Coord: Elena Bonchis
Editura Imprimeriei de Vest
An aparitie : 2000
Editia I
ISBN 973-9329-77-2
Nr pagini : 344
Format 130 x 200
Anticariat
La data postarii nu am gasit oferte de vanzare a acestei carti
Disponibilitate BCU
pdf pe scribd
Despre autor:
Elena Bonchiş este profesor doctor, iniţiator şi membru fondator al Asociaţiei Naţionale a Psihologilor Şcolari, preşedinte de onoare al acesteia, editor al Romanian Journal of School Psychology. A publicat numeroase studii şi articole în reviste de specialitate naţionale şi internaţionale. Sursa: Polirom
Dintre lucrarile sale:
Studierea imaginii de sine în copilărie şi adolescenţă (1997),
Copilul şi copilăria – o abordare psihopedagogică (1998),
Metodica predării psihologiei în liceu (1999),
Psihologia desenului copilului (2004),
Teorii ale dezvoltării copilului (2006),
Psihologia copilului, Editura Universitatii din Oradea 2004
Desenul şi dezvoltarea cognitivă a copilului (2010),
Am fost prietena lui Trebuie (2016);
Practica pedagogică între tradiţie şi inovaţie (coautor)1997
Copilăria – fundament al personalităţii (coautor) 1997
Educaţia ieri‑azi‑mâine (coautor), 1998
Competenţe predictibile ale dascălului în perspectiva viitorului (2006),
Educăm şi vindecăm prin poveşti (coautor), Ed. Univ din Craiova 2008
Introducere în psihologia personalităţii (coautor), Editura Universitatii din Oradea, 2006, 2009
Dezvoltarea umană – aspecte psihosociale (coord), Editura Imprimeriei de Vest, 2000
Învăţarea şcolară. Teorii, modele, conditii, factori (coord), Ed. Univ. Emanuel, 2002
Psihologia vârstelor(coord), 2004),
Psihologie generală(coord), 2006),
Cunoaşterea psihologică a copilului – premisă a adaptării şcolare(coord), 2009
Impactul parentingului incomplet asupra dezvoltării socioemoţionale a copilului şi adolescentului(coord), 2010
Familia şi rolul ei în educarea copilului (coord), Polirom 2011
Psihologia jocului (coord.), SPER 2014
Învaţă să asculţi (coord), Polirom 2019
Generaţia Z (coord.), Polirom 2021
Plictiseala la copii şi adolescenţi. O perspectivă psihologică (coord.), Polirom 2022
Cuprins:
Date despre autori 9
Cap. I. CUVANT DE INTRODUCERE 13
Cap. II. TEORII ASUPRA DEZVOLTARII UMANE (Angelica Birhan) 17
2.1. Ce este un stadiu de dezvoltare? 19
2.2. Modele comparate ale dezvoltarii lumii - viziune de ansamblu 19
2.3. Modelul organicist 20
2.3.1. Teoria psihanalitica a lui Freud 202.3.2. Teoria dezvoltarii psiho-sociale a lui Erikson 242.3.3. Teorii ale dezvoltarii cognitive 26
2.3.3.1. Teoria dezvoltarii cognitiva a lui Piaget 272.3.3.2. Teoria dezvoltarii morale a lui Kohlberg 29
2.4. Modelul mecanicist 30
2.4.1. Modelul mecanicist - prezentare generala 3-2.4.2. Teoria dezvoltarii a lui Watson 312.4.3. Teoria conditionarii operante a lui Skinner 312.4.4. Teoria invatarii sociale a lui Bandura 31
2.5. Modelul contextual 33
2.5.1. Modelul contextual - prezentare generala 332.5.2. Teoria dialectica a lui Riegel 33
Cap. III. ROLUL EREDITATII SI MEDIULUI IN DEZVOLTAREA PERSONALITATII UMANE 35
A. Rolul ereditatii in dezvoltarea personalitatii umane (Sabin Burca)
3.1. Ce este ontogeneza? 37
3.2. Etape ale ontogenezei 37
3.2.1. Perioada preembrionara 383.2.2. Perioada prenatala 40
3.2.2.1. Etapa embrionara 403.2.2.2. Etapa fetala 40
3.2.3. Perioada postnatala 41
3.3.Rolul ereditatii in conturarea trasaturilor de personalitate 41
3.3.1. Temperamentul ca expresie a tipului de sistem nervos 413.3.2. Aptitudinile si baza lor genetica 433.3.3. Caracterul are o baza ereditara ? 44
3.4. Concluzii 46
B. Factorii externi ai dezvoltarii psihice (Carmen Burcea) 47
3.1. Delimitari conceptuale 47
3.1.1. Mediul 473.1.2. Educatia 493.1.3. Caracterisiticile educatiei 50
3.2. Educatie - dezvoltare 51
3.3. Educatie - mediu 52
3.4. Ereditate - mediu 53
3.5. Ereditate - educatie 55
Cap. IV. COPILARIA (Elena Bonchis) 55
4.1. Caracterizare generala 57
4.2. Dezvoltarea fizica a motricitatii in copilarie 62
4.3. Dezvoltarea cognitiva 62
4.3.1. Evolutia capacitatilor senzorial-perceptive 624.3.2. Gandirea
4.3.2.1.Caracterizare generala 654.3.2.2. Stadiile dezvoltarii gandirii dupa J. Piaget 684.3.2.3. L.S. Vigotski si ideea conditionarii socio-culturale a psihicului uman 724.3.2.4.P.I. Galperin si teoria formarii pe etape a actiunilor intelectuale 744.3.2.5. Abordari noi ale gandirii copilului 76
4.3.3. Limbajul
4.3.3.1. Caracterizare generala 784.3.3.2. Dezvoltarea limbajului din punct de vedere fonetic 784.3.3.3. Dezvoltarea vocabularului 824.3.3.4. Dezvoltarea structurii gramaticale 834.3.3.5. Despre limbajul scris 85
4.3.4. Memoria 85
4.3.4.1. Caracterizare generala 854.3.4.2. Cum apare si cum se dezvolta memoria voluntara 864.3.4.3. Dezvoltarea memoriei logice-constiente 874.3.4.4. Care este continutul memoriei copilului 88
4.3.5. Imaginatia 89
4.4. Dezvoltarea afectiva 93
4.4.1. Caracterizare generala 934.4.2. Reactii emotionale in primii ani de viata 944.4.3. Stabilizarea reactiilor emotionale in perioada 1-3 ani 964.4.4. Nevoia de identificare 1004.4.5. Nuantarea vietii afective 100
4.5. Dezvoltarea sociala a personalitatii 100
4.5.1. Aspecte generale4.5.2. Temperamentul 1024.5.3. Cristalizarea unor trasaturi de caracter 106
4.5.3.1. Consideratii teoretice 1064.5.3.2. J. Piaget si formarea judecatilor morale la copil 1074.5.3.3. Nivele ale moralitatii dupa L. Kohlberg 1104.5.3.4. Trasaturi negative de caracter 1114.5.3.5. Stilurile parentale si perceptia acestora de catre copii 112
4.6. Imaginea de sine in copilarie 114
4.7. Problema institutionalizarii copilului (Simona Zaha) 124
4.7.1. Delimitari notionale 1244.7.2. Problematica institutionalizarii in Romania 1314.7.3. Efectele institutionalizarii asupra copiilor 1374.7.4. Abuzul institutional asupra copiilor 145
Cap. V. ADOLESCENTA (Corina Bogdan) 149
5.1. Caracterizare generala 151
5.2. Modificari fizice 151
5.2.1. Cresterea in inaltime si in greutate 1515.2.2. Maturizare sexuala 152
5.2.2.1. Modificarile caracteristicilor sexuale primare 1535.2.2.2. Modificarile caracteristicilor sexuale secundare 153
5.2.3. Reactii la aparitia menstruatiei 1535.2.4. Impactul psihologic al schimbarilor fizice 154
5.2.4.1. Maturizarea tarzie si timpurie la baieti 1545.2.4.2. Maturizarea tarzie si timpurie la fete 155
5.3. Dezvoltarea cognitiva 155
5.3.1. Gandirea 155
5.3.1.1. Perspectiva lui Piaget 155
5.3.1.1.1. Evaluarea teoriei lui Piaget 156
5.3.1.2. Perspectiva teoriei procesarii informatiei 157
5.3.1.2.1. Evaluarea teoriei procesarii informatiei 158
5.3.2. Limbajul 1595.3.3. Memoria 1595.3.4. Creativitatea 160
5.4. Dezvoltarea sociala a personalitatii 161
5.4.1. Teorii ale dezvoltarii 1615.4.2. Dezvoltarea morala 163
5.4.2.1. Evaluarea teoriilor dezvoltarii morale 1645.4.2.2. Promovarea dezvoltarii morale 165
5.4.3. Cognitiile sociale 166
5.4.3.1. Convingerile morale 1685.4.3.2. Atitudini politice 1685.4.3.3. Orientare religioasa 168
5.4.4. Aspecte ale afectivitatii 1685.4.5. Imaginea de sine (Elena Bonchis) 1695.4.6. Relatiile cu prietenii in preadolescenta 172
5.4.6.1. Importanta relatiilor de prietenie 1735.4.6.2. Functiile prietenilor 1735.4.6.3. Perceptia prieteniei 1745.4.6.4. Conformitate fata de prieteni 1745.4.6.5. Popularitate in cadrul grupului de prieteni 175
5.4.7. Relatiile cu prietenii in adolescenta 176
5.4.7.1. Aspectul prieteniilor 1765.4.7.2. Presiunea prietenilor versus influenta parintilor 177
5.4.8. Peer group (A. Brihan) 1775.4.9. Relatiile cu parintii in preadolescenta 180
5.4.9.1. Influenta parintilor 1805.4.9.2. Stilurile parentale 1815.4.9.3. Perspectiva parintilor respectiv a copiilor asupra relatiei lor 182
5.4.10. Relatiile cu parintii in adolescenta 183
5.4.10.1. Conflictul parinte-adolescent 1835.4.10.2. Modele parentale 1845.4.10.3. De ce au nevoie adolescentii in relatiile cu parintii lor 2005.4.10.4. Sugestii pentru comunicarea adolescent-parinte 185
5.4.11. Aspecte unice ale adolescentei 186
Cap. VI. PROBLEME SPECIALE IN ADOLESCENTA (Angelica Brihan) 189
6.1. Sexualitatea in adolescenta 191
6.1.1. Masturbatia 1916.1.2. Fanteziile sexuale 1926.1.3. Atitudinile si experienta sexuala la adolescenti 1936.1.4. Intalnirea 1936.1.5. Violul la adolescenti 1946.1.6. Homosexualitatea 1946.1.7. Sarcina la adolescenti 1956.1.8. Consecintele rolului de parinte asupra vietii tinerilor 1966.1.9. Prevenirea aparitiei sarcinii la adolescenti, programe de preventie si suport 197
6.2. Consumul de droguri la adolescenti 198
6.2.1. Consumul de alcool 1986.2.2. Fumatul 1996.2.3. Consumul de marijuana 199
6.3. Modificari ale comportamentului alimentar 200
6.3.1. Bulimia 2006.3.2. Anorexia nervoasa 201
6.4. Personalitatea delicventului juvenil (Luminita Burtic) 203
6.4.1. Delimitari notionale 2036.4.2. Rolul predispozitiilor biologice si a tasaturilor de personalitate in formarea delicventului juvenil 2046.4.3. Climatul familial si formarea comportamentului delicvent 2056.4.4. Scoala - forma de socializare 2066.4.5. Grupul de prieteni - forma de socializare secundara 207
Cap. VII. TINERETEA (Monica Secui) 209
7.1. Abordari ale dezvoltarii la varsta adulta: perioada tineretii 212
7.1.1. Teorii stadiale 2127.1.2. Cercetari care vizeaza dezvoltarea in perioada tineretii 2137.1.3. Perspective critice asupra modelului stadial al dezvoltarii la varsta adulta 216
7.2. Caracteristici fizice si ale starii de sanatate 217
7.3. Functionarea intelectuala 220
7.3.1. Moduri post-formale de operare 2207.3.2. Modificari ale capacitatilor intelectuale 2227.3.3. Rezolvarea de probleme 223
7.4. Dezvoltarea morala 224
7.5. Dezvoltarea sociala 226
7.5.1. Stabilirea unei relatii de iubire 226
7.5.1.1. Alegerea unui partener 2267.5.1.2. Tipuri de iubire 2297.5.1.3. Optiunea pentru un anumit stil de viata in sfera relatiilor intime 233
7.5.1.3.1. Casatoria 2337.5.1.3.2. Singuratatea 2357.5.1.3.3. Coabitarea 2367.5.1.3.4. Homosexualitatea 2377.5.1.3.5. Gruparile comuitare 239
7.5.2. Dezvoltarea carierei 239
Cap. VIII. MATURITATEA 241
8.1. Caracterizare generala (Corina Bogdan) 243
8.2. Modificari fizice si consecintele psihologice ale acestora 243
8.2.1. Infatisarea si motricitatea 2448.2.2. Functionarea senzoriala 2458.2.3. Sistemul cardio-vascular si respirator 2468.2.4. Modificari ale activitatii sexuale 247
8.3. Functionarea intelectuala 249
8.3.1. Impactul modificarilor neronale asupra functionarii cognitive 2498.3.2. Capacitatea de invatare 250
8.4. Dezvoltarea sociala si a personalitatii (Monica Secui) 252
8.4.1. Abordari stadiale ale dezvoltarii in perioada maturitatii 2528.4.2. Controverse privind criza specifica maturitatii 2558.4.3. Relatiile cu persoanele semnificative 256
8.4.3.1. Relatiile dintre parteneri in cadrul cuplului marital 2568.4.3.2. Relatiile cu fratii si/sau surorile 2578.4.3.3. Prietenia 2588.4.3.4. Relatiile cu copiii 2588.4.3.5. Relatiile cu parintii 2598.4.3.6. Relatiile cu nepotii 260
8.4.4. Dezvoltarea carierei
8.5. Divortul - rezultat al disfunctionalitatilor familiei (Luminita Burtic) 262
8.5.1. Ce este divortul? 2628.5.2. Stadiile psihologice ale disolutieie casniciei 2648.5.3. Abilitati necesare in depasirea situatiilor de criza maritala 265
Cap. IX. VARSTELE DE REGRESIE (Mirela Balogh) 269
9.1. Caracterizare generala 271
9.2. Batranii in societate 271
9.3. Aspecte demografice 273
9.4. Schimbari si evenimente principale care marcheaza perioada batranetii 274
9.4.1. Regresia biologica 2759.4.2. Schimbari psihologice 2769.4.3. Schimbari sociale 278
9.5. Pensionarea ca iesire din viata activa 279
9.6. Separarea fata de copii, determinata de casatoria acestora 280
9.7. Pierderea partenerului 281
9.8. Moartea sau stadiul terminal. Aspecte psiho-sociale ale batranului muribund 282
9.9. Boala - sursa a problemelor 283
9.10. Despre euthanasie (Elena Bonchis) 285
Cap. X. ACTIVITATEA UMANA (Simona Popa) 287
10.1. Definire si caracterizare generala 289
10.2. Jocul 291
10.2.1. Ce este jocul? 29110.2.2. Teorii despre joc 29210.2.3. Tipuri de foc si importanta lor in dezvoltarea copilului 29310.2.4. Diferente de sex in joc 302
10.3. Invatarea 302
10.3.1. Definitia invatarii 30210.3.2. Dezbaterea a trei abordari a invatarii: Tipuri de invatare 303
10.3.2.1. Abordarea behaviorista a invatarii 303
10.3.2.1.1. Invatarea prin conditionare clasica 30310.3.2.1.2. Invatarea prin conditionare operanta 305
10.3.2.2. Abordarea cognitiva a invatarii 31410.3.2.3. Abordarea umanista a invatarii 324
10.3.2.3.1. Asumptiile umaniste si implicatiile lor in practica scolara 32410.3.2.3.2. Conceptia lui Carl Rogers si implicatiile sale in practica scolara 32510.3.2.3.3. Conceptia lui Wilim Glasser si implicatiile sale in practica scolara 32710.3.2.3.4. Conceptia lui Thomas Gordon si implicatiile sale in practica scolara 32810.3.2.3.5. Ideile umaniste si dezvoltarea gandirii si a capacitatii de autoexprimare a elevilor 328
10.3.2.4. Gregory Baetson, privind categoriile logice ale invatarii 330
10.4. Cariera si munca 332
10.4.1. Teorii privind dezvoltarea carierei - Eli Ginzberg, donald Super si John Holland 33210.4.2. Plan privind dezvoltarea carierei 33710.4.3. Satisfactia muncii 33810.4.4. Stres ocupational 33910.4.5. Munca si timp liber 34110.4.6. Gender si cariera 34110.4.7. Munca si dezvoltare 342
Bibliografie 343
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu