Editura SPER
Colectia Doctoralia
An aparitie : 2018
Editia I
ISBN 978-606-8429-71-7
Nr pagini : 320
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 35 lei la Editura, 35 lei la psihoshop, 35 lei la libris
Descrierea editurii:
„Tot ceea ce ne înconjoară are o formă și un ritm. Aceste forme și ritmuri se regăsesc și în ființa noastră, manifestându-se ca diverse procese, atât fiziologice – prin ritmul respirației, ritmul cardiac, ciclul digestiv etc. –, cât și psihologice, emoționale, sociale – prin rețele și patternuri de gânduri, trăiri, interacțiuni. Spațiul de transpunere al ritmurilor și formelor interioare către exterior este însuși corpul. Acesta este instrumentul de expresie al personalității noastre. Psihoterapia prin dans și mișcare susține dezvoltarea individului, prin utilizarea terapeutică a mișcării pentru a genera un proces de integrare emoțională, socială, cognitivă și fizică și de unificare multidimensională corp-minte-emoții a individului.” (Autoarea)
Flavia Dorelia CARDAȘ este psihoterapeut, profesor certificat de gimnastică Bothmer, doctor în psihologie. A participat la numeroase conferințe, workshopuri și stagii de practică în dezvoltare personală și psihoterapie prin dans și mișcare, atât naționale, cât și internaționale (Marea Britanie – Edge Hill University, University of Derby; Portugalia – Universidade da Beira Interior; Italia – Milano; Franța – Paris), iar în prezent profesează în Copenhaga. Este o ambasadoare a conexiunii corp-minte-emoție și a diversității culturale, o promotoare a descoperirii de sine și a întâlnirilor semnificative.
Cuprins:
Introducere . 11
CAPITOLUL I. Mişcarea şl dansul ca forme de expresie corporală — abordări teoretice şi aplicative 16
1.1. Conceptul de mişcare 16
1.2. Corpul ca instniment al mişcării 30
1.3. Conceptul de dans 36
1.4. Dansul: de la beneficii intuitive la efecte terapeutice ghidate 39
CAPITOLUL II. Terapia prin dans şi mişcare (TDM) — repere conceptuale, metodologice şi practice 42
2.1. Terapia prin dans şi mişcare (TDM) — conceptualizare, principii, etape 42
2.1.1. Conceptualizarea TDM 422.1.2. Pionierii TDM şi situaţia actuală a terapiei prin dans şi mişcare in Europa şi in lume 442.1.3. Principiile TDM 512.1.4. Terapia prin Dans şi Mişcare — etapele unui proces creativ 532.1.5. Concepte-cheie in TDM: empatia kinestezică şi memoria corporală 59
2.2. TDM în lucrul cu copiii 63
2.3. Abordări psihoterapeutice ale TDM 68
2.3.1. Mituri privind Terapia prin dans şi mişcare (TDM) 74
2.4. Cercetări şi studii în domeniul TDM 76
CAPITOLUL III. Şcolaritatea mică: educatie şi evoluţie umană 83
3.1. Dezvoltarea umană corporală, cognitivă şi socio-afectivă în perioada 6-10 ani 83
3.1.1. Dezvoltarea corporală 863.1.2. Dezvoltarea cognitivă 893.1.3. Dezvoltarea socio-afectivă 90
3.2. Educatia şi sistemele de invătământ 93
3.2.1. Sisteme de invătământ europene şi educatia în România 953.2.2. Planul-cadru pentru invătământul primar dim România şi necesitatea valorificării conexiunii minte-corp prin dans şi mişcare 1003.2.3. Irnportanţa relatiei familie-şcoală în procesul de dezvoltare a elevilor 101
CAPITOLUL IV. Dezvoltare personală unificatoare prin dans şi mişcare (DPUDM) în şcolile din comunitătile dezavantajate şi în spitale 106
4.1. Terapia şi dezvoltarea personală prin dans şi mişcare în context experienţial-unificator 106
4.1.1. Psihoterapia experienţială unificatoare (PEU) 1064.1.2. Dezvoltare personală unificatoare (DPU) 110
4.2. Dezvoltare personală unificatoare prin dans şi mişcare (DPUDM) în şcolile din comunitătile dezavantajate 112
4.2.1. Grupurile vulnerabile şi minoritătile nationale în şcoală 1144.2.2. DPUDM în lucrul cu elevii ce aparţin grupurilor vulnerabile şi minontătilor nationale — copiii institutionalizaţi şi romii 116
4.3. Dansterapia in lucrul cu copiii spitalizati 122
CAPITOLUL V. Metodologia unei cercetări centrate pe dezvoltare personală unificatoare prin dans şi mişcare la scolarul mic 128
5.1. Elaborarea unui program de dezvoltare personală unificatoare prin dans şi mişcare în mediul educational 128
5.1.1. Motivatia construirii şi implementării unui program de dezvoltare personală unificatoare prin dans şi mişcare, în mediul educational din România 1285.1.2. Descrierea, etapele şi structura programului de dezvoltare personală unificatoare prin dans şi mişcare la şcolarul mic 129
5.2. Designul experimental al cercetării 137
5.2.1. Scopul şi obiectivele cercetării 1375.2.2. Lotul de participanti 1385.2.3. Etapele cercetării 1415.2.4. Ipotezele şi variabilele cercetării 142
5.3. Metodele şi instrumentele cercetării 145
5.3.1. Instrumente cantitative 1465.3.2. Instrumente calitative 151
5.4. Model de interventie prin dans şi mişcare în grupul de dezvoltare personală cu şcolarii mici 153
5.4.1. Prima şedinţă: „Oglindirea în ceilalti, reflexia mea" 1545.4.2 A doua şedinţă: „Călăuza şi drumeţul/ ingeraşul păzitor şi copilul" 1585.4.3. A treia şedinţă: „Sculptorul şi opera" 1615.4.4. A patra şedintă: „Limpezire emoţionala" 1645.4.5. A cincea şedinţă: „Balul emotiior" 1665.4.6. A şasea şedinţă: „Povestea prieteniei în mişcare" 1695.4.7. A şaptea şedinţă: Spaţiul personal versus spaţiul colectiv 1715.4.8. A opta şedintă: „Călătoria elementelor naturii" 1735.4.9. A noua şedintă: „Valurile şi barca" 1755.4.10. A zecea şedinţă: „Tufa şi copăcelul" 1775.4.11. A unsprezecea şedingt: „Vrăjitorul şi diamantul" 1795.4.12. A douăsprezecea şedinţă: „Eu şi ceilalţi — eu cu ceilalţi" 181
CAPITOLUL VI. Rezultatele cercetării privind efectele dezvoltarii personale unificatoare prin dans si miscare la scolarul mic 185
6.1. Studiul I. Analiza rezultatelor test-retest obtinute de elevii inscrişi în ciclul primar de invătămănt la programul de dezvoltare personală unificatoare prin dans şi mişcare (lotul experimental 1), conform evaluării realizate de părinti 185
6.1.1. Analiza test-retest pe variabila sociabilitate (probleme sociale) 1856.1.2. Analiza test-retest pe variabila atenţie (probleme de atenţie) 1876.1.3. Analiza test-retest pe variabila empatie 1896.1.4. Analiza rezultatelor test-retest privind variabila anxietate 190
6.2. Studiul II. Analiza rezultatelor test-retest obţinute de elevii inmatriculaţi în ciclul primar de invăţământ la programul de dezvoltare personală prin dans şi mişcare (lotul experimental 1), conform evaluării realizate de invătători 192
6.2.1. Analiza test-retest privind variabila sociabilitate (probleme sociale) 1926.2.2. Analiza test-retest privind variabila atenţie (probleme de atenţie) 1946.2.3. Analiza test-retest privind variabila amdetate 195
6.3. Studiul III. Analiza comparativă a rezultatelor evaluărilor realizate de către părinţi, respectiv invătători 197
6.3.1. Analiza comparativă a evaluărilor realizate de părinţi, respectiv invăţători, în etapa pre-test 1976.3.2. Analiza comparativă a evaluărilor realizate de părinţi, respectiv Invăţători, în etapa post-test 202
6.4. Studiul IV. Analiza comparativă a rezultatelor obţinute de lotul experimental 1 şi lotul de control 206
6.4.1. Analiza comparativă a rezultatelor obţinute de lotul experimental 1 şi lotul de contol, conform evaluării realizate de părinti 2066.4.2. Analiza comparativă a rezultatelor obţinute de lotul experimental 1 şi lotul de control, conform evaluării realizate de invăţători 217
6.5. Indicele Cohen (d) sau mărimea efectului pentru lotul experimental 1 226
6.5.1. Indicele Cohen pentru variabila sociabilitate (probleme sociale) 2276.5.2. Indicele Cohen pentru variabila atenţie (probleme de atenţie) 2276.5.3. Indicele Cohen pentru variabila anxietate 2286.5.4. Indicele Cohen pentru variabila empatie 228
6.6. Interpretarea psihologică a rezultatelor studiilor I-IV 229
6.7. Studiu-pilot: rezultatele unui modul de 6 şedinţe din programul de dezvoltare personală unificatoare prin dans şi mişcare cu copii instituţionalizaţi (lotul experimental 2) . 235
6.7.1. Analiza rezultatelor test-retest obţinute de elevii proveniţi din centre de plasament la programul de dezvoltare personală unificatoare prin dans şi mişcare (lotul experimental 2) 2356.7.2. Analiza comparativă a rezultatelor obţinute de lotul experimental 2 şi lotul de control 239
6.8. Interpretarea psihologică a rezultatelor studiului-pilot 245
CAPITOLUL VII. Noi instrumente de cercetare dedicate scolarului mic 248
7.1. Studiul I. Validarea primului chestionar de empatie pentru şcolarii mici (EmQue) din România 248
7.1.1. Scop 2497.1.2. Obiective 2497.1.3. Lotul de participanţi 2497.1.4. Criterii de includere in/ excludere din cercetare 2497.1.5. Recoltarea datelor 2507.1.6. Descrierea instrumentului 2507.1.7. Concluzii 256
7.2. Studiul II. Biografia Miscării — instrument psihodiagnostic experienţial-uniticator de analiză a miscării 257
7.2.1. Scop 2587.2.2. Obiective 2587.2.3. Lotul de participanţi 2587.2.4. Criterii de includere in/ excludere din cercetare 2597.2.5. Recoltarea datelor 2597.2.6. Descrierea instrumentului 2607.2.7. Scorarea rezultatelor 2617.2.8. Exemple de răspunsuri ale subiecţilor 2627.2.9. Concluzii 265
CAPITOLUL VIII. Studii de caz exemplificatoare 266
8.1. Studiu de caz nr. I — „Lacrimi tămăduitoare" sau despre puterea transformatoare a poveatilor în mişcare 266
8.2. Studiul de caz nr. II — „Arată-mi că exist" sau despre nevoia de afecţiune mascată în ADHD 280
CONCLUZII 288
BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ 295
ANEXE 312
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu