Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 2014
Editia I
ISBN 978-973-30-3794-1
Nr pagini : 276
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 120 lei pe okazii,
Descriere: (fragment din cuvant inainte)
Studiile contemporane confirma aparitia unor modificari in structura si actiunea factorilor psihologici responsabili de performanta scolara. Inadaptarea şcolară şi dificultatile pe care le întâmpină elevii în învăţare sunt datorate în proporţie foarte mare, aproximativ in două din trei cazuri, tulburărilor instrumentale şi socio-emotionale.
Lucrarea de faţă porneşte tocmai de la această premisă încercând să demonstreze faptul că în situaţia în care funcţiile instrumentale afectate sunt corectate şi se dezvoltă normal vor duce şi la îmbunătăţirea performanţelor şcolare ale elevilor cu dificultăţi de învăţareCuprins:
Cuvant inainte 9
Introducere 15
CAPITOLUL I. DIFICULTĂŢI DE ÎNVĂŢARE- ABORDARE INTERDISCIPLINARĂ 17
I.1. Probleme atipice în dezvoltare 17
I.1.1. Definirea problemelor atipice de dezvoltare 17
I.1.1.1. Conceptul de dezvoltare 17
I.2. Tulburări de dezvoltare 19
I.3. Întârzieri în dezvoltare 21
I.4. Dificultăţi de învăţare 22
I.4.1. Învăţarea – clarificări conceptuale 22I.4.2. Perspective de abordare a dificultăţilor de învăţare 34I.4.3. Definirea tulburărilor de învăţare 39I.4.4. Etiologia dificultăţilor de învăţare 42I.4.5. Taxonomii ale dificultăţilor de învăţare 49
I.4.5.1.Taxonomii preluate din literatura de specialitate 49I.4.5.2. Taxonomii proprii 54
I.4.6. Structura componenţială a dificultăţilor de învăţare 56
I.4.6.1. Componenta cognitivă 57I.4.6.2. Componenta afectivă 64I.4.6.3. Componenta motivaţională 68I.4.6.4.Componenta volitivă 69I.4.6.5. Componenta caracterială şi temperamentală 70
I.4.7. Depistarea, examinarea, evaluarea şi prevenirea dificultăţilor de învăţare 70I.4.8. Diagnosticul diferenţial al dificultăţilor de învăţare 77I.4.9. Evoluţia ontogenetică a dificultăţilor de învăţare 80I.4.10. Intervenţia educaţională în cazul copiilor cu dificultăţi de învăţare 82
CAPITOLUL II. METODA SINDELAR - ABORDARE INTEGRATĂ A EVALUĂRII ŞI INTERVENŢIEI LA COPIII CU DIFICULTĂŢI DE ÎNVĂŢARE 87
II.1. Cercetări teoretice şi experimentale ale dezvoltării cognitive 87
II.1.1.Dezvoltarea cognitivă- aspecte generale 97
II.1.2. Constructivismul piagetian (teoria lui Jean Piaget) 89II.1.3. Constructivismul social: L.S. Vîgotski 93II.1.4. Teoria genetic-cognitivă şi structurală – J. Bruner 93II.1.5.Teoria lui K. Nelson 95II.1.6. Teoria învăţării mediate- R. Feuerstein 96II.1.7. Comunalitate şi diversitate în abordările dezvoltării cognitive 98II.1.8. Cercetări recente referitoare la dezvoltare 99
II.2. Programul Sindelar-prezentare generală 102
II.2.1. Scurt istoric 102II.2.2. Prezentarea programului 104
II.2.2.1. Baza teoretică a metodei Sindelar - concepţia lui Affolter privitoare la dezvoltarea cognitivă 104II.2.2.2.Concepţia Brigittei Sindelar referitoare la dificultăţile de învăţare 107II.2.2.3.Tulburări instrumentale - caracterizare generală 108
II.2.2.3.1. Principalele funcţii instrumentale 110
II.2.3. Prezentarea probei de evaluare a funcţiilor instrumentale 113II.2.4. Program de corectare şi dezvoltare a funcţiilor instrumentale 122
II.2.4.1. Precizări 122II.2.4.2. Componenţa programului de dezvoltare 124
II.2.4.2.1. Exerciţii pentru dezvoltarea atenţiei vizuale 124II.2.4.2.2. Exerciţii pentru dezvoltarea atenţiei acustice 126II.2.4.2.3. Exerciţii pentru dezvoltarea percepţiei vizuale 128II.2.4.2.4. Exerciţii pentru dezvoltarea percepţiei acustice 129II.2.4.2.5. Exerciţii pentru dezvoltarea memoriei vizuale 131II.2.4.2.6. Exerciţii pentru dezvoltarea memoriei verbal acustice 132II.2.4.2.7. Exerciţii pentru dezvoltarea integrării intermodale (văz, auz, mişcare) 134II.2.4.2.8. Exerciţii pentru dezvoltarea percepţiei seriale 135II.2.4.2.9. Exerciţii pentru dezvoltarea motricităţii verbale 136II.2.4.2.10. Exerciţii pentru dezvoltarea coordonării vizuo-motorii 137II.2.4.2.11. Exerciţii pentru dezvoltarea orientării spaţiale 138
II.2.4.3. Exemple de cazuri din activitatea autoarei 139
CAPITOLUL III. EXPERIMENTUL ÎNTREPRINS PE TEMA „PROGRAME DE INTERVENŢIE PENTRU COPIII CU DIFICULTĂŢI DE ÎNVĂŢARE 143
III.1. Etapa constatativă 143
III.1.1. Obiectivele etapei constatative 143III.1.2. Eşantionul de subiecţi al etapei constatativă 144III.1.3. Eşantionul de conţinut al etapei constatative 145III.1.4. Sistemul metodelor şi instrumentelor utilizate în etapa constatativă 146III.1.5. Pretestul 152III.1.6. Rezultate obţinute de elevi în pretest 153
III.1.6.1. Rezultate privind dezvoltarea funcţiilor instrumentale la elevii cu dificultăţi de învăţare 153III.1.6.2. Rezultate privind relaţiile din cadrul grupului în care sunt integraţi elevii cu dificultăţi de învăţare 161
III.2. Etapa experimentală 177
III.2.1. Obiectivele etapei experimentale 177III.2.2. Ipotezele experimentale 177
III.2.2.1. Ipoteza generală 177III.2.2.2. Ipoteze secundare 178
III.2.3. Designul experimental 179III.2.4. Etapele şi desfăşurarea experimentului 179
III.2.4.1.Descrierea experimentului didactic realizat 179III.2.4.2. Eşantionul de conţinut 180
III.2.4.2.1. Programul de dezvoltare al funcţiilor instrumentale 180III.2.4.2.2. Activitatea de consiliere întreprinsă în vederea îmbunătăţirii relaţiilor din cadrul grupului 185
III.2.5. Administrarea posttestului 197III.2.6. Retestul 198
CAPITOLUL IV. ANALIZA ŞI INTERPRETAREA REZULTATELOR 199
IV.1. Rezultate referitoare la dezvoltarea funcţiilor instrumentale 199
IV.1.1. Rezultate obţinute pentru Diferenţiere / discriminare vizuală 203IV.1.2. Rezultate obţinute pentru Diferenţiere / discriminare verbală 206IV.1.3. Rezultate obţinute pentru Integrare intermodală 208IV.1.4. Rezultate obţinute pentru Memorie vizuală 210IV.1.5. Rezultate obţinute pentru Memorie verbal acustică 211IV.1.6. Rezultate obţinute pentru Memorie intermodală 212IV.1.7. Rezultate obţinute pentru Motricitate articulatorie 213IV.1.8. Rezultate obţinute pentru Coordonare vizuo-motorie 215IV.1.9. Rezultate obţinute pentru Atenţie vizuală 216IV.1.10. Rezultate obţinute pentru Atenţie acustică 217IV.1.11. Rezultate obţinute pentru Schema corporală - orientare spaţială 219IV.1.12. Performanţele şcolare ale elevilor în etapa posttest 220
IV.2. Rezultate referitoare la relaţiile din cadrul grupului 226
IV.3. Rezultate din etapa de retest 238
IV.3.1. Rezultate din retest privind dezvoltarea funcţiilor instrumentale 238IV.3.2. Rezultate din retest referitoare la performanţele şcolare ale elevilor 248IV.3.3. Rezultate din retest privind relaţiile din cadrul grupului 251
CONCLUZII 255
BIBLIOGRAFIE 261
ANEXE 269
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu