02/01/2023

DEZVOLTAREA UMANA. Aspecte psihosociale

Coord: Elena Bonchis
Editura Imprimeriei de Vest
An aparitie : 2000
Editia I
ISBN 973-9329-77-2
Nr pagini : 344
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd


Despre autor:

        Elena Bonchiş este profesor doctor, iniţiator şi membru fondator al Asociaţiei Naţionale a Psihologilor Şcolari, preşedinte de onoare al acesteia, editor al Romanian Journal of School Psychology. A publicat numeroase studii şi articole în reviste de specialitate naţionale şi internaţionale. Sursa: Polirom
        Dintre lucrarile sale
Studierea imaginii de sine în copilărie şi adolescenţă (1997), 
Copilul şi copilăria – o abordare psihopedagogică (1998), 
Metodica predării psihologiei în liceu (1999), 
Psihologia desenului copilului (2004), 
Teorii ale dezvoltării copilului (2006), 
Psihologia copilului, Editura Universitatii din Oradea 2004 
Desenul şi dezvoltarea cognitivă a copilului (2010), 
Am fost prietena lui Trebuie (2016); 
Practica pedagogică între tradiţie şi inovaţie (coautor)1997 
Copilăria – fundament al personalităţii (coautor) 1997 
Educaţia ieri‑azi‑mâine (coautor), 1998 
Competenţe predictibile ale dascălului în perspectiva viitorului (2006), 
Educăm şi vindecăm prin poveşti (coautor), Ed. Univ din Craiova 2008
Introducere în psihologia personalităţii (coautor), Editura Universitatii din Oradea, 2006, 2009 
Dezvoltarea umană – aspecte psihosociale (coord), Editura Imprimeriei de Vest, 2000 
Învăţarea şcolară. Teorii, modele, conditii, factori (coord), Ed. Univ. Emanuel, 2002
Psihologia vârstelor(coord), 2004), 
Psihologie generală(coord), 2006), 
Cunoaşterea psihologică a copilului – premisă a adaptării şcolare(coord), 2009
Impactul parentingului incomplet asupra dezvoltării socioemoţionale a copilului şi adolescentului(coord), 2010 
Psihologia jocului (coord.), SPER 2014
Învaţă să asculţi (coord), Polirom 2019
Generaţia Z (coord.), Polirom 2021
Plictiseala la copii şi adolescenţiO perspectivă psihologică (coord.), Polirom 2022

Cuprins:

Date despre autori  9

Cap. I. CUVANT DE INTRODUCERE  13

Cap. II. TEORII ASUPRA DEZVOLTARII UMANE (Angelica Birhan) 17
2.1. Ce este un stadiu de dezvoltare? 19
2.2. Modele comparate ale dezvoltarii lumii - viziune de ansamblu 19
2.3. Modelul organicist  20
2.3.1. Teoria psihanalitica a lui Freud  20
2.3.2. Teoria dezvoltarii psiho-sociale a lui Erikson  24
2.3.3. Teorii ale dezvoltarii cognitive  26
2.3.3.1. Teoria dezvoltarii cognitiva a lui Piaget  27
2.3.3.2. Teoria dezvoltarii morale a lui Kohlberg  29
2.4. Modelul mecanicist  30
2.4.1. Modelul mecanicist - prezentare generala 3-
2.4.2. Teoria dezvoltarii a lui Watson  31
2.4.3. Teoria conditionarii operante a lui Skinner  31
2.4.4. Teoria invatarii sociale a lui Bandura  31
2.5. Modelul contextual  33
2.5.1. Modelul contextual - prezentare generala  33
2.5.2. Teoria dialectica a lui Riegel  33

Cap. III. ROLUL EREDITATII SI MEDIULUI IN DEZVOLTAREA PERSONALITATII UMANE  35
A. Rolul ereditatii in dezvoltarea personalitatii umane (Sabin Burca)
3.1. Ce este ontogeneza? 37
3.2. Etape ale ontogenezei  37
3.2.1. Perioada preembrionara  38
3.2.2. Perioada prenatala  40
3.2.2.1. Etapa embrionara 40
3.2.2.2. Etapa fetala  40
3.2.3. Perioada postnatala  41
3.3.Rolul ereditatii in conturarea trasaturilor de personalitate  41
3.3.1. Temperamentul ca expresie a tipului de sistem nervos  41
3.3.2. Aptitudinile si baza lor genetica 43
3.3.3. Caracterul are o baza ereditara ? 44
3.4. Concluzii 46
B. Factorii externi ai dezvoltarii psihice (Carmen Burcea)  47
3.1. Delimitari conceptuale 47
3.1.1. Mediul  47
3.1.2.  Educatia  49
3.1.3. Caracterisiticile educatiei  50
3.2. Educatie -  dezvoltare  51
3.3. Educatie -  mediu  52
3.4. Ereditate -  mediu   53
3.5. Ereditate - educatie  55

Cap. IV. COPILARIA (Elena Bonchis) 55
4.1. Caracterizare generala 57
4.2. Dezvoltarea fizica a motricitatii in copilarie  62
4.3. Dezvoltarea cognitiva  62
4.3.1. Evolutia capacitatilor senzorial-perceptive  62
4.3.2. Gandirea 
4.3.2.1.Caracterizare generala 65
4.3.2.2. Stadiile dezvoltarii gandirii dupa J. Piaget  68
4.3.2.3. L.S. Vigotski si ideea conditionarii socio-culturale a psihicului uman 72
4.3.2.4.P.I. Galperin si teoria formarii pe etape a actiunilor intelectuale  74
4.3.2.5. Abordari noi ale gandirii copilului  76
4.3.3. Limbajul 
4.3.3.1. Caracterizare generala 78
4.3.3.2. Dezvoltarea limbajului din punct de vedere fonetic  78
4.3.3.3. Dezvoltarea vocabularului  82
4.3.3.4. Dezvoltarea structurii gramaticale 83
4.3.3.5. Despre limbajul scris 85
4.3.4. Memoria 85
4.3.4.1. Caracterizare generala 85
4.3.4.2. Cum apare si cum se dezvolta memoria voluntara  86
4.3.4.3. Dezvoltarea memoriei logice-constiente  87
4.3.4.4. Care este continutul memoriei copilului  88
4.3.5. Imaginatia  89
4.4. Dezvoltarea afectiva  93
4.4.1. Caracterizare generala  93
4.4.2. Reactii emotionale in primii ani de viata  94
4.4.3. Stabilizarea reactiilor emotionale in perioada 1-3 ani 96
4.4.4. Nevoia de identificare 100
4.4.5. Nuantarea vietii afective  100
4.5. Dezvoltarea sociala a personalitatii  100
4.5.1. Aspecte generale
4.5.2. Temperamentul  102
4.5.3. Cristalizarea unor trasaturi de caracter  106
4.5.3.1. Consideratii teoretice  106
4.5.3.2. J. Piaget si formarea judecatilor morale la copil  107
4.5.3.3. Nivele ale moralitatii dupa L. Kohlberg  110
4.5.3.4. Trasaturi negative de caracter  111
4.5.3.5. Stilurile parentale  si perceptia acestora de catre copii  112
4.6. Imaginea de sine in copilarie  114
4.7. Problema institutionalizarii copilului (Simona Zaha) 124
4.7.1. Delimitari notionale  124
4.7.2. Problematica institutionalizarii in Romania  131
4.7.3. Efectele  institutionalizarii asupra copiilor  137
4.7.4. Abuzul institutional asupra copiilor  145

Cap. V. ADOLESCENTA (Corina Bogdan) 149
5.1. Caracterizare generala 151
5.2. Modificari fizice  151
5.2.1. Cresterea in inaltime si in greutate  151
5.2.2. Maturizare sexuala  152
5.2.2.1. Modificarile caracteristicilor sexuale primare  153
5.2.2.2. Modificarile caracteristicilor sexuale secundare  153
5.2.3. Reactii la aparitia menstruatiei  153
5.2.4. Impactul psihologic al schimbarilor fizice  154
5.2.4.1. Maturizarea tarzie si timpurie la baieti 154
5.2.4.2. Maturizarea tarzie si timpurie la fete 155
5.3. Dezvoltarea cognitiva  155
5.3.1. Gandirea  155
5.3.1.1. Perspectiva lui Piaget  155
5.3.1.1.1. Evaluarea teoriei lui Piaget  156
5.3.1.2. Perspectiva teoriei procesarii informatiei  157
5.3.1.2.1. Evaluarea teoriei procesarii informatiei  158
5.3.2. Limbajul 159
5.3.3. Memoria  159
5.3.4. Creativitatea  160
5.4. Dezvoltarea sociala a personalitatii  161
5.4.1. Teorii ale dezvoltarii  161
5.4.2. Dezvoltarea morala  163
5.4.2.1. Evaluarea teoriilor dezvoltarii morale  164
5.4.2.2. Promovarea dezvoltarii morale  165
5.4.3. Cognitiile sociale  166
5.4.3.1. Convingerile morale  168
5.4.3.2. Atitudini politice  168
5.4.3.3. Orientare religioasa 168
5.4.4. Aspecte ale afectivitatii  168
5.4.5. Imaginea de sine (Elena Bonchis) 169
5.4.6. Relatiile cu prietenii in preadolescenta  172
5.4.6.1. Importanta relatiilor de prietenie 173
5.4.6.2. Functiile prietenilor  173
5.4.6.3. Perceptia prieteniei  174
5.4.6.4. Conformitate fata de prieteni 174
5.4.6.5. Popularitate in cadrul grupului de prieteni  175
5.4.7. Relatiile cu prietenii in adolescenta 176
5.4.7.1. Aspectul prieteniilor  176
5.4.7.2. Presiunea prietenilor versus influenta parintilor  177
5.4.8. Peer group (A. Brihan) 177
5.4.9. Relatiile cu parintii in preadolescenta  180
5.4.9.1. Influenta parintilor  180
5.4.9.2. Stilurile parentale  181
5.4.9.3. Perspectiva parintilor respectiv a copiilor asupra relatiei lor 182
5.4.10. Relatiile cu parintii in adolescenta  183
5.4.10.1. Conflictul parinte-adolescent  183
5.4.10.2. Modele parentale  184
5.4.10.3. De ce au nevoie adolescentii in relatiile cu parintii lor 200
5.4.10.4. Sugestii pentru comunicarea adolescent-parinte  185
5.4.11.  Aspecte unice ale adolescentei  186

Cap. VI. PROBLEME SPECIALE IN ADOLESCENTA (Angelica Brihan) 189
6.1. Sexualitatea in adolescenta  191
6.1.1. Masturbatia  191
6.1.2. Fanteziile sexuale  192
6.1.3. Atitudinile si experienta sexuala la adolescenti  193
6.1.4. Intalnirea  193
6.1.5. Violul la adolescenti  194
6.1.6. Homosexualitatea  194
6.1.7. Sarcina la adolescenti 195
6.1.8. Consecintele rolului de parinte asupra vietii tinerilor  196
6.1.9. Prevenirea aparitiei sarcinii la adolescenti, programe de preventie si suport 197
6.2. Consumul de droguri la adolescenti 198
6.2.1. Consumul de alcool  198
6.2.2. Fumatul  199
6.2.3. Consumul de marijuana  199
6.3. Modificari ale comportamentului alimentar 200
6.3.1. Bulimia  200
6.3.2. Anorexia nervoasa 201
6.4. Personalitatea delicventului juvenil (Luminita Burtic) 203
6.4.1. Delimitari notionale  203
6.4.2. Rolul predispozitiilor biologice si a tasaturilor de personalitate in formarea delicventului juvenil 204
6.4.3. Climatul familial si formarea comportamentului delicvent 205
6.4.4. Scoala - forma de socializare  206
6.4.5. Grupul de prieteni -  forma de socializare secundara  207

Cap. VII. TINERETEA (Monica Secui) 209
7.1. Abordari ale dezvoltarii la varsta adulta: perioada tineretii  212
7.1.1. Teorii stadiale 212
7.1.2. Cercetari care vizeaza dezvoltarea in perioada tineretii  213
7.1.3. Perspective critice asupra modelului stadial al dezvoltarii la varsta adulta  216
7.2. Caracteristici fizice si ale starii de sanatate  217
7.3. Functionarea intelectuala  220
7.3.1. Moduri post-formale de operare 220
7.3.2. Modificari ale capacitatilor intelectuale  222
7.3.3. Rezolvarea de probleme  223
7.4. Dezvoltarea morala 224
7.5. Dezvoltarea sociala  226
7.5.1. Stabilirea unei relatii de iubire  226
7.5.1.1. Alegerea unui partener  226
7.5.1.2. Tipuri de iubire 229
7.5.1.3. Optiunea pentru un anumit stil de viata in sfera relatiilor intime  233
7.5.1.3.1. Casatoria  233
7.5.1.3.2. Singuratatea  235
7.5.1.3.3. Coabitarea 236
7.5.1.3.4. Homosexualitatea  237
7.5.1.3.5. Gruparile comuitare 239
7.5.2. Dezvoltarea carierei  239

Cap. VIII. MATURITATEA  241
8.1. Caracterizare generala (Corina Bogdan) 243
8.2. Modificari fizice si consecintele psihologice ale acestora  243
8.2.1. Infatisarea si motricitatea  244
8.2.2. Functionarea senzoriala  245
8.2.3. Sistemul cardio-vascular si respirator  246
8.2.4. Modificari ale activitatii sexuale  247
8.3. Functionarea intelectuala  249
8.3.1. Impactul modificarilor neronale asupra functionarii cognitive  249
8.3.2. Capacitatea de invatare  250
8.4. Dezvoltarea sociala si a personalitatii (Monica Secui) 252
8.4.1. Abordari stadiale ale dezvoltarii in perioada maturitatii  252
8.4.2. Controverse privind criza specifica maturitatii 255
8.4.3. Relatiile cu persoanele semnificative  256
8.4.3.1. Relatiile dintre parteneri in cadrul cuplului marital 256 
8.4.3.2. Relatiile cu fratii si/sau surorile  257
8.4.3.3. Prietenia  258
8.4.3.4. Relatiile cu copiii 258
8.4.3.5. Relatiile cu parintii  259
8.4.3.6. Relatiile cu nepotii  260
8.4.4. Dezvoltarea carierei
8.5. Divortul - rezultat al disfunctionalitatilor familiei (Luminita Burtic) 262
8.5.1. Ce este divortul? 262
8.5.2. Stadiile psihologice ale disolutieie casniciei  264
8.5.3. Abilitati necesare in depasirea situatiilor de criza maritala  265

Cap. IX. VARSTELE DE REGRESIE  (Mirela Balogh) 269
9.1. Caracterizare generala 271
9.2. Batranii in societate  271
9.3. Aspecte demografice  273
9.4. Schimbari si evenimente principale care marcheaza perioada batranetii  274
9.4.1. Regresia biologica 275
9.4.2. Schimbari psihologice 276
9.4.3. Schimbari sociale  278
9.5. Pensionarea ca iesire din viata activa  279
9.6. Separarea fata de copii, determinata de casatoria acestora 280
9.7. Pierderea partenerului  281
9.8. Moartea sau stadiul terminal. Aspecte psiho-sociale ale batranului muribund 282
9.9. Boala - sursa a problemelor  283
9.10. Despre euthanasie (Elena Bonchis) 285

Cap. X.  ACTIVITATEA UMANA (Simona Popa)  287
10.1. Definire si caracterizare generala  289
10.2. Jocul  291
10.2.1. Ce este jocul? 291
10.2.2. Teorii despre joc  292
10.2.3. Tipuri de foc si importanta lor in dezvoltarea copilului 293
10.2.4. Diferente de sex in joc  302
10.3. Invatarea 302
10.3.1. Definitia invatarii 302
10.3.2. Dezbaterea a trei abordari a invatarii: Tipuri de invatare  303
10.3.2.1. Abordarea behaviorista a invatarii 303
10.3.2.1.1. Invatarea prin conditionare clasica 303
10.3.2.1.2. Invatarea prin conditionare operanta 305
10.3.2.2. Abordarea cognitiva a invatarii 314
10.3.2.3. Abordarea umanista a invatarii 324
10.3.2.3.1. Asumptiile umaniste si implicatiile lor in practica scolara 324
10.3.2.3.2. Conceptia lui Carl Rogers si implicatiile sale in practica scolara 325
10.3.2.3.3. Conceptia lui Wilim Glasser si implicatiile sale in practica scolara 327
10.3.2.3.4. Conceptia lui Thomas Gordon si implicatiile sale in practica scolara 328
10.3.2.3.5. Ideile umaniste si dezvoltarea gandirii si a capacitatii de autoexprimare a elevilor  328
10.3.2.4. Gregory Baetson, privind categoriile logice ale invatarii 330
10.4. Cariera si munca 332
10.4.1. Teorii privind dezvoltarea carierei - Eli Ginzberg, donald Super si John Holland 332
10.4.2. Plan privind dezvoltarea carierei 337
10.4.3. Satisfactia muncii 338
10.4.4. Stres ocupational 339
10.4.5. Munca si timp liber  341
10.4.6. Gender si cariera 341
10.4.7. Munca si dezvoltare 342

Bibliografie  343

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu