12/01/2023

TEORIA SENTIMENTELOR MORALE

Autor: Adam Smith
Editura Publica
Colectia Co-lectia de Economie
An aparitie : 2017
Editia I
Editia originala: The Theory of Moral Sentiments 
Traducerea Dan Craciun
ISBN 978-606-722-245-6
Nr pagini : 520
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 44 lei la Editura, 43,56 lei la elefant, 44 lei la libris
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:

        Celebru pentru Avuția națiunilor, tratatul său consacrat economiei de piață, Adam Smith a fost considerat mult timp un promotor de frunte al egoismului. Dar, în prima sa carte, Teoria sentimentelor morale, el a cercetat reversul interesului economic egoist: interesul binelui general. Tratatul clasic al lui Smith promovează idei despre altruism, dreptate și simpatie, care au căpătat din nou importanță în afaceri și în politică, oferind o viziune despre responsabilitatea socială care continuă să fie foarte influentă chiar și după 250 de ani de la prima ediție a cărții. 

        "Teoria sentimentelor morale nu își va pierde niciodată valoarea excepțională și caracterul de actualitate în explorarea înțelegerii dorinței specifice naturii umane, de a face bine prin simpatie și pasiune". – Echipa Marfin Bank

Cuprins:

Cuvantul traducătorului  13
Cuvant inainte 21

 PARTEA INTAI . Despre buna-cuviinţa a actiunii 

Sectiunea 1. Despre sensul bunei-cuviinte 25 
I. Despre simpatie 25 
II. Despre plăcerea simpatiei reciproce 32 
III. Despre modul in care judecărn buna-cuviintă sau necuviinta afectelor altor oameni, in functie de acordul sau dezacordul lor cu afectele noastre   36 
IV. Continuarea acelulasi subiect 41 
V. Despre virtutile amiabile şi cele vrednice de respect 47 
Sectiunea 2. Despre gradatia diferitelor pasiuni care sunt in acord cu buna-cuviintă 53 
Introducere 53 
I. Despre pasiunile de origine trupească  54 
II. Despre pasiunile care isi au orlgtnea intr-o inclinatie sau deprindere particulară a imaginatiei   60 
Despre pasiunite nesociale  64 
IV. Despre pasiunile sociale  71 
V. Despre pasiunile egoiste  74 
Sectiunea 3. Despre efectele prosperităţii şi ale precarităţii asupra judecăţii oamenilor privind buna-cuviintă a actiunii; şi de ce in prima situatie este mai uşor de obtinut aprobarea lor decăt in cea de-a doua   79 
I. Despre faptul că, deşi simpatia noastră faţă de măhnirea ornului lovit de necaz este, in general, o senzaţie mai vie decăt simpatia noastră fată de bucurie, intensitatea sa este, de regulă, mult mai mică decăt violenta cu care, in mod firesc, o resimte persoana in cauză   79 
II. Despre originea ambiţiei şi distincţia rangurilor   87 
III. Despre corupţia sentimentelor noastre morale, care este prilejuită de această dispoziţie de a-i admira pe cei bogaţi şi putemici şi de a-i dispreţui sau de a nu-i băga seamă pe cei săraci şi de condiţie umilă 101 

PARTEA A DOUA . Despre merit şi culpă 

Sectiunea 1. Despre sentimentul meritului si al culpei 111 
Introducere 111 
I. Despre faptul că orice acţiune care se vădeste a fi obiectul potrivit al recunoştintei merită o recompensă; si că, in acelasi mod, orice act care se vădeste a fi oblectul potrivit al indignării merită o pedeapsă   112 
II. Despre obiectele potrivite ale recunostintei ale indignării 115 
III. Despre faptul că, atunci cănd nu există nici o aprobare a purtării persoanei care aduce un beneficiu, există puţină simpatie cu recunoştinţa celui care il primeşte; şi că, dimpotrivă, atunci cănd nu există nici o dezaprobare a motivelor persoanei care face un lucru rău, nu există niciun pic de simpatie faţă de indignarea celui care l-a suferit  118 
IV. Recapitulare a capitolelor anterioare   121 
V. Analiza sentimentului de merit sau de culpă 122 
Sectiunea 2. Despre justiţie şi binefacere 128 
I. Comparaţie intre aceste două virtuţi  128 
II. Despre sentimentul dreptăţii sau al remuşcării şi despre conştiinţa meritului   134 
III. Despre utilitatea acestei alcătuiri a Naturii   139 
Sectiunea 3. Despre influenta intămplării asupra sentimentelor omeneşti legate de meritul sau de culpa acţiunilor .149 
Introducere   149 
I. Despre cauzele acestei influenţe a Intămplării  151 
II. Despre amploarea acestei influenţe a Intămplării   156 
III. Despre cauza finală a acestei dezordini a sentimentelor 167 

PARTEA A TREIA . Despre fundamentul judecaţilor noastre 

I. Despre principiul autoaprobării şi al autodezaprobării 175 
II. Despre iubirea laudelor şi a indreptăţii lor; şi despre teama de reproşuri şi de indreptătirea lor 179 
III. Despre influenţa şi autoritatea conştiinţei  204 
IV. Despre natura autoinşelării şi despre originea şi folosul regulilor generale 235 
V. Despre influenţa şi autoritatea regulilor generale ale moralităţii şi despre faptul că sunt pe bună dreptate privite ca legi ale divinititatii 242 
VI. In ce situaţii simţul datoriei ar trebui sa fie unicul principiu al conduitei noastre; in ce situaţii ar trebui să conlucreze cu alte motive  256 

PARTEA A PATRA. Despre efectul utilitaţii asupra sentimentului de aprobare 

I. Despre frumuseţea pe care aparenţa de utilitate o conferă tuturor produselor artistice şi despre vasta influenţă a acestei specii de frumuseţe 271 
II. Despre frumuseţea pe care aparenţa de utilitate o conferă caracterelor şi acţiunilor oamenilor; şi despre măsura în care percepţia acestei frumuseţi poate fi considerată drept unul dintre principiile originare ale aprobării 282
 
PARTEA A CINCEA . Despre influenţa datinii şi a modei 

I. Despre influenţa obiceiurilor şi a modei asupra ideilor noastre de frumuseţe şi urăţenie 295 
II. Despre influenţa obiceiului şi a modei asupra sentimentelor morale 303 

PARTEA A ŞASEA . Despre caracterul virtuos 

Introducere 323 
Sectiunea 1. Despre caracterul individului in măsura in care ii afectează propria fericire; sau despre chibzuintă  325 
Sectiunea 2. Despre caracterul individuIui, in măsura in care poate să afecteze fericirea altor oameni 335 
Introducere 335 
I. Despre ordinea in care indivizii ne sunt dati de Natură in grija şi atenţia noastră 336 
Despre ordinea in care societăţile sunt recomandate de natură altruismului nostru 349 
III. Despre altruismul universal 360 
Sectiunea 3. Despre stapanirea de sine  365 
Concluzia părtii a şasea   400 

PARTEA A ŞAPTEA . Despre sistemele de filosofie morală 

Sectiunea 1. Despre chestiunile care trebuie examinate intr-o teorie a sentimentelor morale 407 
Sectiunea 2. Despre diferitele explicaţii privind natura virtuţii  409 
Introducere  409 
I. Despre acele sisteme in care virtutea constă in buna-cuviinţă 410 
II. Despre acele sisteme care consideră că virtutea constă in chibzuintă  445 
III. Despre acele sisteme pentru care virtutea constă in altruism  454 
IV. Despre sistemele licentioase 463 
Sectiunea 3. Despre diferitele sisteme care au fost create in legătură cu principiul aprobării  477 
Introducere 477 
I. Despre acele sisteme in care virtutea constă in buna-cuviintă 478 
II. Despre acele sisteme pentru care raţiunea este principiul aprobării 482 
III. Despre acele sisteme care fac din sentiment principiul aprobării 487 
Sectiunea 4. Despre modul in care diferiţii autori au tratat regulile practice ale moralităţii   497 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu