevenire 132
Capitolul 4. Caracteristici ale memoriei la reprezentanţii generaţiei Z. Viaţa online (Marius Drugaş) 139
4.1. Ce este memoria? 139
4.1.1. Memorie senzorială, memorie de scurtă durată, memorie de lungă durată 1404.1.2. Reactualizare şi uitare .142
4.2. Imigranţi digitali şi nativi digitali 143
4.3. De unde preia informaţia generaţia Z? 145
4.3.1. Accesul la informaţie 1464.3.2. Depozitarea online a informaţiei 147
4.4. Internetul - extensie a memoriei de lungă durată, Google - memorie de lucru 148
4.4.1. Cât de eficient este cititul online pentru sistemele mnezice? 1514.4.2. Supraîncărcarea memoriei de lucru 1534.4.3. Efecte asupra funcţionării memoriei verbale şi vizuale 154
4.5. Jocurile video, memoria senzorială şi memoria de scurtă durată 155
4.6. Recomandări pentru activităţile şcolare 157
4.7. Recomandări pentru viaţa 160
Capitolul 5. Generaţia Z şi inteligenţa emoţională (Cecilia Sas) 163
5.1. Introducere 163
5.2. Inteligenţa emoţională. Câteva repere teoretice 165
5.3. Inteligenţă emoţională sau competenţă emoţională? 170
5.4. Ce competenţe emoţionale trebuie să formăm? 173
5.5. Generaţia Z şi stabilitatea emoţională 175
5.6. Cum să dezvoltăm inteligenţa emoţională? 178
5.7. Empatia şi dezvoltarea acesteia 181
Capitolul 6. Stima de sine şi generaţia Z (Monica Liana Secui) 187
6.1. Prezentare generalâ. 187
6.2. Stabilitatea şi fluctuaţia stimei de sine. Variaţii asociate vârstei, genului şi cohortei 188
6.3. Factori şi mecanisme explicative ale schimbărilor apărute In cazul cohortelor 197
Capitolul 7. Invăţarea la generaţia Z (Daniela Roman) 203
7.1. Invitaţie la o abordare reflexivă a invăţării şi a stilurilor de Invăţare 203
7.2. Repere ale contextului educaţional actual 204
7.3. Provocările invăţării impuse de o lume tot mai tehnologizată. Ce spun studiile? 208
7.4. Aşteptările generaţiei Z privind utilizarea tehnologiei în predare 212
7.5. Profilul invăţării la generaţia Z. Un posibil model explicativ 215
7.5.1. Ce este Invăţarea? .2157.5.2. Invăţare versus dezvoltare în era digitală. 2187.5.3. Aspecte specifice ale Invăţării la generaţia Z 219
Capitolul 8. Specificul relaţiei profesor - elevii din generaţia Z (Carmen Alina Popa). 227
8.1. Introducere ..227
8.2. Relaţia profesor-elev ca relaţie de intercunoaştere. Personalizarea relaţiei profesor-elev 229
8.3. Obstacole ale unei relaţii eficiente profesor - elevii din generaţia Z 232
8.3.1. Obstacole legate de comportamentul cadrului didactic 2338.3.2. Blocaje în relaţia profesor - elevii din generaţia Z cauzate de caracteristicile elevilor. 2408.3.3. Blocaje care ţin de cultura organizaţiei 242
8.4. Sugestii pentru imbunătăţirea relaţiei profesor - elevii din generaţia Z 245
Capitolul 9. A fi părinte în era digitală. Schimbări, dificultăţi şi unele recomandări în privinţa relaţiei părinţi - copii sau adolescenţi din generaţia Z (Laura Nicoleta Bochis)253
9.1. Introducere . .253
9.2. Stilul parental în era digitală 255
9.3. Tehnici de mediere în utilizarea tehnologiilor digitale 259
9.4. Părintele în era digitală. Recomandări în abordarea relaţiei părinte - copii sau adolescenţi din generaţia Z 261
Capitolul 10. Atitudinea generatiei Z în raport cu religia (Vasile Marin Dindelegan) 269
10.1. Spiritualitate versus religiozitate. Influente asupra comportamentului copiilor tinerilor din generaţia Z 269
10.2. Efectele pragmatice ale unor atitudini favorabile fată de religie 274
Capitolul 11. Vulnerabilităti ale generatiei Z (Camelia Maria Dindelegan)281
11.1. Atitudinea generatiei Z fată de consumul de droguri 281
11.2. Comportamentul generatiei Z fată de consumul de alcool 294
11.3. Depresia şi generatia Z 306
11.4. Perspectiva psihologică a generatiei Z fată de fenomenul suicidar .318
Capitolul 12. ADHD şi generatia Z. Întrebări şi răspunsuri care generează alte întrebări (Ioana Drugas) .331
12.1. Tulburarea cu deficit de atentie/hiperactivitate (ADHD) - definire caracterizare 331
12.2. Cauzalitate şi interventie 333
12.3. Expunerea online a generatiei Z. Similitudini cu alterarea proceselor neuronale în ADHD 338
12.4. Alterarea proceselor neuronale în ADHD 341
12.5. Reprezentările sociale ale implicării şcolare 344
12.6. Patternul simptomatologic al reprezentanţilor generatiei Z diagnosticati cu ADHD în judetul Bihor 348
Bibliografie 353
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu