04/01/2023

PROGRAME DE INTERVENTIE PENTRU COPIII CU DIFICULTATI DE INVATARE


Autor: Karla Peter
Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 2014
Editia I
ISBN 978-973-30-3794-1
Nr pagini : 276
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 120 lei pe okazii


Descriere: (fragment din cuvant inainte)

        Studiile contemporane confirma aparitia unor modificari in structura si actiunea factorilor psihologici responsabili de performanta scolara. Inadaptarea şcolară şi dificultatile pe care le întâmpină elevii în învăţare sunt datorate în proporţie foarte mare, aproximativ in două din trei cazuri, tulburărilor instrumentale şi socio-emotionale.
        Lucrarea de faţă porneşte tocmai de la această premisă încercând să demonstreze faptul că în situaţia în care funcţiile instrumentale afectate sunt corectate şi se dezvoltă normal vor duce şi la îmbunătăţirea performanţelor şcolare ale elevilor cu dificultăţi de învăţare

Cuprins:

Cuvant inainte  9
Introducere  15 

CAPITOLUL I. DIFICULTĂŢI DE ÎNVĂŢARE- ABORDARE INTERDISCIPLINARĂ  17
I.1. Probleme atipice în dezvoltare  17
 I.1.1. Definirea problemelor atipice de dezvoltare  17
 I.1.1.1. Conceptul de dezvoltare  17
I.2. Tulburări de dezvoltare  19
I.3. Întârzieri în dezvoltare  21
I.4. Dificultăţi de învăţare  22
 I.4.1. Învăţarea – clarificări conceptuale  22
 I.4.2. Perspective de abordare a dificultăţilor de învăţare  34
 I.4.3. Definirea tulburărilor de învăţare  39
 I.4.4. Etiologia dificultăţilor de învăţare  42
 I.4.5. Taxonomii ale dificultăţilor de învăţare  49
 I.4.5.1.Taxonomii preluate din literatura de specialitate  49
 I.4.5.2. Taxonomii proprii  54
 I.4.6. Structura componenţială a dificultăţilor de învăţare  56
 I.4.6.1. Componenta cognitivă  57
 I.4.6.2. Componenta afectivă  64
 I.4.6.3. Componenta motivaţională  68
 I.4.6.4.Componenta volitivă  69
 I.4.6.5. Componenta caracterială şi temperamentală  70
 I.4.7. Depistarea, examinarea, evaluarea şi prevenirea dificultăţilor de învăţare  70
 I.4.8. Diagnosticul diferenţial al dificultăţilor de învăţare  77
 I.4.9. Evoluţia ontogenetică a dificultăţilor de învăţare  80
 I.4.10. Intervenţia educaţională în cazul copiilor cu dificultăţi de învăţare  82

CAPITOLUL II. METODA SINDELAR - ABORDARE INTEGRATĂ A EVALUĂRII ŞI INTERVENŢIEI LA COPIII CU DIFICULTĂŢI DE ÎNVĂŢARE  87
II.1. Cercetări teoretice şi experimentale ale dezvoltării cognitive  87
 II.1.1.Dezvoltarea cognitivă- aspecte generale  97
 II.1.2. Constructivismul piagetian (teoria lui Jean Piaget)  89
 II.1.3. Constructivismul social: L.S. Vîgotski  93
 II.1.4. Teoria genetic-cognitivă şi structurală – J. Bruner  93
 II.1.5.Teoria lui K. Nelson  95
 II.1.6. Teoria învăţării mediate- R. Feuerstein  96
 II.1.7. Comunalitate şi diversitate în abordările dezvoltării cognitive  98
 II.1.8. Cercetări recente referitoare la dezvoltare  99
II.2. Programul Sindelar-prezentare generală  102
 II.2.1. Scurt istoric  102
 II.2.2. Prezentarea programului  104
 II.2.2.1. Baza teoretică a metodei Sindelar - concepţia lui Affolter privitoare la dezvoltarea cognitivă  104
 II.2.2.2.Concepţia Brigittei Sindelar referitoare la dificultăţile de învăţare  107
 II.2.2.3.Tulburări instrumentale - caracterizare generală  108
 II.2.2.3.1. Principalele funcţii instrumentale  110
 II.2.3. Prezentarea probei de evaluare a funcţiilor instrumentale  113
 II.2.4. Program de corectare şi dezvoltare a funcţiilor instrumentale  122
 II.2.4.1. Precizări  122
 II.2.4.2. Componenţa programului de dezvoltare  124
 II.2.4.2.1. Exerciţii pentru dezvoltarea atenţiei vizuale  124
 II.2.4.2.2. Exerciţii pentru dezvoltarea atenţiei acustice  126
 II.2.4.2.3. Exerciţii pentru dezvoltarea percepţiei vizuale  128
 II.2.4.2.4. Exerciţii pentru dezvoltarea percepţiei acustice  129
 II.2.4.2.5. Exerciţii pentru dezvoltarea memoriei vizuale  131
 II.2.4.2.6. Exerciţii pentru dezvoltarea memoriei verbal acustice  132
 II.2.4.2.7. Exerciţii pentru dezvoltarea integrării intermodale (văz, auz, mişcare) 134
 II.2.4.2.8. Exerciţii pentru dezvoltarea percepţiei seriale  135
 II.2.4.2.9. Exerciţii pentru dezvoltarea motricităţii verbale  136
 II.2.4.2.10. Exerciţii pentru dezvoltarea coordonării vizuo-motorii  137
 II.2.4.2.11. Exerciţii pentru dezvoltarea orientării spaţiale  138
 II.2.4.3. Exemple de cazuri din activitatea autoarei  139

CAPITOLUL III. EXPERIMENTUL ÎNTREPRINS PE TEMA „PROGRAME DE INTERVENŢIE PENTRU COPIII CU DIFICULTĂŢI DE ÎNVĂŢARE  143
III.1. Etapa constatativă  143
 III.1.1. Obiectivele etapei constatative  143
 III.1.2. Eşantionul de subiecţi al etapei constatativă  144
 III.1.3. Eşantionul de conţinut al etapei constatative  145
 III.1.4. Sistemul metodelor şi instrumentelor utilizate în etapa constatativă  146
 III.1.5. Pretestul  152
 III.1.6. Rezultate obţinute de elevi în pretest  153
 III.1.6.1. Rezultate privind dezvoltarea funcţiilor instrumentale la elevii cu dificultăţi de învăţare  153
 III.1.6.2. Rezultate privind relaţiile din cadrul grupului în care sunt integraţi elevii cu dificultăţi de învăţare  161
III.2. Etapa experimentală   177
 III.2.1. Obiectivele etapei experimentale  177
 III.2.2. Ipotezele experimentale  177
 III.2.2.1. Ipoteza generală  177
 III.2.2.2. Ipoteze secundare  178
 III.2.3. Designul experimental  179
 III.2.4. Etapele şi desfăşurarea experimentului  179
 III.2.4.1.Descrierea experimentului didactic realizat  179
 III.2.4.2. Eşantionul de conţinut  180
 III.2.4.2.1. Programul de dezvoltare al funcţiilor instrumentale 180
 III.2.4.2.2. Activitatea de consiliere întreprinsă în vederea îmbunătăţirii relaţiilor din cadrul grupului  185
 III.2.5. Administrarea posttestului  197
 III.2.6. Retestul  198

CAPITOLUL IV. ANALIZA ŞI INTERPRETAREA REZULTATELOR  199
IV.1. Rezultate referitoare la dezvoltarea funcţiilor instrumentale  199
 IV.1.1. Rezultate obţinute pentru Diferenţiere / discriminare vizuală  203
 IV.1.2. Rezultate obţinute pentru Diferenţiere / discriminare verbală  206
 IV.1.3. Rezultate obţinute pentru Integrare intermodală 208
 IV.1.4. Rezultate obţinute pentru Memorie vizuală  210
 IV.1.5. Rezultate obţinute pentru Memorie verbal acustică  211
 IV.1.6. Rezultate obţinute pentru Memorie intermodală  212
 IV.1.7. Rezultate obţinute pentru Motricitate articulatorie 213
 IV.1.8. Rezultate obţinute pentru Coordonare vizuo-motorie  215
 IV.1.9. Rezultate obţinute pentru Atenţie vizuală 216
 IV.1.10. Rezultate obţinute pentru Atenţie acustică 217
 IV.1.11. Rezultate obţinute pentru Schema corporală - orientare spaţială 219
 IV.1.12. Performanţele şcolare ale elevilor în etapa posttest  220
IV.2. Rezultate referitoare la relaţiile din cadrul grupului  226
IV.3. Rezultate din etapa de retest  238
 IV.3.1. Rezultate din retest privind dezvoltarea funcţiilor instrumentale 238
 IV.3.2. Rezultate din retest referitoare la performanţele şcolare ale elevilor  248
 IV.3.3. Rezultate din retest privind relaţiile din cadrul grupului 251

CONCLUZII  255
BIBLIOGRAFIE 261
ANEXE 269

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu