06/01/2023

ART-TERAPIA SI DEZVOLTAREA PERSONALA LA ADOLESCENTI


Autor: Gina Ilie
Editura SPER
Colectia Caiete experientiale
An aparitie : 2017
Editia I
ISBN 978-606-8429-64-9
Nr pagini : 164
Format 140 x 210
Pretul la data postarii : 30 lei la libraria eminescu,
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Am incercat sa elaborez un proiect care sa aiba in prim-plan art-terapia, deoarece consider ca este o modalitate alternativa, ludica, de constientizare, „aici si acum”, a propriilor temeri, iar acest lucru cred ca este un prim pas in a gasi o modalitate prin care sa se poata diminua acel ceva care te blocheaza, care te impiedica sa te bucuri de ceea ce ti se intampla. Nu de putine ori, inca din copilarie, pictura era pentru mine un refugiu, un aliat, un confident care m-a ajutat in primul rand sa ma detensionez, sa imi diminuez nivelul de anxietate si, mai apoi, sa pot sa depasesc momentul, gasind chiar modalitati creative si luand decizii care, ulterior, m-au format ca adolescent si, mai tarziu, ca „tanar adult”. (Autoarea)

        Gina ILIE este absolventă a Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București, în prezent fiind masterandă în cadrul programului de „Psihodiagnoză, psihoterapie experiențială unificatoare (PEU) și dezvoltare personală” de la aceeași universitate. Și-a făcut remarcată prezența prin participări la conferințe de psihologie și psihoterapie, dar și având practică profesională de specialitate în lucrul cu copii și adolescenți și experiență ca facilitator de grupuri de dezvoltare personală și ateliere de creație.

Cuprins:

INTRODUCERE 11

CAPITOLUL 1: TERAPIILE EXPRESIV-CREATIVE  15
1.1. Delimitari conceptuale ale terapiilor expresiv-creative  15
1.2. Modele teoretice in terapiile expresiv-creative  18 
1.2.1. Abordarea psihanalitica  19
1.2.2. Abordarea analitica 20
1.2.3. Abordarile umaniste 21
1.2.4. Abordarea fenomenologica 23
1.2.5. Abordarea gestaltista 25
1.2.6. Abordarea umanista centrata pe persoana 26
1.3. Art-terapia: o alta forma de exprimare 27
1.4. Cercetari aplicative in domeniul art-terapiei  30
1.5. Simbolul si proiectia in terapiile expresiv-creative 34
1.6. Terapia Unificarii si Dezvoltarea Personala Unificatoare  36 
1.6.1. Terapia Unificarii: descriere generala, etape metodologice si tehnici folosite 36
1.6.2. Dezvoltarea Personala Unificatoare 39

CAPITOLUL 2: ADOLESCENTA CA PERIOADA PREDISPUSA ANXIETATII 43
2.1. Adolescenta – caracteristici generale  43 
2.1.1. Teorii cu privire la adolescenta  44
2.1.2. Dezvoltarea fizica a adolescentilor  45
2.1.3. Dezvoltarea sociala si de personalitate  46
2.1.4. Criza de originalitate  48
2.1.5. Relatia cu parintii si conflictul dintre generatii  49
2.1.6. Formarea identitatii adolescentului  50
2.1.7. Importanta consilierii vocationale in adolescenta 51
2.2. Tabloul clinic al anxietatii la adolescenti  52
2.2.1. Anxietatea – caracteristici generale  52
2.2.2. Anxietatea la adolescenti 55

CAPITOLUL 3: CADRUL METODOLOGIC AL CERCETARII „REDUCEREA ANXIETATII LA ADOLESCENTI PRIN ART-TERAPIE. EVALUARE SI DEZVOLTARE PERSONALA” 57
3.1. Selectie participanti 57
3.2. Design experimental 58
3.3. Etape 59
3.4. Obiective ale programului de cercetare 60
3.5. Ipoteza generala  61 
3.5.1. Ipoteze ale cercetarii  61
3.5.2. Ipoteze statistice  62
3.6. Variabile  62
3.7. Metode si instrumente ale cercetarii  63
 
CAPITOLUL 4: DESFASURAREA SI REZULTATELE CERCETARII „REDUCEREA ANXIETATII LA ADOLESCENTI PRIN ART-TERAPIE. EVALUARE SI DEZVOLTARE PERSONALA”  65
4.1. Analiza si interpretarea datelor calitative  65 
4.1.1. Desfasurarea sedintelor si fragmente de analiza  65
4.1.1.1. Sedinta „Jocul numelor”   65
4.1.1.2. Sedinta „Hai sa ne cunoastem fara cuvinte”  67
4.1.1.3. Sedinta „Teritoriu, granite, portret”  75
4.1.1.4. Sedinta „Povestea mea, povestea noastra”  80
4.1.1.5. Sedinta „O poveste. Doua simtiri diferite”  82
4.1.1.6. Sedinta „Eu acum vs. eu atunci”  87
4.1.1.7. Sedinta „Un chip, o pensula”  90
4.1.1.8. Sedinta „Prinde-o si spune-mi”  95
4.1.1.9. Sedinta „O picatura, o plastilina”  98
4.1.1.10. Sedinta „Cadou. Pentru mine. Pentru tine”  101
4.1.1.11. Sedinta „Arborele plin de noi”  106
4.1.2. Grila de feedback si jurnalul de autoanaliza 109
4.1.3.   Metoda observatiei 118
4.1.4. Studiu de caz: cazul A. „Verdele imi provoaca greata.” Model de lucru pentru reducerea anxietatii folosind art-terapia cu modalitati plastice si de modelaj 119
4.2. Analiza si interpretarea datelor cantitative 133
4.3. Interpretarea psihologica a rezultatelor de natura cantitativa 136
4.4. Limite ale cercetarii 139
4.5. Experienta traita ca facilitator al grupului de dezvoltare personala: note de autoanaliza 140

CONCLUZII  144 
BIBLIOGRAFIE 147
ANEXA 1   153
ANEXA 2    161
ANEXA 3    162
ANEXA 4     163

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu